De manier waarop ik op mijn manege moet rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bananas

De manier waarop ik op mijn manege moet rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 20:38

Hoi,
Ik rijd nu op een manege waar ze les geven in dressuur en heel af en toe ook in springen. Ik rijd al erg lang op deze manege, maar ik merk dat het niet helemaal mijn ding is en dat ik af en toe onder de les denk; vind ik dit nog wel leuk? En ik vind paarden en paardrijden helemaal geweldig, ik doe het heel graag, en ik zal nooit van mijn leven hiermee stoppen (tenminste zolang het kan) maar ik houd gewoon niet zo van dressuur. Ik zou veel liever western rijden en als ik later een eigen paard heb zou ik graag natural horsemanship gaan doen, alleen is het bij mij in de buurt niet mogelijk om western te rijden. En ik vind mijn manege superfijn en ze kunnen goed les geven maar ik sta zelf soms gewoon niet achter de manier hoe zij het paard nageeflijk proberen te krijgen en netjes te laten lopen. Zelf ben ik namelijk niet echt fan van een bit en het constant druk houden in de mond en zou ik veel liever op de hals sturen en meer met mijn zit en benen maar op mijn manege zijn ze erg gericht op de mond. Ik ben een enorme denker, en ik denk overal over na, waarom lopen we eigenlijk rondjes met een paard in de bak en waarom moet hij nageeflijk? Ik weet de Dressuur antwoorden wel, maar ik ben het er zelf gewoon soms niet mee eens. Ik weet niet precies wat ik er mee op schiet om hier een topic over te maken, maar ik moest het even kwijt.
Groetjes.

Ineke2

Re: De manier waarop ik op mijn manege moet rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:41

Welke omgeving rijd je? Misscien opzoek naar een verzorgpony?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:42

Misschien is het een idee om een advertentie te plaatsen voor een verzorg/bijrijdpaard? Ik vind het namelijk erg mooi hoe je over het rijden nadenkt en ik denk dat er velen zijn die een persoon als jij een kans zouden willen geven met hun paard :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:44

Is het een idee om eens te vragen of ze andersoortige lessen kunnen geven, bv steeds 10 lessen wat anders.
Of bv clinics gaan volgens, NH, academische rijkunst, centered riding, western rijden.

Ik ben zelf erg blij dat ik academische rijkunst hiernaast doe.

Een kennisje van me least een verzorgpaardje wat geschoold is in de academische rijkunst, en een andere een paardje wat NH geschoold is.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 20:46

Heb ik al geprobeerd, maar mensen denken nou eenmaal dat als je op een manege rijd je geen goede ervaring hebt, plus dat een bijrijdpaard veel tijd kost, en dit klinkt stom, maar ik ben zo'n beetje al mijn vrije tijd kwijt aan mijn hond... geen hond voor een blokje om per dag namelijk haha. En ik woon in een redelijk paard loze buurt en mijn manege is 20 minuten met de auto...

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 20:48

A3a1 schreef:
Is het een idee om eens te vragen of ze andersoortige lessen kunnen geven, bv steeds 10 lessen wat anders.
Of bv clinics gaan volgens, NH, academische rijkunst, centered riding, western rijden.

Een kennisje van me least een verzorgpaardje wat geschoold is in de academische rijkunst, en een andere een paardje wat NH geschoold is.

Dat is geen optie, het is een grote typische manege qua dressuur en wat ze doen, en op het moment dat je zelf iets anders voorstelt aan de instructrices, dan weten ze het toch weer op hun manier te draaien...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:50

Is er niet iemand in de buurt die wat westernpaardjes heeft ofso waar je 1x in de week kan gaan rijden? Kan je ook altijd een advertentietje voor zetten, er zijn altijd mensen die les geven op hun eigen paarden. Moest je dicht bij mij wonen zou ik je zo les willen geven op demijne!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:53

Kan je hond dan niet mee? Doen meer mensen.
Uiteraard alleen als het ook echt kan, anders is het niet zo heel slim.

Ik ben ook als manege ruiter naar verzorg en bijrijdpaarden gegaan dus het kan zeker. Vera is een Fjord en Z dressuur, ik ben ehm, wedstrijdloos? :+
Maar de eigenaar wilt juist iemand die lol met de knol heeft en niet nog iemand die ook wilt dressuren, helaas heb ik geen tijd meer wegens eigen paard. Dus met vera helaas moeten stoppen.

Het is alleen even zoeken en geluk hebben. Er zijn ook mensen die maar voor 1 of 2 dagen p.w iemand zoeken. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:08

Ik lees nu vooral " jamaar kan niet, wil niet etc..."
De enige die iets kan veranderen bij jij zelf of je blijft bij het oude vertrouwde.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:12

Ik heb geen tips voor je helaas, maar wil je meegeven om je gedachten hierover vooral door te laten gaan! Te veel mensen denken te weinig na over wat ze eigenlijk van een/hun paard vragen en wat ze daar van vinden.
Dat jij dat wel doet en vraagtekens durft te zetten, vind ik prachtig!! Hou vast en er komt vast wat op je pad dat beter bij je past :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:20

Wat fijn dat je op jonge leeftijd zelf al nadenkt over het hoe en waarom en vragen stelt, goed hoor!
Ik zou heel graag een verzorgster willen zoals jij, alleen manege ervaring is echt geen probleem als iemand open staat om nieuwe dingen te leren en ik ben echt niet de enige die er zo over denkt ;)

Dus inderdaad, als je je hier niet lekker bij voelt dan stop je daar en ga je zoeken naar oplossingen. Dan misschien 1X per maand lessen bij een western manege verder weg ipv elke week bij de manege meer om de buurt bijvoorbeeld.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 21:30

Jullie hebben erg gelijk, maar het kan nog wel lang duren voor ik hier wegga want ik heb ook nog ouders met een mening en ik wil hIer ook niet meteen stoppen want ik rijd hier al erg lang en het is best een grote stap. Maar ik ga zeker doorzoeken naar iets anders en hopelijk vind ik het. Bedankt voor deze reacties, Ik had namelijk een beetje het gevoel dat ik me aanstelde.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:36

Bananas schreef:
A3a1 schreef:

Dat is geen optie, het is een grote typische manege qua dressuur en wat ze doen, en op het moment dat je zelf iets anders voorstelt aan de instructrices, dan weten ze het toch weer op hun manier te draaien...

Maar kun je niet zelf ergens clinics gaan volgens, ergens anders?
Zo kun je misschien van 2 walletjes eten.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:48

En een andere instructeur bij dezelfde manege? Kan je misschien in een andere les gaan rijden?
Methodes kunnen zo erg per instructeur verschillen. Is het echt het bit zelf helpt dit niet, maar je hebt het een beetje over sjorren voor nageeflijkheid en er zijn zoveel manieren om dat te bereiken zonder te sjorren. Misschien kan je eens een les bij een andere instructeur rijden om te kijken of er verschil in zit?

Edit; gemist dat het dressuur in zijn geheel is en dat je liever western wil gaan doen. Misschien kan je eens een dagje op een andere manege kijken? Of kijk eens of je op een kamp kan gaan van een western manege

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:18

Dat ligt heel erg aan wat voor instructrice je hebt. Een nieuwe/andere instructrice kan een hele andere wind door de manege doen waaien. Ik heb ook wel eens les gehad bij iemand op de manege (waar ik vroeger stond, is al een tijd geleden) die echt letterlijk zei dat je het bit door de mond heen moest snokken om dat hoofd beneden te houden. Zo werd er dus ook door iedereen op die stal gedacht en gereden. Erg zonde. Dat was echt volgens de stijl van 'leer je paard dat met zijn hoofd omhoog lopen onaangenaam is, ga dan maar flink trekken en sleuren en dan leert hij het wel'. Echt, ik zou het niet in mijn hoofd halen om zo les te geven aan mijn eigen leerlingen nu. Ik vind het erg goed dat je hier over nadenkt, maar bespreek dit met de instructrice! Als het goed is zou zij/hij dit goed moeten opnemen en er zelf ook even bij stil staan. Is er geen mogelijkheid om een verzorgpaard/bijrijdpaard te zoeken en je eigen instructeur te zoeken? Die helemaal aansluit bij jouw visie? En die je eventueel de mogelijkheid geeft tot het uitproberen van een andere discipline zoals bijvoorbeeld de western die je zelf al aanhaalt?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:34

Ik begrijp precies wat je bedoelt, daarom ben ik ook gestopt met rijden op de manege. Wedstrijden boeien me niet en engels rijden vind ik ook niet zo interessant. ik hou van grondwerk, vrijheidsdressuur, buitenritjes, tuigloos etc, en dat leer je meestal niet op de manege.
Ik "les" nu een keer per week (met mijn eigen paard inmiddels) bij een vriendin die erg bedreven is in NH.
Mogelijk zijn er ook particulieren in jouw omgeving die NH of western beoefenen en jou een keer een paar lesjes willen geven, dan kun je zien of het wat voor je is, en is de keuze om eventueel ergens anders te lessen makkelijker :)
is er een paarden facebook groep in jouw omgeving? Daar zou je eens een balletje op kunnen gooien, of je zou een advertentie op marktplaats kunnen zetten.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 06:47

Laurora, zo denk ik er ook over, als ik paardrij wil ik het liefst gewoon plezier maken en niet het gevoel hebben dat ik mijn paard tot alles moet dwingen. Ik ga verder zoeken, of ik iets vind. Misschien moet ik wachten tot ik wat ouder ben, 16 ofzo, dan heb ik misschien een brommer :P en zijn wat grotere afstanden ook mogelijk. Er is hier geen paardenfacebookgroep volgens mij, en ik ken in mijn buurt niemand net paarden. Maar ik zoek gewoon verder en hopelijk vind ik uiteindelijk iets wat bij me past

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 07:02

Oh, en eventjes over da nageeflijkheidgedoe, ik ben er op zich niet tegen als een paard nageeflijk loopt, alleen het moet voor mijn gevoel wel uit ontspanning komen en niet een trucje zijn wat een paard 5 minuten volhoudt en op het moment dat je minder gaat irriteren in zijn mond hij lekker zijn neus weer omhoog steekt. Zo wil ik gewoon niet paardrijden. En heb ik er gewoon minder plezier in.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 07:29

Er is een dicipline genaamd horse and dog trail. Zoals de naam suggereert is het werk met paard en hond. Misschien leuk voor jou en je hond aangezien je er veel mee werkt. Je zou dan opzoek moeten gaan naar een western trailpaard die kan omgaan met honden.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 07:40

Ik ben nu op zoek in mijn omgeving binnen 20 kilometer, rondom nijmegen, maar ik heb een hond die echt niet met paarden kan, het is een border collie, en drijven is niet echt handig bij paarden denk ik. En hij is nog niet zijn hele leven bij ons, hij heeft eerst ergens anders gewoond dus we zijn vooral bezig nu met heropvoeden, hij is ook nog geen jaar oud trouwens. Maar ik ben nog op zoek in mijn buurt of er ergens iemand is die western/iets anders doet met zijn paarden dan de normale dressuur. Ik blijf gewoon zoeken naar iets anders en misschien duurt het nog wel een jaar of twee jaar.. maar zolang ik niks anders heb gevonden blijf ik toch nog wel op mijn manege rijden, want ik houd het echt geen twee weken uit zonder paarden haha. Maar als iemand nog iets weet omgeving nijmegen laat het maar weten!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:05

Mijn hond drijft ook, mijn paard reageert er niet op. Hij is bijna altijd mee en bemoeit zich er graag mee, en zo denk ik dat er heus wel meer paarden zijn die honden echt gewend zijn. Als mijn hond te opdringerig wordt, draait mijn paard zich om en hapt. Altijd netjes mis, maar genoeg om de hond weer even wat meer afstand te laten bewaren.
Succes met je zoektocht !

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:08

Rondom nijmegem zit best wel wat met paarden. Ook western. Escharen valt bv binnen 20 km van nijmegen daar zit een stal met western lespaarden.
Stuur maar een pb als je de naam wilt weten.

En een border die een beetje drijft is niet erg hoor. Mijn border kruising gaat prima met de paarden. Langzaam introduceren en wanneer ze nog vrij jong zijn. Als je hond heel druk is eerst een paar keer in een binnenbak oefenen zodat het paard er aan kan wennen. Een hoop Quarters en Paints hebben ook drijfdrift zoals een border. In de western wereld noemen we dit cow sense. Zoek maar eens de onderdelen Cutting, Cowhores en Teampenning op. Deze diciplines zijn ook in opkomst nu.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:17

Zo te lezen zou je een stal waar lessen in natural horsemanship worden gegeven ook wel heel leuk vinden. Bijvoorbeeld de paardenmaat in Arnhem Zuid. Kijk verder ook eens op
http://www.horseinmind.nl/natural-horse ... tructeurs/
Deels instructeurs alleen voor mensen met een eigen paard maar er staan ook nh maneges tussen of kleinschalige bedrijfjes met een paar lespaarden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:18

Ik denk dat Akasha rijkunst in Gassel echt heel geschikt voor jou is. Volgens mij sluit dat perfect aan bij je ideeën.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:22

Ik denk dat Stal Mansour (Arnhem) iets te ver weg voor je is, maar je zou daar eens kunnen kijken. Ik weet niet hoe de gewone lessen er precies zijn, ik weet enkel dat er met ponykamp heel veel dingen gedaan worden waarvan ik denk dat ze wel in jouw straatje liggen. Verder organiseren ze ook veel cursussen/workshops.

Misschien de moeite waard om eens te kijken.