ik wil Marron voorlopig echt nog niet leren steigeren, maar ooit... Misschien.. En misschien zijn er nog wel meer dingen die je je paard vooral niet, of juist wel moet leren
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik wil Marron voorlopig echt nog niet leren steigeren, maar ooit... Misschien.. En misschien zijn er nog wel meer dingen die je je paard vooral niet, of juist wel moet leren
Icrack schreef:Ik vind persoonlijk vrijheidsdressuur erg dubbel. Ten eerste zie ik het nut er niet van in om een paard "kunstjes" te leren. Het is tenslotte geen circusartiest. Voor wie is de vrijheidsdressuur leuk, voor de eigenaren? Of voor het paard zelf? Draagt het bij tot iets en heeft het wel degelijk nut?
Begrijp me niet verkeerd, er zijn oefeningen welke in de praktijk hun nut kunnen hebben. Het aanleren van steigeren vind ik persoonlijk een no-go.
horsewiebe schreef:Icrack schreef:Ik vind persoonlijk vrijheidsdressuur erg dubbel. Ten eerste zie ik het nut er niet van in om een paard "kunstjes" te leren. Het is tenslotte geen circusartiest. Voor wie is de vrijheidsdressuur leuk, voor de eigenaren? Of voor het paard zelf? Draagt het bij tot iets en heeft het wel degelijk nut?
Begrijp me niet verkeerd, er zijn oefeningen welke in de praktijk hun nut kunnen hebben. Het aanleren van steigeren vind ik persoonlijk een no-go.
het paard leert zijn spieren op een andere manier te gebruiken als gewoonlijk, en meestal heeft het paard er ook plezier in
Icrack schreef:Ik vind persoonlijk vrijheidsdressuur erg dubbel. Ten eerste zie ik het nut er niet van in om een paard "kunstjes" te leren. Het is tenslotte geen circusartiest. Voor wie is de vrijheidsdressuur leuk, voor de eigenaren? Of voor het paard zelf? Draagt het bij tot iets en heeft het wel degelijk nut?

maralyn schreef:Icrack,
Waarom paarden vrijheidsdressuur aanleren:
- Je doet even iets anders.
- als het goed is, denk je na over de manier van aanleren en nadenken van een paard. Je verdiept je er dus in.
- je kan paarden een will to please er mee verblijden, juist door wat te doen op beloning.
- Gehoorzaming. Des te meer een paard wil en kan, des te makkelijker hij wordt, uiteraard op commando die jij gegeven hebt.
- afwisseling.
- uitbreiding. Je begint met flehmen. En eindigt liggen, het heeft dus tijd nodig.
Uit eindelijk, omdat je andere dingen met je paard doet, gaat de band met elkaar ook anders staan.
Want je hoeft niet altijd te rijden en te longeren.
En onze merrie, doet het niet alleen voor brokjes hoor.
En de vorige ruin, die hoefde het blok al te zien, en hij stond er op.
Waarom steigeren niet?
Veel mensen leren het aan met een verkeerde commando of beloning.
En corrigeren ook niet, als hij wel een oefening doet, wanneer niet nodig.
Daarom wil ik het niet.
Liggen wel, graag zelfs... Maar dat is zo makkelijk nog niet met onze merrie.
Icrack schreef:horsewiebe schreef:
het paard leert zijn spieren op een andere manier te gebruiken als gewoonlijk, en meestal heeft het paard er ook plezier in
Een paard zal idd bij het steigeren andere spiergroepen gebruiken ja![]()
Jillsil schreef:Een kennis van mij koopt al jaren moeilijke paarden op die een trauma hebben opgelopen, verkeerd getraind of mishandeld zijn en hij traint deze paarden dan opnieuw. De moeilijke gevallen zijn dit zeg maar. De laatste tijd heeft hij steeds vaker paarden en pony's op stal die door (verkeerd aangeleerd) trucjes te pas en te onpas gaan steigeren of andere oefeningen uitvoeren.
Ik heb nu zelf een super leuke pony bij hem meegemaakt die dit ook deed. Pony moest weg bij de vorige eigenaar omdat het zonder commando ging steigeren. Zelfs midden in een dressuurproef!
Daarom vindt ik dat al deze "leuke" trucjes alleen aangeleerd mogen worden met een proffesioneel iemand. Neem les bij iemand voordat je zelf gaat rommelen met vriendinnen of video's van internet.
Fauvetje schreef:Ik ben begonnen aan vd om mijn paard te laten stretchen , zonder dat ik er zelf nog aan moet sleuren.
Voedselbeloning is voor mijn merrie het van het. En naarmate je oefeningen toevoegt merk je ook dat ze sneller leren. Ik heb haar niet leren flemen/shaken,..
Maar wel een simpele buiging, jambette, achterbenen hoog opheffen, achteruit stappen, achterhand verplaatsen, voorhand verplaatsen. Links rechts zo ver mogelijk inbuigen.
dus het nut van vd gaat verder dan alleen leuke kunstjes.
) maar aan steigeren zou ik persoonlijk nooit met dit paard doeb daar is hij te dominant voor en zou dit zeker gaan gebruiken voor het gene wat we niet willen maximuss schreef:Tweede voorbeeld: buigen, normaal gezien probeer je dmv gymnasticeren de rug zo bol mogelijk te maken om te kunnen dragen. Bij dit kunstje maak je er terug een slappe hangbrug van.
.
kwita schreef:Jillsil schreef:Een kennis van mij koopt al jaren moeilijke paarden op die een trauma hebben opgelopen, verkeerd getraind of mishandeld zijn en hij traint deze paarden dan opnieuw. De moeilijke gevallen zijn dit zeg maar. De laatste tijd heeft hij steeds vaker paarden en pony's op stal die door (verkeerd aangeleerd) trucjes te pas en te onpas gaan steigeren of andere oefeningen uitvoeren.
Ik heb nu zelf een super leuke pony bij hem meegemaakt die dit ook deed. Pony moest weg bij de vorige eigenaar omdat het zonder commando ging steigeren. Zelfs midden in een dressuurproef!
Daarom vindt ik dat al deze "leuke" trucjes alleen aangeleerd mogen worden met een proffesioneel iemand. Neem les bij iemand voordat je zelf gaat rommelen met vriendinnen of video's van internet.
Mijn oud buurmeisje 11 jaar kreeg eindelijk haar lang verwachtte pony....waarvan ze dus niet wist dat het steigerknopje er verkeerd opzat.
Het kind brak haar heup en loopt er nu nog moeilijk van en ze is nu al 23!
de pony is geslacht, haar droom aan duigen en haar leven enigszins beperkt erg triest!
Dit hoor je zo vaak dat paarden doorslaan en het verkeerd aan leren of wat dan ook dat ik zelf de ponys en paarden laat staan als er mee gepronkt wordt dat hij dat ook kan stijgeren!
voor mij is en blijft het ongewenst gedrag