Wat is de 'basis' van paardrijden ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

Wat is de 'basis' van paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:23

Hooi,
Ik vroeg me af wat de basis van paardrijden is (dressuur matig) en wat het allemaal inhoud. Ik wil eigenlijk wel weten of ik de basis al heb of niet. Want als ik de basis al heb hoef ik daar niet nog een keer extra voor te lessen *D ( ik krijg les op mijn VP maar ik dacht misschien moet ik de basis nog leren... Maar wat is de basis van paardrijden of is die erniet?)
Hoor het graag!

Daniquebyoux

Re: Wat is de 'basis' van paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:28

De basis moet je altijd blijven oefenen en extra voor blijven lessen. Het is noodzakelijk voor alles dus gewoon die extra keer lessen doen en dan eens in de zoveel tijd je basis weer aanscherpen :j

julia444

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:30

Lessen is altijd belangrijk, om verder te komen, maar ook zodat je jezelf geen verkeerde dingen aanleert.
Ik vind dat controle, een goede zit, samenwerking en ontspanning de basis is, maar dat kan verschillen per persoon. Hoe dan ook ik zou je aanraden om te gaan lessen, want zelfs de basis kan vaak nog veel verbeterd worden.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:31

mhh, moeilijk te zeggen, de basis is denk ik stap, draf galop en figuren als gebroken lijn, goed zitten etc, dat van figuren hoeft niet perse. en t vershcilt idd per persoon.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:32

Dankjewel voor de antwoorden
En moet ik dan daarvoor naar een dressuur manege of kan ik het gewoon op mijn verzorgpony doen? Of allebei :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:34

Voor mij is de basis correcte hulpgeving, correct in een mooie lichte aanleuning kunnen rijden en een onafhankelijke zit. IMO is de basis iets waar je je leven lang aan blijft werken. Het kan nl. altijd beter.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:35

ik zou zelf beginnen op een manege en dan pas verzorgpony, maar je kan natuurlijk wel al op je verzorgpony oefenen! je kan nooit vroeg genoeg beginnen!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:39

Knorretjee schreef:
En moet ik dan daarvoor naar een dressuur manege of kan ik het gewoon op mijn verzorgpony doen? Of allebei :D

De basis is een kalm, relaxt en in contact paard wat zelfvertrouwen heeft opgebouwd in de relatie zodat er communicatie mogelijk is. Zonder spoor van stress met je mee kunnen gaan, opgezadeld worden en op laten stappen terwijl hij netjes stilstaat met een ontspannen uitdrukking.

Dan de gangen en overgangen zonder stress en terug kunnen in een langzamere gang zonder ' heet' te worden.
Sturen met je zit en halthouden ook vanuit de zit.

Dan pas eens verder kijken :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:40

Ayasha schreef:
Voor mij is de basis correcte hulpgeving, correct in een mooie lichte aanleuning kunnen rijden en een onafhankelijke zit. IMO is de basis iets waar je je leven lang aan blijft werken. Het kan nl. altijd beter.

Zoiets dus, en dan kan het ook nog zijn dat je bij één paard de basis op orde hebt en dat je bij de volgende weer van voren af aan moet beginnen. Het heeft dus ook te maken met interactie tussen jou en je paard.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:43

Freya6 schreef:
Knorretjee schreef:

De basis is een kalm, relaxt en in contact paard wat zelfvertrouwen heeft opgebouwd in de relatie zodat er communicatie mogelijk is. Zonder spoor van stress met je mee kunnen gaan, opgezadeld worden en op laten stappen terwijl hij netjes stilstaat met een ontspannen uitdrukking.

Dan de gangen en overgangen zonder stress en terug kunnen in een langzamere gang zonder ' heet' te worden.
Sturen met je zit en halthouden ook vanuit de zit.

Dan pas eens verder kijken :)

Dat heb ik al geleerd :D maar nog een keer herhalen kan geen kwaad. Lijkt me ook wel leuk om op andere pony's te rijden

nonosb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:49

Zolang je de benen van het paard volledig onder controle hebt, ben je al een heel eind. (elke stap die het paard zet moet jou keuze zijn geweest)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:51

Heb je geen filmpje van je paardrijles? Dat is ook misschien handig, dan kunnen wij zien of het er spanning is of of of

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:53

basis is altijd nodig bij elke oefening.

ik zou op je vp gaan lessen....

het zou onzin zijn als ik lessen zou nemen op een manege terwijl ik een eigen pony heb staan waar ik verder mee wilt komen....
begrijp je mij inzicht?

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:55

kimberlyve schreef:
basis is altijd nodig bij elke oefening.

ik zou op je vp gaan lessen....

het zou onzin zijn als ik lessen zou nemen op een manege terwijl ik een eigen pony heb staan waar ik verder mee wilt kopen....
begrijp je mij inzicht?

Jaaah hoor,
Ik krijg al les op mijn VP. Maar het is meer de ene keer dressuur, de andere keer springen een buitenrit zo nu en dan. Het is niet dat ik me op een ding focus want dat vind mijn verzorgpony niet leuk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:16

Dat is toch ook goed om te leren. De basis zit in dressuur, springen, uitrijden... overal moet jij het paard ontspannen door de baan krijgen. Máár het paard moet wel goed over de rug lopen, actief in de achterbenen zijn en los door het lichaam. :)

noakim0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:27

De basis van paardrijden? Dat is een moeilijke :j Je zit en controle is natuurlijk belangrijk, maar ook de omgang met paarden in het algemeen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:34

Jeetje, wat een uitgebreide vraag...

Ik denk dat paardrijden in de basis consequent zijn is en begrijpen hoe je paard in elkaar steekt. Beter gezegd is de basis het communiceren van paard met ruiter en vice versa.

Dus vraag jezelf af, begrijp jij je paard (en dat is bij elk paard anders) en begrijpt je paard wat jij van hem verlangt?

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 18:00

Ik dacht dat de basis was op het goede been draven, in de goede galop zoiets. Want dat had iemand tegen me verteld

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:04

Nee dat is helemaal niet belangrijk... in de hogere dressuur krijg je zelfs geleerd dat je paard in de verkeerde galop MOET! Zodat je laat zien dat je paard in JOUW galop gaat, en dus niet zelf nadenkt en altijd de 'goede galop' pakt.

De basis is echt dat jij goed zit, en het paard goed loopt. En dan bedoel ik echt GOED GOED. Balans is het grootste woordje wat in de basis begint! Het paard moet 100% in balans zijn en jij ook.

Als jij erop zit moet het paard dus ritmisch lopen maar ook ontspannen. Zodra het dat kan ga je dingetjes oefenen zoals versnellen en vertragen zonder te gaan draven/galoperen. Dus snelle stap, trage stap, grote stappen, kleine stappen. Ook in draf... grote passen, kleine passen, snelle passen, trage passen... Je paard moet hier heel goed op reageren en gewoon snappen wat jij met je ZIT bedoeld. Je hoort er dus niet voor aan de teugels te trekken of hard te trappen, maar met héle kleine hulpjes moet het paard al grote veranderingen doen.

Maar dat kan allemaal pas als je lekker kunt ontspannen met het paard :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:03

Knorretjee schreef:
Ik dacht dat de basis was op het goede been draven, in de goede galop zoiets. Want dat had iemand tegen me verteld

Wat je erg zou kunnen helpen is lessen nemen in centered riding.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:08

haha, knorretjee is vast iedereen kwijt! allemaal woorden, denken jullie sirreius dat iemand die de basis nog niet weet, weet wat jullie allemaal bedoelen? zelf ik word gek van al die moeilijke woorden :+

even om het wat makkelijker verwoorden, je moet natuurlijk goed kunnen zitten, hakken naar beneden etc. (balans) om goede gangen te rijden (stap,draf,galop) het is eigenlijk ook wel basis om in goede galop te zitten, maar ook de basis om in de contra ('slechte') galop te zitten. dus gewoon het verschil weten, op het goee been rijden is denk ik ook wel basis, maar maak je geen druk als je dit niet kan! want ik heb er zelf 2 jaar over gedaan tot ik het automatisch gewoon deed.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:16

anemoonlena schreef:
haha, knorretjee is vast iedereen kwijt! allemaal woorden, denken jullie sirreius dat iemand die de basis nog niet weet, weet wat jullie allemaal bedoelen? zelf ik word gek van al die moeilijke woorden :+

Het zijn gewoon antwoorden op de vraag hoor, ook zie ik nergens rare woorden?

Ontopic, imo is de basis een correcte (of dicht in de buurt komende van) onafhankelijke zit, controle over je paard in alle gangen en misschien een begin van zijgangen, redelijk nette buiging kunnen rijden en goed kunnen communiceren met je paard (niet dat de overgang naar draf al een mep partij moet worden bij wijze van spreken)

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 27-06-16 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:22

anemoonlena schreef:
haha, knorretjee is vast iedereen kwijt! allemaal woorden, denken jullie sirreius dat iemand die de basis nog niet weet, weet wat jullie allemaal bedoelen? zelf ik word gek van al die moeilijke woorden :+ .

langleve google en vandale.nl *\o/*

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:29

Voor mij is basis een rechtgericht paard, dat zich minimaal 50/50 draagt, op lichte druk reageert, soepel is. Dat is voor mij de basis om meer gedragenheid, verzameling te gaan vragen en zwaardere oefeningen aan te kunnen.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:35

Maar om de basis te leren (lichte druk, ontspannen met je paard enz.)
Weet ik niet zo goed of het slim is om te gaan lessen. Want de enige manege in de buurt hebben redelijk oude pony's. Waarmee je keihard tegen de buik moet schoppen en je rijd als een treintje achter elkaar aan.... Als het ware kan je de teugels gewoon loslaten want ze volgen de voorganger...