Nieuwe Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JiskaVV

Nieuwe Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 09:19

Hey allemaal,

Wij hebben net sinds 2 weken een Tinker-Pony aangeschaft :)
Het is een merrie van 9 jaar die misschien drachtig is.

Omdat we niet zoveel ervaring hebben met paarden en pony's zou ik graag een paar vraagjes aan jullie stellen.

1. Ze staat helemaal alleen op een weide, is dat erg voor een paard? Voelt ze zich heel eenzaam?
2. Hoe groot moet een weide minimaal zijn voor haar?
3. Hoeveel eten moet ze ongeveer overdag krijgen?
4. Wanneer zie je kenmerken van een zwangerschap bij een paard?
5. Wanneer is ze te dik?

Ok, misschien zijn dit wel rare vragen enzo, maar ik zou op de eerste 3 toch heel graag willen weten, aangezien ze onze weide al heeft leeg-gegraast. We weten namelijk niet hoeveel hooi we haar moeten bijvoeren enzo.

Alvast bedankt om dit te lezen! *\o/*
Gr, Jiska

Sannens

Re: Nieuwe Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:23

Als ze mogelijk drachtig is zou ik eventjes een dierenarts er bij halen.

Daarnaast hoort een paard niet alleen te staan, het zijn namelijk kuddedieren. Ik vraag me serieus af of jullie je hebben ingelezen voordat jullie een paard aan gingen schaffen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:27

Waarom koop je een paard als je niet veel ervaring er mee heeft?

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:29

Had je al deze vragen niet moeten stellen VOOR dat jullie een paard aanschaften?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:40

Ik zou beginnen met wat boeken kopen over paarden. Paarden houden is minder makkelijk dan het lijkt, er komt veel bij kijken.
Laat inderdaad eerst een dierenarts komen. Die kan kijken of het paard drachtig is en hoe lang ongeveer, en het is ook belangrijk om een paard te laten keuren, eigenlijk moet dat gedaan worden voordat je het koopt.

Een paard mag niet alleen staan. Paarden zijn kuddedieren, en zonder hun kudde voelen ze zich niet alleen eenzaam maar ook onveilig en kunnen daardoor veranderen in gedrag. Een kleine pony is ook prima als maatje, maar omdat jullie zo weinig ervaring hebben is het slimmer om iemand te zoeken met veel ervaring die een plek zoekt voor zijn/haar paard, en een stal aan diegene verhuren. Iemand die bereid is om jullie te helpen en een oogje in het zeil wil houden.

Een weiland moeten minstens een halve hectare groot zijn, 5000m2 dus, per paard. De omheining moet degelijk zijn, van hout of met schriklint. Zeker geen prikkerdraad. De wei zelf moet schoon zijn en vrij van giftige planten.

Tinkers zijn sobere paarden die meestal beenproblemen krijgen van verkeerd voer. Zoek dus een brok die speciaal bedoeld is voor sobere paarden zoals marstall vito, en geef een handje tot een halve kilo per keer. Drachtige merries mogen iets meer uiteraard. Ook veel gras kan slecht zijn voor tinkers. Dat kun je oplossen dmv strookbegrazing of een grasmasker. Het belangrijkste voer voor een paard is droog hooi. Zeker 5 tot 10 kilo per paard per dag.

Heb je wat meer info over het paard? Waar komt ze vandaan? Hoe oud is ze? En wat zijn jullie plannen ermee? Een foto is ook welkom :D

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 11:19

Hey 8nnemiek,

Bedankt voor je leuke antwoord :)
We hebben vorige week een dierenarts laten komen om Dolly gewoon even te checken, en die zei dat alles met haar in orde was. Over de zwangerschap hebben we het toen niet gehad, maar waarschijnlijk komt dat nog :)

Oei... Heel erg bedankt voor je tips enzo. Dat helpt me enorm.
Van gedrag is Dolly nog altijd even lief enzo, maar ik kan begrijpen dat ze zich dan ook onveilig voelt :(
We kennen wel een paar ervaren mensen die ons willen helpen, dus ik zal die is proberen contacteren.

De omheining van de weide is helemaal in orde volgens mij, want we hebben speciaal schriklint voor paarden gekocht. Prikkeldraad vind ik verschrikkelijk, dus dat zouden we sowieso niet hebben genomen :p
Het is ook heel gevaarlijk, dus nee, prikkeldraad zullen we nooit aanschaffen. Er zitten wel wat boterbloemen in de wei. Die eet ze niet op, maar we gaan wel proberen om ze weg te halen. Verder zijn er geen giftige planten normaal gezien, maar ik ga de wei zeker nogeens checken.

Ok. 5 tot 10 kilo, dat zal ik onthouden! Ja, dat van dat gras had ik al gelezen, maar toch fijn dat je dat nog even benadrukt :) Veel gras staat er niet meer op onze wei, dus we zullen haar veel hooi moeten gaan geven.
Heel erg bedankt +:)+

Dolly komt oorspronkelijk uit Ierland zelf, dus ze is raszuiver (niet dat je hieraan veel hebt :P ). Vroeger zou ze bereden zijn geweest, want met het zadel enzo heeft ze geen probleem en ze luistert heel erg goed. Ze is 9 jaar. Vroeger heeft ze ook voor de kweek een beetje gediend, maar nu niet meer. Wel, nou ja, we hebben niet echt plannen met haar. We willen haar gewoon weer een beetje inrijden enzo en willen vooral haar gewoon als hobby-pony'tje hebben. De foto's stuur ik zo snel mogelijk door :) Hier zie je ook een foto van haar: baarsen.com/Dolly

Doei!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:28

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:34

een paard alleen kan écht niet, zoek er zo snel mogelijk een maatje bij.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:38

Staat ze gewoon op een wei? Zo ja, staat daar een goede schuilstal? Kan je niet beter op een pensionstalling staan? Aangezien je zelf al aangeeft geen ervaring met paarden te hebben, lijkt mij het heel fijn als je op een stal staat waar ze weten wat ze doen en je ook om ideeën/meningen van stalgenoten kan vragen. En mag ik vragen waarom je voor een 'onervaren' paard hebt gekozen als beginner zijnde? Omdat je zegt dat je haar wil opnieuw wil gaan inrijden. Ik zou in dat geval iemand zoeken die je les kan geven voor je eigen veiligheid. Want stel er gebeurd iets en je weet niet wat je moet doen, kan een instructrice daarop letten. En alleen staan kan echt niet voor een paard :n dus zoek een leuke shetlander of ga op een pensionstalling staan zoals ik al eerder aangaf. Voor het drachtig zijn zou ik een veearts laten komen die haar kan scannen, deze kan jou ook alles vertellen over (aangepaste) verzorging stel ze is echt drachtig. Heeft ze wel beschikking over schoon(!) drinkwater?
Veel succes en plezier in ieder geval met je nieuwe paardje!

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:45

1. Zoek een maatje. Mijn pony heeft vroeger ook een maand of 2 alleen gestaan omdat ons andere paard nog niet kon komen. Ik merkte toen meteen dat hij niet lekker in zijn vel zat. Dus een maatje moet snel komen, al haal je ergens een goedkope shet vandaan.
2. Zorg dat je ook beschikt over een paddock. Zeker in de winter en de overgang van zomer naar winter en winter naar voorjaar, zit het gras vol suikers. Het is dan lekker als je paard op zand kan staan.
3. Je paard krijgt graag 2x per dag hooi. Ook als ze op het gras staan, mijn pony's krijgen ook hooi, ondanks dat ze op het gras hebben gestaan.

Laat dit verder een les zijn, waarom geen 12-jarig paard die al heel wat mensen op z'n rug heeft gehad? Waarom niet eerder ervaring gevraagd? Maar goed, ik hoop dat je al je antwoorden hebt gevonden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:46

Ik zou ook niet weten waarom je dit zou moeten verzinnen, maar als je een drachtig paard koopt terwijl je niet eens weet hoeveel een paard moet eten, daalt de geloofwaardigheid wel.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:28

1. Ze staat helemaal alleen op een weide, is dat erg voor een paard? Voelt ze zich heel eenzaam? dat is niet goed nee, ze moet een weidemaatje hebben en ja ze voelt zich al snel eenzaam.
2. Hoe groot moet een weide minimaal zijn voor haar? poeh, dat weet ik niet precies, groot genoeg!halve hectare minimaal vind ik wel.
3. Hoeveel eten moet ze ongeveer overdag krijgen? dat verschilt per paard!
4. Wanneer zie je kenmerken van een zwangerschap bij een paard? dat merk je vanzelf, maar voorloopig niet dekken: ik merk dat je weinig weet van paarden.
5. Wanneer is ze te dik? ik snap deze vraag niet echt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 07:10

Ik zie al adviezen die ik niet erg duidelijk vind, 6tot 10 kilo vind ik echt te weinig voor een drachttige merrie.

Een hele leuke site met misschien wel alle antwoorden op jullie vragen is deze
http://Www.voervergelijk.nl

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 07:37

Maar wie zegt dat de merrie drachtig is want dik zijn kan net zo goed overgewicht zijn maar waarom in Godsnaam een paard kopen zonder te weten dat paarden samen moeten staan? Etc? :n

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 11:49

Ok, er zijn hier ook minder leuke reacties zie ik. En ik ben WEL 13 jaar hoor, voor alle duidelijkheid. Dat ik verkeerde termen gebruik, ok, ja, sorry dan!

Wel, als je geen ervaring hebt met kinderen dan zou je dus ook nooit zelf een kind moeten krijgen, adopteren etc. Ik bedoel maar, als je geen ervaring hebt zou je dan eigenlijk helemaal in je uppie ergens wonen!! Wij willen ervaring krijgen, en er ook van leren. Het is een super lief paardje, soms wel koppig enzo. Ach laat ook maar. Bye bye.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:37

TS, misschien was het verstandiger geweest om die ervaring op te doen op een manege :) Dan kun je eerst de belangrijkste dingetjes leren en ben je helemaal voorbereid op de komst van je eigen paardje!
Hebben jullie wel hulp van een "kenner"?

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 13:06

Hey,

Sorry als mijn antwoord een beetje grof overkomt, dat was niet helemaal de bedoeling :n

@antje_vip Ja, je hebt gelijk. Maar ik kom vrijwel nooit in een manege, ook omdat er hier niet zoveel in de buurt zijn, dus ja. Gelukkig hebben we wel hulp van een paar kenners :) Zij zouden ons ook wel ermee willen helpen, dus dat zal allemaal wel lukken. Bedankt voor je vriendelijke reactie :)

@Caroline52 Ze is nog maar net gedekt, en normaal gezien zou ze drachtig moeten zijn. Ehm, er staan hier meerdere paarden alleen in een wei, dus we zijn niet de enige. En volgend jaar zou ze dan haar veulentje moeten hebben, dus dan heeft ze ook weer een maatje.

@ellepel Bedankt! Ik zal zeker eens naar de site kijken :)

Doei!

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:15

Ik vind dit topic wel gewoon geloof waardig over komen, kan aan mij liggen.
Mijn tip: neem lessen, lees over paarden gedrag en wat ze van nature nodig hebben.
Een paard heeft andere paarden om zich heen nodig!
Voor de rest wel positief dat je hulp zoekt!
Zoals iemand al zei is het eigenlijk wel belangrijk je genoeg info hebt voor je er 1 aanschaft. Ook een drachtige merrie is niet niks als je er niet veel vanaf weet. Na ja als ze drachtig is dan
Succes in ieder geval :)

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:32

JiskaVV schreef:
Ehm, er staan hier meerdere paarden alleen in een wei, dus we zijn niet de enige. En volgend jaar zou ze dan haar veulentje moeten hebben, dus dan heeft ze ook weer een maatje.

Dus omdat anderen het doen is het altijd goed? Waarom een jaar wachten als je ook gewoon wen leuke shet ergens kan ophalen. Dan heeft je paard dus een jaar lang iedere dag een saaie dag, is ie een jaar lang eenzaam omdat jij denk; ach er komt toch een veulen? Even heel hard, maar dat is hoe het nu klinkt.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:46

Ik zou als eerste toch echt serieus nadenken over een maatje. Denk alleen al aan zoiets simpels als slapen: paarden liggen op de weide omstebeurten: ééntje staat er dan te waken om te kijken of er roofdieren aankomen. Als je paardje geen maatje op de weide heeft, betekent dat dus dat ze nóóit even relaxed kan liggen - want er is dan niemand om op te letten of er gevaar komt. En een paard kun je niet zo makkelijk duidelijk maken dat er geen gevaar is, het zijn nou eenmaal vluchtdieren. :j Je paard zal dus altijd een beetje in de stress zitten als ze alleen staat, ook al ziet ze er niet meteen zo uit. Probeer je maar eens in te leven: helemaal alleen op een open vlakte moeten slapen zonder iemand die op de uitkijk staat, terwijl je wéét dat er vleesetende monsters kunnen komen. Dat is, kort gezegd, helemaal niet chill. :(

Ook heeft een kuddedier als een paard een kudde nodig voor sociaal contact: paarden kriebelen elkaar om steun en rust bij elkaar te krijgen, en 'helpen' elkaar van vliegen af door met hun staart naast het hoofd van de ander te staan. Dat kan allemaal niet als ze alleen staat. Die steun kan ze dan gaan zoeken in stereotype (verslavende) gedragingen om met de stress van geen soortgenootje te hebben om te gaan. "Luchtzuigen" bijvoorbeeld (waarbij ze heel snel lucht inslikken door op harde oppervlakken vast te bijten, wat zeer slecht is voor de tanden en darmen), of alsmaar rondjes lopen. Dat zijn zgn. "copings-mechanismen", die dieren volhouden als er niet aan hun basisbehoeften komen en er dus constante stress is die verzachting nodig heeft. Dat soort gedrag hoef je niet altijd te zien, en kan ook heel onschuldig lijken, terwijl je paard dus eigenlijk een manier aan het vinden is om om te gaan met constante stress.

Ten tweede zou ik me heel goed laten adviseren over voeding, zeker voor een zwangere merrie. Een veulen dragen, en ook zogen, kost héél veel energie en niet genoeg vitaminen en mineralen krijgen is dan schadelijk voor allebei.

Ik hoop dat je je goed laat adviseren en dat je een fantastische tijd met je merrie tegemoet gaat! :)

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:02

Hoi!
Leuk dat je een tinker hebt!
Voor wat betreft de weide, heb ik nog wel een hele handige tip; de wei in tweeën delen en het paard eerst in de ene helft laten grazen. Als die helft kort genoeg is doe je hem op de andere helft (die nog niet leeggegeten is), dan kan het gras op de eerste helft weer aangroeien. en als de 2e helft weer kort is doe je hem weer op de 1e helft zodat de 2e helft weer kan aangroeien enz.
Hieronder zie je een voor beeld:
/ ____________________/__________________________/

1: paard in wei 1
2: paard in wei 2 (gras in wei 1 groeit aan)
3: paard in wei 1 (gras in wei 2 groeit aan)
enz.

Ik hoop je mee geholpen te hebben!
Laatst bijgewerkt door Carol_Beer op 07-12-22 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 18:23

amiraanouk schreef:
JiskaVV schreef:
Ehm, er staan hier meerdere paarden alleen in een wei, dus we zijn niet de enige. En volgend jaar zou ze dan haar veulentje moeten hebben, dus dan heeft ze ook weer een maatje.

Dus omdat anderen het doen is het altijd goed? Waarom een jaar wachten als je ook gewoon wen leuke shet ergens kan ophalen. Dan heeft je paard dus een jaar lang iedere dag een saaie dag, is ie een jaar lang eenzaam omdat jij denk; ach er komt toch een veulen? Even heel hard, maar dat is hoe het nu klinkt.

Ik zeg helemaal NIET dat het goed is, maar ik wil gewoon zeggen: wij zijn niet de enige die dat niet echt helemaal wisten. Verder lees ik hier ook topics van mensen die een maatje ook niet echt nodig vinden. En ik ben trouwens niet zo voor shetlanders, dus ja :? Ze heeft helemaal geen super saaie dag hoor. Dat zou ik raar vinden want juist omdat ze geen maatje heeft proberen we ook zoveel mogelijk met haar om te gaan en haar aandacht te geven :( En we hebben ook dankzij alle leuke en minder leuke reacties gekeken naar een maatje. Ik snap helemaal dat je zo'n reactie schrijft, daar niet van, maar ik heb nu echt geen zin meer in al die oordelen enz :n ;( Snaps? Ik probeer gewoon het beste voor onze pony te doen, meer niet. Maar toch bedankt voor je reactie :)

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 18:27

Voor alle duidelijkheid: Wij hebben geprobeerd om zoveel mogelijk informatie op te doen VOOR we deze schat kochten. We weten heel goed wanneer ze te dik worden EN we hebben al heel veel boeken over paarden dus hou er alsjeblieft mee op ons zo te veroordelen. Denk je soms dat al deze soort reacties leuk zijn???
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-08-16 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote weggehaald daar dit een quote is van een verwijderd bericht

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 18:28

Ygritte schreef:
Ik zou als eerste toch echt serieus nadenken over een maatje. Denk alleen al aan zoiets simpels als slapen: paarden liggen op de weide omstebeurten: ééntje staat er dan te waken om te kijken of er roofdieren aankomen. Als je paardje geen maatje op de weide heeft, betekent dat dus dat ze nóóit even relaxed kan liggen - want er is dan niemand om op te letten of er gevaar komt. En een paard kun je niet zo makkelijk duidelijk maken dat er geen gevaar is, het zijn nou eenmaal vluchtdieren. :j Je paard zal dus altijd een beetje in de stress zitten als ze alleen staat, ook al ziet ze er niet meteen zo uit. Probeer je maar eens in te leven: helemaal alleen op een open vlakte moeten slapen zonder iemand die op de uitkijk staat, terwijl je wéét dat er vleesetende monsters kunnen komen. Dat is, kort gezegd, helemaal niet chill. :(

Ook heeft een kuddedier als een paard een kudde nodig voor sociaal contact: paarden kriebelen elkaar om steun en rust bij elkaar te krijgen, en 'helpen' elkaar van vliegen af door met hun staart naast het hoofd van de ander te staan. Dat kan allemaal niet als ze alleen staat. Die steun kan ze dan gaan zoeken in stereotype (verslavende) gedragingen om met de stress van geen soortgenootje te hebben om te gaan. "Luchtzuigen" bijvoorbeeld (waarbij ze heel snel lucht inslikken door op harde oppervlakken vast te bijten, wat zeer slecht is voor de tanden en darmen), of alsmaar rondjes lopen. Dat zijn zgn. "copings-mechanismen", die dieren volhouden als er niet aan hun basisbehoeften komen en er dus constante stress is die verzachting nodig heeft. Dat soort gedrag hoef je niet altijd te zien, en kan ook heel onschuldig lijken, terwijl je paard dus eigenlijk een manier aan het vinden is om om te gaan met constante stress.

Ten tweede zou ik me heel goed laten adviseren over voeding, zeker voor een zwangere merrie. Een veulen dragen, en ook zogen, kost héél veel energie en niet genoeg vitaminen en mineralen krijgen is dan schadelijk voor allebei.

Ik hoop dat je je goed laat adviseren en dat je een fantastische tijd met je merrie tegemoet gaat! :)

Heel erg bedankt voor je tips :) Ondertussen zijn we ook al gaan zoeken naar een maatje :)

FabianHorse schreef:
Hoi!
Leuk dat je een tinker hebt! Ik heb er zelf een dus ik weet hoe leuk het is.
Voor wat betreft de weide, heb ik nog wel een hele handige tip, die ik eigenlijk al me hele leven meedraag; de wei in tweeën delen en het paard eerst in de ene helft laten grazen. Als die helft kort genoeg is doe je hem op de andere helft (die nog niet leeggegeten is), dan kan het gras op de eerste helft weer aangroeien. en als de 2e helft weer kort is doe je hem weer op de 1e helft zodat de 2e helft weer kan aangroeien enz.
Hieronder zie je een voor beeld:
/ ____________________/__________________________/

1: paard in wei 1
2: paard in wei 2 (gras in wei 1 groeit aan)
3: paard in wei 1 (gras in wei 2 groeit aan)
enz.

Ik hoop je mee geholpen te hebben!
Gr Fabian

Bedankt!!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-08-16 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten kort na elkaar geplaatst samengevoegd en twee foto's gelaten en overige in link zoals moet volgens regels en richtlijnen van OV.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:49

Zoals al wel vaker werd verteld is het niet handig om eerst een pony te kopen en dan pas dingen op te gaan zoeken over paarden en pony's houden...
Maar goed dat werd al vaak genoeg nu gezegd en ik denk dat TS dat nu ook al wel snapt...

Lieve ts,
weet je al wel hoeveel tijd en geld een pony is?
Zo ja ... Oke super!!!

Paar tips:
Geef haar een weide maatje erbij.

Is ze ingereden? Rij paar keer in de week met haar en als je zelf niet kan rijden is het misschien leuk om samen met haar les te nemen.
Is ze niet ingereden? Longeer haar paar keer en ga lekker met haar wandelen en vrijheidsdressuur doen!
Ik zou nog wel aan de dierenarts vragen of ze drachtig is en als dat zo is wat je dan in de gaten moet houden.

Verder wens ik je heel veel plezier met je leuke tinker!!
Een foto van haar zou ook leuk zijn :D