):Ik heb 2 zweepjes: ene van 70cm en ene van 1m
Wat is nu het beste om mee te rijden? Wat zijn de voordelen van een langere zweep tegenover een korte zweep? Of omgekeerd natuurlijk...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
):
) is het handig om met een korter zweepje te beginnen zodat je daar mee kan wennen. De paardjes waar jij op rijd kijken niet op van een extra hulpje op de teugel als jij je paard een tikje wil geven. joycie schreef:maar met dressuur vind ik een langere weer handig omdat je dan even een tikje erbij kunt geven achter je kuit, zonder dat je je teugels in 1 hand hoeft te nemen.
Eigenlijk vind ik het helemaal niet prettig om met een zweep te rijden, ik rijd nu ook met sporen omdat ik met een zweep m'n handen scheef houd.
Maar als je een eginner bent, zou ik kijken welke lengte je het lekkerst vindt om mee te rijden.

)
Ik vind het zo makkelijker rijden. 
Sannert schreef:Dressuur met een lange en springen een korte.Ik vind het zo makkelijker rijden.

en ik ben er blij mee
mijn paard reageert dan op het bewegenvan de zweep, hoef hem dus minder vaak te raken... voor vooor voorbijgangers is het wel handig als je ze iest wil duidelijk maken.