Veulen, Welkom!! En vraag!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rietjee_xx

Veulen, Welkom!! En vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 21:50

Hallo bokkers!

Ten eerste, maandag is mijn vz fries bevallen!!
Ik ga er morgen heen, en ik weet nog niks van hem/ haar, dus morgen plaats ik foto's en vertel ik jullie meer over hem/ haar <3
Ik ben wel trots op Foekje hoe ze het heeft gedaan <3
Ik weet in ieder geval wel dat het een fries is :D

Maar nu komt mijn vraag!!
Wij willen dan graag een mooi buitenrit maken met fotoshoot!
Maar wanneer kan je weer rijden na de bevalling?
Ik had ergens gelezen dat je meteen na de bevalling al kan rijden... Maar dat lijkt mij niet... :o

melissac

Re: Veulen, Welkom!! En vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:53

Meteen zou ik ook nog niet doen nee..
Maar jij kent het paard het beste en ik zou zeggen na een maand dat je het weer rustig kunt opbouwen met het veulen erbij. Maar het ligt echt helemaal aan het paard.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 22:01

melissac schreef:
Meteen zou ik ook nog niet doen nee..
Maar jij kent het paard het beste en ik zou zeggen na een maand dat je het weer rustig kunt opbouwen met het veulen erbij. Maar het ligt echt helemaal aan het paard.

Nee, ik was er ook niet van plan om er meteen weer op te gaan rijden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:07

Ligt eraan waar je heen wilt en of het veulen mee kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:12

Je kunt er voor een foto wel even op zitten, maar ik zou zelf nu niet met merrie en veulen gaan slepen naar een andere locatie.
Let wel op dat sommige merries heftig kunnen reageren als je er voor het eerst weer op gaat.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:13

Veulentjes slapen in de eerste maand nog heel veel. Dus zo'n fotoshoot is best een hoop indrukken voor ze en zullen ze snel moe van worden.
Dus zou even wachten tot hij minder gaat slapen en meer conditie krijgt. Lijkt me leuker voor de fotoshoot. Verder natuurlijk oppassen want zo'n jonkie is nog onvoorspelbaar en heeft weinig concentratie vermogen.

Merrie zou ik ook nog even een week of twee minstens ouderschapsverlof geven. Zo'n bevalling is niet niks.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:17

Ik kijk ook naar paard. Allereerst is het een groot veulen. Hoe snel trekt de buik weg en worden de banden weer stabiel genoeg om mee te kunnen werken dan dan moet je nog op gaan bouwen.

Dan heb je apart hiervan nog karakter. Hoe is jou merrie naar jou? Hoe reageert ze op het veulen, de ene merrie heeft een dagtaak aan het volgen van haar kind, de ander kijkt alleen naar het kind om als er echt paniek is. Maar de meeste merries zijn de eerste week/weken wel erg met hun kind bezig.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:47

misschien staat je paard na 3 weken al te trappelen, maar een paard dat ik kende had er nog 3/4 maanden last van: ligt aan het paard

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 20:50

KoudbloedKim schreef:
Je kunt er voor een foto wel even op zitten, maar ik zou zelf nu niet met merrie en veulen gaan slepen naar een andere locatie.
Let wel op dat sommige merries heftig kunnen reageren als je er voor het eerst weer op gaat.

De locatie is ongeveer 100 meter van de stallen vandaan :D :o
Bedankt allemaal voor het reageren!!
Meer reacties zijn altijd welkom! En ook tips!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:55

Is het langs een weg met verkeer of op het terrein van de stal?
En mag het veulen mee?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:57

Ik zou overleggen met de eigenaar van je verzorgfries ipv hier op bokt advies vragen. Die weet het beste hoe de merrie is

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 20:58

KoudbloedKim schreef:
Is het langs een weg met verkeer of op het terrein van de stal?
En mag het veulen mee?

Het is op een weg, maar alleen de eigenaren van de boerderij rijden op deze weg aangezien het een dood lopende weg is! Ook staan er maar 2 boerderijen op deze weg, en beide boerderijen zijn van de eigenaren van de paarden!

En het veulen mag van de eigenaar mee! Vinden ze juist wel leuk :o

FriesWytske schreef:
Ik zou overleggen met de eigenaar van je verzorgfries ipv hier op bokt advies vragen. Die weet het beste hoe de merrie is

Maar het punt is, die vrouw zegt telkens: ja,mjij weer er waarsscheinlijk toch meer over dan mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:00

Dan zie ik op zich niet in waarom je het niet zou doen, maar kijk en luister goed naar je paard en oefen met het veulen eerst aan het halster meelopen.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 21:01

KoudbloedKim schreef:
Dan zie ik op zich niet in waarom je het niet zou doen, maar kijk en luister goed naar je paard en oefen met het veulen eerst aan het halster meelopen.

+:)+ zal ik doen +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:06

+:)+

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:12

Rietjee_xx schreef:
FriesWytske schreef:

Maar het punt is, die vrouw zegt telkens: ja,mjij weer er waarsscheinlijk toch meer over dan mij!

Dan zou ik nu toch eens gewoon zeggen dat jij hier geen verstand van hebt. Want dat heb je duidelijk niet als je bokt om advies moet vragen. En dan ook aannemen wat zij je te vertellen heeft.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:16

1 en ander is afhankelijk van wanneer je gestopt bent met rijden en hoe zwaar de bevalling is geweest
Een week zou ik toch wel wachten
Alles is aan de achter kant uitgerekt door de bevalling dus doe voorzichtig

100 m kan makkelijk hoor dat zal geen probleem zijn
Maar de tijd dat je bezig bent en dan ook weer terug alles bij elkaar zou ik daar nog even mee wachten

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 21:44

FriesWytske schreef:
Rietjee_xx schreef:

Dan zou ik nu toch eens gewoon zeggen dat jij hier geen verstand van hebt. Want dat heb je duidelijk niet als je bokt om advies moet vragen. En dan ook aannemen wat zij je te vertellen heeft.

Een beetje aardiger reageren mag ook nog wel!!! Ik wil dit topic leuk houden O:)

En..... Het zou erg zijn als ik alles over paarden zou weten! Dan zou het niet meer leuk zijn! Het is juist fijn en goed om dingen te leren! :o :D O:)

ponyparadijs schreef:
1 en ander is afhankelijk van wanneer je gestopt bent met rijden en hoe zwaar de bevalling is geweest
Een week zou ik toch wel wachten
Alles is aan de achter kant uitgerekt door de bevalling dus doe voorzichtig

100 m kan makkelijk hoor dat zal geen probleem zijn
Maar de tijd dat je bezig bent en dan ook weer terug alles bij elkaar zou ik daar nog even mee wachten

De bevalling is volgens de eigenaren niet super zwaar geweest... Het ging allemaal heel snel!

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:06

Wat leuk zeg, zo'n kleintje erbij! Hoe heet hij/zij? Ik ben wel benieuwd naar een foto!

Wat eerder is gezegd; het is afhankelijk van het paard en haar conditie.

Veel plezier met de kleine!

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 22:11

Weilanden schreef:
Wat leuk zeg, zo'n kleintje erbij! Hoe heet hij/zij? Ik ben wel benieuwd naar een foto!

Wat eerder is gezegd; het is afhankelijk van het paard en haar conditie.

Veel plezier met de kleine!

Morgen zal ik een foto plaatsen!! :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:24

Als de eigenaresse steeds zegt dat ts het allemaal beter weet dan haar. Komt ze (ts) bij mij over op als iemand die op alles wat de eigenaresse zegt een weerwoord heeft.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:23

Tja, dat is mijn mening. Als iemand van ts haar leeftijd mij gaat vertellen hoe ik mijn paard zou moeten opvoeden of zelfs rijden. Dan kan hij/zij hier vertrekken. Iemand van 14 heeft nog helemaal niet zoveel verstand van paardrijden en paarden. Ook al denken ze van wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:27

Ik ga wel mee met FriesWytske.

TS; gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de foto's! :D

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:27

FriesWytske schreef:
Als de eigenaresse steeds zegt dat ts het allemaal beter weet dan haar. Komt ze (ts) bij mij over op als iemand die op alles wat de eigenaresse zegt een weerwoord heeft.

Ik ging laatst kijken voor 2 verzorgfriezen. Ik was daar echt pas 2 minuten en gewoon wat vragen gesteld over de paardjes en toen stelde ik een of andere vraag, weet niet meer precies welke, en toen zei die man ook van 'Maar jij hebt er denk ik toch meer verstand van hahaha'. Dus hoeft niet totaal niet te zijn dat TS altijd een weerwoord heeft ofzo :').

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:30

ik zou zeker nog even wachten...een week of twee.Ook omdat veulens de eerste week vrij slecht zien,en dan een stuk lopen lijkt mij niet verstandig.