Beginners in je les, je zou het maar hebben :p

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Beginners in je les, je zou het maar hebben :p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 17:46

De titel is niet zo gemeen als het lijkt hoor, maar toch wel een puntje waarover ik een vraag heb.

Het zit zo; ik zit al een hele tijd in een groep op vrijdag van 5 tot 6 uur, heel leuk, leuke mensen etc. Soms een beginner die inhaalt, geen probleem, houd ik even een lesje rekening mee. Maar nu gebeurt het de afgelopen 1/2 maanden steeds dat er elke les iemand bij in zit, en sinds 1 maand zitten er 2 herrieschoppende kinderen bij in. De instructrices doen er maar leuk tegen, ze moeten wel. Maar soms wordt het onveilig, constant wanneer de instructrices het niet zien. Kun je het wel melden maar bereik je bijna niks mee, want tegen de kids zeggen dat die een keer hebben afgesneden heeft ook geen zin, en een waslijst zit niemand op te wachten. Nu is zeker 1 van beide zeker oud genoeg om te begrijpen dat her niet oke is, en wanneer je het hem vriendelijk vertelt (dat hij de paarden onrustig maakt met zijn grappen op flink volume) krijg je een opmerking van dat valt wel mee en hij gaat vrolijk verder met 'gezondheid' roepen wanneer er een paard niest, op volume heel hard. Hele leuke mensen in mijn les maar het wordt gewoon niet leuk en het niveau van de les gaat stukken omlaag ook, want die kinderen kunnen gewoon niet meedoen (no offence). Ik noem mezelf hierbij ook geen prof maar zie zelf ook wel in dat het niet werkt.

Nou de vraag, na dit verhaal:
Moet ik in de les blijven en het melden, naar een andere les, of wat? Vind het maar lastig. En naar een andere les zit ook weer iets aan want in de les waar ik in kan (keuze uit 2 waar ik zeker kan, de rest komt vast niet uit met school), 1 van de 2, ken ik niemand en in de andere vind ik mensen aardig en zitten vriendinnen, alleen daar worden meerdere paarden die in leuk vind geleased, dus zal ik bijna niet op een paard kunnen die ik daadwerkelijk leuk vind.

'Hellup' :+

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:56

Van hun paard af duwen.. 'ohh sorry. Zag je niet' ~~}>

Zitten ze er voor altijd in? Dan zou je misschien naar een andere les gaan.. Desnoods vragen of het voor een keertje mag om te kijken of het daar bevalt? :P

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:58

Tsja, hier is helaas weinig aan te doen. Toen ik op de manege begon, kwam ik ook in de vrijdag groep van 5-6, dit was de gevorderdegroep en hier reed je dus ook niet meer in een treintje figuurtjes, maar reed je voor jezelf en oefende je waar je behoefte aan had. Maar na een tijd kwamen er bij ons ook beginners in de groep, die waren namelijk net te oud voor de beginnersgroep, helaas waren ze qua niveau die groep nog niet uit. Maar dit resulteerde dus in in de weg lopende kinderen die geen rekening hielden met de rest, wat soms best gevaarlijke situaties opleverde, ik heb mijn paard regelmatig op de noodrem moeten zetten. Luidruchtig waren ze dan gelukkig niet.
Toon ik in die groep kwam, was het een groep van 8 in totaal, waarna het met beginners werd aangevuld tot 12. De instructrice deed er ook niks aan en zei er ook niks van als iemand zijn paard weer op de rem moest zetten omdat er een ineens stil ging staan op de hoefslag.

Helaas hebben wij nooit onze gevorderdegroep terug kunnen krijgen, de hele groep is leeggelopen en ik ben na 2 jaar daar gereden te hebben weggegaan om een andere rede. Hoe het nu met de groep ik weet ik helaas niet, omdat ik niet meer op de manege kom.

Je zou het dus idd kunnen melden, maar als dat niet werkt zit er in mijn ogen niks anders op dan of het te accepteren of naar een andere groep te gaan...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:00

Je bent waarschijnlijk niet de enige die er last van heeft dus ga samen met de anderen naar je instructeur/ manegehouder om het probleem aan te kaarten.

xniieeenke

Re: Beginners in je les, je zou het maar hebben :p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 18:12

puppy1128; of gewoon doen alsof ik per ongeluk sla met de zweep, zó veel tactieken, zó veel keuze :') is een idee ok te vragen, van het proberen. Dat ik daar zelf niet aan denk, wauw :p

Karla; het begin van jouw bericht symboliseert het echt precies. Tot het stuk van veel mensen, dit is alleen in de zomervakantie omdat er dan wordt geschoven met de lessen om extra rustdagen te creëren. Het idee is dus om te overleggen met de instructrices / eigenaar, als dat niet lukt proberen in een andere groep en dan daar misschien in, denk ik zo? :)

maximuss; ik ga het volgende week eens veagen als ik de persoon kan vinden waarbij ik het kan/wil melden!

Bedankt!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:12

Ik zou het toch aangeven bij je instructeur, het moet voor iedereen leuk blijven, je moet met plezier naar de les toe gaan en ik snap heel goed dat je hierdoor met minder zin gaat rijden. Proberen kan altijd!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:17

Even hebben tijdens de les over bak regels..

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:17

Zou naar andere les gaan.
Wel ff goed uitzoeken of het haalbaar is.
Ik persoonlijk hoef geen kinderen of jongeren in de groep, ik ben er voor de lol en om wat te leren.
Kinderen en volwassenen hebben verschillende dingen nodig.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:34

Ik persoonlijk hoef geen kinderen of jongeren in de groep, ik ben er voor de lol en om wat te leren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:49

Alleen is ts zelf ook nog een kind ;)

Je kunt het wel melden, maar denk dat de leiding gewoon vindt dat het kan.
Wellicht is het niveau in jullie groep minder hoog dan je zelf denkt/hoopt?

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:52

Aan je instructrice vragen of zij met de luidruchtige kinderen wil praten. Want als een paard ineens schrikt van het kabaal kan het onveilig worden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:54

En zouden de aanwezige instructeurs dat gevaar niet kunnen inschatten, denk jij?

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:57

Shirley schreef:
En zouden de aanwezige instructeurs dat gevaar niet kunnen inschatten, denk jij?

Dat zeg ik niet! Het is meer dat er nu niets aan gedaan word, dus misschien heeft de instructeur niet door dat de anderen van de groep zich er aan irriteren? Ik weet niet of TS de enige is die het onprettig vind, maar zo niet dan zou ik het zeker aankaarten bij de instructeur.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:01

Irisjeeh1999 schreef:
Aan je instructrice vragen of zij met de luidruchtige kinderen wil praten. Want als een paard ineens schrikt van het kabaal kan het onveilig worden.

Ik bedoelde het gevaar van de schrikkende paarden ;)

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:09

Shirley schreef:
Irisjeeh1999 schreef:

Ik bedoelde het gevaar van de schrikkende paarden ;)

Aha, op die manier. Ik weet natuurlijk niet wat voor paarden daar lopen, maar aangezien de instructie niet van de herrie zegt zijn het of hele brave paarden of ze hebben het dus niet door. Tuurlijk weet een instructeur wel wanneer het gevaarlijk word, maar soms word het te onoverzichtelijk, dat heb ik wel eens gezien. Daarom zou ik, als ik TS was, wel met de instructie praten. Want ook voor het overzicht van de ruiters lijkt de onnodige afleiding niet heel erg bevordelijk..

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 20:21

Bedankt voor alle reacties! Ik zal morgen even wat beter reageren wanneer ik even op de computer kan, dat typt net even wat fijner.

*toch nog even inhakend op het kind gesprek, ik ben inderdaad een kind maar zeker meer volwassen dan de schreeuwende hobbelende heer in m'n les*

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:27

vragen of hun volumeknop even omlaag kan. dat hoef je echt niet poeslief te vragen hoor.
ik zou dan gewoon zeggen: hé hallo, kan die volumeknop van je ff oomlaag?! dankjewel!
tja klinkt misschien stom, maar het werkt meestal toch wel... :o

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:31

In gesprek gaan kan altijd. Lost het niks op kan je het ook omgooien; je leert er zelf heel veel van. Goed voor je kijken zodat je ziet wat er in de bak gebeurd, bijtijds sturen. Je paard actief bij de les houden. Dan zal je paard ook niet van het padje raken als iemand hard praat.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:36

Hier hetzelfde probleem, wat wij hebben geprobeerd met de les:
1. Naar instructice gaan en het 'probleem' uitleggen. De instructrice begreep dit helemaal en was het met ons eens, is in gesprek gegaan met eigenaresse van de manege erover. Echter bleek dat die het prima vond kunnen en dat de kinders nergens anders heen kunnen.
2. Brief richting bestuur staat inmiddels klaar om te verzenden. Het is vrij 'simpel'. Bij ons heb je drie niveaus van lessen: beginners, minder gevorderd, gevorderd. Wij zijn een gevorderde les en de twee kinders bij ons zorgen voor gevaarlijke situaties aangezien ze de instructie die gegeven wordt niet begrijpen, of nog niet kunnen uitvoeren. Dit hebben wij in de brief gezet en daarin ook aangegeven dat het ons en de instructie een beter idee lijkt als ze naar een van de twee andere niveaus zouden gaan. Je zou dit misschien eens kunnen proberen?

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:04

Of je zelf kind ben heeft er niks mee te maken hoor, ts ;) ik ken ook genoeg volwassenen zonder greintje inzicht in hun rijstijl, en kinderen die dat juist wel hebben.

Het gaat erom dat jíj het niveau van de les gedaald vind. Wat shirley zegt over dat jouw rijstijl misschien niet zo goed was als je zelf dacht vind ik irrelevant. Ook een halfgevorderde en zelfs een beginnersles kan in niveau dalen. Het gaat erom dat de lessen niet meer zijn zoals je gewend bent, en dit jouw plezier in rijden beperkt. Dus juist goed dat je over een oplossing nadenkt en raadt vraagt +:)+

Maar goed, dit terzijde. Wat je er aan moet doen is lastiger. Ik zou het eerst met je instructeur bespreken, voor je naar een andere les gaat. Je instructeur is zich misschien helemaal niet bewust van hoe jij het ervaart en kan er pas wat aan doen als ie het probleem kent. Ik erger mezelf ook meer aan bijvoorbeeld afgesneden worden als ik zelf rijdt dan als ik op de grond sta les te geven, ervaar je het toch anders. Het bespreekbaar maken kan veel oplossen, een goede instructeur moet verschillende mensen les kunnen geven naar hun eigen behoefte (mits de groep niet te groot is).

Het gesprek aangaan kan lastig/eng zijn maar is echt de beste optie! Schrijf van te voren duidelijk op wat je dwars zit en wat je ervaring is, dat helpt je het op een rijtje te krijgen waardoor je duidelijker overkomt en je instructeur dus beter kan begrijpen wat het probleem is. Kaart aan dat dit is hoe jij het ervaart, niet dat het perse zo is maar dat jíj het zo voelt. (Jij stoort je aan het harde praten van de jongen bijvoorbeeld, hij is daarmee niet perse een schreeuwert die alle paarden op hol doet slaan, maar jíj vínd hem te luid en bent bang dat het negatieve invloed heeft op de paarden).
Probeer open te staan voor oplossingen van de instructeur en ga niet te negatief/Mopperend het gesprek in. Rustig je punt overbrengen brengt je veel verder dan boosheid. En misschien ben jij ook veranderd. Je zit tenslotte in de puberteit, op de rand naar volwassen worden. Je gedrag verandert maar ook de manier waarop je leert. 14 is echt anders dan 12. misschien was jij twee jaar terug net zo'n drukte maker, of reed jij ook het niveau van die kinderen toen je in die les begon. De andere in de les zijn met jouw meegroeit dus viel het niet op, maar als er dan nieuwe bij komen merk je ineens het verschil!

En mocht het gesprek als nog niet helpen en je toch naar andere les gaan, maak je dan niet druk over het niemand kennen. Je kent ze met twee weken. Wie weet leer je heel leuke nieuwe mensen kennen!

Het komt vast goed! Succes en hopelijk vindt je snel de lol in lessen terug +:)+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:22

A3a1 schreef:

Ik schreef dat ts zelf ook nog een kind is als reactie op bovenstaande quote ;)

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:44

Shirley schreef:
A3a1 schreef:

Ik schreef dat ts zelf ook nog een kind is als reactie op bovenstaande quote ;)

O sorry Shirley, mijn excuses. Ben niet zo helder laatste tijd, pas bevallen van tweeling en al twee kinderen in huis is niet echt goed voor je nachtrust (of welke rust dan ook _O- ) en geheugen. Ik had die andere reactie niet opgeslagen in mijn hoofd...nogmaals sorry :Y)

@topicstarter: je kunt trouwens ook van de nood een deugd maken zolang het moet en proberen je eigen rijstijl zo te maken dat je zo min mogelijk last van ze hebt: goed vooruit kijken en anticiperen op wat je ziet gebeuren ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:50

Is helemaal niet erg :(:)
En nog gefeliciteerd met je koters!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 13:50

Change3x, het eens zeggen van bijv. afsnijden heb ik wel gedaan, alleen dan krijg ik als antwoord zelf goed rondkijken en je eigen rijstijl aanpassen zoals meerdere mensen hier ook zeggen, maar als ik een stukje hoefslag neem of als opdracht wordt gegeven maak een volte bij (bijvoorbeeld) C kan ik moeilijk mijn rijstijl aanpassen, want ik kan geen kant op wanneer ik vlak bij de hoefslag zit en iemand van binnenaf mij afsnijdt :) zal het nog eens doen.

snorkel1986 Ik zal 't eens voorstellen, er wordt wel gezegd 'net als i het verkeer rechts rijden, dus als je iemand tegen komt ga je allebei rechts rijden van elkaar zodat je de linker hand kan schudden', maar veel meer niet. :o

A3a1 Dankjewel! Vind ik idd ook, maar ik zit qua leeftijd niet denderend veel van ze af :o .

Shirley Het niveau is inderdaad niet top, is het nooit geweest, maar het was altijd goed genoeg om voor mijzelf bij te leren, tot nu. Het enige wat ik nu doe is zorgen dat ik op elk paard waarop ik rijd, mijn eigen houding goed krijg, want ik kon dat altijd maar op 1 of 2 paarden. Alleen dat lukt me nu ook wel, en bijleren is momenteel onmogelijk geworden omdat het niveau net wat omlaag ging.

Irisjeeh1999 Zal ik doen, thanks voor je tip :) (en over je kleine gesprekje met Shirley, de instructrices merken niet zo dat de paarden er onrustig van worden, we rijden namelijk in een flink grote bak waarin zoiets niet makkelijk zichtbaar is vanaf de andere kant ervan). Ik weet van 2 of 3 andere meiden dat ze het ook niet oké vinden, maar ik vind zoiets net iets sneller irritant (en zie het gevaar nu), zal aan mezelf liggen misschien, maar ja, daarom ben ik er meer mee bezig.

sardientje *\o/* Dankjewel voor je berichtje. Misschien moet ik dat maar doen, wil niet echt gezeur veroorzaken dus heb me (tot nu iig) netjes gehouden.

Xjosee Dat is een goede tip, alleen soms word ik echt klemgereden en ik kan m'n benen niet klem krijgen tegen de bakrand aan dus wegsturen lukt niet :P

Loes1996 Handig 'stappenplan', misschien dat maar eens gebruiken :)

IJsco_Love Wauw, bedankt voor je uitgebreide bericht _/-\o_ het bespreekbaar maken wordt inderdaad veel gezegd, dat ga ik dan maar nogmaals proberen *\o/*

Bedankt iedereen voor alle tips <3

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:56

Jezelf bijleren?
Je betaalt voor lessen, toch?
En als de bak en/of de groep te groot is om die lessen behoorlijk te kunnen geven, deugt er iets niet op die manege...

Dan zou ik eerder een andere rijschool overwegen dan een andere groep.
Zonde van je centen op deze manier.