DISCUSSIE - zonder zadel/ bit rijden goed???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flqqr

DISCUSSIE - zonder zadel/ bit rijden goed???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:42

Haaii! Ik zie veel topics dat mensen niet zo fan zijn van zonder zadel en bit rijden. Ik bedoel waarom niet? Ik vind het heerlijk! Dus een discussie forum hier over!! :9

leeneliefje

Re: DISCUSSIE - zonder zadel/ bit rijden goed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:44

Het is minder goed voor je paard dan mét een zadel omdat het de druk minder verdeeld.
Zo simpel is het.

Leuker of niet leuker is een kwestie van persoonlijke smaak, maar zonder zadel is zeer zeker niet beter dan met! Mits het tuig goed past natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:45

Zonder zadel geeft puntbelasting voor je paard en is dus niet goed voor echt lange ritten of intensief rijden. Je kunt dan beter een goedverdelende pad of liefst een zadel(het is er immers voor gemaakt) gebruiken. Verder ben ik zelf niet tegen bitloos, als je paard bijvoorbeeld gevoelig is in de mond en prettig reageert op bitloos moedig ik het alleen maar aan.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:47

Ik word werkelijk gek van die grietjes op instagram die zonder bit rijden omdat een bit zielug is... en dan zelf alles behalve vriendelijk aan een bitloze optoming sjorren... {:)-:(

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:50

Loraine1985 schreef:
Ik word werkelijk gek van die grietjes op instagram die zonder bit rijden omdat een bit zielug is... en dan zelf alles behalve vriendelijk aan een bitloze optoming sjorren... {:)-:(

Alles valt of staat met de manier van hanteren. Ik ken nog altijd méér mensen die wél netjes bitloos rijden, ik ken er ook genoeg die mét bit keinetjes rijden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:51

Zonder zadel is niet zo goed nee...wegens te weinig drukverdeling, zoals hierboven al aangehaald.
Bitloos pas als een paard de basis compleet onder de knie heeft en volledig rechtgericht is. Anders voegt het niks toe aan de opleiding, integendeel. Dus heel veel werk aan de winkel bij ruiter en paard alvorens het bit aan de kant geschoven kan worden. De realiteit is meestal anders :+

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:51

Zoals TS zegt: Het is heerlijk!
Maarrrr, denk aan de gezondheid van jouw paard. Rijd je 1-2x per maand even zonder zadel? Geen probleem. Rijd je elke dag zonder zadel? Dan kan jouw paard wel serieus klachten krijgen.

''Indianen reden vroeger toch ook zonder zadel?''. Nope. Uit onderzoek bleek dat ze toch wel met een soort van zadel reden.

Doordat jouw zitbeentjes ongelijkmatig op de spieren van het paard drukken, kan een paard hier (blijvende) klachten aan oplopen. Doordat de kussens van een zadel speciaal ontworpen zijn voor een paard, verdeelt het de druk dus gelijkmatig. Tenzij je een niet passend zadel hebt natuurlijk.

Met bitloos is opzich niet zoveel mis. Het enige probleem is als je jouw paard bijv. bitloos hebt beleerd en je bent toch ineens van plan om serieus wedstrijden te gaan rijden heb je toch wel een soort van probleempje. Daarom zijn er zo weinig mensen die bitloos rijden (denk ik).
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 21-11-16 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:52

Loraine1985 schreef:

Ik word gek van al die mensen, die continu een nieuw topic openen. Terwijl de discussie over zonder zadel rijden net gevoerd is geweest.

En dat we er nooit uit zullen komen, omdat er meer wegen naar rome zijn, en je je goed moet voelen met wat je doet.
Wat niet betekent dat wat een ander doet, wat misschien anders is, ook gelijk slecht is. Daar word ik gek van.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:54

Pandora2 schreef:
Zonder zadel is niet zo goed nee...wegens te weinig drukverdeling, zoals hierboven al aangehaald.
Bitloos pas als een paard de basis compleet onder de knie heeft en volledig rechtgericht is. Anders voegt het niks toe aan de opleiding, integendeel. Dus heel veel werk aan de winkel bij ruiter en paard alvorens het bit aan de kant geschoven kan worden. De realiteit is meestal anders :+

Hmm.. Dus een paard wat bitloos ingereden is moet eerst alsnog de basis mét bit onder de knie hebben..? Dat is althans wat ik hieruit haal. Je moet naar zoveel verschillende dingen kijken, naar het paard, hoe jij met het paard omgaat e.d.
Ik vind het een beetje een rare opmerking..

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:57

Goudlokje1 schreef:
Pandora2 schreef:

Hmm.. Dus een paard wat bitloos ingereden is moet eerst alsnog de basis mét bit onder de knie hebben..? Dat is althans wat ik hieruit haal. Je moet naar zoveel verschillende dingen kijken, naar het paard, hoe jij met het paard omgaat e.d.
Ik vind het een beetje een rare opmerking..

Ik ben het met Pandora eens hoor. Lees mijn reactie terug. Stel jouw paard is niet gewend aan een bit en je bent tóch van plan om serieus wedstrijden of iets te gaan rijden dan heb je wel een probleem. Mijn voorkeur zou ook zijn om eerst een paard te beleren mét bit, en als alles erop en eraan zit pas te gaan kijken wat het zonder bit doet!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:59

Ik rijd met bit, vroeger wel zonder. En ik rijd best vaak zonder zadel, vind het ook heerlijk! Rijd zon 1x in de 2 weken zonder zadel, of 1x per week, af en toe 2x per week.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:00

Maar waarom? Waarom eerst met bit?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:00

Goudlokje1 schreef:
Maar waarom? Waarom eerst met bit?

Heb dat nu al 2x gezegd....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:03

Enjoyx2 schreef:
''Indianen reden vroeger toch ook zonder zadel?''. Nope. Uit onderzoek bleek dat ze toch wel met een soort van zadel reden.

Indianen hadden "vroeger" géén paarden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:03

Pandora2 schreef:

Je opmerking over bit ben ik het helemaal niet mee eens. Als je je paard enkel kan sturen en nageeflijk kan rijden met bit, dan heb je volgens mij geen eerlijk contact, maar een paard dat de teugeldruk ontwijkt en in de krul gaat. Met de juiste bitloze optoming loopt een paard even netjes (of nog netter) aan teugel als met bit.

Ben juist voorstander van bitloos inrijden: als een jonkie dan es een gekke zijsprong maakt en je bent achter in de beweging, dan is een ruk aan een bitloos hoofdstel toch nog net iets vriendelijker dan een ruk in de mond. Eens het groene eraf is, kan je dan nog altijd naar bit overschakelen.

Zonder zadel zou ook afhangen van de bouw van de ruiter: magere ruiters met uitstekende zitbeenknobbels zijn pijnlijker voor het paard dan een ruiter die iets meer vetjes op zijn/haar kont heeft.

Mijn hoefsmid rijdt noodgedwongen zonder zadel omdat haar paard van alle soorten singels brandwonden krijgt.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:04

Citaat:
Met bitloos is opzich niet zoveel mis. Het enige probleem is als je jouw paard bijv. bitloos hebt beleerd en je bent toch ineens van plan om serieus wedstrijden te gaan rijden heb je toch wel een soort van probleempje. Daarom zijn er zo weinig mensen die bitloos rijden (denk ik).

@Enjoyx2
Wáár? Hier heb ik de dingen die jij hebt gezegd. Vertel maar waar jij met echt goede argumenten komt.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:07

Goudlokje1 schreef:
Citaat:

@Enjoyx2
Wáár? Hier heb ik de dingen die jij hebt gezegd. Vertel maar waar jij met echt goede argumenten komt.

Volgens mij gaat het hier om de mening van mensen. Ik stop wel met reageren als ik er zo op word aangevallen

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:11

Ik wil de eerste nog wel ontmoeten die langer dan een volte kan draven op mijn merrie zonder zadel. Ze is overbouwt en na 1 volte gaat ze je er gericht afbokken ( ik vermoed door pijn in haar rug).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:14

Ik spreek wel over bitloos als in halsring, en niet met zo'n bitloos hoofdstel. Moest dat misschien gemeld hebben. Als je van jongsaf aan enkel op halsring rijdt, krijg je een paard nooit rechtgericht. Paard zal blijven zijn hals als ultieme balanceerstang gebruiken en elke wending doorgaan met het hoofd naar buiten. Ook zijn holle kant zal nog holler worden en de bolle dus nog boller.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:17

Dat je eerst met bit moet rijden om de basis er goed in te krijgen en om je paard recht te richten is echt onzin. :(:)

Mijn jonkie is bitloos beleerd sterker nog heeft nog nooit een bit ingehad. Paard loopt er goed op en staat netjes aan de hulpen. Mijn oudere paard is vroeger met bit gereden, gaf duidelijk aan het nit niet prettig te vinden. Sinds zij zonder bit word gereden jeb ik eem heerlijk ontspannen paard onder mn kont. Nageefelijk rijden door middel van het bit is al niet de manier hoe het hoort, ik denk dat er dan juist wat schort aan de basis.

Ik zie ook geen goede argumenten waarom een bit beter is als bitloos voor basis en rechrichten. Het argument als je wedstrijden wilt gaan rijden vind ik ook geen goed argument hiervoor. Tuurlijk bij de hogere klasse is bitloos starten verboden, maar dit is voor mij zeker geen reden om er dan maar een bit in te gooien.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:33

Enjoyx2 schreef:
Volgens mij gaat het hier om de mening van mensen. Ik stop wel met reageren als ik er zo op word aangevallen

Het gaat hier om een discussie, bij discussies horen argumenten.
Maar okee, ik hou erover op!

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:36

Enjoyx2 schreef:
Maarrrr, denk aan de gezondheid van jouw paard. Rijd je 1-2x per maand even zonder zadel? Geen probleem. Rijd je elke dag zonder zadel? Dan kan jouw paard wel serieus klachten krijgen.

Doordat jouw zitbeentjes ongelijkmatig op de spieren van het paard drukken, kan een paard hier (blijvende) klachten aan oplopen. Doordat de kussens van een zadel speciaal ontworpen zijn voor een paard, verdeelt het de druk dus gelijkmatig. Tenzij je een niet passend zadel hebt natuurlijk.

Dit is ook mijn gedachtegang :)

Met mijn 18 jarige quarter merrie rijd ik ook bitloos, ook wel eens zonder zadel maar met barebackpad (zonder beugels). Maar bitloos heeft bij mij de reden dat mn merrie door mishandeling 8 losse stukken in haar mond heeft liggen (kaaklagen zijn in stukken) een bit ligt daardoor niet lekker (want dat ligt op losse stukken, opereren heeft geen toegevoegde waarde volgens artsen, ze kan er goed mee eten en heeft er verder geen last van zolang je er maar geen gewicht op hangt).

Daardoor heb ik er kennis mee gemaakt, en ik zou niet anders meer willen _/-\o_

Ik vind bitloos een geweldig gevoel, met mn jonkie rij ik nu ook zonder hoofdstel of zonder bit :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:42

Goudlokje1 schreef:
Enjoyx2 schreef:

Het gaat hier om een discussie, bij discussies horen argumenten.
Maar okee, ik hou erover op!

Dankjewel, ik was een beetje de weg kwijt ;(

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:43

xxwienekexx schreef:
Enjoyx2 schreef:

Dit is ook mijn gedachtegang :)

Met mijn 18 jarige quarter merrie rijd ik ook bitloos, ook wel eens zonder zadel maar met barebackpad (zonder beugels). Maar bitloos heeft bij mij de reden dat mn merrie door mishandeling 8 losse stukken in haar mond heeft liggen (kaaklagen zijn in stukken) een bit ligt daardoor niet lekker (want dat ligt op losse stukken, opereren heeft geen toegevoegde waarde volgens artsen, ze kan er goed mee eten en heeft er verder geen last van zolang je er maar geen gewicht op hangt).

Daardoor heb ik er kennis mee gemaakt, en ik zou niet anders meer willen _/-\o_

Ik vind bitloos een geweldig gevoel, met mn jonkie rij ik nu ook zonder hoofdstel of zonder bit :)

Oeff, dat is wel echt balen zeg, van haar kaak!

Flqqr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:46

maralyn schreef:
Loraine1985 schreef:

Ik word gek van al die mensen, die continu een nieuw topic openen. Terwijl de discussie over zonder zadel rijden net gevoerd is geweest.

En dat we er nooit uit zullen komen, omdat er meer wegen naar rome zijn, en je je goed moet voelen met wat je doet.
Wat niet betekent dat wat een ander doet, wat misschien anders is, ook gelijk slecht is. Daar word ik gek van.

Het was meer ook vanwege zonder bit!