Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kaatjeee1997 schreef:Een bit kan geen kwaad als je er goed mee rijd:dan bedoel ik:Niet trekken en sleuren aan het bit.Als je het paard geen pijn doet aan de mond is een bit geen probleem.Maar dit is ook hetzelvde met een bitloos hoofdstel:dus als je sluurt of trekt doet het pijn.Dus welk van de beide je ook kiest:je moet er goed mee omgaan met sturen en andere dingen,(dit is moeilijk gezegd omdat ik momenteel even niet de juiste woorden kan vinden maar hier komt het ongeveer op neer.)Natuurlijk is bitloos een betere optie als een bit je paard of pony echt niet lekker zit of als je paard echt geen bit aanneemt of er niet lekker mee rijd maar als je goed rijd met een bit,is dit ook geen probleem.
MarlouHarlem schreef:Hee,
Na een aantal topics over nageeflijkheid, ontspanning, bit, bitloos, gelezen te hebben is mijn vraag;
Is bitloos nou wel eigenlijk zo goed?
Citaat:Want, bij bv. een kaakgekruisd bitloos hoofdstel, word er druk gevraagd achter de oren en op de neus van het paard die zich verdeeld over heel het hoofd.
Citaat:Terwijl als je een hoofdstel hebt met een dubbelgebroken trens, en je rijd ermee zonder dat het paard er last van heeft, dan is met bit toch veel fijner voor het paard?
Citaat:Ik heb hierover zelf niet echt een mening, en dat zal ik dnek ik ook nooit krijgen,
Wat ik met dit topic wil bereiken is hoe andere mensen hierover denken?
Citaat:Dus, wat vinden jullie ervan?
Arabesk schreef:Waarom wordt de S van de S&T dan daar wél voor gebruikt?
Dani_ schreef:MarlouHarlem schreef:
Want, bij bv. een kaakgekruisd bitloos hoofdstel, word er druk gevraagd achter de oren en op de neus van het paard die zich verdeeld over heel het hoofd.
Je zegt het juist, de druk wordt verdeeld over heel het hoofd. Dus de druk per vierkante centimeter is veel minder dan wanneer de druk enkel in de (zeer gevoelige) mond terecht komt.
Hier kun je daar meer over lezen: http://bitloospaardrijden.info/druk.php en hier: http://bitloospaardrijden.info/teugeldruk.phpCitaat:Terwijl als je een hoofdstel hebt met een dubbelgebroken trens, en je rijd ermee zonder dat het paard er last van heeft, dan is met bit toch veel fijner voor het paard?
Zie de links die ik hierboven heb gegeven. En probeer voor jezelf te bedenken wat vriendelijker zou zijn: zachte leren bandjes om het hoofd van het paard, of een ijzeren staaf die op de ontzettend gevoelige lagen in de mond ligt.
Een dubbelgebroken bit werkt ook in op de tong en de lippen.
Danique_G schreef:Stel ik rijd met een extreem scherp bit (doe ik niet, maar even als voorbeeld) dan zou ik een mijn handen veel rustiger gebruiken als dat ik bijvoorbeeld met een halster, of in dit geval een kaakgekruisd bitloos hoofdstel rijd..
liljebo schreef:Danique_G schreef:Stel ik rijd met een extreem scherp bit (doe ik niet, maar even als voorbeeld) dan zou ik een mijn handen veel rustiger gebruiken als dat ik bijvoorbeeld met een halster, of in dit geval een kaakgekruisd bitloos hoofdstel rijd..
Zou dat in de praktijk werkelijk altijd gebeuren?
Ander vraagje... waarom? Waarom niet net zo rustig met de handen bij halster/sidepull/kaakgekruist etc?
Lijkt me eigenlijk voor de hand liggend dat je bitloos dezelfde prioriteit handhaaft als met bit; nl een stille ruiterhand en minimale inwerking.
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom dit bitloos anders zou zijn dan met bit?
Danique_G schreef:? Ik vind het weer anders best lekker!
Daar staat ergens op bokt een hele uitgebreide uitleg over, was iets van een hefboomwerking dat voor verfijning zorgt. Ik weet ongeveer nog waar deze staat, zal ik u een links toesturen?
.
Danique_G schreef:Maar wanneer er bepaalde druk is bij het bit (even een ruwe schatting) dan zou dus 80% van deze druk in de mond komen. Bij het gekruisde systeem zou deze zelfde druk over het hele hoofd worden verdeeld..
Beau_Myrthe schreef:Danique_G schreef:? Ik vind het weer anders best lekker!
Daar staat ergens op bokt een hele uitgebreide uitleg over, was iets van een hefboomwerking dat voor verfijning zorgt. Ik weet ongeveer nog waar deze staat, zal ik u een links toesturen?
.
ik ben wel benieuwd naar die uitleg? vind het wel interessant!
ik zie graag de link!
EllenB schreef:Er is een goed boek verkrijgbaar, waarin je precies kunt lezen waarom je voor bitloos zou kiezen. Het heet "Metaal in de mond' en is geschreven door Prof. Cook. Ik ben niet zo weg van zijn kaakgekruiste hoofdstel, maar op kingekruist kan ik prima dressuren.
Voor degenen die niet kunnen stoppen bij paniek: verdiep je eens in de 'one rein stop'. Wel zo handig om een noodrem te hebben.
Ik vind het altijd een lastige discussie, maar het feit dat je nu bitloos mag starten laat toch wel zien dat ook de paardenwereld langzaam maar zeker aan het moderniseren is. Voor mijzelf geldt: nooit meer een bit.