Teugel aan doen/ Wat doen jullie?>

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:29

Geen hulpteugel :)

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:14

Lieshorses schreef:
Maar nu besef ik me ook pas, dat een hulpteugel niks werkt.
Je doet m er pijn mee in zn mond en zal nooit ontspannen wat calandrraa al zegt. Je bereikt er niet veel mee, hij loopt alleen in een krulletje of met zn hoofd naar beneden.

Heb jij eerst met hulpteugel gereden? of rijd je er nog mee? Nou nu weet ik pas hoe fijn het is om er geen te gebruiken!

Nouja, het is niet altijd fijn om zonder hulpteugel te rijden, ik zal bijvoorbeeld áltijd met een martingaal moeten rijden door dit:

;(

Afbeelding
Ps. let niet op mijn poedersuiker kop en mijn bodyprotector staat open omdat ik hem aan het uitstappen was.
Foto is perongeluk gemaakt, geen opzet om dit op de foto te zetten!

De pony loopt nu, door het elastiek, veel ontspannender over de rug en zal ik binnenkort het elastiek weer terug in kast leggen!

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:18

ik maak gewoon touwtjes aan mijnsingel vast. en dan naar het bit.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:20

Lieshorses schreef:
Het verhaal wat je nu verteld dat is ook ( zo ongeveer ) met mij.
Maar wat ik nou echt heeeeeeeeeel irri vind:
Mijn PONY WILT OP DE LINKERHAND ALSMAAR NAAR BUITEN KIJKEN!
dit is echt super irri zelfs een goede instructrice krijgt m niet naar binnen, als je m naar binnen laat kijken valt bij als het ware naar binnen!
daarom gaan we denk longeren met slof verder gewoon zonder ;)

Mijn pony heeft zijn stelling op de linkerhand netjes naar buiten, maar omdat ik hem nog niet echt aankan rijd hij bij de stelling naar binnen op rechterhand telkens op een 5 meter volte :?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:21

bij zulke problemen probeer ik niet meteen een hulpteugel om te hangen.
dat vind ik namelijk zonde. vaak ligt het probleem ergens anders.
als je dan weer zonder hulpteugel rijdt merk je dat je dan niet meer wat kunt.
ik longeer wel eens met elastiek en heb er wel eens mee gereden.
ook wel ervaring met de martingaal vooral voor het springen.
en verder ben ik heel saai want ik gebruik heel weinig hulpteugels.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:21

xxhenrieke schreef:

Iemand in een HK topic deed dit ook met longeren, maar toen is haar paardje achterover op haar rug geklapt :(

lailapri

Re: Teugel aan doen/ Wat doen jullie?>

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:29

Bokker van de foto:
Waarom zou je pony dit doen? Kan het zo zijn dat je tegenstrijdige hulpen geeft (voorwaarts met zit en dan maar aan de teugels trekken om te stoppen bijvoorbeeld) of heeft ze pijn? Heeft ze geleerd tegen de teugels in te duwen en zo ja hoe komt dat?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:33

Zonder hulpteugels, ook nooit mee gereden ;)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:51

Margoooo schreef:
Nee, in plaats van een hulpteugel te gebruiken kijk ik naar mijn rijkunsten en probeer die te verbeteren zodat hulpteugels niet nodig zijn :)

Idemdito. Ik ben tegen het gebruik van hulpteugels :)

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:41

lailapri schreef:
Bokker van de foto:
Waarom zou je pony dit doen? Kan het zo zijn dat je tegenstrijdige hulpen geeft (voorwaarts met zit en dan maar aan de teugels trekken om te stoppen bijvoorbeeld) of heeft ze pijn? Heeft ze geleerd tegen de teugels in te duwen en zo ja hoe komt dat?

Zou het niet weten...
Heb de pony ook nog maar een halfjaar en hij doet het alleen zonder hulpteugel en vaak bij het stilstaan of stappen.
In de draf en/of galop heeft hij het nog niet echt gedaan...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:29

Naomi_Luka: ELK paard is te rijden zonder hulpteugels, ook bij het paardje op de foto's. Hem je hem al eens helemaal medisch doorgelicht? De dierenarts laten komen kijken, ook naar zijn tanden? Een osteopaat naar zn rug laten kijken? Een zadelmaker laten kijken naar je zadel? Als hij dit zo doet kan het zijn dat er iets vast zit in mijn rug of hals. Hier moet je echt niet mee verder rijden :n

Mijn pony heeft vast gezeten bij zijn schouder door een net niet goed passend zadel, ik had dit (stom) niet door en ben doorgereden. Hij zat echt gigantisch vast! Heeft me zeker een jaar geduurd om zijn rug en schouders weer goed te krijgen. Doordat hij daar zo vast zat namelijk spande hij daar de spieren meer aan en trainde hij de verkeerde spieren. Ook waren de spieren aan die kant groter dan aan de andere kant waardoor mijn nieuwe goed passende zadel scheef lag...

Is hij helemaal gezond, zit nergens wat vast, is er niks met zn tanden en is het zadel goed, tja, dan ligt het aan de ruiter. Want echt ELK paard is goed ontspannen te rijden. Dan zou ik toch echt goede instructie zoeken :)

xxhenrieke: dat is helemaal niet een juiste manier om je paard te rijden :n dan dwing je hem dus gigantisch naar beneden, raken zijn spieren overbelast door de spanning en ontstaat er slijtage... is dit wat je wilt?
Het gaat er juist om om ontspannen te rijden, de spieren soepel te krijgen, dit krijg je niet door hem vast te knopen :n

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:15

Calanddra schreef:
Naomi_Luka: ELK paard is te rijden zonder hulpteugels, ook bij het paardje op de foto's. Hem je hem al eens helemaal medisch doorgelicht? De dierenarts laten komen kijken, ook naar zijn tanden? Een osteopaat naar zn rug laten kijken? Een zadelmaker laten kijken naar je zadel? Als hij dit zo doet kan het zijn dat er iets vast zit in mijn rug of hals. Hier moet je echt niet mee verder rijden :n

Mijn pony heeft vast gezeten bij zijn schouder door een net niet goed passend zadel, ik had dit (stom) niet door en ben doorgereden. Hij zat echt gigantisch vast! Heeft me zeker een jaar geduurd om zijn rug en schouders weer goed te krijgen. Doordat hij daar zo vast zat namelijk spande hij daar de spieren meer aan en trainde hij de verkeerde spieren. Ook waren de spieren aan die kant groter dan aan de andere kant waardoor mijn nieuwe goed passende zadel scheef lag...

Is hij helemaal gezond, zit nergens wat vast, is er niks met zn tanden en is het zadel goed, tja, dan ligt het aan de ruiter. Want echt ELK paard is goed ontspannen te rijden. Dan zou ik toch echt goede instructie zoeken :)

Wat je zegt! Mijn moeder is bang dat hij weer haken heeft, vorig jaar, zonder dat de vorige eigenaar het meldde, heeft hij haken gehad.
Hij doet dit ook met eten :? Dus de tandarts komt binnenkort. Het zadel zat voor mij ook niet echt lekker die erbij hoorde en er zat
niet veel kussens meer in, heb nu een wintec (op de foto nog de oude) en hij zat hartstikke vast in zijn rug, mijn moeder heeft daarvoor
een elastiek om gedaan en toen kwam hij beter over zijn rug en loopt nu veel ontspannender! Hij doet het nu al niet vaak, alleen nog met eten.
De veearts is ook al meerdere keren langs geweest om te enten enzo. maar er is voor de rest niks mis met hem, als ik een verkeerde ruiter
ben zou ik het ook niet weten, wil binnenkort overschakelen naar een ponyclub en voor beweging de manege er gewoon bij. Misschien leer
ik daar wel van? Maar hij doet het niet (vaak) meer. Alleen met eten! :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:26

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:35

@Naomi_Luka : je zegt eerst dat je altijd met een martingaal zou moeten rijden en daarnaast zeg je dat je je pony met een elastiek rijd?
Er is nog een verschil tussen een elastiek & een martingaal hé ;)

En nogmaals zeg ik een martingaal heeft GEEN enkel effect om je paard naar beneden de doen lopen
Je pony gaat mét martingaal nét hetzelfde lopen doen hoor :)

Ik zou ook even kijken of er niets medisch aan de hand is,je pony gooit niet voor niets z'n hoofd zomaar omhoog.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:36

Niet dat je mij voor mishandeling gaat beschuldigen of dat ik zijn gebit niet bijhoud.

Maar de vorige eigenaar heeft nooit laten weten dat hij naar de tandarts ging, wanneer voor het laatst en dat hij haken had.
Daar heb ik laatst achteraan gemaild, en toen kreeg ik te horen November 2009 voor het laatst en hij had élk (!) jaar haken.
Beetje raar toch, dat meld je toch even of niet?

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:37

ZarcoTje schreef:
@Naomi_Luka : je zegt eerst dat je altijd met een martingaal zou moeten rijden en daarnaast zeg je dat je je pony met een elastiek rijd?
Er is nog een verschil tussen een elastiek & een martingaal hé ;)

En nogmaals zeg ik een martingaal heeft GEEN enkel effect om je paard naar beneden de doen lopen
Je pony gaat mét martingaal nét hetzelfde lopen doen hoor :)

Ik zou ook even kijken of er niets medisch aan de hand is,je pony gooit niet voor niets z'n hoofd zomaar omhoog.

Elastiek heeft veel geholpen voor mij en mijn pony, hij loopt ontspannender! :)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:38

Maar ik bedoel een martingaal heeft geen enkel effect hé
Een elastiek zorgt er natuurlijk voor dat je pony laag met z'n hoofd gaat lopen maar alsnog wordt hij gedwongen om daar te lopen, het zou toch echt zonder moeten kunnen want je pony gaat er alleen maar geforceerd van lopen als 'ie misschien ergens pijn heeft :)

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:40

ZarcoTje schreef:
Maar ik bedoel een martingaal heeft geen enkel effect hé
Een elastiek zorgt er natuurlijk voor dat je pony laag met z'n hoofd gaat lopen maar alsnog wordt hij gedwongen om daar te lopen, het zou toch echt zonder moeten kunnen want je pony gaat er alleen maar geforceerd van lopen als 'ie misschien ergens pijn heeft :)

Hij helpt idd niet veel, maar het heeft mijn pony ook wel een beetje geholpen zijn hoofd laag te houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:41

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:43

Hij laat niks vallen ofzo. maar wel hoofd om hoog en het lijkt idd zo dat hij het zo in zijn keel laat glijden. Maar ik geef mijn moeder zo wel het nummer van de tandarts!

Ps. ik ga even mijn oude pony's (eigenaren zijn weg) eten geven!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 17:32

Hee!
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden! :j
Nu ga ik alleen met longeren een slof gebruiken ( Ja echt alleen met longeren )
dan kan ik de linkerkand helemaal lekker los maken. want die kant is o stijf als een olifant!

Groetjes Lisa

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:36

boooo schreef:
Margoooo schreef:
Nee, in plaats van een hulpteugel te gebruiken kijk ik naar mijn rijkunsten en probeer die te verbeteren zodat hulpteugels niet nodig zijn :)

ik ook :)

Same here :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:58

elastiek... dat moet van de mensen op de manege (rijd op een manegepaardje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:58

xxhenrieke schreef:

dat rukt toch in zn mond...

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:07

Als je hem ontspannen om je been rijdt heb je geen (hulp)teugels nodig.
Heel soms rij ik met thiedeman. Alleen buiten, als ze te sterk wordt.
Naar mijn mening werkt longeren met pessoa veel beter dan andere hulpteugels.