zweep of sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpyhorse

zweep of sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 10:06

dit onderwerp gaat over of je beter met een zweep of sporen rijdt. ikzelf rijd liever met sporen

en jullie?

_Lina

Re: zweep of sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:09

Het hangt er vanaf voor welk doel je ze gebruikt. Sporen gebruik je niet om je paard sneller te laten lopen, maar om je hulpen fijner te kunnen geven.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:13

Als ik moest kiezen zweep. Sporen gebruik ik nooit. Zelfs niet toen ik z1 reed. Ja op wedstrijd wel want dat is verplicht...

Maar ik ben van mening dat je ook gewoon zonder moet kunnen. Stukje 'opvoeding '

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:16

Verschillend.
bij beleren altijd een zweepje. Daarna vaak niets. Soms een spoortje.
Paard wat ik nu rij met een buitenrit een spoortje in de bak niets.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:18

Bij mijn paard geen van beide.
Ooit eens een klein zweepje gebruikt, maar dat was geen succes.
Ook nooit nodig gehad verder.
Mijn paard is van nature voorwaarts genoeg, en reageert goed op beenhulpen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:23

Sporen zijn al heel lang niet meer verplicht hoor in het Z. Tot en met Grand Prix mag je zonder starten, alleen als je internationaal start is het nog verplicht. Zelfde geldt voor Stang en Trens.

Keuze is verder van zoveel factoren afhankelijk. De zit van de ruiter, sensibiliteit het paard, de africhtingsgraad.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:24

Het ligt aan je paard en wat je er mee doet...
Zweep is een aanwijsstokje en met een spoor verfijn je je hulpen.
Beide zijn ook te gebruiken als martelwerktuig - maar dat geldt ook voor je handen en je benen....

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:25

Liefst geen van beide, dus ik gebruik ze ook niet bij m'n paard. Ik vind dat heel weinig mensen maar écht met een spoortje kunnen rijden. Veel mensen hebben niet zo'n stille beenligging waardoor je het dier onbewust toch vaak aantikt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:28

oji schreef:
Sporen zijn al heel lang niet meer verplicht hoor in het Z. Tot en met Grand Prix mag je zonder starten, alleen als je internationaal start is het nog verplicht. Zelfde geldt voor Stang en Trens.

Keuze is verder van zoveel factoren afhankelijk. De zit van de ruiter, sensibiliteit het paard, de africhtingsgraad.

Dan is mij dat aangepraat en ik ben blijkbaar te goedgelovig :+

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:29

Zweep, want mijn benen liggen nog niet stil genoeg voor sporen. Maar eigenlijk heb ik mijn paarden het liefst zo fijn dat ik de zweep ook niet nodig heb

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:31

Zweep omdat je net even wat makkelijker op een bepaalde plaats een extra hulp kan geven, een klein tikje op de schouder, net achter je been of op de achterhand.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:31

Ligt er echt helemaal aan. In de western gebruiken we eigenlijk nooit zweepjes. Sporen wel. Als mijn paard volgend jaar beleerd wordt ga ik natuurlijk voor zo fijn mogelijk, zodat beiden niet nodig zijn :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:35

Ze hebben verschillende doeleinden.
Als ik mijn zweep gebruik (meestal dus aan de hand) dan gebruik ik hem vrijwel altijd voor wijken (van druk) en targetten/aangeven van commando.
Mijn sporen (zachte stompe spoortje van anderhalve cm oid) gebruik ik om mijn hulpen te verfijnen. Paard is het gewend om met sporen te worden gereden.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:00

Vanwege de leeftijd van TS, verplaats ik het topic naar [YRT]Young Rider Talk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:18

Altijd een zweep. Gebruiken doe ik hem zelden maar wel handig om er een bij de hand te hebben. Sporen heb ik niets aan.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:32

Waarom zijn sporen in de hogere dressuur verplicht eigenlijk?

Ik rijd nu geen paard meer, maar zelf gebruik ik geen sporen. Ik vind mijn benen ook niet stil genoeg liggen voor sporen. En ik wil ook niet de hele tijd met sporen in het paard zijn buik prikken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:40

zweepje, kun je makkelijker mensen en auto's op afstand houden, voor mijn paard gebruik ik niks. Die luistert prima zonder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:49

Sporen waren vroeger verplicht omdat je in een proef moest laten zien wat je als ruiter kon.
Met sporen aantonen dat je daarmee om kon gaan met je stille beenligging.
Dat je daarmee hele kleine hulpen kon geven. En omdat er veel oefeningen na elkaar komen of tegelijk is een spoortje duidelijker voor een paard dan een kuit.

Zo was dat ook met stang en trens, aan kunnen tonen dat je met een stille hand een paard niet stoorde met deze optoming.
En ook daar weer de hulpen heel klein kon maken met de verschillende gevraagde onderdelen.

helaas is dat tegenwoordig niet meer zo dat mensen er goed mee m leren gaan en knoopt iedereen te pas en te onpas alles aan.
Dan is afschaffen best een goed plan geweest. Dan hoeft het in ieder geval niet meer verplicht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:53

Eigenlijk zweep. Maar omdat het op wedstrijd verplicht is met sporen te rijden hangen die aan mijn laarzen dus in de les en in de proeven met sporen. :) Trainingen thuis doe ik niet met laarzen, alleen in de les en op wedstrijd. :')

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 20:11

Kabayo schreef:
Als ik moest kiezen zweep. Sporen gebruik ik nooit. Zelfs niet toen ik z1 reed. Ja op wedstrijd wel want dat is verplicht...

Maar ik ben van mening dat je ook gewoon zonder moet kunnen. Stukje 'opvoeding '

ik kan zonder maar ik heb ze gewoon aan voor de zekerheid, heb een paar keer gehad dat mijn paard geen zin meer had en dan is het wel even fijn om een spoortje te gebruiken :)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:52

Ik gebruik ze allebei. Zweep heb ik nu nauwelijks meer nodig, waar ik dit eerst wel nodig had. Ze liep dwars door me heen, dat is nu niet meer.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:08

Ik heb het geluk dat mijn paard voorwaarts genoeg is. Maar als ik zou moeten kiezen wordt het voor mij toch wel de zweep. Ik heb maar twee keer met sporen gereden, en wat zaten die dingen vreselijk zeg := (Zal wel aan mij liggen, maar ik heb er helemaal niks mee :o )

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 05:21

Denk dat het van de combinatie afhangt. Met sporen rijden moet je wel leren. Je kan ze ook verkeerd gebruiken. Het is denk ik maar net wat je fijn vind en waar je paard het beste op reageert

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 07:25

Bij een jong paard een zweepje en geen spoor en bij een (meer) ervaren paard niets of een spoortje.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 07:30

Allebei... net even wat fijner om af te stemmen. Paard is prima voorwaarts (beetje TE zelfs := )