Paard in rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

harlyxroos

Paard in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:04

Hoi!
Ik heb een hele leuke haf van 3,6 jaar ze kent longeren netjes stil staan wanneer ik wil enz
Ze kent het zadel ook en het hoofdstel!
Dus ik wil zachtjes aan eens beginnen met eraan hangen en er even op zitten er er weer af maar wanneer kan ik echt gaan stappen enz?
of ligt dit erg aan de pony?
En hoeveel keer in de week mag dit?
Ik dacht 1x in de week 10 min stappen er weer af en weer is 2 weken op het land zetten en rus geven wel wandelen vd enz is dit een goed plan? wat vinden jullie ervan? /3 /3
xx

xMarieke

Re: Paard in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:05

Heb je begeleiding hierbij?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:08

Ik denk dat je dan geen ervaring hebt met een pony inrijden, aan de hand van je vraag.
Het is veiliger als je begeleiding hebt van iemand die dit wel heeft.
Dan ben je waarschijnlijk ook meer verzekerd dat je pony meteen goed wordt ingereden en doorgereden.

Sammiemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:08

Zoals Marieke inderdaad al vraagt; heb je fgoede begeleiding? Aan de hand van je post lijk je me nog niet volwassen, en het is heel belangrijk een paard in te rijden op de goede manier met goede hulp. Zoek eerst iemand met voldoende kennis die je kan helpen, hij/zij weet dan ook wel hoe je moet beginnen.

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:11

xMarieke schreef:

Ik krijg begeleiding uiteraard maar dit is vrij prijzig voor mij omdat ze op locatie moet komen.
dus ze komt 1x in de 2/3 weken voor de rest helpt een volwassen iemand me die er ook verstand van heeft maar niet instructeur is

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:20

Ik heb mijn paard zelf ingereden. De eerste weken 10 minuutjes een paar keer per week. uitbouwen naar half uurtje en dan kun je les gaan nemen. Van te voren niet of nauwelijks warm lopen. Tijdens je les vooral stappen.
Werk in het begin aan sturen, een klein beetje nageeflijkheid, beenhulp wat is dat? maak grote bochten, denk aan de balans die nog moet ontwikkelen.
Nog beter ga meteen naar het bos en rij daar een half uurtje.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:39

harlyxroos schreef:
xMarieke schreef:

Ik krijg begeleiding uiteraard maar dit is vrij prijzig voor mij omdat ze op locatie moet komen.
dus ze komt 1x in de 2/3 weken voor de rest helpt een volwassen iemand me die er ook verstand van heeft maar niet instructeur is

Dat is fijn om te horen. Ik kan je vragen niet beantwoorden (weinig ervaring met inrijden). Maar een ervaren volwassenen erbij is in ieder geval een must. Ik zou je vragen zeker ook aan de begeleiding voorleggen. Jullie kunnen misschien samen een soort plan (voor de komende weken/maanden) opstellen. Afhankelijk van hoe het gaat kan er natuurlijk worden aangepast, maar dan heb je een leidraad daarvoor.

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:54

mrie schreef:
Ik heb mijn paard zelf ingereden. De eerste weken 10 minuutjes een paar keer per week. uitbouwen naar half uurtje en dan kun je les gaan nemen. Van te voren niet of nauwelijks warm lopen. Tijdens je les vooral stappen.
Werk in het begin aan sturen, een klein beetje nageeflijkheid, beenhulp wat is dat? maak grote bochten, denk aan de balans die nog moet ontwikkelen.

heel erg bedankt voor je tips!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:47

mrie schreef:

Ik weet niet of ik aan zou raden om meteen naar het bos te gaan. Als het dan toch niet gaat ben je wel een heel eind van huis.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:57

Fish_n_Chips schreef:
mrie schreef:

Ik weet niet of ik aan zou raden om meteen naar het bos te gaan. Als het dan toch niet gaat ben je wel een heel eind van huis.

Ik denk ze meer een rondje om bedoeld. Recht toe recht aan lopen zodat het paard eerst rechtuit zijn balans kan vinden. Maar dat zou ik zelf 10 min doen (met iemand mee en aan een longeerlijn).

Wat ik zelf persoonlijk zou doen TS is na het wennen van dekje en zadel (ik neem aan dat het paard al longeerhulpen kent) is over een span van een paar weken. 2 a 3x in de week leert naast blok te staan. Gaan hangen (aan beide kanten) en zo heel langzaam gaat uitbouwen. Als je je paard wat rond jan stappen en sturen even een periode van rust en verwerking. Niet alles tegelijk willen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:07

mrie schreef:

Nageeflijkheid zou bij mij het laatste zijn als ik begin met inrijden. Eerst wennen aan ruiter op rug, stappen, wennen aan beenhulpen, stukjes draf en sturen met lichaamshulpen. Heel die voorkant met rust laten, alleen voor licht meesturen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:29

Nee ik bedoel echt het bos in. Als je beest dan aan de kletter gaat heb je veel meer tijd om hem te corrigeren dan in de bak waar hij van hoek naar hoek zal stuiteren. Je rijd in het bos lange strekken rechtdoor wat voor balans en gewrichten een stuk gezonder is én het is makkelijker voor het paard.
Je bent in een nieuwe omgeving waardoor het paard de eerste keer meer daarmee dan met jou op zijn rug bezig is. Het is vreemd en hij moet meer op jouw vertrouwen.

Veiligheid vind je niet in beperkingen want dat levert voornamelijk grond om tegen af te zetten. (en in dit geval tegen aan te knallen)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:17

Weer van die reacties van 'heb je begeleiding dit kan niet alleen'
Hoezo niet? kennen jullie dit meisje? een vriendin van mij (12) heeft 2 paardjes alleen ingereden, natuurlijk een vriendin mee om longeerlijn vast te houden, maar veder zelf gedaan :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:31

madhatter schreef:
Weer van die reacties van 'heb je begeleiding dit kan niet alleen'
Hoezo niet? kennen jullie dit meisje? een vriendin van mij (12) heeft 2 paardjes alleen ingereden, natuurlijk een vriendin mee om longeerlijn vast te houden, maar veder zelf gedaan :)

Iedereen kan een paard inrijden zonder begeleiding, een paard correct inrijden kunnen er maar weinig.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:36

Begeleiding is altijd handig, en zeker als het je eerste keer is. Hoef je niet bang te zijn dat het fout gaat ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:41

Denk dat TS zich vooral zorgen maakt of het paardje in kwestie niet te jong is. Ik persoonlijk zou later beginnen, maar da's ieder zijn keuze. Ik denk wel, als je er 1x gaat op zitten, en die dan weer op de wei gooit, en dan weer opneemt, dat het paard er niet zo goed aan zal wennen. Ik zou eerder zeggen: een weekje es dagelijks op- en afstijgen (met veilige opstaphulp of iemand die voetje geeft, niet aan het zadel gaan hangen) en een rondje aan de hand stappen zal beter werken als gewenning.

Qua doorrijden kan ik niet veel zeggen, hier heb ik vooral grasmachines die niet of nauwelijks weten wat werken is. :)

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 21:50

hwn schreef:
Denk dat TS zich vooral zorgen maakt of het paardje in kwestie niet te jong is. Ik persoonlijk zou later beginnen, maar da's ieder zijn keuze. Ik denk wel, als je er 1x gaat op zitten, en die dan weer op de wei gooit, en dan weer opneemt, dat het paard er niet zo goed aan zal wennen. Ik zou eerder zeggen: een weekje es dagelijks op- en afstijgen (met veilige opstaphulp of iemand die voetje geeft, niet aan het zadel gaan hangen) en een rondje aan de hand stappen zal beter werken als gewenning.

Qua doorrijden kan ik niet veel zeggen, hier heb ik vooral grasmachines die niet of nauwelijks weten wat werken is. :)

Hoi!
Ik wil niet gelijk veel gaan doen eerst maar is stappen draven en galopperen komt later wel als ze 4 is maar dan is ze al gewend aan iemand op haar rug.
Het is geen grote pony dus ik wil liever vanaf de grond op stappen dan met een krukje want heb hier al een aantal keer vervelende dingen mee gehad dus liever geen krukjes
Oké bedankt voor je tips ga ze zeker uitvoeren!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:03

Ookal is de pony niet groot. Opstappen vanaf een krukje doe je voor de rug van je pony te beschermen, niet voor jezelf.
Leer je pony om netjes naast het krukje te wachten.
Dan wel iemand erbij die je pony vasthoudt als je dat oefent.

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 11:25

Bedankt voor jullie reacties maar ik vraag niet hoe ik moet in rijden ik vraag hoelang ik erop kan..?
Heb er nog niet echt een antwoord op gehad...

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:36

Ik heb net met begeleiding mjjn paard beleerd ( nog steeds bezig) de eerste weken was het echt opstappen even zitten en er af. 5 minuten en klaar. Dit elke dag even. Na een paar dagen. Opstappen en een rondje stappen en klaar. Daarna zijn we naar de longeerbak gegaan en hebben we de been hulpen er op gezet. 10 minuten nog 3 keer per week. Na een aantal weken naar de binnen bak en stuur en dergelijke erop gezet. Dit alles heb ik onder begeleiding van mijn instructrice gedaan. Nu rij ik hem 1 keer per week nog een half uur tijdens de les en zowel de been hulpen en stuur zitten erop. We zijn nu 5 maanden bezig en beginnen nu met de stelling en buiging. Ik doe het rustig aan en heb geen haast. Kijk goed naar mijn paard en over vraag hem niet. Elk paard is anders maar kijk goed naar je paard. Sommige paarden zoals de mijne geven hun grenzen niet aan en dan ben je snel geneigd om sneller en meer te doen.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:02

TS, heb je al wel eens eerder een paard zadelmak gemaakt?
Het is niet erg als dit niet het geval is, maar het is wel belangrijk om er iemand bij te hebben die het al wel eerder heeft gedaan.

Voor het zadelmak maken vind ik namelijk niet dat je een handleiding hebt die je even kan bekijken.
Elk paard is anders, voor de een is hangen al teveel en moet je dit dagen lang oefenen. Een ander paard kan weer net doen alsof hij het al jaren doet.

Ik heb zelfs een 3 jarige thuis gehad, die zoveel vertrouwen had en waar ik al zoveel mee had gedaan aan de hand dat ik die niet eens meer hoefde in te rijden. Dat was opstappen en gaan.
Maar ik heb ook een paard onder mijn kont gehad, die het zo overweldigend vond dat hij heel braaf was totdat je er vaker op ging zitten. Dat paard heeft mij 5 operaties opgeleverd, en 4 maanden lang een zwaar gekneusd lichaam.

Begin eerst bij de basis, een krukje naast het paard en daar steeds van af en opstappen.
Geeft ie daar niets om dan ga je op het krukje naast het paard staan en aai je hem met je arm aan de andere kant van het lichaam. Als een soort been. Gaat dat goed dan kan je gaan hangen en begeven moment erop gaan zitten.

Ik deed nooit heel lang rijden, maar wel heel vaak. Het is echt niet erg als je een jong paard 3 keer per dag even pakt en even een rondje mee rijd in de bak en dan weer afzadeld. Dat vind ik nog altijd beter dan in 1 keer een half uur.

Succes TS!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:17

Zoek iemand mét ervaring die je elke keer kan begeleiden, dan worden je vragen vanzelf beantwoordt. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:48

harlyxroos schreef:
Hoi!
Ik heb een hele leuke haf van 3,6 jaar ze kent longeren netjes stil staan wanneer ik wil enz
Ze kent het zadel ook en het hoofdstel!
Dus ik wil zachtjes aan eens beginnen met eraan hangen en er even op zitten er er weer af maar wanneer kan ik echt gaan stappen enz?
of ligt dit erg aan de pony?
En hoeveel keer in de week mag dit?
Ik dacht 1x in de week 10 min stappen er weer af en weer is 2 weken op het land zetten en rus geven wel wandelen vd enz is dit een goed plan? wat vinden jullie ervan? /3 /3
xx

Veel buiten wandelen en vertrouwen krijgen in de grote wereld absoluut. Doe daar wel ook de dingen die je op het erf/poetsplaats ook doet. Voetje optillen, aan lijf prutsen, etc. aan beide! kanten en zo dat pony braaf stil staat. Later met rijden idem. zo snel mogelijk naar buiten en ook onderweg op en af stappen.

Trainen kan je met grote tussenpozen doen qua opleiding, mits! je elke keer goed afsluit en pony het geleerde netjes vast houdt (veel grondwerk is hier groot stuk sleutel voor). voor de spieropbouw en conditie zal je zeker 2-3x in de week (en niet achter elkaar) wat moeten doen, maar zadel op en wandelen met ergens op een mooi stukje 10min. er op tussendoor kan ook.

Als je een opbouwschema wil :
[RT-D] Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie
Al zou ik met rijden wachten tot het voorjaar (en zeker eerste ritten, trainingen zonder insecten, etc. die veel onrust geven incl. maskeren van stresssignalen dat je te hard gaat. Vliegenspray vangt niet alles op.

Verder eerst op de grond alles goed voor elkaar hebben. Voorbeeld oefeningen :
https://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM
https://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw
rijoefeningen die daar op volgen (incl. goede rem, wat imho in een dichtbevolkt land ernstig belangrijk is)
https://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3kAA
https://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Yl12g

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:51

Zonder begeleiding zou ik niet aan dit klusje beginnen. Ik dacht er eerst hetzelfde over maar zelfs al is het duur, het is het geld wel waard. Als je het nu gelijk goed doet heb je er later meer profijt van.

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 14:00

meisje2000 schreef:
Ik heb net met begeleiding mjjn paard beleerd ( nog steeds bezig) de eerste weken was het echt opstappen even zitten en er af. 5 minuten en klaar. Dit elke dag even. Na een paar dagen. Opstappen en een rondje stappen en klaar. Daarna zijn we naar de longeerbak gegaan en hebben we de been hulpen er op gezet. 10 minuten nog 3 keer per week. Na een aantal weken naar de binnen bak en stuur en dergelijke erop gezet. Dit alles heb ik onder begeleiding van mijn instructrice gedaan. Nu rij ik hem 1 keer per week nog een half uur tijdens de les en zowel de been hulpen en stuur zitten erop. We zijn nu 5 maanden bezig en beginnen nu met de stelling en buiging. Ik doe het rustig aan en heb geen haast. Kijk goed naar mijn paard en over vraag hem niet. Elk paard is anders maar kijk goed naar je paard. Sommige paarden zoals de mijne geven hun grenzen niet aan en dan ben je snel geneigd om sneller en meer te doen.

heel erg bedankt! hier heb ik wat aan vind het een super plan bedankt!