Stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dublinlove8

Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 18:14

Ik heb een nieuwe stelling

Als je paard niet luistert en je geeft hem een tik met de zweep mis handel je hem/haar.

Ik zelf vind het onzin!
De meningen op mij manege zijn verdeeld.
Wat vinden jullie?

Arabier

Re: Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:16

Dat ligt eraan, als je paard niet omdraait tijdens het opzadelen terwijl je het geeft is het niet terecht meteen een tik te geven. Bij het rijden kan je natuurlijk bij dingen corrigeren met een zweepje.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:17

Dat ligt maar helemaal aan de situatie en de ruiter.
Als je een paard verkeerde signalen doorgeeft, hij begrijpt het niet, raakt vervolgens verward en jij geeft m een klets met de zweep dan ben je verkeerd bezig. Ik denk niet dat dat persé mishandeling is, maar dat je gewoon niet zo goed kan rijden. Als je bewust een paard slaat terwijl je weet dat het niet nodig is, dan is het mishandeling, maar dat komt niet heel veel voor lijkt me.

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:18

Wat doen je ouders als jij niet luistert? Ze zetten jouw in de hoek en geven als het echt moet een corrigerende tik. Een paard zet je moeilijk in de hoek, tevens moet een paard ook weten wat normen en waarden zijn en wat hij kan verwachten van jou! Dus het mag best ALLEEN het moet terecht zijn!

Nannetje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:19

Dit is niet per definitie mishandeling. Het ligt aan het moment, de manier waarop de zweep wordt gebruikt en de reden...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:20

Tja - "hij doet het niet!"

Volgende vraag- het is een dier en geen automaat 'waarom doet hij niet wat jij wil?'
Misschien wil jij harder draven maar zit je niet stabiel, plof je met lichtrijden, knijp je met je knieën/ bovenbenen - allemaal gegronde redenen om "rustig aan" te draven.
(En als het dier een goede reden heeft, hoort hij beloond te worden ipv gestraft.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-11-16 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:20

Jelloy schreef:
Wat doen je ouders als jij niet luistert? Ze zetten jouw in de hoek en geven als het echt moet een corrigerende tik.

haha in de hoek? :P
Gebeurt dat nog?

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 18:21

leeneliefje schreef:
Jelloy schreef:
Wat doen je ouders als jij niet luistert? Ze zetten jouw in de hoek en geven als het echt moet een corrigerende tik.

haha in de hoek? :P
Gebeurt dat nog?

Toen ik klein was welja, maar ik ben pas11!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:22

Jelloy schreef:
Wat doen je ouders als jij niet luistert? Ze zetten jouw in de hoek en geven als het echt moet een corrigerende tik. Een paard zet je moeilijk in de hoek, tevens moet een paard ook weten wat normen en waarden zijn en wat hij kan verwachten van jou! Dus het mag best ALLEEN het moet terecht zijn!

Je ouders een tik? Nou ik weet niet hoor maar het hoort volgendsmij niet dat een ouder je een tik geeft.

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 18:25

madhatter schreef:
Jelloy schreef:

Je ouders een tik? Nou ik weet niet hoor maar het hoort volgendsmij niet dat een ouder je een tik geeft.

Ja wel hoor, mijn vadergeeft mijn broertje (5) ook wel eens een ti, op de vingers

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:45

[q
madhatter schreef:
Jelloy schreef:

Ja wel hoor, mijn vadergeeft mijn broertje (5) ook wel eens een ti, op de vingers[/quote]

Wat? Een kind van vijf een tik op de vingers geven?! Dat vind ik niet normaal.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:50

Nou ik vind het dus niet normaal dat dat tegenwoordig niet normaal is. Ik heb vroeger ook echt wel een tik gehad als ik iets absurds deed en heb er niks aan over gehouden, sterker nog al die verwende krengen van tegenwoordig zouden veel leuker zijn als ze grenzen kregen aangeduid.
Verder is een kind hetzelfde als een dier, die moet je ook grenzen stellen. Dus een paard ook, ik geef mijn paard eigenlijk alleen een tik bij geen reactie op mijn been. Verder heeft ie wel een keer een schop gehad toen ie trapte naar een vlieg maar ik in de buurt stond. Hij heeft wel op te letten waar ik sta en op dat moment houdt ie de dichtsbijzijnde voeten aan de grond, punt.

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 18:20

Ik ben het helemaal met jou eens liekee

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:28

"Als je paard niet luistert"
Mijn vraag is direct; waarom luistert je paard niet? Of....zoals ik mij zou afvragen; begrijpt mijn paard wat ik bedoel of vraag?

"je geeft hem een tik met de zweep"
Ik vraag me af waarom een tik met een zweep geven om af te straffen? Meestal is een andere benadering meer op de plaats. Zie mijn eerdere reactie "waarom luistert het paard niet". Voor mij als verzorger en ruiter dus meer de vraag bij mezelf te leggen dan het paard een tik te geven omdat hij je misschien niet begrijpt.

"mishandel je hem/haar"

Zie artikel 2.1 Wet Dieren, daar staat in wat onder mishandeling verstaan wordt.

En tot slot....

"Een goede ruiter hoort zijn paard praten, een uitstekende ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren, maar een slechte ruiter... die hoort zijn paard geen eens schreeuwen..."

Tja....zo waar...

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:36

liekec schreef:
Nou ik vind het dus niet normaal dat dat tegenwoordig niet normaal is. Ik heb vroeger ook echt wel een tik gehad als ik iets absurds deed en heb er niks aan over gehouden, sterker nog al die verwende krengen van tegenwoordig zouden veel leuker zijn als ze grenzen kregen aangeduid.
Verder is een kind hetzelfde als een dier, die moet je ook grenzen stellen. Dus een paard ook, ik geef mijn paard eigenlijk alleen een tik bij geen reactie op mijn been. Verder heeft ie wel een keer een schop gehad toen ie trapte naar een vlieg maar ik in de buurt stond. Hij heeft wel op te letten waar ik sta en op dat moment houdt ie de dichtsbijzijnde voeten aan de grond, punt.

Dit idd.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:50

De stelling is "als een paard niet luistert".

Dat heeft weinig te maken of een paard een trap geeft of op je tenen gaat staan. Het 1 kan gedrag zijn omdat het paard zich bedreigd voelt. Het ander kan per ongeluk zijn. Het dier ziet jouw voet echt niet staan. Beide kan het gevolg zijn van hoe de persoon zich gedraagt.

Wat verstaat TS onder niet luisteren??? En wat verstaan jullie daar onder? Hoe interpreteer je dat? Een paard is geen mens en maakt niet opzettelijk fouten. Dat een correctie soms op zijn plaats is, en hoe de correctie plaats vind is iets om over na te denken.

En ja...paarden onderling corrigeren elkaar wel veel hardhandiger. Maar dan is dat mbt onderling gedrag en kuddegedrag gerelateerd. Niet omdat een paard "niet luistert". "Niet luisteren", wat eigenlijk opzettelijk gedrag zou zijn, zoals bij ons mensen, komt echt niet in die hersens voor bij een paard.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:52

madhatter schreef:

Ik heb ook vaak zat billenkoek gekregen hoor! Ben ik er slechter van geworden? Neeuh. Eerder beter denk ik. Ik wist tenminste goed wat ik wel en niet kon maken bij mijn ouders....

Die kinderen van tegenwoordig hebben geen greintje respect. Omdat paps en mams vaak poeslief voor ze zijn en vriendje/vriendinnetje willen zijn in plaats van ouder.

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 18:56

iirrssjjee schreef:
madhatter schreef:

Ik heb ook vaak zat billenkoek gekregen hoor! Ben ik er slechter van geworden? Neeuh. Eerder beter denk ik. Ik wist tenminste goed wat ik wel en niet kon maken bij mijn ouders....

Die kinderen van tegenwoordig hebben geen greintje respect. Omdat paps en mams vaak poeslief voor ze zijn en vriendje/vriendinnetje willen zijn in plaats van ouder.

Ja helemaal mee !

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 19:08

Ik ben ook wel eens aan mijn haren naar boven gesleurd naar bed

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:09

_/-\o_
iirrssjjee schreef:
madhatter schreef:

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:11

Ik heb ook billekokek gehad, maaar geen tik op de vingers! (Of is dat een uitdrukking :') )
Dat vind ik gewoon vreemd, het is je kind geen ding.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:13

madhatter schreef:
Ik heb ook billekokek gehad, maaar geen tik op de vingers! (Of is dat een uitdrukking :') )

Billenkoek is ook een uitdrukking hoor. Maar een tik op je vingers lijkt mij dan minder erg hahaha. Hoeft niet met een liniaal te zijn he :Y).

Maar om even op het onderwerp terug te komen; Het ligt volledig aan de situatie of het mishandeling is ja of nee. Ook of het een corrigerende tik is( :+ ) of dat je echt met volle kracht ramt.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:16

iirrssjjee schreef:
madhatter schreef:

Billenkoek is ook een uitdrukking hoor. Maar een tik op je vingers lijkt mij dan minder erg hahaha. Hoeft niet met een liniaal te zijn he :Y).

Maar om even op het onderwerp terug te komen; Het ligt volledig aan de situatie of het mishandeling is ja of nee. Ook of het een corrigerende tik is( :+ ) of dat je echt met volle kracht ramt.

Nou billekoek is gewoon voor een kind meer een waarschuwing en voor een kind wat bangig, maar een tik op de vingers zou ik nu nogsteeds echt neit willen, zou dan huilen, als mijn vader dat zou doen zou ik echt zelfverdediging :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:18

De Britten zeggen: "Never hit a shyer."
(Wie bang is, nooit slaan.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:19

Dat ligt er aan waarom hij niet luistert.

Was jij onduidelijk in wat je vroeg?
Dan hoort hij natuurlijk geen tik te krijgen.
Was hij bang?
Weet hij dat wat hij gaat doen pijn gaat doen.

En dan ligt het nog aan het "vergrijp" wat hij deed.
Iets kleins kun je best af met een stemverheffing.
Maar als hij bijvoorbeeld bijt mag daar best direct een flinke tik op volgen, want dat mag hij nooit doen.

Maar een paard diverse keren volledig afslaan met een zweep heeft natuurlijk nooit zin.
En is altijd mishandeling.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 30-11-16 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt