Ik zou als eerste toch echt serieus nadenken over een maatje. Denk alleen al aan zoiets simpels als slapen: paarden liggen op de weide omstebeurten: ééntje staat er dan te waken om te kijken of er roofdieren aankomen. Als je paardje geen maatje op de weide heeft, betekent dat dus dat ze nóóit even relaxed kan liggen - want er is dan niemand om op te letten of er gevaar komt. En een paard kun je niet zo makkelijk duidelijk maken dat er geen gevaar is, het zijn nou eenmaal vluchtdieren.

Je paard zal dus altijd een beetje in de stress zitten als ze alleen staat, ook al ziet ze er niet meteen zo uit. Probeer je maar eens in te leven: helemaal alleen op een open vlakte moeten slapen zonder iemand die op de uitkijk staat, terwijl je wéét dat er vleesetende monsters kunnen komen. Dat is, kort gezegd, helemaal niet chill.
Ook heeft een kuddedier als een paard een kudde nodig voor sociaal contact: paarden kriebelen elkaar om steun en rust bij elkaar te krijgen, en 'helpen' elkaar van vliegen af door met hun staart naast het hoofd van de ander te staan. Dat kan allemaal niet als ze alleen staat. Die steun kan ze dan gaan zoeken in stereotype (verslavende) gedragingen om met de stress van geen soortgenootje te hebben om te gaan. "Luchtzuigen" bijvoorbeeld (waarbij ze heel snel lucht inslikken door op harde oppervlakken vast te bijten, wat zeer slecht is voor de tanden en darmen), of alsmaar rondjes lopen. Dat zijn zgn. "copings-mechanismen", die dieren volhouden als er niet aan hun basisbehoeften komen en er dus constante stress is die verzachting nodig heeft. Dat soort gedrag hoef je niet altijd te zien, en kan ook heel onschuldig lijken, terwijl je paard dus eigenlijk een manier aan het vinden is om om te gaan met constante stress.
Ten tweede zou ik me heel goed laten adviseren over voeding, zeker voor een zwangere merrie. Een veulen dragen, en ook zogen, kost héél veel energie en niet genoeg vitaminen en mineralen krijgen is dan schadelijk voor allebei.
Ik hoop dat je je goed laat adviseren en dat je een fantastische tijd met je merrie tegemoet gaat!