Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Annalies03 schreef:bij bitloos moet je weten wat je doet.. vooral bij sommige hoofdstellen is er gewoon een flink risico.. ik neem aan dat je je van dat soort dingen al op de hoogte hebt gebracht dan?
er is altijd een ja, nee op dit onderwerp, de een zegt doen de ander zegt niet doen..
wat er echt toe doet is dat JIJ weet wat je doet, voor dat je er aan begint..

Arabier schreef:Het is niet perse slecht, maar ik ben gewoon tegen het bit. Het is niet zo natuurlijk vind ik. Zon ijzer ding in je mond. Het gebeurt ook vaak genoeg op manege's dat het ijskoud in de mond van het paard gestopt word...
rijden in t algemeen is niet natuurlijk meid
droom lekker verder
Heel vriendelijk, is altijd makkelijker dan een doe de kaken op slot gooit als ze een bit voorbij zien komen. Arabier schreef:Dat is waar. Maar ik heb het meer over dat ik echt ben van natural horsemanship en ik vind een bit daar minder bij horen. Moet je er wel juist mee omgaan natuurlijk
bolletje schreef:bitloos is altijd vriendelijker dan met bit.
Als je met bit hardhandig bent en bitloos hardhandig bent. Richt bit meer schade en pijn aan.
Ben je met bit zacht met je handen , en bitloos zacht met je handen. Is bitloos ten alle tijde comfortabeler voor het paard.
Onderwerpen met neus breken is alleen met hackemore. Als je zo hard trekt. Zou je neus been kunnen breken, maar als je net zo hard trekt aan bit. Zou je mondhoeken kapot scheuren.
Maar dan moet je echt wel tarzan zijn en flink hangen en rukken, zou je dat voor elkaar kunnen krijgen.
We willen allemaal de kudde volgen en met bit rijden, omdat het normaal is van vroeger en iedereen het doet. Mensen zijn volgdieren. Ze nemen gewoontes over, omdat ze niet beter weten.
Het is kwestie wat je aangeleerd is. In engeland rijden ze aan de andere kant van de weg, voor ons heel moeilijk om te doen. Maar alles is te leren.
Zo ook bitloos rijden.
Met bit meer te vertellen zit echt tussen je oren. Een paard kun je niet tegen houden, als ie gaat, gaat ie. Ik heb meerdere paarden gereden, met bit, stang, zonder bit. Alles is aan te leren.
Maar je kan niet zomaar ineens auto rijden. Dat vergt tijd en training Net als zo maar ineens over stappen van bit naar bitloos. Of bitloos naar bit over stappen.
Alles vergt tijd en training en respect naar je paard toe.
Maar helaas moet alles snel gaan, en met bit kun je je paard natuurlijk makkelijk naar beneden zagen, hoe het merendeel van de nederlanders zijn paard nagevelijk trekt. Als je paard van ontspanning nageeflijk loopt, doet ie dat ook bitloos. Doet ie dat niet. Zou ik toch eens verder gaan verdiepen in het paard en optoming.
Met pijn (leuk gezegd hulpen verfijnen, om het goed te praten) bereik je gewoon veel sneller je doel. Vandaar bit en sporen worden gebruikt helaas.
Net zoals bijna elk paard dat rondloopt met een bit in zn mond.TerraHowrse schreef:Arabier schreef:Het is niet perse slecht, maar ik ben gewoon tegen het bit. Het is niet zo natuurlijk vind ik. Zon ijzer ding in je mond. Het gebeurt ook vaak genoeg op manege's dat het ijskoud in de mond van het paard gestopt word...
Nee het is niet zo natuurlijk iddrijden in t algemeen is niet natuurlijk meid
droom lekker verder
Nee bit is niet slecht, bitloos ook niet perse slecht. je moet gewoon weten wat je doet, zowel met bit als zonder. Maar je hebt wel bizar slechte argumenten.
. Pardon dat ik dit niet wist? Dit is een vraag topic. Niet afrkaken.RianneEnzo schreef:Bitloos is denk ik toch echt fijner dan als met bit. Je kan met alle twee schade aanrichten, maar als je even goed met bit kan rijden als bitloos, dan zou ik zelf toch echt voor bitloos gaan omdat dat toch iets lekkerder is dan een stuk metaal in je mond lijkt mij.
loveskiara schreef:Mijn pony wordt bitloos gereden met een side-pull. Zelf ook geen voorstander van kaak/kin gekruist en hackamores. Gezien ik er zelf nog niet mee op rij ivm mijn gewicht en ik hem dus in andermans handen moet kunnen vertrouwen. Maar side-pull reageert ie heel fijn op.
Met bit hebben we geprobeerd, maar meneer raakte echt gespannen van druk via het bit en zonder bit was hij een stuk relaxter en fijner te rijden. Met bit was hij echt alleen maar met dat bit bezig en raakte gespannen. Lette niet op waar hij zijn voeten plaatste en liet zich niet fijn sturen. Zonder bit was hij een soepeler en liep hij gewoonweg beter, omdat hij niet meer zo bezig was met dat bit.
Maar dat maakt mij niet anti-bit. Genoeg mensen die ik met bit rijden en die gewoon normaal, fatsoenlijk met hun paard rijden. Zelfs met stang en trens zijn er genoeg mensen die er met een fijne, vriendelijke hand mee omgaan. Het ligt in mijn ogen echt aan het paard en de ruiter of bitloos of met bit beter is of niet. Er zijn meerdere wegen naar Rome