2Jarig paard, inrijden. Wat er tegen doen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

2Jarig paard, inrijden. Wat er tegen doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:17

Misschien een beetje kromme zin, maar het komt er wel een beetje op neer.
Ik heb een vriendin, die een verzorgpaard heeft. Ik heb echt niets tegen m'n vriendin, we hebben ook nooit ruzie ofzo, maar soms luister ze niet naar me. Ze heeft een fries die ze verzorgd, en die is vorig jaar 2 geworden.
Dat ze hem longeert met zadel en hoofdstel, vind ik tot daar aantoe, maar nu gaat ze er ook al overheen hangen enzo, terwijl dat paard maar 2 is.
Kan dat al, of stel ik me aan?
Hoe moet ik haar overtuigen dat ze beter eventjes kan wachten?

Kaitlyn

Re: 2Jarig paard, inrijden. Wat er tegen doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:18

Ik vind 2 jaar te vroeg.

Maar als dat paard vorig jaar 2 is geworden, is ie dan nu geen 3? Of wanneer (welke maand) is ie geboren..

edit: Sorry, foute formulering van zin
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 18-07-07 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:19

dat kan echt niet, dat paard is er helemaal nog niet klaar voor helemaal nog niet uitgegroeid, ik zou het er met de eigenaar over hebben.
dat is toch de eigenaar, en het is haar verzorgpony

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:19

Ik vind 2 jaar zeker te vroeg! Paard moet eerst de kans krijgen uit te groeien en alles!
Maar mag zij dat dan gewoon van de eigenaar van het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:23

Hij is in Mei jarig, 2 maanden geleden dus al.. Lachen
Ik weet dat het te vroeg is, maar hóe haal ik haar over, wat kan ik als 'bewijs' of dergelijks gebruiken dat het gewoon te jong is?
(Argumenten enz.. Lachen )

Ze gaat er pas echt op zitten als hij 2½ is, wees maar niet bang Lachen

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:08

2½ is nog steeds veel te vroeg. Drie vind ik toch echt het minimum om een paard in te rijden hoor, zie het liever nog later.

Misschien kun je op het internet wat dingen opzoeken over de groei van jonge paarden. Een paard is op z'n tweede nog lang niet uitgegroeid en daar is op het internet veel over te vinden.
Maar het is haar verzorgpaard toch? Anders praat je eerst met haar, als zij niet naar je luistert kun je misschien met de eigenaren gaan praten?

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:13

Het is soms heel verleidelijk om al vroeg te snel te gaan. Zeker als een paardje braaf is en het allemaal makkelijk aanbiedt. Ik geloof dat er een spreekwoord is: "geduld is een schone zaak". En ik zou toch echt nog een jaartje geduld hebben. Het ene paard is het andere niet, maar op 3 jarige leeftijd beginnen is doorgaans wel mooi. Begin je te vroeg loop je kans dat je minder lang van je paard kunt genieten.
Misschien maar de reakties hier laten lezen? Denk dat er weinig bokkers zijn die dit zonder meer aanmoedigen.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:15

JML schreef:
Denk dat er weinig bokkers zijn die dit zonder meer aanmoedigen.

Heel weinig. Knipoog Kijk maar hoe Bokt er in andere topics soms bovenop springt bij zoiets. Lachen
Overigens vind ik dit terecht hoor. Zoals ik al zei vind ik drie echt het minimum.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:19

en dan valt het me toch op dat het wel erg regelmatig gebeurd. Op mijn vorige stal staat nu ook iemand die een 3 jarige heeft die elke dag gereden wordt. Dat is ook van de zotte

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:19

3 is inderdaad een minimum in mijn ogen ... er zijn genoeg foto's en tekeningen te vinden op internet waarmee je haar kan uitleggen dat het paard nog niet volgroeid is en wat het kan aanrichten ...
Desnoods kan je inderdaad naar de eigenaresse stappen als ze nog niet wilt luisteren.
succes

OP

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:20

Ja moet je mij niet zeggen, ik heb ook zo'n vriendin, gaat goed tussen ons, maar ik erger me zo aan dat op die jonge paarden kruipen, ze heeft een veulen van 2 die al bereden wordt, ze wordt nu bijna 3 en er is al mee gegaloppeerd onder de man, een grandioze ramp gewoon. Ook heeft ze nu een nieuw veulen, ook van 2 en daar is ook al opgezeten geweest, protest tot en met (van het veulen, wat me logisch lijkt), en ik die zooo kwaad was. Maar ze vertelt het me niet hé! Ik hoor het in een gesprek met haar vader en een ander! Net hetzelfde met prikdraad rondom de weide, een grote schande (2 veulens hebben er al in gehapert). En als ik het haar allemaal zeg, dan zegt ze altijd : ja zeg dat tegen mn vader (ze heeft niets tegen haar vader te zeggen). En ja, ik erger me er zo aan Boos!

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:22

Daar denkt iedereen anders over. Sommige mensen hoor je zeggen; "als hij het niet leuk vond of er last van zou hebben om elke dag te rijden dan zou hij wel in protest komen". Ikzelf ben van mening dat je (vooral jonge) paarden tegen zichzelf moet beschermen soms, sommige paarden laten dit niet merken en dan heb je er later last van (en vooral het paard heeft dan last van de stommiteiten van de eigenaar Knipoog ).
Voor de rest vind ik het er wel vanaf hangen hoe lang je paard dan gereden wordt. Ken iemand met een paardje van drie dat nu vijf keer in de week een kwartiertje gereden wordt. Als je een paard van drie zou hebben die je vijf keer in de week een uur rijd, is het al wat anders dan een paard van drie dat je vijf keer in de week een kwartiertje berijd. Maar elke dag vind ik wel veel. Een jong paard moet je tussendoor even de rust gunnen om alles even op een rijtje te zetten, om het jonge paard uit te hangen en lekker even te klöten. Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:24

ik reed mijn 3 jarige 3 X per week max 20 min en dan vaak even buiten stappen was het dan

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:29

Ik rijd mijn driejarige nu drie á vier keer in de week een half uurtje (10 minuten instappen, 10 minuten uitstappen, dus erg veel werken doet 'ie niet Knipoog ). Meer wil ik ook nog niet, ondanks het feit dat veel mensen zeggen; "elke dag een kwartiertje kan 'ie makkelijk hebben, of op z'n minst vijf á zes dagen in de week". Maar ik wil het echt niet hebben.
Hij is nog jong, bijna twee maanden bereden nu, en ik wil alles rustig opbouwen. Drie á vier dagen is het maximale, de overige dagen staat hij gewoon op het land/los en kan ik een beetje met hem tutten enzo.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:32

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:33

Orange_peach schreef:
3 is inderdaad een minimum in mijn ogen ... er zijn genoeg foto's en tekeningen te vinden op internet waarmee je haar kan uitleggen dat het paard nog niet volgroeid is en wat het kan aanrichten ...
Desnoods kan je inderdaad naar de eigenaresse stappen als ze nog niet wilt luisteren.
succes

OP

Artikel staat hier :
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Originele engelse artikel staat hier:
http://www.equinestudies.org/knowledge_base/ranger.html

Voorbeeld van wat te vroeg beginnen kan veroorzaken (uit het engelse artikel):
Citaat:
Afbeelding

Fig. 8. I took this photo many years ago of an American Saddlebred mare named Lucy. She was 2 years old at the time, and had already been under saddle and in "bitting rig" (contraption made of straps designed to prevent the horse from putting its head down and rounding its back). This treatment caused her back to slip. She was then bred and carried two foals before her back slipped so badly that she had to be put down (when the back drops significantly, the position and functioning of all the internal organs is affected).

I knew one of the foals from this mare, named Charlie Brown; he was born "windswept", probably due to the deformed shape of Lucy's uterus, but he grew into a pleasant, useful horse and had a very good back. This tends to indicate that Lucy's problem was not weak deep intervertebral sheathing, but simply bad riding and training techniques and poor judgement exercised on a horse that was too young and too little developed to be bearing a rider's weight.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:34

Mijn hemel, die foto is toch hopelijk bewerkt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:43

Niien_ schreef:
Mijn hemel, die foto is toch hopelijk bewerkt?

Nee.
Korte groffe vertaling van het bijschrift van de foto:
De rug is verzakt (slipped) door het getraind worden onder het zadel op/zelfs voor 2 jaar. Daarnaast is daarbij een hulpteugel gebruikt die het lopen in een correcte houding, dus met ronde rug onmogelijk maakte. En daar heeft een jong paard al moeite genoeg mee door gebrek aan bespiering en vertrouwen. Merrie is na 2e veulen ivm verergering van de rugproblemen ingeslapen. De schrijver van het artikel kent 1 veulen, die heeft geen rugklachten. De schrijver zegt dat dit aantoont dat er geen erfelijke aandoening is waardoor de moeder zo'n vreselijke rug had, maar dat dit puur door de veel te vroege en verkeerde training ontstaan is.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:47

stukjes van internet:

Voordat je op je paard kunt gaan zitten, moet het paard al de juiste spieren ontwikkeld hebben om ons te kunnen dragen. Is dit niet zo dan zorg je voor slijtage wat later tot het gevolg heeft dat het paard lichamelijk problemen krijgt en zelf niet bereidbaar word. De leeftijd met inrijden heeft hier ook zeker mee te maken. Het paard is pas bij zijn 6e jaar volgroeit. Het beste is dan ook tot ongeveer die leeftijd te wachten met inrijden. Rij je je paard toch bij zijn 3e jaar in. Dan moet men heel bewust gaan werken aan de juiste bespiering en lichaamsgebruik.
bron:http://www.clerx.nl/jvdpoel/inrijden.htm

TRAINING: Het inrijden van endurance-paarden begint op 4, 5 en soms pas op 6-jarige leeftijd. Het paard moet tenminste volledig volwassen en uitgegroeid zijn.
bron: http://www.ruitersvandelangeadem.be/valery.htm

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:10

tamary schreef:
Nee.
Korte groffe vertaling van het bijschrift van de foto:
De rug is verzakt (slipped) door het getraind worden onder het zadel op/zelfs voor 2 jaar. Daarnaast is daarbij een hulpteugel gebruikt die het lopen in een correcte houding, dus met ronde rug onmogelijk maakte. En daar heeft een jong paard al moeite genoeg mee door gebrek aan bespiering en vertrouwen. Merrie is na 2e veulen ivm verergering van de rugproblemen ingeslapen. De schrijver van het artikel kent 1 veulen, die heeft geen rugklachten. De schrijver zegt dat dit aantoont dat er geen erfelijke aandoening is waardoor de moeder zo'n vreselijke rug had, maar dat dit puur door de veel te vroege en verkeerde training ontstaan is.

Ik had gelezen wat erbij stond hoor.
Het ziet er alleen zo nep uit. Wel erg hoor. Misschien haar dat plaatje (met tekst) toch maar laten zien?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:40

Kijk anders even op de wiki onder 'inrijden' oid, daar staat denk ik wel een goede reden bij waarom pas na het derde levensjaar inrijden. Ja

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:42

Is het paardje net twee of heb ik daar overheen gezelezen Bloos!? Mag je niet de dierenbescherming bellen voor zoiets?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:44

Het is haar vriendin, ik denk niet dat ze daarvoor dan de dierenbeschermint belt. Knipoog

Dilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:17

Nee Niet doen!!! Dat is slecht heeel slecht. Friezen hebben namelijk last van zwakke/wekke ruggen. En ik kan het weten want ik zit zelf ook in de friezen wereld!!!

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:17

Bij friezen kan het denk ik niet.
Bij trekparden hoor je wel vaker dat ze op hun 2e al ingereden worden. iig wij hebben ene trekpaard daar word ook al op gerede. maar wel 1keer per 2 weken en niet langer dan 20 minuten. word niets gevraagd allen stap en draf. geen nagefelijkheid enzo.

dravers koersen ook al op hun 2e.