Studeren & eigen paard?

Moderators: Neonlight, Sica, balance

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Studeren & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 23:44

Hoi,

Ik ga over een paar jaar een universitaire opleiding volgen, maar deze is niet in mijn regio. Nu vroeg ik mij af hoe jullie dat doen met jullie paardjes? Ik verhuis haar het liefst niet mee namelijk. Normaal rijd ik haar elke dag van de week en rijd ook wedstrijden. Iemand ideeën?

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:54

Ik heb de eerste 3jaar van mijn studie heen en weer gereisd en deed daarnaast mijn 2 paarden nog. Dit ging prima, maar ik reed ze dan niet elke dag, maar iig 4x per week. Dit was wel afhankelijk van mijn rooster. Ik had 1.5 uur reistijd en vaak een rooster tot 15 of 17uur. Nu zit ik op kamers en heb ik een bijrijder. Nu rijd ik ze dus alleen in het weekend.
Kwa wedstrijden, mijn paard kon het prima hebben om op wedstrijd te gaan ook al liep hij wat minder vaak. Wel ben ik terug gegaan naar het B springen ipv L in mn 2e jaar, omdat ik toch vind dat ik hem perfect eronder moet hebben voor een L parcours. (Geldt natuurlijk ook voor de B, maar dat zit zo in mijn hoofd :+ )

Ik denk dat het heel erg afhankelijk zal zijn van je reistijd en het rooster van je studie of je nog tijd hebt voor je paard. Hiernaast natuurlijk ook hoe snel je met zelfstudie bent ;)

Weet je al wat je wilt studeren?

Gizeppie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:02

_AnnelotD schreef:
Hoi,

Ik ga over een paar jaar een universitaire opleiding volgen, maar deze is niet in mijn regio. Nu vroeg ik mij af hoe jullie dat doen met jullie paardjes? Ik verhuis haar het liefst niet mee namelijk. Normaal rijd ik haar elke dag van de week en rijd ook wedstrijden. Iemand ideeën?


Ik heb mijn paard mee verhuisd. Het is wel een drukke bezetting allemaal. Zeker omdat ik alles zelf betaal, maar soms is het ook keuzes maken. Dan maar een sociale activiteit niet.. Ik rijd overigens niet elke dag, maar ga wel elke dag naar stal..

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Studeren & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:13

Ik heb in die tijd mijn paard verkocht en een aantal jaar bijna geen paard meer gezien.
Na het studeren het rijden weer opgepakt, weer een paard gekocht.

mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:18

Zelf ben ik een recreatie ruiter, dus heb geen ervaring met wedstrijden en studeren.

Ik zit nu in mijn 3e jaar van mijn studie. Voor mijn studie woonde ik al in de buurt van Amsterdam. Heb alleen mijn paard naar een stal verhuisd die wat dichterbij mijn school in de buurt is.

Ik sta nu op een volpension stal, waarbij de paarden door stal binnen en buiten worden gezet. Momenteel rijdt ik niet veel, zit nu in een drukke periode. Maar probeer wel iets van 3x per week te rijden of te longeren. Ik ben er wel bijna iedere dag om even te checken of alles goed met der gaat en om even te poetsen, maar soms sla ik ook gerust een dag over.

Merk dat ze het prima naar der zin heeft, ze staat elke dag buiten in een grote groep. En de stal voert de paarden ook steeds bij, waarbij er ook nog voor mij de stal gemest wordt enzo . Als ik op een doe het zelf stal had gestaan, denk ik niet dat ik het volgehouden had.

Ik denk ook dat je even goed moet bedenken, wat je uit je studententijd wilt halen. Wil je echt een studenten leven of vindt je het niet erg om vaak gezellige dingen met medestudenten links te laten liggen voor je paard? Ik ga heel af en toe op een vrijdag avond gezellig mee wat drinken met klasgenoten, maar dit kan ik zeker niet elke dag/week doen.

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: Studeren & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 01:05

Ik heb tijdens de eerste 3 jaar van mijn studie op kamers gewoond op een afstand van ruim 4 uur enkele reis. Na een half jaar hebben we een paard gekocht. Deze heb ik tijdens een 2 weken durende stage, die ik bij mijn moeder in de buurt kon doen, zadelmak gemaakt. Daarna alleen vakanties en weekenden gereden en mijn moeder longeerde hem doordeweeks. 3 seizoenen op wedstrijd geweest, vanaf dat hij 1 jaar onder het zadel was. En zo met alleen weekenden rijden in het M2 gekomen (en hij won zelfs regelmatig een prijsje). Vanaf september woon ik weer thuis en kan ik hem meer rijden, heel eerlijk; Hij gaat naar mijn idee niet eens zo veel harder vooruit. Ik denk dus dat het helemaal niet slecht is om minder te gaan rijden, zolang hij maar voldoende op het weiland komt en zn ei kwijt kan.

denisesilver

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Studeren & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 02:16

Ik heb m'n paard nog thuis staan, op vrije dagen reis ik op en neer en ik rijd in het weekend. Wedstrijden rijden komt er niet bij kijken tijdens het schooljaar, dus enkel in de zomer vakantie. Dit gaat nog prima, maar ik rijd dan ook enkel B en nu L1. Het lijkt me niet het handigst als je hoger rijdt. Het heeft ook te maken met hoe druk je rooster wordt en hoeveel je gaat moeten studeren.

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 12:37

Ik woon in Overijssel en ga waarschijnlijk in Groningen studeren... dus best wel een eindje rijden, liever niet elke dag op en neer... waarschijnlijk iets met rechten ofzo. Mijn paard heeft het wel echt nodig om elke dag gereden te worden, en ik verhuis haar het liefst niet mee...

denisesilver

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Studeren & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:39

En bijvoorbeeld een bijrijder erbij nemen?

Celiien

Berichten: 13269
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Studeren & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:40

Als je haar niet wil meenemen en niet elke dag op en neer wilt, maar ze wel elke dag gereden moet worden heb je 2 opties: bijrijder zoeken die haar die andere dagen rijd/longeerd, of verkopen.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Studeren & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:47

Als hij op een volpensionstal staat waar alles gedaan wordt en die je ook kunt vertrouwen in geval van ziekte etc., dan gaat het goed.Als je je paard zelf ook nog wilt zien dan zul je wel wat moeten inleveren op studentenleven,feesten etc.

Gizeppie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:01

anjali schreef:
Als hij op een volpensionstal staat waar alles gedaan wordt en die je ook kunt vertrouwen in geval van ziekte etc., dan gaat het goed.Als je je paard zelf ook nog wilt zien dan zul je wel wat moeten inleveren op studentenleven,feesten etc.


Yes deze keuze heb ik gemaakt. Ik lever in op sociale activiteit om Mn paard financieel en te kunnen blijven rijden.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Studeren & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:04

Ik studeer voltijd rechten, en ga gewoon elke dag naar mijn paard, ik doe daarnaast ook nog regelmatig mee aan wedstrijden. Buiten dat alles om werk ik ook gewoon nog.
Het is goed te doen, alleen moet ik soms wel even handig plannen. Ik sta half-pension, dus ik mest zelf uit en zet zelf voer klaar.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:19

DreamGuide schreef:
Ik studeer voltijd rechten, en ga gewoon elke dag naar mijn paard, ik doe daarnaast ook nog regelmatig mee aan wedstrijden. Buiten dat alles om werk ik ook gewoon nog.
Het is goed te doen, alleen moet ik soms wel even handig plannen. Ik sta half-pension, dus ik mest zelf uit en zet zelf voer klaar.

Maar dan moet je studie wel in de buurt zijn van waar je paard staat.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:37

anjali schreef:
DreamGuide schreef:
Ik studeer voltijd rechten, en ga gewoon elke dag naar mijn paard, ik doe daarnaast ook nog regelmatig mee aan wedstrijden. Buiten dat alles om werk ik ook gewoon nog.
Het is goed te doen, alleen moet ik soms wel even handig plannen. Ik sta half-pension, dus ik mest zelf uit en zet zelf voer klaar.

Maar dan moet je studie wel in de buurt zijn van waar je paard staat.



Neehoor, het is ruim een uur met het OV naar mijn huis, en dan vanaf mijn huis een kwartier met de auto naar stal (al ga ik meestal op de fiets)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Studeren & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:40

Dan moet je vast een fijn rooster hebben, mijn zus doet ook een rechten studie op de uni en is vaak pas tegen half 7 savonds thuis. Lijkt me sterk dat je dan nog kan trainen voor wedstrijden, voeren en mesten en werken.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Studeren & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:44

Maar ik neem aan dat ze dan niet vanaf 9 op de uni zit?
Ik zit ook weleens tot half 7 op school, maar dan ik óf 's ochtends vroeg naar stal óf 's avonds laat.

Half 7 is niet het einde van de dag wat mij betreft.

ElskaIsland
Berichten: 389
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:54

welshfan97 schreef:
Ik heb tijdens de eerste 3 jaar van mijn studie op kamers gewoond op een afstand van ruim 4 uur enkele reis. Na een half jaar hebben we een paard gekocht. Deze heb ik tijdens een 2 weken durende stage, die ik bij mijn moeder in de buurt kon doen, zadelmak gemaakt. Daarna alleen vakanties en weekenden gereden en mijn moeder longeerde hem doordeweeks. 3 seizoenen op wedstrijd geweest, vanaf dat hij 1 jaar onder het zadel was. En zo met alleen weekenden rijden in het M2 gekomen (en hij won zelfs regelmatig een prijsje). Vanaf september woon ik weer thuis en kan ik hem meer rijden, heel eerlijk; Hij gaat naar mijn idee niet eens zo veel harder vooruit. Ik denk dus dat het helemaal niet slecht is om minder te gaan rijden, zolang hij maar voldoende op het weiland komt en zn ei kwijt kan.


Eens. Zolang je paard met andere paarden staat en veel in de wei, of los mag, kan het best iets minder. Een paard hoeft niet gereden te worden! Dat willen wij ;)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:54

Nee ze is om half 7 thuis en vertrekt dan ook om half 8 sochtends.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:05

DreamGuide schreef:
Maar ik neem aan dat ze dan niet vanaf 9 op de uni zit?
Ik zit ook weleens tot half 7 op school, maar dan ik óf 's ochtends vroeg naar stal óf 's avonds laat.

Half 7 is niet het einde van de dag wat mij betreft.

Je moet ook nog tijd hebben om te studeren,en om te slapen. Als je op kamers zou wonen moet je ook je eigen huishouden nog doen. Als je thuis blijft wonen zal het iets gemakkelijker gaan.

Celiien

Berichten: 13269
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Studeren & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:09

Ts zegt dat ze niet elke dag op en neer wil gaan, dus ik neem aan op kamers?

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:13

Eigenlijk is dit gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Wat is voor jou belangrijk?
Wat is de reden dat je je paard persee niet mee wilt verhuizen? Wil je in Groningen gaan studeren voor het studentenleven en ben je dus niet bereid meermaals per week naar je paard toe te gaan?
‘Moet’ je in Groningen studeren omdat daar enkel de mogelijkheid is een bepaalde studie te studeren? Vind je het oprecht erg dat je je paard door de week niet meer gaat kunnen zien?


Als je op al deze vragen een antwoord geeft waarin blijkt dat je gewoon lekker wilt studeren, uitgaan en volop wilt genieten van het studentenleventje probeer dan echt objectief te bekijken wat het het allerbeste is voor je paard. Het is geen schande om gewoon uit te willen gaan etc. maar maak dan van je hart een steen en kies wat het beste is voor je paard. Zo te horen heeft deze heel wat beweging en aandacht nodig en gaat deze zich vervelen als je er alleen even in het weekend heen kan.

Zie je juist aan je antwoorden dat je toch wel echt verl tijd in je paard wilt gaan steken en het echt erg zou vinden haar door de week niet te zien? Vraag dan jezelf af waarom kan ze niet mee? En wat zijn de stappen om dit te veranderen?
Zou een bijrijder een oplossing voor jou en je paard kunnen zijn?

‘Ik heb geen tijd’ is straks geen uitvlucht meer. Denk er oprecht goed bij na waar je prioriteiten (gaan) liggen. En weet dat het geen schande is moesten die niet bij je paard liggen. Maar wees dan ook eerlijk en kies wat je denkt dat het beste is voor je paard.

Als je paard belangrijk genoeg is en je passie om ermee bezig te blijven groot genoeg zijn er ook wel genoeg oplossingen om ervoor te zorgen dat jou paard ook happy blijft zonder een gefrusteerd bommetje energie te worden foor verveling. ( wat natuurlijk zeker niet persee bij elk paard het geval is ;) )
Ik ken ruiters die bijna dagelijks om 4-5u opstaan voor hun 2-3 paarden te rijden voor school en dit zelfs blijven doen tijdens hun examens. ( doe ik ook net niet hoor :') die van mij word maar 2-3x/week gereden tijdens ecamens) Dit gewoon omdat haar paarden op dat moment gewoon heel hoog prioriteit zijn.

Verdere oplossingen die ik kan bedenken: halve stal, laten leasen tijdens studie, bijrijder, ...


Het is inderdaad niet persee zo dat een paard gereden moet worden. Maar de meeste paarden staan helaas wel bijna hele dagen 24/7 in een stal van 3x3m als de eigenaar deze niet komen uitlaten. Op de meeste stallen worden ze ondertussen gelukkig ook al overdag op wei gezet. Maar beeld je maar eens in dat jij op je kamer wordt opgesloten en er straks maar even 3uurtjes uit mag. Een maandje hou je dat misschien vol maar daarna wordt je ook gewoon gefrusteerd en weemoedig van het gebrek zan prikkels.
Zeker in de winter waar ze op veel plaatsen dan niet meer op de wei mogen...
Laatst bijgewerkt door x_Kaat_x op 04-02-19 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:17

Ik heb mede vanwege mijn paard een studie dichterbij uitgezocht. Eerst thuis blijven wonen en later in de buurt gaan samenwonen.
Als dat geen optie is zou ik alvast beginnen met betrouwbare verzorgers zoeken voor door de week. Sowieso voor de aandacht, maar als je nu fanatiek rijd lijkt het me zonde om de volledige conditie van paard achteruit te laten gaan, dus ik zou kiezen voor iemand die ook het rijden/trainen kan bijhouden. En zelf in het weekend zo lang mogelijk naar huis komen.

Gizeppie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:33

DreamGuide schreef:
Maar ik neem aan dat ze dan niet vanaf 9 op de uni zit?
Ik zit ook weleens tot half 7 op school, maar dan ik óf 's ochtends vroeg naar stal óf 's avonds laat.

Half 7 is niet het einde van de dag wat mij betreft.


Ik doe het idd op dezelfde manier als jij. Ik zit tot laat op school maar ochtend vrij. Dan ga ik naar stal.

nutmeg
Berichten: 69
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:29

Waar velen hun paard verkopen bij aanvang van hun studie, kreeg ik er juist een. Maar het is aardig te doen, maar dat hangt af van een aantal punten (vind ik dan wel; eigen mening en ervaringen):

1. Je studie. Ik volgde een bachelor met maar 2 verplichte contactmomenten per week, wat neerkwam op ruwweg 5 uur per week. De 4 uur hoorcollege's per week sloeg ik steevast over. Dit zorgde in mijn geval voor voldoende tijd om naar paardlief te gaan, te werken en ook nog eens mijn werkgroepen voor te bereiden. Mijn huidige master vereist meer contactmomenten (soms alleen al om de bibliotheek op de uni te gebruiken), maar alsnog houd ik per week 4 tot 5 dagen over waarop ik kan rijden. Daarnaast zijn mijn uren niet verplicht en maakt dat het 'makkelijk' om soms een dag die niet uit komt over te slaan. Uit ervaring: bachelorstudies (degene waar ik bekend mee ben) zijn niet altijd zo flexibel en je kan (veel) meer verplichte uren hebben.

2. De (afstand tot de) stad van je opleiding. Je paar meeverhuizen heeft zo zijn eigen perikelen (geld, etc), maar ik ben thuiswonend en heb een reistijd van pak en beet een uur en een kwartier om naar de uni te komen. Voor mij goed te doen dus, maar die afweging moet je wel zelf maken. Elk weekend op en neer is natuurlijk een optie, maar je moet hier echt zelf kijken wat jij fijn vindt voor jou en je paard. Vraag jezelf ook af waarom je wil verhuizen (wat is de reistijd vanaf huis; wil je het studentenleven daar meemaken of verhuis je voor het gemak van een kortere reis?). En wat doe je met je paard?

Ik woon specifiek thuis omdat ik het qua geld en tijd niet zou redden om te verhuizen naar de stad van mijn uni. Stalling is daar duur en voor dat geld krijg ik niet wat ik voor mijn paard wil hebben, de huren voor een kamer zijn eveneens hoog en ik kan het dan qua tijd niet redden om te werken, een huishouden te hebben, mijn paard te verzorgen én te studeren. Thuis staat mijn paard goed, voor weinig geld én dichtbij, verzorgen mijn ouders mijn natje en droogje en heb ik tijd genoeg om te werken en kan ik zelfs een beetje sparen. Mis ik feestjes? Zeker, maar er zijn ook zat avonden dat ik er wél ben; het vereist enkel wat planning.

3. De studielast. Ook dit verschilt per persoon. Ik ben een diehard zesjes en zeventjes-student en daar ben ik ook zeer tevreden mee aangezien ik vrij weinig tijd en moeite stop in mijn studie. Naast de zorg voor en het rijden van mijn paard heb ik 3 (bij)banen en doe ik er vrijwilligerswerk naast. Ik kan dit makkelijk aan, zelfs nu in mijn masterjaar met het hele scriptietraject erbij, maar iedereen is (en studeert) anders en heeft ook andere doelen voor zijn/haar cijfers op de uni. Je studie kan je makkelijk lukken, maar wie weet kost het je veel moeite om alles bij te houden qua stof.

Maar wat in dit topic al is gezegd: het komt ook echt neer op prioriteiten stellen. Mijn paard staat op één, mijn werk op twee en de universiteit komt toch echt pas op de derde plaats. Ik kan me dit veroorloven, het gaat me al die tijd al goed af (geen studievertraging of iets), maar het betekent wel dat waar studiegenootjes om negen uur hun bed uit rollen om naar een hoorcollege te fietsen ik al om zeven uur op stal rondzwerf en soms bij wijze van spreken nog met stro in mijn haar de collegezaal binnenkom. Ik kan niet even spontaan de kroeg in, ben weg zodra de powerpoint presentatie wordt weggeklikt en ben er ook vaak geheel 'niet' omdat ik andere dingen belangrijker vind :)