Help, ik wil een nieuwe pony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xdinciii

Help, ik wil een nieuwe pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 23:27

Hoi bokkers!
Ik zit al een tijdje met een verschrikkelijk dilemma. Na jarenlang zeuren is in juli een droom uitgekomen voor mij, een eigen pony! De eerste maand leefde ik op een wolkje, ik was zo blij! Van tevoren had ik niet echt bedacht dat ik serieus wedstrijden wou gaan rijden, maar het begon toch wel te kriebelen.. maar helaas vind mijn pony het wat minder leuk. Hij houd echt niet van hard werken. Nou zou dat me nog niet eens zo heel erg veel uitmaken, alleen bijt hij ook heel erg. Ik ben echt hartstikke bang voor hem.. elke keer als ik de stal inkom, of als ik hem Alleen al aai zet hij zijn tanden in me. Ik zou heel graag een pony willen die niet bijt en waar ik echt verder mee de sport in kan. Maar hoe ga ik dat ooit aan mijn ouders vertellen?! Ik wil naar hun toe echt niet ondankbaar overkomen want dat vind ik zielig, ze werken zo hard voor mijn pony, en hun denken dus dat hij heel lief is, maar dat is hij dus niet. Wat moet ik doen?!
Liefs Dinci. :)

danamuts

Re: Help, ik wil een nieuwe pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:30

vertellen dat hij niet lief is. Is er iemand die je kan begeleiden als je zijn stal in gaat?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:30

Neem les en leer hoe je met je pony op dezelfde lijn kan komen... Een nieuwe pony is geen oplossing.

(Ik heb een klein vermoeden ivm vakantie/ reltopic/ SA ;-) maar geef het het voordeel van de twijfel)...

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 23:31

danamuts schreef:
vertellen dat hij niet lief is. Is er iemand die je kan begeleiden als je zijn stal in gaat?

Ja, soms wel maar niet altijd..

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 23:32

maximuss schreef:
Neem les en leer hoe je met je pony op dezelfde lijn kan komen... Een nieuwe pony is geen oplossing.

(Ik heb een klein vermoeden ivm vakantie/ reltopic/ SA ;-) maar geef het het voordeel van de twijfel)...

Ik heb twee keer per week les, en als ik les heb gaat het heel goed, maar als ik geen les heb gaat het zó slecht.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:33

Zoek dan meer en betere begeleiding... Dit ligt niet aan de pony maar aan jezelf: jij moet bijleren...

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 23:35

maximuss schreef:
Zoek dan meer en betere begeleiding... Dit ligt niet aan de pony maar aan jezelf: jij moet bijleren...

Zoals ik al zei gaat het me nog niet eens zo zeer om dat het rijden niet wil lukken, ik heb alle geduld om dat met he, uit te vogelen, alleen het bijten zit me dwars :(

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:37

Wat jammer! Vertel je ouders dat de pony vaak (neiging heeft tot) bijten en dat je eigenlijk bang voor hem bent. Dat je heel erg blij was toen je een pony kreeg, maar dat je eigenlijk gewoon heel bang voor hem bent geworden. Zeg dat je bijvoorbeeld het liefst een andere pony wilt, die niet bijt en waar je wedstrijden mee kan rijden. Vertel duidelijk waarom deze pony niet geschikt is voor de wedstrijden (hij heeft er geen plezier in). Zeg bijvoorbeeld dat je het beste voor hebt met jouw pony en dat je denkt dat het beter is als hij een ander huisje krijgt, bij een meer ervaren (voor het bijten) ruiter die niet wedstrijdgericht wilt rijden. Dat je het heel erg jammer vindt, maar dat je echt denkt dat dit beter voor hem is. Wordt niet boos op je ouders als ze het niet begrijpen (hoe moeilijk dit ook is) maar blijf rustig en leg ze het desnoods nog een keer uit. En blijf vooral eerlijk.
Veel succes!
In de tussentijd kan je misschien beginnen aan grondwerk met jouw pony en hier bijvoorbeeld lessen in nemen om te zorgen dat jouw pony jouw respecteert en niet meer bijt :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:37

En daarom zeg ik: zoek goede begeleiding die je ook met de omgang kan helpen...

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 23:40

maximuss schreef:
En daarom zeg ik: zoek goede begeleiding die je ook met de omgang kan helpen...

Op wat voor manier dan? Ik snap je niet helemaal

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:40

Jouw pony heeft wellicht 0,0 respect voor jou.
Dat jouw pony 'niet graag hard werkt' zal wellicht ook liggen aan het feit dat hij de baas speelt over jou. Ik zou als pony ook liever lui zijn. En als mijn baas dan niet zegt dat ik moet werken, ga ik dat ook niet doen. Tijdens de les doet hij wel alles goed, als je alleen bent niet. Dit is volgens mij puur een kwestie van niet voldoende consequent te zijn tegenover hem.

Ik zou grondwerklessen nemen van een persoon die hier veel ervaring in heeft. :j

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:42

Wat doe je als de pony bijt? En wanneer bijt je pony? Hoe oud is hij of zij?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:43

xdinciii schreef:
maximuss schreef:

Zoals ik al zei gaat het me nog niet eens zo zeer om dat het rijden niet wil lukken, ik heb alle geduld om dat met he, uit te vogelen, alleen het bijten zit me dwars :(

Als er gewoon naast staan al een probleem is, dan is problemen met de rest van de omgang en rijden niet zo vreemd. Kans is levensgroot dat een volgende pony ook ongewenst gedrag gaat vertonen omdat er ergens in de communicatie tussen jouw en pony iets mis gaat. Les nemen dus en niet in het rijden, maar in het grondwerk (wat ook 75% van fijn kunnen rijden is trouwens). Kijk eens meer richting NH of western waar veel meer grondwerk ook als voorbereiding op het rijden gebruikelijk is.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:44

@ ts: je zoekt begeleiding die jou kan helpen in de omgang met jouw pony, die jou kan leren hoe jij je dient te gedragen en wat voor effect jouw houding en lichaamstaal hebben op je pony. Daarbij zal grondwerk ook heel nuttig zijn.

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 23:44

MDJ schreef:

Ik heb van alles al geprobeerd, negeren, heel boos worden etc etc. Eigenlijk met alles probeert ie het.. hij is 9

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:48

xdinciii schreef:
MDJ schreef:

Ik heb van alles al geprobeerd, negeren, heel boos worden etc etc. Eigenlijk met alles probeert ie het.. hij is 9

Heb je hem ooit al wel eens een tik gegeven?

Met negeren en boos worden ga je niet veel bereiken vrees ik... Negeren vind ik trouwens erg gevaarlijk bij een pony die bijt...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:51

maximus, zo te lezen heeft de TS goede begeleiding. Daarover door gaan verandert dat niks.

TS, wat naar dat je pony niet zo lief is. Vaak wordt dat dominante gedrag (in dit geval bijten) erger als je laat zien dat je bang bent. Grote kans dat dit in jouw geval ook zo is. Als je er iets aan wil doen zou je een stalgenootje die sterk in zijn schoenen staat, kunnen vragen om je een keer te helpen om consequent te zijn tegen je pony!
Dat hij geen plezier heeft in zijn werk maakt het voor jezelf ook niet makkelijker. Een ander huisje waar hij niet hard hoeft te werken zou dan misschien wel fijner zijn, en voor jou dan een lieve sportpony. :j

Ik zou tegen je ouders zeggen dat je pony niet lief is en dat je pony geen plezier heeft in hard werken. Neem ze desnoods een keer mee zodat ze zelf kunnen meemaken wat er is, om vanuit daar te vertellen dat je deze pony liever verkoopt en er een andere pony, die beter bij je past, voor terug wil kopen.

Voor je pony is het misschien wel veel fijner als hij een huisje krijgt waar hij mag niksen! Misschien wordt hij dan ook minder chagrijnig. :)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:52

Ik zou net zeggen, hoewel het misschien niet het meest bokt-proof antwoord is: Als een van mijn pony's serieus bijt dan kunnen ze toch echt een mep krijgen.

Dingen als bijten/schoppen mogen best flink afgestrafd worden. Dat mag gewoon niet en als de hint subtiel niet doorkomt mag je best wat duidelijker zijn.

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 23:55

xAnthea schreef:
MDJ schreef:

Heb je hem ooit al wel eens een tik gegeven?

Met negeren en boos worden ga je niet veel bereiken vrees ik... Negeren vind ik trouwens erg gevaarlijk bij een pony die bijt...[/quote]jaa heel vaak, maar dan houd hij er even mee op en dan gaat ie vrolijk verder

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:56

Dan 'beloon' je die keren dat hij niet bijt en als hij terug bijt, geef je hem weer een tik... De ene keer negeer je hem, de andere keer wordt je boos, de volgende keer geef je hem een tik, ... Je pony heeft ook behoefte aan duidelijkheid :j

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:57

Dan ben je toch niet duidelijk genoeg vrees ik. Kan je instructrice (of instructeur) je niet eens helpen? Dat hij/zij even mee kijkt hoe zoiets gaat?

Edit: en idd wat Anthea zegt, duidelijkheid. Als ik iets niet goedkeur zeg ik altijd eerst streng "ehh!" Inmiddels weten ze dat allemaal en is die ehh ook genoeg.
Laatst bijgewerkt door MDJ op 26-12-16 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:58

Sinds wanneer bijt hij?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:59

@ change 3x: dit komt niet voor met goede begeleiding. En wat wil jij dit kind leren? Dieren als consumptiegoederen??? Goed bezig...
Ts heeft nu een pony en moet nu gewoon leren hoe en wat, daar gaat ze veel meer aan hebben dan aan gelijk welke andere pony... Of is het de bedoeling dat ze leert om bij elke tegenslag direct de handdoek in de ring te gooien?
Ts heeft geen wedstrijdpony nodig want zo te lezen zit ts zelf nog lang niet op een niveau dat ze een wedstrijdpony zou aankunnen...

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 00:00

MDJ schreef:
Dan ben je toch niet duidelijk genoeg vrees ik. Kan je instructrice (of instructeur) je niet eens helpen? Dat hij/zij even mee kijkt hoe zoiets gaat?

Ze is al heel vaak de stal mee ingeweest enzo, en als hij haar bijt schopt ze hem gewoon in elkaar, om het grof te zeggen.. maar dan houd hij er mee op en is hij heel lief en dan gaat hij weer door alsof het nooit is gebeurd

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 00:01

maximuss schreef:
@ change 3x: dit komt niet voor met goede begeleiding. En wat wil jij dit kind leren? Dieren als consumptiegoederen??? Goed bezig...
Ts heeft nu een pony en moet nu gewoon leren hoe en wat, daar gaat ze veel meer aan hebben dan aan gelijk welke andere pony... Of is het de bedoeling dat ze leert om bij elke tegenslag direct de handdoek in de ring te gooien?
Ts heeft geen wedstrijdpony nodig want zo te lezen zit ts zelf nog lang niet op een niveau dat ze een wedstrijdpony zou aankunnen...

Heb een pony van het b naar het z1 gereden, dus dat zit wel goed hoor. :j