help,,welk paard/pony past bij mij???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanderlover

help,,welk paard/pony past bij mij???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:41

heeej ,,, [b]
mijn pa & ik willen misscien een paard/pony kopen.(voor mij)
alleen ik weet niet precies wat het beste bij mij past;
wat ik ong. wil :
- een D of E pony of een paardje
- dressuur mee gaan rijden maar ook wel eens een spronnetje maken en natuurlijk ook eens een bosrit.
- kleur maakt niet zoveel uit!
- het moet best een rustig karakter hebben dus niet dat hij/zij elk moment ophol slaat ofzo.
- ben best wel geduldig maar niet altyd

ik dacht zelf aan een haflinger, fjord, fries, tinker & welsh..
ik heb ook al in vanalle boekjes gekeken
ik hoef trouwens niet echt een raspaardje maar ik wou weten wat bij mij past.
alvast thankx voor reactie

sanderlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:46

nou,,, wat jammer niemand??

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:17

Nou, kijk gewoon om een mooie maat rijpony.
Vergeet de Fjord, de Fries en de Tinker. Daar ga je weinig mee kunnen kwa springen en dressuur. De Haflinger zal te sterk voor je zijn. Stel je voor dat je wel veel plezier in sportief rijden krijgt, dan heb je veel meer aan een veelzijdige pony.
Ga voor een mooie NRPS-er, dan wel New Forest of Welsh. Dat zijn mooie ponies voor jonge meiden zoals jij.

Dat zijn ook de ponies die bij eventuele verkoop ook nog eens wat geld opleveren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:38

F-AM --> YRT.

kels

Re: help,,welk paard/pony past bij mij???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:33

Ik denk dat je beter een paard/ pony kan zoeken die aan je wensen voldoet ipv naar een ras te kijken. En de fries, fjord en tinker kunnen vaak ook goed dressuur rijden.. Ze moeten er natuurlijk wel enige aanleg voor hebben maar dat is met elk ras zo. En een sprongetje er mee maken gaat ook goed met de meeste, ze zullen vrijwel nooit zz springen ofzoiets dergelijks. Maar ik begrijp ook uit je beschrijving dat je dat niet van plan bent .

eknein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 06:52

Ik denk beter even al je eisen kan vergeten, en dan op zoek moet gaan naar een leuke pony. Want anders heb je van die gevallen dat je naast je droompaard staat en dan zegt: 'Nee, deze hoef ik niet uit te proberen want het is een KWPN .. Dus gewoon bij zoveel mogenlijk paarden gaan kijken

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:35

Gewoon even rondkijken op paarden-verkoopsites.

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:37

Ja kijk anders een op marktplaats.nl, daar staan genoeg paarden en pony's te koop. Er zit vast wel iets voor je tussen. En friesen, haflingers en fjorden kunnen heus wel in de dressuursport, mits ze er aanleg voor hebben. Let daar dus ook goed op als je bijv. een proefrit maakt

sanderlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:01

ja ik ben al aan het rondkijken , ik doe mijn best hoor!!
bedankt voor julie reacties
xxx chantal

RoosG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:29

ik zie dat veel mensen denk dat tinker en haflingers enz niet kunnen springen of dressuur kunnen, maar die vergissen zich kijk maar eens op het tinker forum daar zie je genoeg....

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:41

fell pony misschien iets.
rustig karakter.
dresuur en srpingen kunnen ze wel.
bosritten zijn mijne gek op.
in me profile staan foto's ge hebt ze ook in het bruin en in het wit.
en anders kijk even in me onderschrift die link en daar kan je ook vragen stellen
succes met zoeken

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:45

ik zou zeggen new forester.
of welsh ja.
ik ben het met de eerste antwoord-post eens, over het te sterk zijn van sommige rassen enzo.

sanderlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:12

okee thankx allemaal ik heb er veel aan ik ben druk bezig met informeren en zoeken en van die dingetjes

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:18

tinkerXXlufX schreef:
ik zie dat veel mensen denk dat tinker en haflingers enz niet kunnen springen of dressuur kunnen, maar die vergissen zich kijk maar eens op het tinker forum daar zie je genoeg....

Als je recreatieruiter bent en voorlopig bewust wilt blijven, dan kan je een Tinker overwegen.
Persoonlijk ken ik verscheidene mensen die enkele maanden na aankoop van een Tinker spijt kregen. Niet omdat het beestje niet lief zou zijn, maar omdat je er hippisch/sportief gezien gewoon echt niet verder mee komt. Ze komt echt te kort voor het betere (soepelere!) rijden, puur omdat ze geen halslengte, ruglengte en beenlengte hebben.
Het is als wielrennen op een crossfietsje - leuk als je weinig eisend bent, maar als je hele carriere nog voor je ligt, is het misschien verstandiger je te hechten aan een dier dat zowel recreatief leuk is, als wat meer in zijn mars heeft als je dat bij nader inzien toch wel wilt.

zo denk ik over Tinkers - leuk voor mensen die bewust weten dat ze de komende jaren tevreden zijn met het lagere recreatieve hobbelen.
Dat doe je zo'n jonge meid toch niet aan....

sanderlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:41

okeej

Travellust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:44

kijk idd voor een new forest ik heb er ook een,, en dies ook perfect kwa dressuur, springen en buite rijden.... ik ben dr blij mee en zou hem voor geen goud kunnen missen

succes nog

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:06

Ik vind het jammer dat er zoveel vooroordelen zijn over Tinkers, Fjorden en haflingers die niet verder in de dressuursport komen. Dat kan heus wel. Alleen denk ik wel dat je dan al wat ervarener moet zijn. Het is wel lastiger. Haflingers zijn beresterk en heel vaak stronteigenwijs. Ik heb er nu zelf eentje en die haalt echt de raarste dingen in z'n hoofd af en toe. Maar dat is natuurlijk wel een uitzondering. Ik zou zeggen ga overal eens kijken, laat je niet belemmeren door want anderen zeggen over bepaalde rassen, heel veel mensen hebben vooroordelen. Elk paard heeft zo zijn voors- en tegens.

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik over 4 jaar een pony ga kopen (ja, ik ben 18 maar ga toch een pony kopen ) dan ga ik voor het ras: Huzul. In elk land heten deze pony's net iets anders (huzul, huculy). Dit is voor mij het ideale ras omdat deze pony's zeer kalm en kindvriendelijk zijn, ze hebben hele harde hoeven ( Haflingers hebben bijvoorbeeld over het algemeen hele zwakke hoeven), ze zijn sterk (ze kunnen ook volwassenen dragen), en ze kunnen het hele jaar buiten. Het is wel zo dat je hem waarschijnlijk zult moeten importeren vanuit Duitsland of landen uit het voormalige Oostblok. Maar de pony's zelf zijn vaak niet zo ontzettend duur.

Afbeelding

Ik ben helemaal gek van dit ras

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:09

Met Fjorden kun je denk niet echt de dressuurwereld in gaan. Ga gewoon bij paardjes kijken en hecht geen waarde aan een ras. KWPN-ers of NRPS-ers zijn denk ik het meeste geschikt voor als je dressuur en springen en buiten wil gaan rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:11

Elk paard is anders wat vooreen ras dan ook. Ga gewoon rond kijken en vind dan je droompaard. Als je alleen uit kijkt naar een NF zul je misschien een heel erg leuk kwpn mis lopen die helemaal aan je eisen voldoet.

En er zijn altijd uitzonderingen, Taco is namelijk een fjord en loopt (volgens mij) z dresuur. Kan dus best.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:12

Toen ik het leesde wat je schreef dacht ik gelijk aan een Fries,..
Een fijn paard, rustig in omgang.
Kan goed dressuren. Springen mattig. Het is niet echt een springer. En een buitenrit kan die ook.

Je schreef: Afentoe een sprongetj.
Hoe hoog moet dat sprongetje dan wezen?

Een fries is namelijk geen (goede) springer.
(voor hoog springen dan)

Anders is mischien de Haflinger of Fjord wat?
Die kan zowiezo alles.
Of een Fell pony? Die zijn erg rustig van karakter

En mensen moeten niet gaan zeggen dat Haflingers, Fjorden, en Tinkers (minder) niet goed kunnen dressuren.
Dat is namelijk niet helemaal waar!
Ik kende een Fjord die L dressuur kon!

Succes!

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:15

Iepoetjuh schreef:
Met Fjorden kun je denk niet echt de dressuurwereld in gaan. Ga gewoon bij paardjes kijken en hecht geen waarde aan een ras. KWPN-ers of NRPS-ers zijn denk ik het meeste geschikt voor als je dressuur en springen en buiten wil gaan rijden.

Dat is helemaal niet waar! Ben ik het niet mee eens.
Een Fjord kan ook goed dressuur hoor!
Het zal alleen wat moeilijker gaan, omdat een Fjord onweis koppig is.
Maar dat wil niet zeggen dat een Fjord niet in de dressuur wereld zou kunnen komen.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:21

Mensen die over rassen praten zitten schijnbaar niet zo in de paardenwereld?
Nogmaals: Niet op ras gaan zoeken,maar gewoon zoeken over het algemeen.
Zie je een leuk paard? Nou dan ga je kijken hoe het klikt.

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:23

Ik zit regelmatig in de paarden wereld hoor!

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:29

Nou,dan zóu je moeten weten dat je niet op rassen moet gaan zoeken omdat elk paard verschillend is.
Heeft verder dus ook helemaal niets met ras te maken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:31

Melanieetjuh schreef:
En mensen moeten niet gaan zeggen dat Haflingers, Fjorden, en Tinkers (minder) niet goed kunnen dressuren.
Dat is namelijk niet helemaal waar!

Ik kende een Fjord die L dressuur kon

!

Succes!

Wel, jabadabadoe

Als je DAT 'verder kunnen komen in de dressuur' wilt noemen, dan denk ik alleen maar....

Er is slechts 1 Fjord die in het Z loopt in Nederland (was dat niet Guusje) en dat is zo bijzonder dat het alle kranten heeft gehaald.
Geloof me, ze kunnen het niet. Het is sprokkelen op punten waar een sportpony van het NRPS of ander soortgelijk merk, gewoon makkelijk de puntjes bij elkaar loopt.

Een sportpony kan ook braaf zijn voor recreatiegebruik, een recreatiepony zoals een Fjord of een Tinker wordt nooit GOEDE sportpony. Tenzij je jezelf een heleboel lol in het sportief rijden wilt ontzeggen, maar dan heb je het verschil waarschijnlijk nog nooit onder je zadel gehad.

Als je je nog moet gaan hechten aan een nieuwe pony en je bent jong, koop een brave pony die wel geschikt is voor sport, is mijn advies.