Mijn pony doet raar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerRo0sje

Mijn pony doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 19:03

Hoi ik heb een tink merrie 7 jaar

Afbeelding

maar sinds een paar dagen bijt ze eerst ook maar alleen bij het aansingelen en nu bijt ze bij bijna alles ze schopt ook maar ik verbeter wel consequent ze is tijdens de buitenrit gewoon een berg op gegaloppeerd en wil steeds harder heeft iemand tips

Anoniem

Re: Mijn pony doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:11

Het kan zijn dat ze ergens pijn heeft. Misschien even door de dierenarts laten kijken? :)

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:11

Heeft ze niet ergens pijn? Misschien even aan de DA vragen

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:12

spookyjim schreef:
Het kan zijn dat ze ergens pijn heeft. Misschien even door de dierenarts laten kijken? :)

Niet elk paard heeft pijn als ze moeilijk gaan doen, het kan ook een fase zijn...

Doet ze dit alleen bij jou of ook bij anderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:13

Destination schreef:
spookyjim schreef:

Niet elk paard heeft pijn als ze moeilijk gaan doen, het kan ook een fase zijn...

Ja dat snap ik, maar is het eerste waar ik aan dacht.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:15

Hoi hoi, hoe lang heb je haar al? En hoe oud ben je zelf (is soms handig voor het inschatten van wat je zelf kan oplossen en wat niet). Heel vervelend dat ze dit doet voor je, dat maakt het minder leuk om wat met haar te doen denk ik.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:00

Elpharo schreef:
Hoi hoi, hoe lang heb je haar al? En hoe oud ben je zelf (is soms handig voor het inschatten van wat je zelf kan oplossen en wat niet). Heel vervelend dat ze dit doet voor je, dat maakt het minder leuk om wat met haar te doen denk ik.

op haar profiel staat dat ze 58 is :+
Ts; het kan dat ze las heeft ergens van. eventueel haar rug? vervelende drukplek onder het zadel?
gooit je paard haar hoofd erg omhoog tijdens het galopperen?
Dan kan het zijn dat ze haar rug wegdrukt om te ontlasten.
Laat DA even kijken.

jorike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:23

Dat met het aansingelen had ik ook en kan ik je misschien mee helpen. Paarden hebben als je de singel te ver naar voren legt er een dun velletje tussen zitten, ik leg de singel nu iets naar achter en trek het vel strak door het been van mijn pony op te tillen en naar voren te trekken. Dan zit het vel niet meer tussen de singel en dan knelt het niet. Verder over het happen, heb je een merrie? En is er een mogelijkheid dat ze drachtig is? Het kan ook zijn dat ze pijn heeft en zichzelf wilt beschermen. Wel maar dat ze zo doet en ik hoop dat je gauw een oplossing vindt!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:30

Tandarts of DA even langs laten komen, ik denk dat dit te omslachtig is om zelf er achter te komen waar dit aan ligt :)

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:49

Kan heel veel zijn dat bijten. Aansingelen is ten eerste gewoon niet fijn voor een paard, daarom moet je het heel rustig en gaatje voor gaatje doen. Een berg op galopperen is voor een paard makkelijker dan een berg op stappen maar het is wel belangrijk dat ze naar jou blijft luisteren en dit alleen doet als jij dat toestaat.

TinkerRo0sje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 07:16

_Tristan schreef:
Kan heel veel zijn dat bijten. Aansingelen is ten eerste gewoon niet fijn voor een paard, daarom moet je het heel rustig en gaatje voor gaatje doen. Een berg op galopperen is voor een paard makkelijker dan een berg op stappen maar het is wel belangrijk dat ze naar jou blijft luisteren en dit alleen doet als jij dat toestaat.

Ja maar ik wou de berg niet eens op

TinkerRo0sje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 07:16

jorike14 schreef:
Dat met het aansingelen had ik ook en kan ik je misschien mee helpen. Paarden hebben als je de singel te ver naar voren legt er een dun velletje tussen zitten, ik leg de singel nu iets naar achter en trek het vel strak door het been van mijn pony op te tillen en naar voren te trekken. Dan zit het vel niet meer tussen de singel en dan knelt het niet. Verder over het happen, heb je een merrie? En is er een mogelijkheid dat ze drachtig is? Het kan ook zijn dat ze pijn heeft en zichzelf wilt beschermen. Wel maar dat ze zo doet en ik hoop dat je gauw een oplossing vindt!

Thanks voor de tip

TinkerRo0sje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 07:17

sardientje schreef:
Elpharo schreef:

op haar profiel staat dat ze 58 is :+
Ts; het kan dat ze las heeft ergens van. eventueel haar rug? vervelende drukplek onder het zadel?
gooit je paard haar hoofd erg omhoog tijdens het galopperen?
Dan kan het zijn dat ze haar rug wegdrukt om te ontlasten.
Laat DA even kijken.

Ze gooit haar hoofd nooit om hoog en ze bijt ook zonder zadel

TinkerRo0sje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 07:18

Elpharo schreef:

Hoi ik heb haar pas 1 maand en ik ben 12 dus nog jong denk ik

TinkerRo0sje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 07:19

Destination schreef:
spookyjim schreef:

Tegen mijn vader niet erg veel tegen mijn moeder ook maar mij het ergst

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 07:20

Als je paard dit nooit gedaan heeft zul je eerst op medische onderzoek uit moeten!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 07:22

In je profiel staat dat je op manege ten Eysden rijd, die ken ik toevallig. Staat je paard daar ook gestald? Zo ja dan zou ik je aanraden eens te vragen aan de staleigenaren of lesgevers om eens te kijken wat je paard doet.

Ik heb een vermoeden dat jij gewoon niet consequent genoeg bent om je paard in bedwang te houden, en dat je hier heel hard aan moet werken.
Ook zou ik even tegen je ouders zeggen dat de rug/tanden van het paard nagekeken moeten worden en ook het zadel. Als je zadelpassers in de buurt zoekt kan ik je wel wat adressen geven, evenals een goede tandarts en osteopaat, maar ik ga er van uit dat ze je ook op de manege hierbij kunnen helpen!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 07:45

Ik zou gewoon de instructie/staleigenaar er eens naar laten kijken. Als hij het ook bij de instructeur/staleigenaar doet kan het ook best iets medisch zijn en dan kan je best even het paard laten controleren door een da (;

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:24

en mocht er niks medisch zijn van pijn, zou je misschien is wat kunnen bekijken over naturel horsemanship. daar leer je consuquent zijn, maar wel op een paard vriendelijke manier. misschien is het wat voor jou.

TinkerRo0sje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 09:14

SuperAssie schreef:
In je profiel staat dat je op manege ten Eysden rijd, die ken ik toevallig. Staat je paard daar ook gestald? Zo ja dan zou ik je aanraden eens te vragen aan de staleigenaren of lesgevers om eens te kijken wat je paard doet.

Ik heb een vermoeden dat jij gewoon niet consequent genoeg bent om je paard in bedwang te houden, en dat je hier heel hard aan moet werken.
Ook zou ik even tegen je ouders zeggen dat de rug/tanden van het paard nagekeken moeten worden en ook het zadel. Als je zadelpassers in de buurt zoekt kan ik je wel wat adressen geven, evenals een goede tandarts en osteopaat, maar ik ga er van uit dat ze je ook op de manege hierbij kunnen helpen!

Mijn pony staat thuis

TinkerRo0sje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 09:15

Hoi vandaag was ze heel lief ze heeft bijna niks gedaan zou ze gewoon heumerig zijn geweest?

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:25

Spoiler:
Pony bijt en trapt bij alles wat er gedaan wordt. Er wordt een dierenartsbezoekje geadviseerd en meteen is er niks meer aan de hand en is de pony weer lief. Sorry, maar dat vind ik nou weer zo typisch bij dit soort topics..

Was ze niet gewoon hengstig?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:21

Staat de pony in haar eentje? Van gebrek aan sociaal contact met andere paarden kunnen ze ook veranderen...

TinkerRo0sje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 14:01

Yentaah schreef:
Spoiler:
Pony bijt en trapt bij alles wat er gedaan wordt. Er wordt een dierenartsbezoekje geadviseerd en meteen is er niks meer aan de hand en is de pony weer lief. Sorry, maar dat vind ik nou weer zo typisch bij dit soort topics..

Was ze niet gewoon hengstig?

Ze was echt niet henstig dat herken ik wel maar ze bijt nog steeds en dan duw ik haar weg

TinkerRo0sje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 14:02

mairead schreef:
Staat de pony in haar eentje? Van gebrek aan sociaal contact met andere paarden kunnen ze ook veranderen...

Ze staat alleen in de wei maar naast haar staan koeien en aan de andere kant staan 2 shetties