Amado schreef:Iedereen heeft het hier over leeftijd enz, maar ik vind het een prima leeftijd! Toen ik 14 was kreeg ik mijn eerste eigen pony. Een hengstveulen die letterlijk nog niks kon. Halster om doen was al eng.
De enige ervaring die ik had was vanaf mn 4e op de manege en vanaf mijn 11e een lease paard gehad. Die werd verkocht en zo kreeg ik mijn eigen.
Nu ben ik 18 en zijn we dus 4 jaar verder. Ik heb nooit hulp gehad in het opvoeden van mijn (toen) veulen. Ik heb moeten leren van fouten maken.
Er is geen enkele leeftijd die jou kan voorbereiden op het hebben van een eigen paard. Dit leer je wanneer je hem hebt.
Hou er wel rekening mee dat je andere prioriteiten kunt en gaat krijgen in je leven. De middelbare school is prima te combineren met het hebben van een paard. Maar daarna kom je op een opleiding, vaak met een veel langere reistijd en meer dingen die je moet doen.
Mijn pony staat 24/7 buiten op een geweldige stal met veel eet en schuilmogelijkheden, een zandtrack enz. Ik laat hem dan ook met een gerust hart een weekje staan als dat moet.
Mochten je ouders het ermee eens zijn en zeker weten dat ze de kosten kunnen betalen. Ook als de dierenarts nodig is (want geloof me, de kosten onderschat je snel hiervan.) zou ik lekker opzoek gaan naar een brave D/E pony! Dus geen moeilijke pony kopen. Een eigen paard is sowieso al een heel stuk lastiger dan manege paarden
Dankje wel voor je reactie! Over dat laatse
ik zit niet op een manege, sorry had ik wat duidelijk moeten aangeven. Ik rij op een pension stal en krijg les van een hele goede instructrice die ook mensen les geven op hoger niveau, en de draver die ik train is dus beslist geen mak paardje