Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

gretoes schreef:Prisca schreef:Gelukkig staan nog altijd de beste stuurlui aan wal....en als ze winnen staan we toch te juichen.
Ene beste voor het paard is als niemand er meer OP gaat zitten. Denk dat hier ergere gevallen zitten dan Anky en Edward....
Inderdaad...... stuurlui van 13 jaar.......
denk niet dat anky en edwardecht niet de beroerdste zijn, en echt wel eerlijk naar hun paard of je het nou eens bent of niet,
ook bij hun geldt op de juiste tijd ontspannen,
ik zie het probleem niet zo.
Citaat:Reacties deskundigen
Volgens holistisch dierenarts Eric Laarakker kan de hoofd-halshouding van een paard de toegang naar de slokdarm in de weg zitten. Bij een diepe dressuurkrul kantelt het strottenhoofd zodanig dat slikken lastiger wordt. Een paard dat zijn neus naar voren strekt kan met een bit in prima eten. Dr. Gerd Heuschmann, de bekende Duitse paardenarts, wijst erop dat een achter de teugel getrokken paard te veel spanning opbouwt in zijn hals, dus zijn mond niet zal loslaten en niet schuimt. „Te krap in de hals lopen belemmert de luchtwegen, te hoog ingesteld lopen geeft te veel spanning in de onderhals, wat het slikken bemoeilijkt.”
avalonnancy schreef:Citaat:Reacties deskundigen
Volgens holistisch dierenarts Eric Laarakker kan de hoofd-halshouding van een paard de toegang naar de slokdarm in de weg zitten. Bij een diepe dressuurkrul kantelt het strottenhoofd zodanig dat slikken lastiger wordt. Een paard dat zijn neus naar voren strekt kan met een bit in prima eten. Dr. Gerd Heuschmann, de bekende Duitse paardenarts, wijst erop dat een achter de teugel getrokken paard te veel spanning opbouwt in zijn hals, dus zijn mond niet zal loslaten en niet schuimt. „Te krap in de hals lopen belemmert de luchtwegen, te hoog ingesteld lopen geeft te veel spanning in de onderhals, wat het slikken bemoeilijkt.”

avalonnancy schreef:Citaat:Reacties deskundigen
xjesssicaa schreef:Citaat:JA mits goed gebruikt en NEE helaas gebruiken genoeg ruiters ze niet goed. Maar dan wat anders en ik bedoel het niet banketstaaf alleen iets om over na te denken. Ik zie op jouw profiel dat je neusriem zonder sperriem gebruikt..... dan ligt het bid los in de mond en dat is scherper dan wanneer je een sperriem gebruikt en een mexicaanse neusriem dat geeft druk op neus en is daardoor ook vervelender dan een gewoon bit in de mond. Nogmaals niet om je aan te vallen absoluut niet alleen om aan te geven dat we allemaal veel te leren hebben ik ookCitaat:Ik vind een sperriem gewoon onzin en daardoor is het heus niet scherper. Lijkt me juist fijner zonder sperriem.
waarom koop je dan een neusriem met zn gaatje waar de sperriem in kan , (weet niet hoe dat heet) als je er toch geen gebruikt.
en een mexicaanse neusriem word meestal gebruikt met springen, en zal daar ook wel goed voor zijn (ben niet een held in neusriemen). waarom heb je die dan om met je proefje, neem aan dat dit gewoon onderling dressuur was.
avalonnancy schreef:normaal reageer ik niet op zulke discussies, maar ze heeft wel ergens gelijk.
ik ben bij een hengstenshow geweest waar de paarden ingereden werden op een slofteugel, en ja ze liepen met hun kin op de borst. tuurlijk die paarden moeten spectaculair lopen, en nee het zijn niet de makkelijkste. de vraag is alleen of het heel erg paardvriendelijk is, en daar ben ik het er wel mee eens dat ze dat verkeerd vind.
tuurlijk ik doe het ze niet na, en zon paard gaat mega draven op zo'n manier wat ook van ze verwacht wordt. maar daarintegen zijn dat wel de toppaarden en topruiters, jij en ik zullen daar nooit komen, en mss wel omdat wij het op de paardvriendelijke manier doen. nu moet ik wel zeggen dat er ook paarden wel op een hele correcte manier gereden werden, en ook top liepen dus het kan wel.
denk dat het ook met het paard te maken hebben.
maar is het heel vriendelijk, nee dat is het niet. maar zolang het werkt zullen we het altijd tegen blijven komen.
ik heb paarden zien lopen met de stang in een hoek van 45 graden, en paarden waarbij de stangteugel los hing, maar hoe dan ook ze deden allebei wat er van ze verwacht werden, bij het ene paard zal meer nodig zijn als bij de andere denk ik, en de vraag is dan als ze het allemaal op de meest vriendelijke manier zouden doen zouden we dan nog van die toppers hebben lopen.
Niet alle paarden lopen van nature zo spectaculair, dat wordt erin getrained en blijkbaar werkt het wel.
en ja het zijn wel de paarden die het voor ons doen op de olympische spelen en de wk's.
dus of het juist is in onze regionen als hobbysportruiter nee dat denk ik niet, maar op dat niveau durf ik daar niet over te oordelen, omdat daar van de paarden hele andere dingen verwacht worden en met hele andere paarden gewerkt word.

Sjors493 schreef:easygoing schreef:
Heeft jouw pony nooit een schuimende mond?
nope

avalonnancy schreef:avalonnancy schreef:normaal reageer ik niet op zulke discussies, maar ze heeft wel ergens gelijk.
ik ben bij een hengstenshow geweest waar de paarden ingereden werden op een slofteugel, en ja ze liepen met hun kin op de borst. tuurlijk die paarden moeten spectaculair lopen, en nee het zijn niet de makkelijkste. de vraag is alleen of het heel erg paardvriendelijk is, en daar ben ik het er wel mee eens dat ze dat verkeerd vind.
tuurlijk ik doe het ze niet na, en zon paard gaat mega draven op zo'n manier wat ook van ze verwacht wordt. maar daarintegen zijn dat wel de toppaarden en topruiters, jij en ik zullen daar nooit komen, en mss wel omdat wij het op de paardvriendelijke manier doen. nu moet ik wel zeggen dat er ook paarden wel op een hele correcte manier gereden werden, en ook top liepen dus het kan wel.
denk dat het ook met het paard te maken hebben.
maar is het heel vriendelijk, nee dat is het niet. maar zolang het werkt zullen we het altijd tegen blijven komen.
ik heb paarden zien lopen met de stang in een hoek van 45 graden, en paarden waarbij de stangteugel los hing, maar hoe dan ook ze deden allebei wat er van ze verwacht werden, bij het ene paard zal meer nodig zijn als bij de andere denk ik, en de vraag is dan als ze het allemaal op de meest vriendelijke manier zouden doen zouden we dan nog van die toppers hebben lopen.
Niet alle paarden lopen van nature zo spectaculair, dat wordt erin getrained en blijkbaar werkt het wel.
en ja het zijn wel de paarden die het voor ons doen op de olympische spelen en de wk's.
dus of het juist is in onze regionen als hobbysportruiter nee dat denk ik niet, maar op dat niveau durf ik daar niet over te oordelen, omdat daar van de paarden hele andere dingen verwacht worden en met hele andere paarden gewerkt word.
ik quote mijn eerste post nog maar even
Citaat:Als een paard slikt, kan het niet op datzelfde moment ademhalen. Het is het één of het ander. Veel slikken tijdens zware inspanning is dus niet wenselijk. In dat opzicht wil je liever weinig schuim tijdens je proef, want een paard slikt een deel van het overmatige speeksel door. In de ‘dressuurhouding’, vooral in de hoogste graad van verzameling, worden de speekselklieren van een paard samengeknepen. Er wordt wel beweerd dat dat de oorzaak is van extreem schuimen. Hilary Clayton: „Het klinkt logisch. Je ziet daarbij inderdaad vaak overdadig schuim, dat uit de mond loopt.
avalonnancy schreef:jij en ik zullen daar nooit komen, en mss wel omdat wij het op de paardvriendelijke manier doen.

avalonnancy schreef:dat wij niet kunnen oordelen over hun rijstijl, omdat zij op een heel ander niveau en paarden rijden dan wij!
en over dat schuimen, ik spreek mezelf niet tegen, dan moet je goed lezen wat erin staat!
bij achter de teugel geen schuim, en bij hoge halshouding wel!
zal nog een stukje toevoegen.Citaat:Als een paard slikt, kan het niet op datzelfde moment ademhalen. Het is het één of het ander. Veel slikken tijdens zware inspanning is dus niet wenselijk. In dat opzicht wil je liever weinig schuim tijdens je proef, want een paard slikt een deel van het overmatige speeksel door. In de ‘dressuurhouding’, vooral in de hoogste graad van verzameling, worden de speekselklieren van een paard samengeknepen. Er wordt wel beweerd dat dat de oorzaak is van extreem schuimen. Hilary Clayton: „Het klinkt logisch. Je ziet daarbij inderdaad vaak overdadig schuim, dat uit de mond loopt.
Citaat:
Citaat:Het onderzoek toont onomstotelijk aan dat paarden probleemloos kunnen slikken met en zonder een bit in, terwijl ze bewegen met hun hoofd in de ‘dressuurhouding’. Zodra je gaat rijden met een bit in en je paard is niet zenuwachtig, krijg je extra speeksel. De hoeveelheid is per paard verschillend, toont het onderzoek aan. Waarom die verschillen zo groot zijn is niet duidelijk. Feit is dat de hoeveelheid slikbewegingen niet werd beïnvloed door het gebruik van welk soort bit dan ook.
avalonnancy schreef:dat wij niet kunnen oordelen over hun rijstijl, omdat zij op een heel ander niveau en paarden rijden dan wij!
en over dat schuimen, ik spreek mezelf niet tegen, dan moet je goed lezen wat erin staat!
bij achter de teugel geen schuim, en bij hoge halshouding wel!
zal nog een stukje toevoegen.Citaat:Als een paard slikt, kan het niet op datzelfde moment ademhalen. Het is het één of het ander. Veel slikken tijdens zware inspanning is dus niet wenselijk. In dat opzicht wil je liever weinig schuim tijdens je proef, want een paard slikt een deel van het overmatige speeksel door. In de ‘dressuurhouding’, vooral in de hoogste graad van verzameling, worden de speekselklieren van een paard samengeknepen. Er wordt wel beweerd dat dat de oorzaak is van extreem schuimen. Hilary Clayton: „Het klinkt logisch. Je ziet daarbij inderdaad vaak overdadig schuim, dat uit de mond loopt.
) Die mensen doen zo ontzettend veel voor zowel de sport als recreatieruiter, de paarden zien er vaak 10x beter uit dan van degene die telkens tegen hen aan lopen schoppen en worden vaak veel gezonder oud...waar ben je dan mee bezig. Meesten hebben ook nog geen idee waar ze het over hebben. Ik ben wel benieuwd hoeveel trainingen ts heeft bijgewoond, hoeveel topsportpaarden heb je echt van dichtbij gezien? Ik ook niet bijzonder veel hoor, maar degene die ik gezien had waren zeer gezond, fit en hebben een bijzonder goede band met de ruiter. De ruiters die ik ken gaan door het vuur voor hun dieren, niets is ze teveel en er wordt ontzettend veel tijd en aandacht in de dieren gestoken. avalonnancy schreef:@_Esther_87_
daarom heb ik ook mijn eerder post gequote, omdat ik daar juist in zeg dat het voor ons als leek er zo uit ziet en ik de ts daarin steun, maar dat wij als hobbysporter daar geen oordeel over kunnen geven zolang wij dat niveau en zulke paarden niet zelf rijden.
hengst of niet zz zwaar of niet, je krijgt dan heel bokt over je heen hoor 
standpunt wel snap