ongeluk met wielrenner

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:57

Laat ook maar.
Ik hou het erop dat ik beter moet lezen en ts duidelijker moet schrijven :)
Laatst bijgewerkt door Boras op 19-08-11 22:00, in het totaal 3 keer bewerkt

no_merci

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:58

mika11 schreef:
felinehoi schreef:
heei alle bokkers!

ik heb gisteren een ongeluk gehad met een wielrenner :(

even doei en beterschap gezegd(wat ik eigenlijk niet echt meende, ik vind het wel zielig voor hem maar heb absoluut geen meedeleiden ;) )
10 min later was die ambulance er

wat vinden jullie hier nou van?

Ik vind jou behoorlijk asociaal ten opzichte van de wielrenner.
Het klinkt helaas als zo'n vervelend paardenmeisje voor wie iedereen aan de kant moet gaan.

_/-\o_

vind ik ook!
Vind je nog al arrogant over komen :=

dit is een ongeluk wat van beide kanten pech is.

felinehoi

Re: ongeluk met wielrenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 11:01

vervelend paardenmeisje voor wie iedereen aan de kant moet gaan?
dan heb je me jammer genoeg heel verkeerd begrepen
ik wil zelf voor iedereen wel aan de kant gaan
maar die wielrenner kwam gewoon op de verkeerde plek

MISSCHIEN SNAP IK AL WAT ER MIS IS GEGAAN IN DIT GESPREK
EN DAT HEB IK DAN OOK VERKEERD VERTELD IN MIJN OPENINGS BERICHT
mijn paard sprong opzij en toen knalde de wielrenner tegen ons aan
want zijn stuur kwam tegen mijn been aan
NIET: mijn paard sprong opzij tegen de wielrenner

sorry voor alle onduidelijkheden
zal er de volgende keer opletten

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:15

Als hij gewoon recht vooruit fietst langs jou heen en jouw paard springt opzij, kom jij (naar mijn idee) toch echt tegen hem aan. Zoals ik het lees is het een samenloop van omstandigheden en heeft er niemand schuld, dit had ook kunnen gebeuren als er een gewone fietser langs was gekomen. Wat uiteraard heel normaal is op een fietspad. Fietsers gaan harder dan een stappend paard, dus je kunt sowieso niet verwachten dat ze de hele rit achter jou blijven stappen. En als die kat niet uit de bosjes was gesprongen was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest.
Ik weet wel dat als mijn paard opzij zou springen (om wat voor reden dan ook) en daardoor iemand van zijn fiets zou vallen, ik mij goed schuldig zou voelen en zeker niet de behoefte hebben om iemand even verrot te schelden. En het is zeker niet zo dat ik dol ben op wielrenners die met hoge snelheid langs je heen komen scheuren, maar soms hoef je niet meteen de schuld bij een ander neer te leggen.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:17

Nu heb ik een vent die kennis van paarden heeft en toevallig ook iedere week op de racefiets zit. Je wil niet weten wat die gasten allemaal meemaken onderweg...en ze rijden maar met 4 tot 6 man per keer. Ja, grote groepen zijn vreselijk irritant, maar ze hebben net zo veel recht als ieder ander om op de openbare weg te rijden.

Onlangs zijn er 2 van de 4 nog van de weg gereden door een bellende amazone in een auto die de bocht wel erg ruim nam. Zaten ook nog 2 kleine kinderen zonder gordel achterin de auto. En dat mens reed gewoon door, dus de mannen zijn er achteraan gefietst naar de manege om verhaal te halen.
Nou, daar was mevrouw niet van gediend....geen excuses en de boel verdraaien, maar wel een kapotte fiest met een waarde van 6.000,-
Uiteindelijk is het goed gekomen, maar het respect is ver te zoeken.......

Met een paard mag je over het algemeen NIET op het fietspad rijden en ten 2e, heb je wel een ruiterbewijs op zak?!
Ook al is een paard verkeersmak, hij kan altijd schrikken en dan zijn de consequenties ook jouw verantwoordelijkheid. Wees blij dat het voor je paard en voor de wielrenner 'redelijk goed' is afgelopen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:38

Weer een wielrennerverhaal! Ik besloot er wat mee te doen en heb het volgende op een wielrennersforum geplaatst, ben benieuwd naar de reacties:

Citaat:
Wielrenners en paardensport, wederzijds onbegrip? 0 Minuuts ago
Toen ik vandaag op Nederlands grootste paardenforum weer een negatief bericht over wielrenners tegenkwam, wilde ik daar graag wat mee doen. Als paardensporters een forum hebben, hebben wielrenners vast ook een forum was mijn gedachte.

Zoals ik al zei, doen er veel verhalen in de paardenwereld de ronde over wielrenners. Wielrenners en ruiters met paarden schijnen op de openbare weg soms een lastige combinatie te vormen. Wielrenners komen vanaf de achterkant met hoge snelheid aan en beginnen driftig te ping'en of te roepen dat iedereen heel snel aan de kant moet. Toch nog net even inhalen en vervolgens raak opkijken van een schrikreactie van het paard. Wat gaat er mis?

Is de gemiddelde wielrenner echt een egoïst die denkt dat al het asfalt voor hem is? Of is de paardensporter te traag in zijn reactie? Is het simpelweg wederzijds onbegrip? Leg eens uit! Wat zijn de etiketteregels voor wielrenners? Mocht er behoefte aan zijn, leg ik graag de instinctieve gedragingen van een paard en de etiketteregels van de paardensport uit.

Overigens gaat het natuurlijk de meeste keren gewoon goed, maar ik ben benieuwd waar die negatieve naam van wielrenners in de paardensport vandaan komt. Waren jullie je daar overigens van bewust?

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:46

Vergelijkbare situatie meegemaakt van de week waarbij het gelukkig wel goed afliep. Op een smalle landweg zonder berm om in te rijden (aflopend en beplant met bomen) komt ons een quad tegemoet. Wij stapten achter elkaar om passeren mogelijk te maken. Vanwege de herrie van dat apparaat hoor je zowieso niks meer, dus zeker geen achterop komende fietser. Toen de quad net (echt net) de kont van mijn paard (achterste ruiter) voorbij was voel ik een soort zoef langs mijn gerijlaarsde been en komt er van zij/achter een wielrenner langs zoeven. Ook de voorste ruiter voelde de wielrenner langs haar been gaan. Ik schrok ervan, en de andere ruiters ook. Onze paarden bleven braaf doorstappen. Maar hoe oerstom van die man! Zo dicht erlangs, vlak achter paardenbenen. Als inhalende partij dien je in te schatten of er ruimte is op de weg en of het veilig is. Niet dus. In dit specifieke geval had ik die man al van zijn fiets kunnen kegelen als mijn paard per ongeluk was gestruikeld.

Wat de reacties op het verhaal van de TS betreft: zij was erbij. Als zij zegt dat het niet paste dan paste het niet. En hoe kun je als ruiter nu zeggen dat een paard niet mag schrikken! Dat gebeurt nou eenmaal. Het is alleen zaak dat je je paard vervolgens in de hand houdt. Maar een paard is een levend wezen. Dan zou dus geen enkel levend wezen meer door de mens geleid of in het bezit van de mens in het verkeer mogen (geen vee verwijden, hond uitlaten, kat los laten lopen, etc).
Ze is weggegaan omdat iemand van het groepje hen weg liet gaan. Niet eerder. En niet afwachten tot er een ambulance met loeiende sirenes aankomt vind ik slim. Echter, een telefoonnummer oid vragen in het wachtkwartiertje was netjes geweest.
Het is niemands schuld dat er een kat uit de bosjes springt. Paarden schrikken nou eenmaal en die wielrenners zijn gepasseerd op een plek waar onvoldoende ruimte was. Bij een uitwijkactie van de ingehaalde partij moet je er nl. nog steeds veilig langs kunnen. En dat kon dus niet. Overigens denk ik dat die man dat nu ook wel weet. En TS, mocht je nog te weten komen waar die man woont, stuur dan een bloemetje oid. En leg de situatie uit. Wie weet leert ie ervan en vertelt ie dat aan al zijn fietsmaatjes.

En ik zou ook graag meelezen op het wielrennersforum :)
Laatst bijgewerkt door barkruk op 20-08-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:48

@shirleyp: ik ben erg benieuwd naar de reacties en mag ik vragen op welk forum je het hebt geplaatst??
En ik vind het een goed idee :D

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:51

Ik ben ook erg benieuwd naar hoe er op gereageerd gaat worden! Laat je de reacties weten??

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:54

geerte schreef:
@shirleyp: ik ben erg benieuwd naar de reacties en mag ik vragen op welk forum je het hebt geplaatst??
En ik vind het een goed idee :D

Ik houd jullie op de hoogte! Heb gegoogled, wielerplaza geloof ik. Was het eerste forum wat ik tegenkwam!

Edit: wielerland, hier het topic! http://www.wielerland.nl/index.php?opti ... id=10#1593

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 16:32

Talonius schreef:
Met een paard mag je over het algemeen NIET op het fietspad rijden en ten 2e, heb je wel een ruiterbewijs op zak?!
Ook al is een paard verkeersmak, hij kan altijd schrikken en dan zijn de consequenties ook jouw verantwoordelijkheid. Wees blij dat het voor je paard en voor de wielrenner 'redelijk goed' is afgelopen.

hoe vaak moet ik nog zeggen dat het geen fietspad was -.-' het was gewoon een openbare weg waar IEDEREEN mag komen
en ruiterbewijs is nog niet verplicht is zuid holland ;)

met de rest van de reacties ben ik redelijk blij en met shirleyp die een topic voor wielrenners geplaatst heeft ook zeker handig!:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:43

Tja weggebruikers (wielrenners, gewone fietsers, wandelaars, automobilisten etc.) die niks met paarden hebben, hebben vaak geen idee van de gevaren van paarden die kunnen schrikken etc. Er zijn wel eens campagnes geweest enzo over paarden in het verkeer, maargoed, dat bereikt ook niet iedereen. Dit is gewoon een vervelend ongeluk, en ik vind het juist netjes dat de TS de man wel beterschap gewenst heeft ookal meende ze het misschien niet. En tja, ik ondervind ook vaak problemen met wielrenners, en niet alleen te paard.... Wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn, maar ik vind het sowieso al gevaarlijk als ze keihard op het openbare fietspad rijden, zonder bel ook nog meestal (die is verplicht, toch?).. Je vormt je er toch een negatief beeld door..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:40

TS, een fietser wordt gezien als een zwakkere verkeersdeelnemer en jij (als ruiter) niet.

Net als met de auto... als er een fietser tegen je aan rijdt ben je als automobilist in eerste instantie volledig aansprakelijk... de schuldverdeling kan er wel voor zorgen dat je niet volledig financieel er voor op draait.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:41

Shirley, misschien een actiever wieler forum zoeken? Dit forum loopt niet

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:51

Als ik de openingspost zo lees, schiet gelijk weer de gedachte naar binnen weer een wielrenner. :roll: Tuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar heel veel zijn te druk bezig om een bepaalde snelheid te fietsen en missen alles wat er om hun heen gebeurt in het verkeerd en nemen daardoor risico's. Ik ben te vaak asociale wielrenners tegengekomen. Ik zou tevens in deze situatie geen medelij op kunnen brengen :n en snap TS haar reactie. Je schrikt je rot, omdat je paard schrikt en vervolgens tegen iemand op botst die daar helemaal niet had moeten zijn. Had het een kind geweest die nog wankel op zijn fietsje had gezet en per ongeluk opzij had gezwiept, dan waren de rollen omgekeerd geweest. (ik heb dit helaas ook een keer zien gebeuren) Ik geloof dat je dan als ouder ook iemand helemaal verrot had gescholden.

Ik vind het belachelijk dat er zo op TS wordt afgegeven. TS ik geef je groot gelijk hoor, trek het je niet aan.

Een paard kan nu eenmaal schrikken en opzij springen lijkt me een hele minimale reactie.

Ik heb ook een keer een wielrenner tegen me aangehad terwijl ik op de fiets zat, kun je nagaan hoe dicht ze af en toe naast je zitten.

edit:

Brainless schreef:
TS, een fietser wordt gezien als een zwakkere verkeersdeelnemer en jij (als ruiter) niet.

Net als met de auto... als er een fietser tegen je aan rijdt ben je als automobilist in eerste instantie volledig aansprakelijk... de schuldverdeling kan er wel voor zorgen dat je niet volledig financieel er voor op draait.

Sorry hoor, maar ondanks dat een fietser een zwakkere verkeersdeelnemer is betekent het niet, dat je als automobilist volledig aansprakelijk bent, je blijft alleen altijd deels aansprakelijk, maar niet volledig :n. Zou een mooi verhaal worden zeg.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:17

stef schreef:
Shirley, misschien een actiever wieler forum zoeken? Dit forum loopt niet

Tips? De eerste drie hits op google van wielrenfora hebben weinig actieve gebruikers. Ik denk dat wielrenners liever fietsen dan forummen, haha!

Edit: tweede en laatste poging... Straks krijg ik alleen nog maar wieleradvertenties omdat ik me bij alle wielerfora heb aangemeld, hihi! Fiets.nl, zoiets moet toch lopen? :D
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=44155

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:27

Ik ben op buitenrit ook al eens een grote groep renners tegengekomen die met zijn allen begonnen te roepen en te fluiten en te schreeuwen dat ze eraan kwamen, mijn paardje werd daar nogal onrustig van. Kan haar altijd goed houden hoor en ze gehoorzaamd ook, maar is wel erg vervelend dat die groep met zn allen begonnen. Als er nu 1 even laat weten dat ze eraan komen is het toch goed? Ik denk gewoon dat de communicatie tussen wielrenners en ruiters zo verkeerd ligt.

al moet ik zeggen, ben ook renners tegengekomen die wel fatsoenlijk doen. We gaan ook altijd in de berm rijden als er een groepje aan komt en er is dan meestal ook niks aan de hand maar die ene grote groep die kan ik wel wat.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:46

hoe ik het verhaal ook lees.. elke keer maak ik er hetzelfde uit op.
Er gebeurd een ongeluk.
Uiteindelijk schrokken ze door die kat.. dus dat had net zo goed een waaiend blaadje of vliegend vogelditje.
En uit je laatste post komt naar voren tenminste dat denk ik dat ie dus op jou in reed ,maar als ie vol had geremd had die hele groep gevallen en reken maar dat je paardjes dan veel erger geschrokken waren

Al denk ik dat ie niet zo hard tegen je aanreed aangezien je zegt dat je paard schrok ,maar daarna maar enkele passen in draf vooruit ging...

Maar vind het inderdaad erg onrespectvol om hem ''verrot'' te willen schelden en beterschap terwijl je het niet meent.

Ik zou me toch heel diep schamen als ik jou was.. :\

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 01:13

Elin_ schreef:
En uit je laatste post komt naar voren tenminste dat denk ik dat ie dus op jou in reed ,maar als ie vol had geremd had die hele groep gevallen en reken maar dat je paardjes dan veel erger geschrokken waren

Al denk ik dat ie niet zo hard tegen je aanreed aangezien je zegt dat je paard schrok ,maar daarna maar enkele passen in draf vooruit ging...

die man kan toch niet remmen als dit allemaal in een mini seconde gebeurt?
en hij vloog naar voren en die groep had het snel genoeg in de gaten om wel te gaan remmen
hij reed toch echt wel hard want die mooie grote blauwe plek op mijn been is het bewijs
hij schrok => sprong omhoog(weet nou niet of het stijgeren was of echt een sprong omhoog/naar voren) en ging toch enkele drafpassen omdat ik hem daarna liet stappen en omdraaide

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:34

Ten eerste, leer alsjeblieft met leestekens en hoofdletters te schrijven. Dan is het ook gelijk beter leesbaar.

Ten tweede, ik word zo moe van dit soort topics. Men vergeet dat niet iedereen verstand van paarden heeft, dat niet iedereen weet hoe een paard in een bepaalde situatie reageert.

Ten derde, maakt niet uit wie nou schuld heeft, het is erg respectloos om je sterkte wensing niet te menen. Foutje is menselijk, zo ook inschattings-foutjes.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:20

felinehoi schreef:
Elin_ schreef:

die man kan toch niet remmen als dit allemaal in een mini seconde gebeurt?
en hij vloog naar voren en die groep had het snel genoeg in de gaten om wel te gaan remmen
hij reed toch echt wel hard want die mooie grote blauwe plek op mijn been is het bewijs
hij schrok => sprong omhoog(weet nou niet of het stijgeren was of echt een sprong omhoog/naar voren) en ging toch enkele drafpassen omdat ik hem daarna liet stappen en omdraaide

Als ie niet kan remmen wat je net zegt... wat gebeurd er dan? dan knalt ie tegen je aan.
Dat is gebeurd .. Dius wat is nou het probleem?

Paarden zijn niet de enige weggebruikers hoor er zijn nog meer mensen op de weg ..

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:57

Kimbaie schreef:
Je schrikt je rot, omdat je paard schrikt en vervolgens tegen iemand op botst die daar helemaal niet had moeten zijn.
.

Waarom mag die wielrenner daar niet zijn dan? Het was een openbare weg met evenveel recht voor de renner als de ruiter om daar te rijden.... Die man kan toch niet ruiken dat het paard opzij gaat springen? Lijkt me dan toch niet zijn schuld.

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 10:49

Citaat:
Waarom mag die wielrenner daar niet zijn dan? Het was een openbare weg met evenveel recht voor de renner als de ruiter om daar te rijden.... Die man kan toch niet ruiken dat het paard opzij gaat springen? Lijkt me dan toch niet zijn schuld.

omdat het anders ook niet paste of erg krap was geweest
hoevaak moet ik dat nog zeggen -.-'

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:17

Kimbaie schreef:
Brainless schreef:

Sorry hoor, maar ondanks dat een fietser een zwakkere verkeersdeelnemer is betekent het niet, dat je als automobilist volledig aansprakelijk bent, je blijft alleen altijd deels aansprakelijk, maar niet volledig :n. Zou een mooi verhaal worden zeg.

Dat zeg ik toch ook... in eerste instantie ben je aansprakelijk... maar er is vaak wel een schuldverdeling.
Maar het is wel zo dat "helaas" vaak de fietser volledig ontzien wordt.

Ik heb een fietser tegen mij (auto) aan aangehad... deze kwam van de stoep af zonder licht... en ik werd toch 100% aansprakelijk bevonden. Niet schuldig, maar wel aansprakelijk voor de schade aan de fietser.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:53

Kimbaie schreef:
Een paard kan nu eenmaal schrikken en opzij springen lijkt me een hele minimale reactie.

Jij weet dat, ts weet dat.. bijna iedere ruiter weet dat. Maar weet die wielrenner dat ook? De meesten niet hoor, die denken waarschijnlijk dat paarden op straat net zo 'foutloos' lopen als wat ze een keer bij de OS met Anky hebben gezien (als ze dat al kennen) en gaan er niet vanuit dat een paard kan schrikken.. en al helemaal niet dat een paard dan opzij gaat.