Dit is Sjors, en shetlandermerrie van 5 jaar en 79 cm hoog, geboren op 27 april 2011. Officieel heet ze Emie van 't Hoeveneind en haar vader is Zizo van de Rakkertjes, een eerste premie shetlanderhengst. Over haar moeder is niet veel bekend helaas. Sjors is van mijn buren en ik verzorg haar bijna dagelijks. Ze heeft op 1 mei 2015 een veulen gehad en daarna is ze helaas alsmaar dikker geworden, door 24/7 weidegang en daarbij dat ik steeds minder tijd kreeg om haar veel te trainen.
Nu is het vakantie en ben ik goed met haar aan de slag gegaan. Sjors staat op het randje van gevaarlijk dik vind ik en persoonlijk verbaas ik me erover dat ze niet hoefbevangen staat (afkloppen!). Ik zou heel graag een trainingsschema opstellen om haar conditie op te bouwen en haar te laten afvallen maar dit valt niet mee, iemand die mij kan helpen hiermee? Op dit moment train ik haar meestal 5 dagen in de week, de overige dagen heb ik of geen tijd, of het weer is te slecht, of ze heeft gewoon een rustdag omdat dat ook nodig is, dan ga ik haar lekker poetsen of met haar zoon aan de slag.
De afgelopen twee weken (nadat ik terug ben gekomen van vakantie) heb ik haar heel veel gelongeerd. We zijn gewoon begonnen, met alleen een longeerlijn, en ondertussen heb ik er nu 2 keer een longeerhulp losjes bijgepakt in stap, zodat we rustig aan spieren gaan kweken. Dit gaat nog niet lekker, veel verzet en weinig ontspannen ruggebruik, maar ik verwacht dat dit gaat beteren zodra ze er meer aan gewend raakt.
Daarnaast heb ik ook een aantal keer wat balkjes meegepakt, dit gaat heel erg goed! We variëren met afstanden tussen de balkjes en binnenkort gaan we ook een beetje variëren met hoogtes. Ze doet het heel goed, maar ik merk dat het wel veel vergt van haar, dus we bouwen het rustig op.
Sjors gaat daarnaast af en toe mee naar het bos voor een flinke wandeling, we doen regelmatig grondwerk en vrijheidsdressuur. Ook lange lijnen is een paar keer aa bod gekomen en heel af en toe doen we een sprongetje, maar dat is al weer even geleden.
We hebben op dit moment alleen een weide ter beschikking, later heel misschien een paddock. De weide kan afgezet worden. Ik ga met de eigenaren overleggen wat zij vinden van 's nachts op stal, zodat ze niet ook de hele nacht kan dooreten op het gras, dit zal hopelijk meehelpen in het proces.
Ik heb dit topic dus vooral geopend voor tips, eventuele kritieken en volgen hoe ze verandert. Je mag alles aan me vragen en ik sta open voor kritiek, maar probeer het rustig en goed onderbouwd te brengen zodat ik er ook echt iets mee kan.
Morgen ga ik haar proberen op verschillende plekken te meten, misschien is dit later handig als vergelijkingsmateriaal. Ook zal ik morgen eens een standfoto proberen te maken.

Groetjes, Linde
. Ik ga het wel even goed in de gaten houden. Toen ze drachtig was vorige keer is ze gescand, maar het kon niet inwendig, en uitwendig was niks te zien. Het leverde haar ook echt enorm veel stress op, steigeren, trappen, heel veel paniek.. Maar ik kan het altijd nog eventjes met de eigenaren overleggen.
Ik doe aan longeren, wandelen, fietsen, lange lijnen, en binnenkort gaat ze voor de kar.