Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)
JML schreef:Denk dat er weinig bokkers zijn die dit zonder meer aanmoedigen.
Kijk maar hoe Bokt er in andere topics soms bovenop springt bij zoiets. 
).
). Meer wil ik ook nog niet, ondanks het feit dat veel mensen zeggen; "elke dag een kwartiertje kan 'ie makkelijk hebben, of op z'n minst vijf á zes dagen in de week". Maar ik wil het echt niet hebben.Orange_peach schreef:3 is inderdaad een minimum in mijn ogen ... er zijn genoeg foto's en tekeningen te vinden op internet waarmee je haar kan uitleggen dat het paard nog niet volgroeid is en wat het kan aanrichten ...
Desnoods kan je inderdaad naar de eigenaresse stappen als ze nog niet wilt luisteren.
succes
OP
Citaat:
Fig. 8. I took this photo many years ago of an American Saddlebred mare named Lucy. She was 2 years old at the time, and had already been under saddle and in "bitting rig" (contraption made of straps designed to prevent the horse from putting its head down and rounding its back). This treatment caused her back to slip. She was then bred and carried two foals before her back slipped so badly that she had to be put down (when the back drops significantly, the position and functioning of all the internal organs is affected).
I knew one of the foals from this mare, named Charlie Brown; he was born "windswept", probably due to the deformed shape of Lucy's uterus, but he grew into a pleasant, useful horse and had a very good back. This tends to indicate that Lucy's problem was not weak deep intervertebral sheathing, but simply bad riding and training techniques and poor judgement exercised on a horse that was too young and too little developed to be bearing a rider's weight.
Niien_ schreef:Mijn hemel, die foto is toch hopelijk bewerkt?
tamary schreef:Nee.
Korte groffe vertaling van het bijschrift van de foto:
De rug is verzakt (slipped) door het getraind worden onder het zadel op/zelfs voor 2 jaar. Daarnaast is daarbij een hulpteugel gebruikt die het lopen in een correcte houding, dus met ronde rug onmogelijk maakte. En daar heeft een jong paard al moeite genoeg mee door gebrek aan bespiering en vertrouwen. Merrie is na 2e veulen ivm verergering van de rugproblemen ingeslapen. De schrijver van het artikel kent 1 veulen, die heeft geen rugklachten. De schrijver zegt dat dit aantoont dat er geen erfelijke aandoening is waardoor de moeder zo'n vreselijke rug had, maar dat dit puur door de veel te vroege en verkeerde training ontstaan is.
? Mag je niet de dierenbescherming bellen voor zoiets?