Is een 20 jarige Fjord nog te verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieved

Is een 20 jarige Fjord nog te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 21:37

hoi, ik ga misschien een 16 jarige fjord kopen alleen zal ik een fjord kunnen verkopen als ik nou bijvoorbeeld hem op een of andere reden zou willen verkopen op 20 jarige leeftijd. zou dat kunnen? als je fjord nog helemaal fit is? het lieft niet naar een manege als het echt moet zal ik dat wel doen. maar zou het kunnen om een 20 jarige fjord ook gewoon naar een goed huisje kunnen verkopen of word dat heeel moeilijk? en als hij nou bijvoorbeeld toch wat slomer is geworden ofzo? ik ken het paardje al en op dit moment is hij nog net zo fit als vroeger en heeft nog lekker zijn streken. maar toch vraag ik me af of ik hem nog zou kunnen verkopen?

troi

Re: Is een 20 jarige Fjord nog te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:49

Moeilijk. Een 20 jarige, ook een fitte, zal hoogstens weg te geven zijn of voor de slachtprijs.

Maar waarom koop je een paard als je hem in je hoofd alweer aan het verkopen bent?

Lieved

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 21:56

omdat mijn ouders willen weten of ik een paard nog zou kunnen verkopen over een paar jaar.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:58

Als je nu al denkt aan verkopen over een paar jaar zou ik er niet aan beginnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:00

Lieved schreef:
omdat mijn ouders willen weten of ik een paard nog zou kunnen verkopen over een paar jaar.

als je een paard van 50.000 euro koopt misschien wel,die houd wel een beetje zijn waarde,mits niet kapot gereden...maar een fjord niet,dat is slachtprijs als hij 20 is

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:03

Je kunt er beter 1 van 8 jaar kopen dan. Een 12 jarige die mak is raak je altijd kwijt. Een 20 jarige krijg je voor niks nog niet weggegeven.

Lieved

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 22:03

ik moet van mijn ouders onderzoeken wat de opties zijn als ik hem om wat voor reden over een aantal jaren moet verkopen. Het is puur om ze te overtuigen. Niet dat we er vanuit gaan. Meer een soort " Wat in het slechtste geval..?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:40

Zeg maar tegen je ouders dat je een fjord van 16 jaar voor het leven koopt. Die kan je over 4 jaar niet meer kwijtraken voor geld, ja, aan de slager.
Weggeven is altijd een risico op een slecht thuis en bovendien... wie wil een fjord van 20 gratis hebben?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:43

Maar wat nou als TS een baan heeft en over een paar jaar noodgedwongen de fjord moet verkopen? Stel ze raakt haar baan kwijt. Niemand heeft een glazen bol in de kamer staan. Ik vind het niet meer dan reëel om ook die scenario's te overwegen.
Ik zou dan wel naar een jongere fjord gaan kijken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:56

Ik verplaats dit topic naar Young Riders talk aangezien het daar beter past.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 05:49

Als je een ouder paard koopt moet je er gewoon vanuit gaan dat je hem ook een goede oude dag geeft.
Je hebt er nu plezier van en als hij 20 is en in jou ogen te sloom.....gun een paard dan een goed pensioen een fijne oude dag.

Wil je dat niet begin er niet aan.
En koop inderdaad een jonger paard.
Garantie heb je nooit.
Kan zo zijn dat een jonger paard van alles mankeerd en het oudje tot 25 door gaat :D
Met paarden is het altijd een verrassing.

Laat je paard in ieder geval keuren!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 06:01

Vraag je zelf af of je je dan inmiddels dik 20 jarige fjord wil afleveren bij een manege, slachthuis, handelaar.. Ik denk dat het antwoord nee is toch hè..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 06:10

Bij mij op stal is vorige maand een 20 jarige fjord verkocht. Nou ze stonden er voor in de rij. Binnen twee dagen zes geïnteresseerden en verkocht aan de eerste die langskwam.

En dat dier had niet eens wedstrijdervaring of papieren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 06:50

Iris82 schreef:
Bij mij op stal is vorige maand een 20 jarige fjord verkocht. Nou ze stonden er voor in de rij. Binnen twee dagen zes geïnteresseerden en verkocht aan de eerste die langskwam.

Uitzonderingen zijn er altijd..Maar geef dit meisje nou geen valse hoop..De meeste 20 jarige belanden bij slacht, manege of handelaar..Dat is realistisch!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 07:21

Waarom zou ik niet gewoon eerlijk zijn? Ook de goede verhalen mogen verteld worden.

Er is gewoon weer wat meer handel in t lage segment in vergelijking met een paar jaar geleden.

Wat de toekomst gaat brengen Is giswerk. Maar ik vind dat ook de positieve verhalen verteld mogen worden.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 07:34

Iris82 schreef:

Tuurlijk; als zo'n dier nog goed is met 20 jaar. En dan ook nog eens super braaf, dan is het zeker nog verkoopbaar. Maar de hoofdprijs zul je er zelfs dan niet meer voor krijgen. Met ponies in het lagere segment is er altijd een risico dat ze niet goed terecht komen (onkundige mensen, handelaren, manege etc) ; dat moet de TS zich ook goed beseffen.
Ik heb meegemaakt dat een 30 jarige nog verkocht werd! Beestje is gelukkig goed terecht gekomen, maar mijn keuze zou het niet zijn. Het is meer uitzondering dan regel.
Ik koop een dier ook voor het leven (mits de financiële situatie het toelaat).

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 07:41

Ik zie nergens dat de TS de hoofdprijs wilt... Prima verkoopbaar. Wij hebben een paard van 24 gekocht en stonden ook samen met anderen in de rij. Heel goed dat je ook slechtere scenario's meeneemt in de overweging en heel logisch dat je ouders dat ook doen. Het zal lastig zijn hem te verkopen maar als je daar de tijd voor kan nemen vind je altijd wel een plekje.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 07:42

Zeker verkoopbaar, maar je krijgt er niet heel veel meer voor. Maar voor brave kinderpony's is er vaak wel markt. Trouwens, van een 20 jarige kun je zomaar nog 5 jaar of langer plezier van hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:04

Verstandig TS, dat je alle opties aan het onderzoeken bent.
Mijn ervaring is dat er overal een markt voor is. Ook voor en 20 jarige fjord. Misschien duurt het wat langer om hem te verkopen, maar het kan zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-23 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:23

Waves schreef:
Zeg maar tegen je ouders dat je een fjord van 16 jaar voor het leven koopt. Die kan je over 4 jaar niet meer kwijtraken voor geld, ja, aan de slager.
Weggeven is altijd een risico op een slecht thuis en bovendien... wie wil een fjord van 20 gratis hebben?

Rare opmerking. Wie wil een fjord van 20 gratis hebben. Zelf heb ik mijn verzorgpaard overgenomen toen de eigenaar kwam te overleiden. Ze was toen 23. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ze word financieel wat duurder maar dat kan ook met een jonger paard. Ze mankeert nog helemaal niks enkel haar gebit. Ze word over 2 maanden 29 en weer genieten nog elke dag vol op van elkaar. Ik rij nog 3 keer in de week en doe nog grondwerker. En af en toe naar het bos en strand. Ik denkt dat zeker nog mensen ( niet veel) open staan.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:27

Ik lees nergens dat je er de hoofdprijs voor wilt hebben, dus ik denk dat het er tegen die tijd ook nog prima van af kan komen mits hij braaf is. :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:32

20 jaar en nog in goede conditie en braaf kan je hem altijd verkopen. Niet voor 1000en euro's maar een goed huis ervoor vinden kan altijd en dat zullen gewoon particulieren zijn. Is het nu echt eentje met streken dan zal het minder makkelijk zijn, maar braaf en wat ouder is geen enkel probleem.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:59

Ik heb een aantal jaar geleden een Fjord verkocht van toen 19 jaar en daar was bijna een reservelijst voor. Het kan absoluut maar ik denk alleen niet voor het bedrag waar je hem nu voor koopt. Maar dat zullen je ouders best wel begrijpen. En wie weet ben je zo gek op je fjord dat hij nooit meer weg hoeft :9 succes ermee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:10

Lieved schreef:
hoi, ik ga misschien een 16 jarige fjord kopen alleen zal ik een fjord kunnen verkopen als ik nou bijvoorbeeld hem op een of andere reden zou willen verkopen op 20 jarige leeftijd. zou dat kunnen? als je fjord nog helemaal fit is? het lieft niet naar een manege als het echt moet zal ik dat wel doen. maar zou het kunnen om een 20 jarige fjord ook gewoon naar een goed huisje kunnen verkopen of word dat heeel moeilijk? en als hij nou bijvoorbeeld toch wat slomer is geworden ofzo? ik ken het paardje al en op dit moment is hij nog net zo fit als vroeger en heeft nog lekker zijn streken. maar toch vraag ik me af of ik hem nog zou kunnen verkopen?

En dan vooral het zinnetje.... als hij nu wat slomer word? Kijk liever voor een verzorg paardje, want het dier kan ook kreupel worden voor een X aantal maanden en dan?? Moet hij dan ook maar worden ingeruild voor een ander? Je koopt een dier voor het leven, het is geen handtas!!