Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Re: Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:35

Idd Concetto, schuim ontstaat omdat het paard met het bit speelt. Ontspanning.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:36

gretoes schreef:
Prisca schreef:
Gelukkig staan nog altijd de beste stuurlui aan wal....en als ze winnen staan we toch te juichen.

Ene beste voor het paard is als niemand er meer OP gaat zitten. Denk dat hier ergere gevallen zitten dan Anky en Edward....

Inderdaad...... stuurlui van 13 jaar.......
denk niet dat anky en edwardecht niet de beroerdste zijn, en echt wel eerlijk naar hun paard of je het nou eens bent of niet,
ook bij hun geldt op de juiste tijd ontspannen,
ik zie het probleem niet zo.

Ik sluit me hier volledig bij aan, die mensen weten echt donders goed waar ze mee bezig zijn en zullen echt geen misbruik maken van een stang en trens en sporen. Ze weten wat ze doen....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:41

Sjors, schuimen is inderdaad niet zielig, sterker nog er zijn genoeg paarden die ook bitloos soms schuimen!

Dan nog maar een herhaling voor zowel ts als degene hierboven die helemaal niet voor bit-rijden is....

Beseffen jullie je wel, dat zonder Anky, Edward en de rest van de topsporters, jij waarschijnlijk ook je sport niet uit zou kunnen oefenen? Noem mij één sport die alleen op amateurniveau bestaat? Als paarden niet als topsport-'product' werden gebruikt, had jij ook geen kans om er mee om te gaan....Beseffen jullie dat je afgeeft op iets waarop in essentie de hele hobby, de hele sector, is gebaseerd?

Buiten dat vind ik het beste voorbeeld nog altijd dat Anky's paarden lekker oud en happy staan te zijn in de wei, in tegenstelling tot menig amateur paard (zowel sport als recreatie) dat die leeftijd niet of niet gezond haalt. Alle overige hierboven genoemde argumenten, en dan met name het feit dat de training wordt aangepast op het paard en niet andersom, sluit ik mij ook volledig bij aan.

Edit: Goed gezegd Gretoes, Anky is eerlijk naar haar paarden toe, en dat vind ik belangrijk! Ik heb er absoluut niks tegen om een paard eens wat door te pakken en zo tot betere prestaties te stimuleren, mits dat eerlijk gebeurd! Alleen die eerlijkheid wordt helaas door velen hier gewoon niet gezien...(of die willen zij niet zien)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:43

Citaat:
Reacties deskundigen
Volgens holistisch dierenarts Eric Laarakker kan de hoofd-halshouding van een paard de toegang naar de slokdarm in de weg zitten. Bij een diepe dressuurkrul kantelt het strottenhoofd zodanig dat slikken lastiger wordt. Een paard dat zijn neus naar voren strekt kan met een bit in prima eten. Dr. Gerd Heuschmann, de bekende Duitse paardenarts, wijst erop dat een achter de teugel getrokken paard te veel spanning opbouwt in zijn hals, dus zijn mond niet zal loslaten en niet schuimt. „Te krap in de hals lopen belemmert de luchtwegen, te hoog ingesteld lopen geeft te veel spanning in de onderhals, wat het slikken bemoeilijkt.”

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:44

Esther ik had het niet beter kunnen verwoorden!
De meesten zijn echt wel happy horses...
Vaak is het ook een soort kift wat amateurs op de top hebben!
Lachen die Laarakkers, ik heb henm aan het werk gezien, en ik denk dat hij erger is dan Anky of Edward.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 19:45

easygoing schreef:
Sjors493 schreef:
dat schuim komt doordat ze rollkur moeten lopen, dan krijgen ze bijna geen adem dan krijg je dat schuim.
wat is dat schuim volgens jou dan?

Heeft jouw pony nooit een schuimende mond?

nope

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:46

Tja....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:46

avalonnancy schreef:
Citaat:
Reacties deskundigen
Volgens holistisch dierenarts Eric Laarakker kan de hoofd-halshouding van een paard de toegang naar de slokdarm in de weg zitten. Bij een diepe dressuurkrul kantelt het strottenhoofd zodanig dat slikken lastiger wordt. Een paard dat zijn neus naar voren strekt kan met een bit in prima eten. Dr. Gerd Heuschmann, de bekende Duitse paardenarts, wijst erop dat een achter de teugel getrokken paard te veel spanning opbouwt in zijn hals, dus zijn mond niet zal loslaten en niet schuimt. „Te krap in de hals lopen belemmert de luchtwegen, te hoog ingesteld lopen geeft te veel spanning in de onderhals, wat het slikken bemoeilijkt.”

En wat is je punt?

Zoals het hier staat schuimt een paard niet als hij niet ontspant, ik zie veel schuimende paarden die wél rond zijn, ergo die paarden zijn dus wel degelijk ontspannen.
Tweede punt hier genoemd is dat te kort in de hals de luchtwegen belemmert, paard dat geen lucht meer krijgt valt uiteindelijk om...ook nog nooit gezien. Imo is dit dus alleen maar bevestiging dat ze er niet van lijden om ronder ingesteld te zijn, mits op de juiste manier natuurlijk (= ontspannen)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:47

avalonnancy schreef:
Citaat:
Reacties deskundigen

Precies het paard schuimt dus NIET als het met teveel spanning gereden word en dus NIET met het bit zal spelen conclusie is dus dat een schuimend paard een ontspannen paard is.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:47

xjesssicaa schreef:
Citaat:
JA mits goed gebruikt en NEE helaas gebruiken genoeg ruiters ze niet goed. Maar dan wat anders en ik bedoel het niet banketstaaf alleen iets om over na te denken. Ik zie op jouw profiel dat je neusriem zonder sperriem gebruikt..... dan ligt het bid los in de mond en dat is scherper dan wanneer je een sperriem gebruikt en een mexicaanse neusriem dat geeft druk op neus en is daardoor ook vervelender dan een gewoon bit in de mond. Nogmaals niet om je aan te vallen absoluut niet alleen om aan te geven dat we allemaal veel te leren hebben ik ook :+

Citaat:
Ik vind een sperriem gewoon onzin en daardoor is het heus niet scherper. Lijkt me juist fijner zonder sperriem.

waarom koop je dan een neusriem met zn gaatje waar de sperriem in kan , (weet niet hoe dat heet) als je er toch geen gebruikt.
en een mexicaanse neusriem word meestal gebruikt met springen, en zal daar ook wel goed voor zijn (ben niet een held in neusriemen). waarom heb je die dan om met je proefje, neem aan dat dit gewoon onderling dressuur was.

Wat maakt het uit wat voor neusriem je hebt? En die mexicaanse was gewoon voor onderlinge maakt dat uit? Ze is nogal snel en dan geeft druk op de neus en het is absoluut niet scherp anders mocht ik het niet om doen.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:48

avalonnancy schreef:
normaal reageer ik niet op zulke discussies, maar ze heeft wel ergens gelijk.
ik ben bij een hengstenshow geweest waar de paarden ingereden werden op een slofteugel, en ja ze liepen met hun kin op de borst. tuurlijk die paarden moeten spectaculair lopen, en nee het zijn niet de makkelijkste. de vraag is alleen of het heel erg paardvriendelijk is, en daar ben ik het er wel mee eens dat ze dat verkeerd vind.
tuurlijk ik doe het ze niet na, en zon paard gaat mega draven op zo'n manier wat ook van ze verwacht wordt. maar daarintegen zijn dat wel de toppaarden en topruiters, jij en ik zullen daar nooit komen, en mss wel omdat wij het op de paardvriendelijke manier doen. nu moet ik wel zeggen dat er ook paarden wel op een hele correcte manier gereden werden, en ook top liepen dus het kan wel.
denk dat het ook met het paard te maken hebben.
maar is het heel vriendelijk, nee dat is het niet. maar zolang het werkt zullen we het altijd tegen blijven komen.
ik heb paarden zien lopen met de stang in een hoek van 45 graden, en paarden waarbij de stangteugel los hing, maar hoe dan ook ze deden allebei wat er van ze verwacht werden, bij het ene paard zal meer nodig zijn als bij de andere denk ik, en de vraag is dan als ze het allemaal op de meest vriendelijke manier zouden doen zouden we dan nog van die toppers hebben lopen.
Niet alle paarden lopen van nature zo spectaculair, dat wordt erin getrained en blijkbaar werkt het wel.
en ja het zijn wel de paarden die het voor ons doen op de olympische spelen en de wk's.
dus of het juist is in onze regionen als hobbysportruiter nee dat denk ik niet, maar op dat niveau durf ik daar niet over te oordelen, omdat daar van de paarden hele andere dingen verwacht worden en met hele andere paarden gewerkt word.

ik quote mijn eerste post nog maar even ;)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:50

Sjors493 schreef:
easygoing schreef:

Heeft jouw pony nooit een schuimende mond?

nope

Sorry dan mag je nog maar 13 zijn en mag ik je volgens het bokt regime niet te hard aanpakken maar als jouw pony niet schuimt tijdens het rijden dan ben jij geen vriendelijke ruiter. En na jouw uitspraak dat paarden alleen schuimen bij RK zet ik des te meer vraagtekens bij jouw kennis.
Prima dat je kritisch wil zijn maar je kan pas kritisch zijn als je weet waar je over praat.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:51

Nogmaals dat zijn hengstenshows, en dan hebben we het niet over prestaties op lange termijn...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:52

avalonnancy schreef:
oh sorry :o :=

oh ja over dat schuim, dat heeft inderdaad te maken met slikken. sommige paarden hebben moeite om te slikken als ze nageeflijk worden en daardoor gaan schuimen omdat ze meer speeksel produceren ;)

Dan quote ik jou ook even en spreek je jezelf nu even tegen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:52

avalonnancy schreef:
avalonnancy schreef:
normaal reageer ik niet op zulke discussies, maar ze heeft wel ergens gelijk.
ik ben bij een hengstenshow geweest waar de paarden ingereden werden op een slofteugel, en ja ze liepen met hun kin op de borst. tuurlijk die paarden moeten spectaculair lopen, en nee het zijn niet de makkelijkste. de vraag is alleen of het heel erg paardvriendelijk is, en daar ben ik het er wel mee eens dat ze dat verkeerd vind.
tuurlijk ik doe het ze niet na, en zon paard gaat mega draven op zo'n manier wat ook van ze verwacht wordt. maar daarintegen zijn dat wel de toppaarden en topruiters, jij en ik zullen daar nooit komen, en mss wel omdat wij het op de paardvriendelijke manier doen. nu moet ik wel zeggen dat er ook paarden wel op een hele correcte manier gereden werden, en ook top liepen dus het kan wel.
denk dat het ook met het paard te maken hebben.
maar is het heel vriendelijk, nee dat is het niet. maar zolang het werkt zullen we het altijd tegen blijven komen.
ik heb paarden zien lopen met de stang in een hoek van 45 graden, en paarden waarbij de stangteugel los hing, maar hoe dan ook ze deden allebei wat er van ze verwacht werden, bij het ene paard zal meer nodig zijn als bij de andere denk ik, en de vraag is dan als ze het allemaal op de meest vriendelijke manier zouden doen zouden we dan nog van die toppers hebben lopen.
Niet alle paarden lopen van nature zo spectaculair, dat wordt erin getrained en blijkbaar werkt het wel.
en ja het zijn wel de paarden die het voor ons doen op de olympische spelen en de wk's.
dus of het juist is in onze regionen als hobbysportruiter nee dat denk ik niet, maar op dat niveau durf ik daar niet over te oordelen, omdat daar van de paarden hele andere dingen verwacht worden en met hele andere paarden gewerkt word.

ik quote mijn eerste post nog maar even ;)

En ik ben benieuwd waarom...ik vind een hengstenshow namelijk altijd leuk om aan te halen, dat is namelijk één van die commerciële dingen die nou eenmaal het hele spul draaiende houd. Ik weet ook dat ik persoonlijk never nooit niet op een driejarige goed en wel zadelmakke hengst ga zitten tussen tien van zijn concurrenten. Ik wil namelijk nog langer mee. En daarom heb ik er alle begrip voor dat degene die dat wel doen, op dat moment even, al dan niet onvriendelijk, aandacht vragen en vasthouden van dat dier voor ieders veiligheid. Ik vind in een discussie over rijtechniek van topruiters, een hengstenshow dan ook volledig offtopic. Van de rest van je quote snap ik het punt niet helemaal dus als je dat uit wil leggen?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:56

dat wij niet kunnen oordelen over hun rijstijl, omdat zij op een heel ander niveau en paarden rijden dan wij!

en over dat schuimen, ik spreek mezelf niet tegen, dan moet je goed lezen wat erin staat!
bij achter de teugel geen schuim, en bij hoge halshouding wel!
zal nog een stukje toevoegen.

Citaat:
Als een paard slikt, kan het niet op datzelfde moment ademhalen. Het is het één of het ander. Veel slikken tijdens zware inspanning is dus niet wenselijk. In dat opzicht wil je liever weinig schuim tijdens je proef, want een paard slikt een deel van het overmatige speeksel door. In de ‘dressuurhouding’, vooral in de hoogste graad van verzameling, worden de speekselklieren van een paard samengeknepen. Er wordt wel beweerd dat dat de oorzaak is van extreem schuimen. Hilary Clayton: „Het klinkt logisch. Je ziet daarbij inderdaad vaak overdadig schuim, dat uit de mond loopt.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:58

Erg vreemd dat mijn paard dan schuimt als ze lekker in het bos loopt. lang teugeltje ontspannen enzz...
Als een paard niet fatsoenlijk kan ademen kan het ook nooit op topniveau presteren.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:01

avalonnancy schreef:
jij en ik zullen daar nooit komen, en mss wel omdat wij het op de paardvriendelijke manier doen.

Hier moet ik wel om grinneken.
Als ik zie hoe "wij" onze paarden (onbewust) tegenwerken door alleen al onze zit, geloof ik niet zo in onze "vriendelijke manier".
De fouten die ik doorgaans maak en heb gemaakt zijn ook niet vriendelijk te noemen.... :o

Nogmaals, ben ik het ook niet met alles van Anky eens, maar ik geloof wel dat zij een ontzettend goed gevoel heeft ontwikkeld in hoever het paard kan gaan en wat ze dus kan vragen.
Ben het helemaal met iedereen eens die vind dat het er niet al te prettig uit ziet, maar als je daarna ziet hoe ze de paarden aan het lopen krijgt dan kan ik me niet voorstellen dat ze daar zoveel last van hebben. (als ik vooraf een grove fout maak, dan merk ik dat daarna nog wel een poosje aan mijn paarden)
Hoofdstel,zadel en ruiter zijn we allemaal wel gewend, maar is dat wel zo "vriendelijk" als we willen geloven?Kijken we eerlijk naar onze eigen akties en reacties? En wat is de consequentie als we het niet meer vriendelijk vinden.....

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:01

avalonnancy schreef:
dat wij niet kunnen oordelen over hun rijstijl, omdat zij op een heel ander niveau en paarden rijden dan wij!

en over dat schuimen, ik spreek mezelf niet tegen, dan moet je goed lezen wat erin staat!

Citaat:
Als een paard slikt, kan het niet op datzelfde moment ademhalen. Het is het één of het ander. Veel slikken tijdens zware inspanning is dus niet wenselijk. In dat opzicht wil je liever weinig schuim tijdens je proef, want een paard slikt een deel van het overmatige speeksel door. In de ‘dressuurhouding’, vooral in de hoogste graad van verzameling, worden de speekselklieren van een paard samengeknepen. Er wordt wel beweerd dat dat de oorzaak is van extreem schuimen. Hilary Clayton: „Het klinkt logisch. Je ziet daarbij inderdaad vaak overdadig schuim, dat uit de mond loopt.

Vind deze quote erg onduidelijk als ik eerlijk ben, heb je voor mij een link waar het hele artikel staat?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:02

hahahahah grinnik, ik vind het wel amusant!

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:04

joh verklaringen moet je mij niet vragen, ik ben geen onderzoeker, maar heb dit ook alleen door informatie van mensen die het wel zijn, maar vind het niet belangrijk genoeg om me er zo ver in te verdiepen hoe en wat precies. ik deel alleen ervaring die ik ervan weet. ik ga met rijden af op mijn gevoel, loopt mijn paard ontspannen of niet. en niet op het schuim wat mijn paard produceert.

Citaat:

Citaat:
Het onderzoek toont onomstotelijk aan dat paarden probleemloos kunnen slikken met en zonder een bit in, terwijl ze bewegen met hun hoofd in de ‘dressuurhouding’. Zodra je gaat rijden met een bit in en je paard is niet zenuwachtig, krijg je extra speeksel. De hoeveelheid is per paard verschillend, toont het onderzoek aan. Waarom die verschillen zo groot zijn is niet duidelijk. Feit is dat de hoeveelheid slikbewegingen niet werd beïnvloed door het gebruik van welk soort bit dan ook.
Laatst bijgewerkt door avalonnancy op 08-04-11 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:08

avalonnancy schreef:

Citaat:

Op die manier, dat is inderdaad zeker waar (je eerste zin) en ik wou dat wat meer mensen dat beseften inderdaad...men praat over iets waar men niet meer van weet dan een serie slechte momentopnamen en vage (of vertraagde) filmpjes op het internet, geplaatst door mensen die alleen hun mening daarmee willen onderbouwen (met andere woorden, gekleurd materiaal)

Dat schuimen blijft een lastig verhaal wat mij betreft, naar mijn mening is het naast houding ook paardafhankelijk. Ik ken paarden die na 15 minuutjes lang en laag loswerken al heel de voorbenen onder het schuim hebben zitten, maar ook paarden die, hoe hard je ze ook werkt en hoe proefgericht (dus hoog) je ze ook traint, nooit meer dan een niet-druppend-randje schuim hebben zitten (vage omschrijving, weet even niet hoe het beter te zeggen...bij de één loopt het eruit, bij de ander niet, imo is dat niet afhankelijk van training of houding maar vooral van het paard)
Ik geloof dan weer wel in het ontspanning=schuimen, spanning=niet schuimen, maar ook dat kan ik niet onderbouwen buiten mijn eigen ervaringen dus dat blijft heel subjectief.

Boven alles vind ik (en dat is niet naar jou gericht hoor avalonnancy) dat je echt iets beter na moet denken voor men een anky of edward onder dierenmishandelaars schaart, ik kan me daar echt kwaad over maken (dat was vast nog niet duidelijk ;) ) Die mensen doen zo ontzettend veel voor zowel de sport als recreatieruiter, de paarden zien er vaak 10x beter uit dan van degene die telkens tegen hen aan lopen schoppen en worden vaak veel gezonder oud...waar ben je dan mee bezig. Meesten hebben ook nog geen idee waar ze het over hebben. Ik ben wel benieuwd hoeveel trainingen ts heeft bijgewoond, hoeveel topsportpaarden heb je echt van dichtbij gezien? Ik ook niet bijzonder veel hoor, maar degene die ik gezien had waren zeer gezond, fit en hebben een bijzonder goede band met de ruiter. De ruiters die ik ken gaan door het vuur voor hun dieren, niets is ze teveel en er wordt ontzettend veel tijd en aandacht in de dieren gestoken.
Weet je dat er op veel plaatsen ontzettend wordt getut met die paarden, dat ze vaak dol zijn op aandacht en die ook in overmaat krijgen? Ok, vaak van grooms, evengoed zijn ze gewoon dik verwend!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:11

Niet kwaad worden, heeft geen zin, je zult altijd 2 of 3 of meer kampen hebben in het paardrijwezen....

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:12

@_Esther_87_
daarom heb ik ook mijn eerder post gequote, omdat ik daar juist in zeg dat het voor ons als leek er zo uit ziet en ik de ts daarin steun, maar dat wij als hobbysporter daar geen oordeel over kunnen geven zolang wij dat niveau en zulke paarden niet zelf rijden.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:14

avalonnancy schreef:
@_Esther_87_
daarom heb ik ook mijn eerder post gequote, omdat ik daar juist in zeg dat het voor ons als leek er zo uit ziet en ik de ts daarin steun, maar dat wij als hobbysporter daar geen oordeel over kunnen geven zolang wij dat niveau en zulke paarden niet zelf rijden.

edit: even een voorbeeld, plaats hier eens een topic waar je je paard met een slofteugel op de borst hebt :+ hengst of niet zz zwaar of niet, je krijgt dan heel bokt over je heen hoor :j
dus vandaar dat ik ts ZIJN :P standpunt wel snap