Hoe pony leren aan de teugel te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Felies_xx

Hoe pony leren aan de teugel te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 12:24

De titel zegt het al..
hoe leer ik mijn verzorgpony aan de teugel te rijden?

Ilzjuh

Re: Hoe pony leren aan de teugel te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:25

Les nemen, en niet in je eentje gaan aanmodderen. Lachen
Het is ook niet iets dat je even via de computer leert, dus neem gewoon goede begeleiding. Lachen

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 12:26

dat is het probleem, hier in de buurt vind je dat niet ....

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:27

Vind je in de buurt niet iemand die weet waar hij mee bezig is die je even wil helpen/les geven? Lachen

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:27

Waar een wil is, is een weg Lachen En je kan inderdaad beter les nemen, dan alleen met 'les via de computer' gaan lopen proberen Lachen

Lobkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:58

laat je pony eerst goed naar binnen kijken, dat kan je goed oefenen als je op de volte zit. daarna moet je gaan kneden.doe net alsof er een balletje in je handen zit waar je in kneed, doe dat eerst op de volte daarna gewooon. als die naar meer naar beneden gaat lopen moet je nog meer vragen dat betekend dat je goed door moet blijven kneden natuurlijk kan dat neit in een les maar dat duurt ff. succes!

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:03

Lobkelover schreef:
laat je pony eerst goed naar binnen kijken, dat kan je goed oefenen als je op de volte zit. daarna moet je gaan kneden.doe net alsof er een balletje in je handen zit waar je in kneed, doe dat eerst op de volte daarna gewooon. als die naar meer naar beneden gaat lopen moet je nog meer vragen dat betekend dat je goed door moet blijven kneden natuurlijk kan dat neit in een les maar dat duurt ff. succes!

Hier ben ik het dus niet mee eens. Op onze manege zijn er ook mensen die het zo doen, maar dan kan je beter zeggen: Pony op de volte en lekker hard aan de teugels gaan trekken.. Zo gaat het iig bij ons..
Maar ik denk dat als een pony ontspannen loopt hij zelf wel naar beneden gaat.
Laat hem gewoon goed voorwaarts lopen en veel figuurtjes rijden enzo.
En wat hierboven gezegt word; een instructrice/instructeur zoeken Lachen

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:50

Lobkelover schreef:

Zagen noemt men dat.
Dit is dus niet de goede manier.
Zoek goede instructie, dat helpt al een heel stuk!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:53

gewoon les zoeken, dat vind je overal

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:17

Les zoeken! Een pony leer je niet 'aan de teugel' lopen..
Aan de teugel lopen, ik noem het liever nageefelijkheid, is niet aan te leren maar is een reactie op de manier van bewegen. Je paard hoort actief te zijn, zijn achterhand er goed onder te plaatsen en daardoor het gewicht van de ruiter optimaal te kunnen dragen. Oftwel, je paard brengt z'n achterhand eronder, gebruikt actief zijn rug en daardoor gaat hij zakken..

Zagen, trekken, allemaal NOT-done. Les nemen, is vast wel wat te vinden in de buurt.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:22

Ik heb eerder het idee dat de amazone het hier moet leren dan de pony Haha!
Neem gewoon les en dan komt het vanzelf. En ga vooral niet het verhaaltje van Lobkelover alleen uitproberen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:24

Moet je zelf leren. Als je pony ontspant en de achterhand zit eronder, krijg je een soort seintje en weet je vanzelf wat je moet doen. Niks te leren.... Je kunt het ook niet uitleggen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:33

handen stil(in contact) en veel gecontroleerde overgangen rijden werkt ook wel, maar de beste tip is idd gewoon les nemen. Een instructrice kan alles stap voor stap met je doornemen... ennuh niemand kan rennen voordat ze kunnen staan dus je hoeft het ook niet in een dag te leren.
Succes ermee

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:42

Instuctie zoeken.

Verder moet je gewoon kijken of hij wil zakken, regelmatig contact met de teugels, voorwaarts neerwaarts.
Zagen iig niet, misschien gaat ie dan wel aan dee teugel, maarja, ik hoef dit volgensmij niet uit te leggen Lachen

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:46

volgens mij is een beetje speling (dus niet zagen!!) in je hand wel goed,
om de pony te helpen de teugel te vinden (als je me begrijpt? Tong uitsteken )

d0oTjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:06

ik heb geen idee ik rij nooit dresuur
maar mijn paard doet het vrijwel uit zich zelf xD
maar ik hoop dat het je lukt Knipoog

x_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:09

Les nemen.
Door dit topic te plaatsen geef je zelf al aan , dat je zelf geen id heb hoe je dit moet aanpakken. ( Ik zeg niet dat hier iets mis mee is )
Maar het is gewoon niet verstandig om nu zelf allemaal te gaan sleutelen aan je pony, en het helemaal verkeerd aanpakken.
Aan de teugel rijden is niet iets wat je even van een tijdschrift/internet leert. Sowiets heeft tijd & goede begeleiding nodig Haha!
veel plezier met je vz pony nog Haha! !

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:13

Les nemen en goed voorwaarts en ontspannen rijden en dan komt de rest vanzelf. Lachen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:21

felic, ik ken je verzorpaardje dan wellicht niet zo goed maar weet dat ze de makkelijkste niet is.

ga weer rustig met haar opbouwen . eerst die bespiering van achter goed krijgen daarna pas vooraan gaan werken.

eventueel mogelijk om bij de burght te gaan rijden? weet neit hoever dat voor jullie zou zijn.. maar dan kan je eventueel ook springles Knipoog

verder meot je een goed plekje vinden waar je met dr zou kunnen rijden Knipoog

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:23

Marije112 schreef:
Lobkelover schreef:

Zagen noemt men dat.
Dit is dus niet de goede manier.
Zoek goede instructie, dat helpt al een heel stuk!

Zagen is links rechts, in de mond trekken,meestal doen mensen het als een paard ophol slaat en uit angst niet weten wat te doen, dan maar kei hard in de mond gaan zagen.

Zorg eerst dat het paard goed aan het been loopt, en als je been geeft ook echt het paard oplet, rij goed met je zit, zorg dat je altijd aanleuning hebt en blijf houden. Het paard moet goed op de buitenteugel afkunnen wenden, en met binnenteugel alleen stelling aanvragen (Let op dat je met de stelling ook gewoon altijd aanleuning blijft houden) Veel figuren rijden, voltes openen en weer sluiten. Heb je dat allemaal goed onder de knie, en loopt het paard goed en lekker ontspannen, je kan je pas gaan vragen om het naar beneden te laten lopen. Ik heb geleerd (Van iemand die les geeft, ZZ-zwaar heeft gereden, 9 paarden heeft ingereden en regelmatig paarden in dressuur traint, die bij Antoinette Falandt lest (GrandPrixruiter, die weet echt wel waar ze mee bezig is) Ik werk nu zo'n half jaar op stal, en ook als ik ga kijken bij andere mensen die les krijgen vanuit andere stallen ed (bijv. op wedstrijd gaan ook) word er ook op die manier gevraagt: ) dat je dus inderdaad met goeie aanleuning ed. rustig en niet te hard (dus NIET) zagen zegmaar moet 'masseren' of 'kneden' links rechts. Op het begin zal hij/zij het niet snappen, altijd geleerd dat speling in het bit, stoppen is, dus daarom moet je paard altijd drang naar voor hebben, maar tegelijkertijd ontspannen blijven. zodra je dus gaat 'kneden' of 'masseren' moet je zorgen dat als je paard terug valt, of langzamer gaat je je been eraan houd, zo dat het tempo gewoon constant blijft.
Ik heb doe het ook zo met me bijrijdpaard, en na een half uur goed losrijden (hij word onregelmatig gereden..) komt hij ook goed, en netjes naar beneden.

Tja het beste is toch les nemen inderdaad, want dit kan niet 1,2,3 uitgelegt worden via internet.
Laatst bijgewerkt door DeniiSee op 06-11-07 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:24

Iig les zoeken.
Verder moet je in je hoofd houden dat 'aan de teugel' een verkeerde term is, het heeft namelijk maar voor een heel klein deel met de teugel te maken.
Als je paard aan de teugel loopt betekend dat hij goed naar de ruiter luistert, actief en ontspannen is. Begin er in ieder geval mee dat je pony goed luisterd. Jij geeft been, pony reageert direct. het is belangrijk dat je pony een voorwaartse drang heeft; hij wil graag lopen.
Het kan goed helpen om veel overgangen te rijden, dit doe je op je zit en je benen, teugel op licht contact.
Let er altijd op dat je houding goed is, goed rechtop, benen lang, hakken uitgedrukt, handen boven de manenkam en netjes rechtop. Nooit teveel druk op de teugels.
Je pony in de krul laten lopen is heel makkelijk (zie manier van lobkelover), maar heeft weinig met dressuur te maken.
Maar het allerbelangrijkste is goed begeleiding, iets goed aanleren is veel makkelijker dan iets fouts afleren.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:00

Zoiets leer je niet, het "komt voort" uit ontspanning. Allereerst je paard aan het been rijden. Daarna die ontspanning gaan opzoeken (je denkt misschien waarom eerst niet ontspanning, wel: als je paard ontspannen is maar niet goed aan het been en je hem dan goed aan het been wilt maken, dan heb je paarden die daar druk van worden en de ontspanning opnieuw 'vergeten'. Daarom Knipoog) Als je paard zijn ontspanning gaat uiten in nageeflijkheid, komt hij "aan de teugel". Daarvoor mag hij ook zijn rug niet opkroppen en niet op de voorhand sleffen. Paarden die op de voorhand lopen, kruipen makkelijker achter de teugel, tegen de hand of achter de loodlijn. Als je paard netjes z'n achterhand gebruikt, loopt hij meestal correct aan de teugel. Want daar wordt veel te vaak niet op gelet: de manier waarop het paard aan de teugel wordt gereden. Maar het is wel veel belangrijker dan of het 'aan de teugel' loopt of niet. Verder idd goede begeleiding zoeken en gebruik de zoekfunctie ook eens, er zijn al talloze topics geweest over dit onderwerp Lachen. Bekijk zeker ook eens dit topic: viewtopic.php?f=8&t=539775

basii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:08

Goed voorwaarts laten lopen en dan een beetje spelen met je handen niet trekken,

LovesRusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:05

Myn pony krijg ik ook nog steeds niet aan de teugel,
hoewel ik andere pony's wel aan de teugel krijg,
mijn beestje is gewoon ongelooflijk eigenwys,
maar dat vind ik zo leuk aan hem Clown

wash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:34

nou...als ze al wat ouder zijn, dan zal ik als ik jou was gewoon (onder begeleidig!!) een hulpteugel (bv. slof) gaan gebruiken, anders heb je m volgend jaar nog niet aan de teugel!