Waarom steigeren wel of niet aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

Waarom steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 21:18

Zoals de titel luidt, dat vroeg ik me af :j ik wil Marron voorlopig echt nog niet leren steigeren, maar ooit... Misschien.. En misschien zijn er nog wel meer dingen die je je paard vooral niet, of juist wel moet leren :)

jorieke1

Re: Waarom steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:27

je kan het niet willen laten aanleren omdat je paard er misbruiken van kan maken maar je kan wel wel aanleren als je paard weet hoe vrijheidsdressuur werk en dus ook weet dat hij er geen misbruik van maken

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:28

Een kennis van mij koopt al jaren moeilijke paarden op die een trauma hebben opgelopen, verkeerd getraind of mishandeld zijn en hij traint deze paarden dan opnieuw. De moeilijke gevallen zijn dit zeg maar. De laatste tijd heeft hij steeds vaker paarden en pony's op stal die door (verkeerd aangeleerd) trucjes te pas en te onpas gaan steigeren of andere oefeningen uitvoeren.

Ik heb nu zelf een super leuke pony bij hem meegemaakt die dit ook deed. Pony moest weg bij de vorige eigenaar omdat het zonder commando ging steigeren. Zelfs midden in een dressuurproef!

Daarom vindt ik dat al deze "leuke" trucjes alleen aangeleerd mogen worden met een proffesioneel iemand. Neem les bij iemand voordat je zelf gaat rommelen met vriendinnen of video's van internet.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 06:33

als je echt vrijheidsdressuur wilt gaan doen, moet je beginnen met de basis ''trucjes'' zoals; flame, shake, kusje, back (een paar passen achteruit), rondje draaien, jambette enz als je paard dat onder de knie heeft (mits het proffessioneel is aangeleerd) kan je beginnen aan de moeilijkere ''trucjes''.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:01

Ondanks dat ik geen kaas heb gegeten van vrijheidsdressuur, zie ik wel vaak de fout voorbij komen dat het steigeren met een verkeerd commando wordt aangeleerd, cq; het paard krijgt een commando dat in het dagelijkse leven ook wordt gebruikt. Dit kan voor miscommunicatie zorgen.

Als je het echt wil aanleren, zorg dan dat je basis goed is, en gebruik geen commando dat een langshuppelend kind per ongeluk kan doen. Zorg dus voor goede begeleiding.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:03

Ik vind persoonlijk vrijheidsdressuur erg dubbel. Ten eerste zie ik het nut er niet van in om een paard "kunstjes" te leren. Het is tenslotte geen circusartiest. Voor wie is de vrijheidsdressuur leuk, voor de eigenaren? Of voor het paard zelf? Draagt het bij tot iets en heeft het wel degelijk nut?

Begrijp me niet verkeerd, er zijn oefeningen welke in de praktijk hun nut kunnen hebben. Het aanleren van steigeren vind ik persoonlijk een no-go.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:20

Icrack schreef:
Ik vind persoonlijk vrijheidsdressuur erg dubbel. Ten eerste zie ik het nut er niet van in om een paard "kunstjes" te leren. Het is tenslotte geen circusartiest. Voor wie is de vrijheidsdressuur leuk, voor de eigenaren? Of voor het paard zelf? Draagt het bij tot iets en heeft het wel degelijk nut?

Begrijp me niet verkeerd, er zijn oefeningen welke in de praktijk hun nut kunnen hebben. Het aanleren van steigeren vind ik persoonlijk een no-go.

het paard leert zijn spieren op een andere manier te gebruiken als gewoonlijk, en meestal heeft het paard er ook plezier in :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:20

Ik heb zelf een grote merrie (1.74m en stroeit nog steeds) zij is bekend met vrijheids dressuur enner erg fanatiek mee. Ik heb enkele jaren lang dieren getraind als werk op een soortgelijke manier.

Mijn merrie stijgert zelf als ze ergens geen zin in heeft/boos is of bij miscommunicatie, dat doet ze al vanaf veulen af aan, en hoe meer levens ervaring ze krijgt (nu 3 jaar) hoe minder het word. ;)
Maar het blijft wel.

Zelf al meerdere malen lopen twisten, zal ik stijgeren op commando zetten, immers dieren die iets goed op commando krijgen aangeleerd oefenen die opdracht/oefening ook alleen nog maar uit wanneer het gevraagd word ;)

Maar ik durf het niet aan, ik vind het risico dat ze het verkeerd aanleerd, verkeerd oppakt niet opwegen tegen het voordeel ervan.

Dan neem ik die eigenwijze kop van haar liever voor lief die enkele keer dat ze het doet als risico lopen dat ze het straks tegen mij gaat gebruiken..

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:38

horsewiebe schreef:
Icrack schreef:

het paard leert zijn spieren op een andere manier te gebruiken als gewoonlijk, en meestal heeft het paard er ook plezier in :)

Een paard zal idd bij het steigeren andere spiergroepen gebruiken ja _O- :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:43

Icrack,

Waarom paarden vrijheidsdressuur aanleren:
- Je doet even iets anders.
- als het goed is, denk je na over de manier van aanleren en nadenken van een paard. Je verdiept je er dus in.
- je kan paarden een will to please er mee verblijden, juist door wat te doen op beloning.
- Gehoorzaming. Des te meer een paard wil en kan, des te makkelijker hij wordt, uiteraard op commando die jij gegeven hebt.
- afwisseling.
- uitbreiding. Je begint met flehmen. En eindigt liggen, het heeft dus tijd nodig.

Uit eindelijk, omdat je andere dingen met je paard doet, gaat de band met elkaar ook anders staan.
Want je hoeft niet altijd te rijden en te longeren.

En onze merrie, doet het niet alleen voor brokjes hoor.
En de vorige ruin, die hoefde het blok al te zien, en hij stond er op.

Waarom steigeren niet?
Veel mensen leren het aan met een verkeerde commando of beloning.
En corrigeren ook niet, als hij wel een oefening doet, wanneer niet nodig.

Daarom wil ik het niet.
Liggen wel, graag zelfs... Maar dat is zo makkelijk nog niet met onze merrie.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:47

Icrack schreef:

Toen ik met vrijheidsdressuur begon ging het mij om het leren mentaal ergens mee bezig te zijn. Begonnen natuurlijk eerst met grondwerk.
Het helpt mentaal bezig te zijn, zo ook de kleinere kunsten en mijn paard vind het oprecht leuk.

Steigeren heeft eigenlijk geen voordelen voor jezelf behalve dat het 'stoer' is en een leuk fotoplaatje geeft.
Steigeren heeft meerdere nadelen, de belangrijkste dat het tegen je gebruikt kan worden en dat je dan flink zuur bent. Namelijk hartstikke gevaarlijk. Maarja.

Toevallig heb ik hier gister een blog over geschreven. Het is wel in het engels, maa als je er iets aan hebt: leuk :)
https://daniquebyoux.wordpress.com/2016 ... beautiful/

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:52

Zie niet helemaal de meerwaarde van t aanleren van steigeren.. Ik denk altijd maar zo ze kunnen het beter helemaal niet weten überhaupt wat t is..

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:54

maralyn schreef:
Icrack,

Waarom paarden vrijheidsdressuur aanleren:
- Je doet even iets anders.
- als het goed is, denk je na over de manier van aanleren en nadenken van een paard. Je verdiept je er dus in.
- je kan paarden een will to please er mee verblijden, juist door wat te doen op beloning.
- Gehoorzaming. Des te meer een paard wil en kan, des te makkelijker hij wordt, uiteraard op commando die jij gegeven hebt.
- afwisseling.
- uitbreiding. Je begint met flehmen. En eindigt liggen, het heeft dus tijd nodig.

Uit eindelijk, omdat je andere dingen met je paard doet, gaat de band met elkaar ook anders staan.
Want je hoeft niet altijd te rijden en te longeren.

En onze merrie, doet het niet alleen voor brokjes hoor.
En de vorige ruin, die hoefde het blok al te zien, en hij stond er op.

Waarom steigeren niet?
Veel mensen leren het aan met een verkeerde commando of beloning.
En corrigeren ook niet, als hij wel een oefening doet, wanneer niet nodig.

Daarom wil ik het niet.
Liggen wel, graag zelfs... Maar dat is zo makkelijk nog niet met onze merrie.

De punten die je noemt krijg je ook bij bv NH. Daarbij zijn er tal van andere dingen welke je kan doen als afwisseling op rijden en of longeren of het verkrijgen van een band, ...denk ik dan :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:58

Icrack schreef:
horsewiebe schreef:

Een paard zal idd bij het steigeren andere spiergroepen gebruiken ja _O- :)

Je kan het antwoord weg lachen, maar dit is wel echt een bijdrage mits er goed over de uitvoering van de oefeningen wordt nagedacht.
Ik noem het nu bewust oefeningen en geen kunstjes want bij doordachte training is er eigenlijk weinig verschil tussen dressuur en VD wat betreft het doel: je paard gymnastiseren. Ik pak tijdens het oefenen ook wijken, schouderbinnen etc mee, doe ik dan opeens niet meer aan vrijheidsdressuur?

Tuurlijk zijn er genoeg mensen die ondoordacht zoveel mogelijk kunstjes aan gaan leren, met soms negatieve gevolgen. Maar hoe is dat anders dan het deel dressuur ruiters die hun paard in de krul trekt en de dressuur oefeningen aanleert als kunstje ipv gymnastische oefeningen?

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:11

Ik ben begonnen aan vd om mijn paard te laten stretchen , zonder dat ik er zelf nog aan moet sleuren.
Voedselbeloning is voor mijn merrie het van het. En naarmate je oefeningen toevoegt merk je ook dat ze sneller leren. Ik heb haar niet leren flemen/shaken,..
Maar wel een simpele buiging, jambette, achterbenen hoog opheffen, achteruit stappen, achterhand verplaatsen, voorhand verplaatsen. Links rechts zo ver mogelijk inbuigen.
dus het nut van vd gaat verder dan alleen leuke kunstjes. Je ziet ook duidelijk welke oefening je paard het meest ligt, met soms als gevolg dat ze overenthousiast kan beginnen jambetten. Nu als je dit voldoende negeert en enkel beloont op momenten dat jij het vraagt verdwijnt dit wel, maar ik zou het me niet willen riskeren met steigeren.
Daar mijn vriend het wel graag onder het zadel wil kunnen en het een hele sterke achterhand vraagt volgen we lessen in de klassieke dressuur om zo op te bouwen naar de levade.

Dus ik zou voor een dergelijk truucje ook een proffesioneel iemand aanspreken

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:49

Jillsil schreef:
Een kennis van mij koopt al jaren moeilijke paarden op die een trauma hebben opgelopen, verkeerd getraind of mishandeld zijn en hij traint deze paarden dan opnieuw. De moeilijke gevallen zijn dit zeg maar. De laatste tijd heeft hij steeds vaker paarden en pony's op stal die door (verkeerd aangeleerd) trucjes te pas en te onpas gaan steigeren of andere oefeningen uitvoeren.

Ik heb nu zelf een super leuke pony bij hem meegemaakt die dit ook deed. Pony moest weg bij de vorige eigenaar omdat het zonder commando ging steigeren. Zelfs midden in een dressuurproef!

Daarom vindt ik dat al deze "leuke" trucjes alleen aangeleerd mogen worden met een proffesioneel iemand. Neem les bij iemand voordat je zelf gaat rommelen met vriendinnen of video's van internet.

Mijn oud buurmeisje 11 jaar kreeg eindelijk haar lang verwachtte pony....waarvan ze dus niet wist dat het steigerknopje er verkeerd opzat.
Het kind brak haar heup en loopt er nu nog moeilijk van en ze is nu al 23!
de pony is geslacht, haar droom aan duigen en haar leven enigszins beperkt erg triest!
Dit hoor je zo vaak dat paarden doorslaan en het verkeerd aan leren of wat dan ook dat ik zelf de ponys en paarden laat staan als er mee gepronkt wordt dat hij dat ook kan stijgeren!
voor mij is en blijft het ongewenst gedrag ;)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:53

Fauvetje schreef:
Ik ben begonnen aan vd om mijn paard te laten stretchen , zonder dat ik er zelf nog aan moet sleuren.
Voedselbeloning is voor mijn merrie het van het. En naarmate je oefeningen toevoegt merk je ook dat ze sneller leren. Ik heb haar niet leren flemen/shaken,..
Maar wel een simpele buiging, jambette, achterbenen hoog opheffen, achteruit stappen, achterhand verplaatsen, voorhand verplaatsen. Links rechts zo ver mogelijk inbuigen.
dus het nut van vd gaat verder dan alleen leuke kunstjes.

Dames, ik heb niks tegen VD, integendeel. Zoals bovenstaande quote vind ik een prima zaak. Ook mijn eigen merrie kent verschillende commando's welke rete handig zijn in de omgang en in haar nabijheid. Niks mis mee, maar zoals bv het steigeren en andere ongein welke uiteindelijk erg weinig nut hebben en alleen maar voor het plaatje bedoelt zijn, dat vind ik een heel ander verhaal.
Om dan op de vraag terug te komen van het wel of niet aanleren van steigeren, ik heb nu een aantal malen gezien en mee gemaakt hoe dit tegen de ruiter werd gebruikt. Nou, ....daar ben je als ruiter/eigenaar/bijrijder mooi klaar mee. Dat noem ik geen gymnastische oefening meer. Als er dan gezegd wordt dat het paard andere spieren leert gebruiken schiet ik even in de lach idd. Dat heeft verder niks te maken met weglachen.

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:02

De meeste paarden vinden het heel leuk om iets nieuws te leren (als voorbeeld even mijn paard) die had jambette al binnen 3 dagen door op commando ( en nee hij gebruikt het niet met bedelen) hij vind het geweldig als een trucje gevraagt word zet hij zijn hals er op (dat hij gaat nageven) en dan pas zijn been naar voor doet (heeft hij zelf aangeleerd :') ) maar aan steigeren zou ik persoonlijk nooit met dit paard doeb daar is hij te dominant voor en zou dit zeker gaan gebruiken voor het gene wat we niet willen

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:20

Mijn paard vind vrijheidsdressuur prachtig...maaaaar, hij wordt er erg vervelend dominant van, dus ik houd het bij kleine dingetjes voor tussen het longeren om het longeren voor hem leuk te houden (want dat vind ie saai:'), nadat ik wat kleine oefeningen heb gevraagd is hij aan de longe beter).
Daarnaast is hij (sorry Kane), als het gaat om die dingen niet al te slim/heeft geen geduld, waardoor hij het allemaal niet netjes uitvoert.
Denk dat het erg afhankelijk is per paard.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:37

Ik vind vd totaal nutteloos, gewoon trucjes om op Facebook mee te pochen. Het idee om gevoelsuitingen op commando te zetten (bv flehmen) is helemaal van de pot gerukt. Men wil communiceren met een paard maar men ontneemt dat paard de middelen om zich te uiten (Geef iemand een snoepje elke keer diegene lacht en om de duur gaat hij/ zij lachen om een snoepje te krijgen en gaat de emotie erachter verloren en is communicatie moeilijker.
Tweede voorbeeld: buigen, normaal gezien probeer je dmv gymnasticeren de rug zo bol mogelijk te maken om te kunnen dragen. Bij dit kunstje maak je er terug een slappe hangbrug van.

Ten derde: het gros van de vd-ers heeft geen degelijke kennis van paarden en hun lichaam (biomechanica). Ze doen maar wat...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:45

Waarom zou VD nutteloos zijn en rijden nuttig? Volgens mij rijden de meeste mensen omdat ze het leuk vinden, voor het paard is het niet goed hoor, integendeel, een paard gaat eigenlijk per definitie stuk van bereden worden. En door goed rijden en sterk maken kan je het paard uiteindelijk best goed houden, maar een paard wordt er gewoon niet beter van om gereden te worden, dus voor het paard volstrekt nutteloos. Daarnaast zijn wij voor ons vervoer ook niet meer afhankelijk van het paard, dus ook voor ons is rijden nutteloos. Waarom rijden we dan met z'n allen? Omdat we het leuk vinden! En waarom doen we vd? Omdat we het leuk vinden. En wat is het leukste aan vd? Dat de meeste paarden het ook ongelofelijk leuk vinden! En dat alleen al is een prima reden om met vd bezig te zijn, omdat zowel jij als je paard het leuk vindt. En als jij het niet leuk vindt moet je het ook zeker niet doen.

Kwita > Hoe zeker is het dat die pony het op een verkeerd commando geleerd had? 12 jaar geleden was vrijheidsdressuur een stuk minder bekend dan nu, bijna niemand was er toen mee bezig. Best kans dat de pony gewoon wangedrag vertoonde, zoals sommige paarden wel ooit doen...

Door dingen op commando te zetten ontneem je een dier helemaal niets. Een paard wat te pas en te onpas gaat flemen voor een snoepje heeft het gewoon niet correct aangeleerd, de oefening staat dan namelijk niet op commando en dat is juist wel de bedoeling bij VD. Daarnaast, een paard dat bijv fleemt van pijn doet dat zonder daarbij contact te zoeken, totaal andere vorm van flemen. Ander oog opslag, ander orenspel enz. Net als dat de uitdrukking anders is wanneer een paard fleemt omdat hij iets ruikt. Sterker nog, je voegt iets toe. Bijvoorbeeld, sinds mijn fries heeft geleerd dat hij kan zitten gebruikt hij dit ook wanneer hij kriebel aan de billen heeft. Mijn andalusier heeft hele gesprekken met mijn stalgenoten, hij krijgt er niets lekkers voor, maar doordat hij heeft leren hinnikenen op commando heeft hij ontdekt dat hij zeker aandacht krijgt als hij tegen willekeurige mensen kletst, iedereen vindt zo'n kletsend paard gezellig en hij is dol op de aandacht. Je kan het bedelen noemen, maar het is toch een stuk beleefder dan paarden die meteen in je zakken zitten en in je handen bijten....

Overigens is steigeren voor mijn andalusier een oefening waar hij een stukje energie in kwijt kan. Als hij echt heel druk is is steigeren op commando een goede uitlaatklep. Op die manier kan hij gecontroleerd zijn energie kwijt wanneer ik niet de ruimte heb om hem los te gooien, in sommige situaties heel praktisch. Ook is het iets wat hem zeker maakt, hij kan het heel erg goed en iets laten zien wat je goed kan maakt je zelfzekerder. En dat werkt bij hem ook absoluut.

Ik ben het er direct mee eens dat niet iedereen aan steigeren moet beginnen. Wanneer je niet voldoende controle hebt over de andere oefeningen, je paard soms ongevraagd oefeningen uit de kast haalt of op andere momenten oncontroleerbaar druk kan worden is het niet handig om met steigeren aan de gang te gaan. Maar heb je een gedegen basis en kent je paard een groot repetoire oefeningen waaronder de oefeningen naar de grond, dan zie ik niet in waarom niet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:57

Hier hebben ze het niet moeten leren om al zittend hun kont te krabben, dat doen ze van nature. Hele gesprekken houden met mensen door te hinniken? Paard bedelt idd om aandacht uit imo verveling.

Rijden nuttig? Nee, totaal niet maar aangezien we dit toch doen hebben we wel de verantwoordelijkheid om dit op een zo goed mogelijke manier te doen (dwz passend tuig, gedegen training en opleiding ed...). Het idee dat wij als mens iets toevoegen aan het wezen paard is nogal megalomaan: alles wat wij een paard aanleren doen we in se voor onszelf, het paard zelf heeft daar niks aan.
Laatst bijgewerkt door maximuss op 24-03-16 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:04

maximuss schreef:
Tweede voorbeeld: buigen, normaal gezien probeer je dmv gymnasticeren de rug zo bol mogelijk te maken om te kunnen dragen. Bij dit kunstje maak je er terug een slappe hangbrug van.

.

Hoezo slappe hangbrug ? Ik gebruik de oefening net om de rug te bollen.. En dat gebeurt ook.

Maar goed terug naar de vraag van ts: onder goede begeleiding en als het sterk genoeg is om zijn gewicht op zijn achterhand te dragen, is steigeren een optie!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:06

Tja, en sommige paarden ontdekken dat dus niet zelf...
En tuurlijk, mijn paard verveelt zich dood. Hij staat tenslotte dag en nacht met vriendjes op de wei en onbeperkt ruwvoer, slechter kan je het als paard niet treffen...

Precies, en dus doen we vd ook in de eerste plaats omdat we het zelf leuk vinden, niets anders dan al het andere wat we met ons paard doen.
Laatst bijgewerkt door Amable op 24-03-16 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:07

kwita schreef:
Jillsil schreef:

Mijn oud buurmeisje 11 jaar kreeg eindelijk haar lang verwachtte pony....waarvan ze dus niet wist dat het steigerknopje er verkeerd opzat.
Het kind brak haar heup en loopt er nu nog moeilijk van en ze is nu al 23!
de pony is geslacht, haar droom aan duigen en haar leven enigszins beperkt erg triest!
Dit hoor je zo vaak dat paarden doorslaan en het verkeerd aan leren of wat dan ook dat ik zelf de ponys en paarden laat staan als er mee gepronkt wordt dat hij dat ook kan stijgeren!
voor mij is en blijft het ongewenst gedrag ;)

Als je misschien ooit je paard wil gaan verkopen kun je hem beter geen gevaarlijke trucjes aanleren.