Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

capopjekop

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:33

Xiniee: Is het niet eerder een rijtechnisch probleem? Lijkt me wazig als je pony op die hele lijst niet goed te rijden is, dan is er toch iets mis met je basis lijkt mij.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:37

Hmm denk ik niet, heb les gehad. De hoofdstellen gaan wel goed he, maar ik sta in een bos en heb je regelmatig een gek geluid en dan sprint die weg en als ik heb dan niet kan houden...
Dus het rijden gaat goed, maar als het erop aan komt en hij heeft schrik dan is een hackamore de einige waarmee ik heb binnen 5meter op stilstand krijg. Ik bedoel niet dat ik als een zot trek he !
Maar de rest loopt hij gewoon door.

Hij is een goed en braaf paard maar snel bang.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:42

Mijn paard kan ook doordrammen, hoor. ;)
Hij is vrij dominant en heeft veel eigen initiatief (de meesten zullen dit eigenwijs noemen overigens :+ ).
Wat ik doe is veel rijden op mijn zit en desnoods weer even een paar stappen terug. Dus bv. stap-halthouden-achterwaarts- stap-draf-halthouden-stap-halthouden etc.. Zeg maar gewoon weer even de knopjes goed oefenen in combinatie met je zit en hulpen. Na deze oefening merk ik dat hij weer meer gaat samen werken en kunnen we de rest weer oppakken. Ik pak het liever rijtechnisch aan, dan er 'zwaarder geschut' aan te hangen. ;)

En dat is pittig soms, maar ik vind dat eerlijker dan heftigere optomingen inzetten. Overigens is de moeder van mijn paard ooit naar de slacht gebracht wegens 'onhandelbaar gedrag'. Die liep overal doorheen, ze hebben naar het verhaal wat ik gehoord heb van alles er in gehangen (ijzer). Beestje werd alleen maar sterker en ging er nog meer tegenin. Zo'n paard heb ik dus ook, want hij heeft absoluut het karakter van zijn moeder. Vandaar dat ik het liever rijtechnisch op los, want ga ik die strijd aan, dan ga ik 'm geheid verliezen. :o

Ik heb geen ervaring met de bosal, omdat ik die ook te pittig vind. Wel met diverse sidepulls, touwhalster (rij ik nog wel eens mee), Dr. Cook, Emiel Voest, kaptoom (vond ik geen succes), kin- en kaakgekruist etc. Het is een hele zoektocht om de juiste te vinden, dat klopt.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:48

Rij technisch gaat het prima hoor, lekker rustig, van draf naar halthoud in slechts 3emeter ofzo.
Maar per halfuurtje schiet hij toch een keer weg van een vogel in de bossen of een vos die over de piste rent. En dan moet ik heb echt kunnen houden.

Ik ben beter in gevoelsmatig dan technisch en ken enkel een goede basis in ziektes weide voeding verzorging rijden etc etc, maar ik weet wel dat ik hem nog nooit pijn heb gedaan onder het rijden. Singel lekker los, nooit zweep of sporen, hij mag met zijn neus tegen de grond lopen als hij maar luistert.
Emiel voest ken ik niet, even google'en.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:57

Gelukkig dat je je teugels lekker los houdt dan..... Ik snap je wel een beetje, hoor, na je uitleg. :j

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:05

:D Met welk hoofdstel rijd jij ?
Of heb je dat al gezegt maar ben ik het weer vergeten ?

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:14

Ik hoop dat het je teugels zijn die lekker los hangen en niet je singel :P
*sorry voor het storen, ik wandelde toevallig binnen hier*

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:15

Grapjas :p

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:43

Xiniee schreef:
:D Met welk hoofdstel rijd jij ?
Of heb je dat al gezegt maar ben ik het weer vergeten ?

Ik rij met een Marylot sidepull en ook wel eens met een touwhalstertje (als ik gewoon lekker aan het rondhobbelen ben). :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:47

Wij zijn net begonnen met bitloos rijden, voor onze pony, Blacky, een bewuste keuze.

Ik fiets altijd naast mijn dochter als ze hem rijdt en al een tijdje had ik het idee dat zijn bit (bustrens hol 1,2 cm)hem niet lekker zat, er zat altijd een gespannen trekje om zijn mond.
Nu was er een leuke aanbieding van FRA bij de ruitersportzaak hier, ik ging voor de pony en kwam met twee kaakgekruisde hoofdstellen thuis. :D
Meteen de eerste keer was Blacky veel meer voorwaarts en lekker aan het been, terwijl hij altijd een beetje traag was en mijn dochter moest werken om hem in draf te krijgen/houden.

Met mijn paard, Famke, ben ik niet van plan om altijd bitloos te rijden. Vrijdag heb ik het voor het eerst geprobeerd, dressuur met ontspanning als uitgangspunt. In het begin had ik best veel communicatie storingen, moeilijk om stelling te vragen en nageven wilde ze helemaal niet. Dat kan/doet ze trouwens alleen als ze goed losgereden is. Dus terug naar de basis, voorkant met rust laten, veel volte's openen en sluiten op benen en zit, slangevoltes etc. Uiteindelijk kreeg is de ontspannen aanleuning die ik zocht.

Mijn conclusie: voor Blacky is bitloos een uitkomst. Voor Famke maakt het niet zoveel uit, als je die vriendelijk rijdt, dan zie ze vriendelijk terug. Dwingen werkt niet bij Famke, niet met bit en bitloos heb ik niet geprobeerd. Met bit heb ik echt op het verkeerde spoor met haar gezeten, les van iemand die een paard vanaf moment 1 "aan de teugel" wil hebben. Nu heb ik af en toe les in een combi van Centered Riding en Klassieke dressuur en gaat het allemaal veel beter. *\o/*

Aprils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:30

Xiniee, naar mijn gevoel ben je nog niet zolang met Western bezig.
Ik vind het dus geen juist excuus dat je zegt dat je western rijdt en je daardoor een hackamore nodige hebt.
Een hackamore wordt niet veelvuldig in de westernwereld gebruikt. Tenminste als je op een degelijke manier wil leren rijden. Ik ben er resoluut tegen! Ik heb het nooit gebruikt.
Je zet zoveel druk op de neus van het paard... je mag niet onderschatten hoe die scharen werken. Je zet 10 tallen kilo's meer druk op je teugels met je handen zonder dat je het zelf beseft...je moet superzachte handen hebben met dit hefboomsysteem. Als je paard af en toe goed schrik, kan ik me niet voorstellen dat je handen zacht blijven. In de allerslechtste gevallen kan je zelfs de neus van je paard ermee breken! Hoe langer de scharen hoe erger. Leuk vindt je paard dit dus zeker niet.
Zonder bit rijden is niet noodzakelijk zachter. Beter nog een gewone snaffle dan...maar zeker geen hackamore.
Als ik van jou was, zou ik me laten begeleiden door iemand met ervaring.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:21

Neus kan enkel gebroken worden als er ijzer in de neusriem zit, niet in mijn geval dus.
Ik heb de eerste maand les genomen toen ik hiermee reed, nu niet meer.
Ik denk dat je het allemaal goed bedoeld voor mijn paardbeest, maar ik ben er zeker van dat ik hier rustig genoeg mee omga.
Lees je mijn vorige berichten even waarin ik zeg dat ik ook met andere hoofdstellen kan rijden maar als hij verschiet ik hem niet kan tegen houden.

Waneer hij verschiet probeer ik hem op een cirkel te zetten en hem zo rustig te maken en op stap te zetten, niet door hem direct tegen te houden en krom te trekken.

Mijn paard stijgert trouwens waneer ik te veel druk zet, wat de 1ste keer zo was.
Ik weet dat een hack straf is, en dat ik hier nog maar een jaar ervaring mee heb maar ik ben er echt zeker van dat mijn paard geen pijn ondervindt.
Ben PS nog maar 2maand bezig met western, en mijn knollebol mag echt van mij met zijn neus op de grond lopen, als hij maar luister.

Vind het eingelijk best wel leuk om zo'n reacties te lezen, daar aan weet ik dat er nog mensen zijn die echt zorgen dat hun paard geen ongemakken ondervindt tijdens het rijden :-)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:59

Een bit kan geen kwaad als je er goed mee rijd:dan bedoel ik:Niet trekken en sleuren aan het bit.Als je het paard geen pijn doet aan de mond is een bit geen probleem.Maar dit is ook hetzelvde met een bitloos hoofdstel:dus als je sluurt of trekt doet het pijn.Dus welk van de beide je ook kiest:je moet er goed mee omgaan met sturen en andere dingen,(dit is moeilijk gezegd omdat ik momenteel even niet de juiste woorden kan vinden maar hier komt het ongeveer op neer.)Natuurlijk is bitloos een betere optie als een bit je paard of pony echt niet lekker zit of als je paard echt geen bit aanneemt of er niet lekker mee rijd maar als je goed rijd met een bit,is dit ook geen probleem.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:29

kaatjeee1997 schreef:
Een bit kan geen kwaad als je er goed mee rijd:dan bedoel ik:Niet trekken en sleuren aan het bit.Als je het paard geen pijn doet aan de mond is een bit geen probleem.Maar dit is ook hetzelvde met een bitloos hoofdstel:dus als je sluurt of trekt doet het pijn.Dus welk van de beide je ook kiest:je moet er goed mee omgaan met sturen en andere dingen,(dit is moeilijk gezegd omdat ik momenteel even niet de juiste woorden kan vinden maar hier komt het ongeveer op neer.)Natuurlijk is bitloos een betere optie als een bit je paard of pony echt niet lekker zit of als je paard echt geen bit aanneemt of er niet lekker mee rijd maar als je goed rijd met een bit,is dit ook geen probleem.

Dus in het kort: de optoming is zo hard als de ruiterhand :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:42

MarlouHarlem schreef:
Hee,
Na een aantal topics over nageeflijkheid, ontspanning, bit, bitloos, gelezen te hebben is mijn vraag;
Is bitloos nou wel eigenlijk zo goed?

Ja ;) .
Citaat:
Want, bij bv. een kaakgekruisd bitloos hoofdstel, word er druk gevraagd achter de oren en op de neus van het paard die zich verdeeld over heel het hoofd.

Je zegt het juist, de druk wordt verdeeld over heel het hoofd. Dus de druk per vierkante centimeter is veel minder dan wanneer de druk enkel in de (zeer gevoelige) mond terecht komt.
Hier kun je daar meer over lezen: http://bitloospaardrijden.info/druk.php en hier: http://bitloospaardrijden.info/teugeldruk.php
Citaat:
Terwijl als je een hoofdstel hebt met een dubbelgebroken trens, en je rijd ermee zonder dat het paard er last van heeft, dan is met bit toch veel fijner voor het paard?

Zie de links die ik hierboven heb gegeven. En probeer voor jezelf te bedenken wat vriendelijker zou zijn: zachte leren bandjes om het hoofd van het paard, of een ijzeren staaf die op de ontzettend gevoelige lagen in de mond ligt.
Een dubbelgebroken bit werkt ook in op de tong en de lippen.
Citaat:
Ik heb hierover zelf niet echt een mening, en dat zal ik dnek ik ook nooit krijgen,
Wat ik met dit topic wil bereiken is hoe andere mensen hierover denken?

Je hébt toch zojuist je mening gegeven? Als je je mening nog meer wilt vormen dan kun je je erin verdiepen.
Citaat:
Dus, wat vinden jullie ervan?

Ik vind bitloos wel zo goed ja. Ik zou nooit meer ijzerwerk in de mond van een paard kunnen doen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:08

Arabesk schreef:
Waarom wordt de S van de S&T dan daar wél voor gebruikt? :brr:

:brr: ? Ik vind het weer anders best lekker!
Daar staat ergens op bokt een hele uitgebreide uitleg over, was iets van een hefboomwerking dat voor verfijning zorgt. Ik weet ongeveer nog waar deze staat, zal ik u een links toesturen?

Dani_ schreef:
MarlouHarlem schreef:

Want, bij bv. een kaakgekruisd bitloos hoofdstel, word er druk gevraagd achter de oren en op de neus van het paard die zich verdeeld over heel het hoofd.

Je zegt het juist, de druk wordt verdeeld over heel het hoofd. Dus de druk per vierkante centimeter is veel minder dan wanneer de druk enkel in de (zeer gevoelige) mond terecht komt.
Hier kun je daar meer over lezen: http://bitloospaardrijden.info/druk.php en hier: http://bitloospaardrijden.info/teugeldruk.php
Citaat:
Terwijl als je een hoofdstel hebt met een dubbelgebroken trens, en je rijd ermee zonder dat het paard er last van heeft, dan is met bit toch veel fijner voor het paard?

Zie de links die ik hierboven heb gegeven. En probeer voor jezelf te bedenken wat vriendelijker zou zijn: zachte leren bandjes om het hoofd van het paard, of een ijzeren staaf die op de ontzettend gevoelige lagen in de mond ligt.
Een dubbelgebroken bit werkt ook in op de tong en de lippen.

Mijn reactie gaat met name over het bovenste gedeelte omdat u kennelijk suggereert dat je bij beide optomingen dezelde druk hebt in de handen. Stel ik rijd met een extreem scherp bit (doe ik niet, maar even als voorbeeld) dan zou ik een mijn handen veel rustiger gebruiken als dat ik bijvoorbeeld met een halster, of in dit geval een kaakgekruisd bitloos hoofdstel rijd. Natuurlijk moet een paard zo zijn afgericht dat het op de kleinste druk al zo moeten reageren of wijken maar zoals u zelf al zegt er is veel meer druk in de gevoelige mond dus zou de kracht vanuit de ruiterhanden ook kleiner moeten zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:25

Danique_G schreef:
Stel ik rijd met een extreem scherp bit (doe ik niet, maar even als voorbeeld) dan zou ik een mijn handen veel rustiger gebruiken als dat ik bijvoorbeeld met een halster, of in dit geval een kaakgekruisd bitloos hoofdstel rijd..

Zou dat in de praktijk werkelijk altijd gebeuren?

Ander vraagje... waarom? Waarom niet net zo rustig met de handen bij halster/sidepull/kaakgekruist etc?

Lijkt me eigenlijk voor de hand liggend dat je bitloos dezelfde prioriteit handhaaft als met bit; nl een stille ruiterhand en minimale inwerking.
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom dit bitloos anders zou zijn dan met bit?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:32

liljebo schreef:
Danique_G schreef:
Stel ik rijd met een extreem scherp bit (doe ik niet, maar even als voorbeeld) dan zou ik een mijn handen veel rustiger gebruiken als dat ik bijvoorbeeld met een halster, of in dit geval een kaakgekruisd bitloos hoofdstel rijd..

Zou dat in de praktijk werkelijk altijd gebeuren?

Ander vraagje... waarom? Waarom niet net zo rustig met de handen bij halster/sidepull/kaakgekruist etc?

Lijkt me eigenlijk voor de hand liggend dat je bitloos dezelfde prioriteit handhaaft als met bit; nl een stille ruiterhand en minimale inwerking.
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom dit bitloos anders zou zijn dan met bit?

Ik bedoelde niet direct dat er met een ruwere ruiterhand moet worden gereden met een bitloze optoming ik had het alleen nog over de druk en wanneer het ongeveer in dezelfde verhouding aan zou komen (ongeveer dan, ik snap dat er verschil in zit) Maar zoals ik in eerdere post al aangaf, een goed afgericht paard zou al reageren op de kleinste druk. Ik ben het dus met u eens dat het in feite hetzelfde is als met het bit. Ik zie bitloos dus (lichtelijk), alleen dus dat de druk anders word verdeeld en dat als je kort door de bocht redeneert er een strengere ruiterhand zou moeten zijn. Die conclusie heb ik zo letterlijk getrokken omdat ik dat aannam uit de post van Dani_

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:37

De vergelijking waar dani m.i. op doelt is gelijke druk bij bit/gekruist systeem
(anders kun je ook onmogelijk een vergelijk maken)
En dan is het gewoon als dani zegt... de druk wordt dan bij gekruist systeem verdeeld over een groter oppervlakte dan bij het bit
Dat is een simpele objectieve berekening.

Punten aanhalen zoals meer druk toepassen bij bitloos, zoals bij u voorgaande post, zijn in dat opzicht dan ook niet relevant. Het ging hier puur over verschil in drukverdeling bij gelijke druk.
En die is bij gekruist systeem (of sidepull bv) simpelweg minder.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:44

Danique_G schreef:
Daar staat ergens op bokt een hele uitgebreide uitleg over, was iets van een hefboomwerking dat voor verfijning zorgt. Ik weet ongeveer nog waar deze staat, zal ik u een links toesturen?
.

ik ben wel benieuwd naar die uitleg? vind het wel interessant!
ik zie graag de link!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:49

Maar wanneer er bepaalde druk is bij het bit (even een ruwe schatting) dan zou dus 80% van deze druk in de mond komen. Bij het gekruisde systeem zou deze zelfde druk over het hele hoofd worden verdeeld. Laat ik het anders zeggen, als iemand op mij staat met blote voeten dan zou het minder pijn doen dan dat iemand met naaldhakken op mij staat. Ik snap het verhaal van de drukverdeling, ik wou hier echter een verduidelijking over hebben omdat ik niet ontzettend veel weet van de precieze werking van een bitloos hoofdstel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:56

Danique_G schreef:
Maar wanneer er bepaalde druk is bij het bit (even een ruwe schatting) dan zou dus 80% van deze druk in de mond komen. Bij het gekruisde systeem zou deze zelfde druk over het hele hoofd worden verdeeld..

Precies.
Dat is het punt waar dani op doelt.
Dat is gewoon een objectieve waarneming.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:58

Beau_Myrthe schreef:
Danique_G schreef:
.

ik ben wel benieuwd naar die uitleg? vind het wel interessant!
ik zie graag de link!

'
[HAR] stang en trens.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:59

Er is een goed boek verkrijgbaar, waarin je precies kunt lezen waarom je voor bitloos zou kiezen. Het heet "Metaal in de mond' en is geschreven door Prof. Cook. Ik ben niet zo weg van zijn kaakgekruiste hoofdstel, maar op kingekruist kan ik prima dressuren.

Voor degenen die niet kunnen stoppen bij paniek: verdiep je eens in de 'one rein stop'. Wel zo handig om een noodrem te hebben.

Ik vind het altijd een lastige discussie, maar het feit dat je nu bitloos mag starten laat toch wel zien dat ook de paardenwereld langzaam maar zeker aan het moderniseren is. Voor mijzelf geldt: nooit meer een bit.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:00

EllenB schreef:
Er is een goed boek verkrijgbaar, waarin je precies kunt lezen waarom je voor bitloos zou kiezen. Het heet "Metaal in de mond' en is geschreven door Prof. Cook. Ik ben niet zo weg van zijn kaakgekruiste hoofdstel, maar op kingekruist kan ik prima dressuren.

Voor degenen die niet kunnen stoppen bij paniek: verdiep je eens in de 'one rein stop'. Wel zo handig om een noodrem te hebben.

Ik vind het altijd een lastige discussie, maar het feit dat je nu bitloos mag starten laat toch wel zien dat ook de paardenwereld langzaam maar zeker aan het moderniseren is. Voor mijzelf geldt: nooit meer een bit.

Je mag helemaal niet bitloos starten? >;)
Enkel op de daarvoor uitgeschreven rubrieken.