Wat zal ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelseyc

Wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 22:32

Hallo,

(Weet trouwens niet of dit topic hier goed staat)

Ik rij nu 4/5 jaar op de manege, en al aantallen jaren op verzorgponys.
Nu vind ik het nog steeds leuk op de manege, heb vaste pony waar ik wel steeds verder mee kom, leuke les veel afwisseling en leuke oefeningen. Nu heb ik de mogelijkheid om te helpen op een stal (bij iemand thuis gewoon voor zichzelf) stuk of 20 paarden met ook aantal veulens, ik mag daar stallen uitmesten binnen buiten zetten etc. en uiteindelijk ook rijden.
Nu weet ik niet wat ik moet doen, ik kan het niet allebei blijven doen want als ik dit kies wil ik ook 1x per week les. Het is trouwens in mijn straat dus lekker dichtbij en ken de paarden al :Y)

-ik zou bij de manege willen blijven omdat die pony zo leuk is, maar ik mag alsnog daar komen op de manege en af en toe een les nemen als ik dat wel
-hier zou ik samen kunnen trainen en dingen verbeteren (met manegepony kan dit maar 1 keer per week)

Wat is jullie mening? *\o/*

Groetjes Kelsey

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:37

ED --> YRT

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:43

Op privépaarden leer je meer, is mijn ervaring.
En als ik het zo lees, kun je bij dat privé adres ook een hoop leren qua omgang en verzorging.

Ik zou kiezen voor het 2e, als ik jou was.
Let er wel op dat je niet "de stalhulp' wordt, klusjes doen is leuk en prima maar daar moet natuurlijk wel iets leuks tegenover staan! :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:44

Zijn er op die stal ook leeftijdsgenootjes? Het voordeel van een manege is de gezelligheid.
Als tiener heb ik jarenlang een eigen pony gecombineerd met werken op een drafstal (moest ook nog tien km fietsen daarvoor...en terug).
Het kan wel en kan heel leuk en leerzaam zijn. Ik heb ervan genoten: het beste van twee werelden. Maar het moet bij je passen. (En je ouders natuurlijk ook akkoord)

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:51

Ik zou voor optie 2 gaan. Mijn ervaring is dat je daar toch het meeste leert :j
En als je eenmaal binnen bent in dat wereldje stroom je waarschijnlijk vanzelf door naar leuke plekken met paarden. :)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:54

Ik zou ook voor optie twee gaan, met eigen paarden leer je zo veel.. Dat is niet te vergelijken met een manege. :)
En inderdaad, als je eenmaal in het wereldje zit gaat het je allemaal waarschijnlijk veel gemakkelijker af!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:48

die privepaarden uit je straat! daar leer je 100x meer van, en die manege pony waar je t over hebt, die pony kent je niet eens, manege paarden worden zo vak door verschillende mensen bereden dat ze zich niet meer aan n persoon hechten, dus jij loop jij wel langs van heee <3 en hij denkt wie is dat. bij de privepaarden kunnen die paarden zich wel aan je hechten, je zult t versschil goed voelen!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:50

Paris_ schreef:
En als ik het zo lees, kun je bij dat privé adres ook een hoop leren qua omgang en verzorging.

Let er wel op dat je niet "de stalhulp' wordt, klusjes doen is leuk en prima maar daar moet natuurlijk wel iets leuks tegenover staan! :)

dit vind ik heel goed gezegd, misschien gaan ze je zien als 'het stalhulpjee' en word je voor elk hulpje geroepen, als je al genoeg hebt gedaan volgens jouw voor een les in ruil, dan zeg je gewoon 'ik heb al genoeg gedaan, sorry!' wel beleefd natuurlik, of je vraagt er een les bij.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:56

Het klinkt mij bij de tweede optie meer alsof je gratis stalhulp mag zijn en uiteindelijk ook eens een keertje op een paard mag zitten. Zou dus niet mijn keuze zijn tenzij er hele goede afspraken gemaakt worden over hoeveel je doet en wat daar tegenover staat.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:59

anemoonlena schreef:
die privepaarden uit je straat! daar leer je 100x meer van, en die manege pony waar je t over hebt, die pony kent je niet eens, manege paarden worden zo vak door verschillende mensen bereden dat ze zich niet meer aan n persoon hechten, dus jij loop jij wel langs van heee <3 en hij denkt wie is dat. bij de privepaarden kunnen die paarden zich wel aan je hechten, je zult t versschil goed voelen!

Sorry, dat vind ik onzin. Veel te kort door de bocht.
Ts, je schrijft dat je daar stallen uit mag gaan mesten, en "uiteindelijk ook rijden" ik zeg: kijk uit dat er geen misbruik van je wordt gemaakt. Vraag of het een en ander op papier gezet word, dan weet je waar je aan toe bent.. Veel plezier!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:06

Pocca_Locca schreef:
anemoonlena schreef:

Sorry, dat vind ik onzin. Veel te kort door de bocht.
Ts, je schrijft dat je daar stallen uit mag gaan mesten, en "uiteindelijk ook rijden" ik zeg: kijk uit dat er geen misbruik van je wordt gemaakt. Vraag of het een en ander op papier gezet word, dan weet je waar je aan toe bent.. Veel plezier!

heb ik iets verkeerd gezegd? ik heb toch alleen gezegd wat ik zou doen?

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:44

Ik zou vragen of je op die stal op vaste dagen kan rijden/les krijgen... Als dit gewoon "af en toe " is in ruil voor klusjes zou ik op de manege op de vaste pony blijven rijden. Als je denkt dat je echt hoger kan komen op die stal dan zou ik dat doen.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 14:50

senna21 schreef:
Zijn er op die stal ook leeftijdsgenootjes? Het voordeel van een manege is de gezelligheid.
Als tiener heb ik jarenlang een eigen pony gecombineerd met werken op een drafstal (moest ook nog tien km fietsen daarvoor...en terug).
Het kan wel en kan heel leuk en leerzaam zijn. Ik heb ervan genoten: het beste van twee werelden. Maar het moet bij je passen. (En je ouders natuurlijk ook akkoord)

De stal is van een oudere meneer, zijn dochter heeft daar paard staan die is iets rond de 30, en ik ben dan de enigste van mijn leeftijd :Y)

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:53

Misschien kan je een proefperiode doen en daarna beslissen?

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 15:05

Paris_ schreef:

Ja klopt, en de stallen uitmesten zou dan alleen voor het weekend zijn aangezien de meneer het onder schooltijd al heeft gedaan, en er zijn verder geen andere klusjes behalve beweging geven en verzorgen maar dat vind ik juist leuk :o

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 15:06

Iris965 schreef:
Misschien kan je een proefperiode doen en daarna beslissen?

Ja dat zou een mogelijkheid zijn, alleen het nieuwe kwartaal van de manege begint in april weer en als je dan betaald moet je weer 3 maanden wachten..

Ik ga straks naar stal toe en de mogelijkheden bespreken en wat de planning is :Y)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:10

Ik zou voor de privé paarden gaan denk ik.
Mocht het echt tegenvallen, dan kun je daar natuurlijk altijd stoppen en teruggaan naar de manege! :)

Je kunt sowieso nog af en toe naar de manege, zoals je zelf al schrijft.
Zo kun je toch ook contact behouden met vriendinnen etc. daar!
Laatst bijgewerkt door xMyrth op 25-03-16 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:10

Dat 'uiteindelijk ook rijden' klinkt alsof dat niet zeker is... daar zou ik wel vooraf duidelijkheid over willen hebben, dat goed afspreken. Kijk uit dat je niet te graag optie 2 wilt en het rijden er niet van komt. Want dan is bijrijder worden van een privepaard een nog beter plan.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:22

ik zou voor optie 2 gaan! je gaat daar zoveel meer leren dan op de manege! en je word zelfstandiger. plus je kan altijd soms nog bij die pony gaan kijken op de manege!

als ik jou was zou ik zeker weten voor optie 2 zijn gegaan :)

maak wel goede afspraken over alles :j

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:24

Misschien een tijdje beginnen met die paarden in de straat en dan kijken of het klikt? In die tijd kun je ook nog prima bij de manege blijven rijden denk ik (als het jou qua tijd uitkomt natuurlijk). Dan kun je kijken of het echt wat voor je is. Het lijkt als een hele keuze, maar stel je voor je stopt bij de manege en vindt het uiteindelijk toch niet leuk bij de verzorgpaarden, je kunt altijd terug! Succes

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:36

Als je verder wilt komen is het zeker leuker om gewoon met die paardjes op die andere stal aan de slag te gaan ipv op de manege, zoals je zelf al aangeeft is de manege maar 1x in de week. Maar nu zeg jij wat je mag doen is mesten en paarden binnen halen enz en eventueel later rijden.... Voor je je beslissing maakt zou ik even goed zeker weten dat je ook echt mag gaan rijden en dingen met die paarden mag gaan doen ! Niet dat jij daar straks dagelijks komt om al die stallen te mesten en that's it....

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:40

Als jij zegt dat de jongste 30 is zou ik er nog even goed overna denken, ik weet dat privé paarden en zo een stal ontzettend leuk kunnen zijn! Maar ik heb ook een tijdje op een "rot stal" gestaan met mijn verzorgpony waar alleen maar 2 volwassenen kwamen, in het begin is het niet erg maar ik ben mijn vriendinnen toch echt wel heeeeeel erg gaan missen toen !

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:22

Ik wil je niet bang maken (er zijn heel veel goede mensen op deze wereld), maar wees ook naief.
Betrek je ouders erbij. En het zou idd beter zijn als er meer mensen zijn van ongeveer jou leeftijd.
Ik hoop wel dat je goede begeleiding krijgt. Alleen aanmodderen met zoveel paarden heeft zeker ook risico. Dat wens ik je niet toe.
Je kunt ook eerst nog een periode manege doen, en daarnaast zo nu en dan een dagje helpen. Ën kijken hoe dat bevalt.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 16:47

Ik ben net langs geweest en afspraken etc. gemaakt, ik ben zowiezo nooit alleen op stal. Ik mag inderdaad wel rijden,verzorgen, longeren en andere dingen. De dagen wanneer ik kan komen bespreken we morgen ☺️ De vrouw (dochter van de meneer) vertelde dat ze pas van het paard is gevallen daar want er zitten van de ca 20 paarden die daar zijn heel veel groene jonge paarden bij, dus het rijden mag wel maar onder begeleiding wat ik ook snap. Morgen mag ik de paarden poetsen & invlechten omdat ze op de foto gaan ik ben erg benieuwd naar wat er nog komen zal gaan

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:16

TS, het klinkt als een mooie kans. Veel succes bij je keuze verder :D