Ik heb nu een paardje, 6 jaar oud en een ruin. De omgang gaat redelijk (lekker aan het puberen) maar het rijden is nu echt een ramp... Als ik een volte rij dan valt hij overdreven weg over de buiten schouder om vervolgens in rengalop op de bakrand of te gaan (korte zijde) Ik heb hem al begrensd met de buiten teugel, scherper bitje (pelham), de bak kleiner gemaakt maar dan vertikt hij het nog steeds. Als je het een dag het op een van die manieren doet gaat het super, maar dan weet hij de volgende dag hoe hij er weer onderuit kan komen. Hij is zo ongelofelijk sterk op dat moment. Dus afgelopen woensdag reed ik dus met een pelham bitje. Ik hem prima begrensen. En als hij door de begrensing heen ging dan gaf ik hem een klein tikje op zijn buitenschouder dat hij weer goed liep, maar die donderdag ging ik weer rijdwn met een pelham bitje en meneertje wist al weer een uitweg te vinden dus daar gingen we weer vol op de bak rand af ik hem natuurlijk de zelfde kant op sturen waar hij vandaan komt. Dus ik had hem op de volte even ietsjes harder aan gepakt door wat duidelijker op zijn schouder te tikken elke keer dat ie het probeerde het te flikken. Dat ging goed! Maar toen nog een keer de volte proberen te rijden maar nu begon hij op de lange zijde al te rennen zonder dat ik de volte was begonnen dus hij sprong over mijn begrensing en rende weer op de bank rand af maar dit keer bleef hij daar niet stil staan maar schoot naar de zijkant dus ik viel eraf over het hek. Ik zit nu met een zwaar gekneusde enkel. En ik weet het echt niet meer ik strijd er al zo lang tegen maar constant springt hij over de buitenschouder dat hij kan weg rennen. Ik ben nu aan het twijfelen of ik hem niet mans genoeg ben. Het plezier is er nu namelijk er wel een beetje af.... hebben jullie raad of zeggen jullie dat ik er beter maar mee kan stoppen en door kan gaan met een paardje die ik wel mans genoeg ben?
Ik heb dit deels opgelost door elke keer wanneer ze naar de bakrand schoot haar daar honderd voltes te laten rijden. De uitgang betekent werken, niet klaar. Uiteindelijk heb ik een ander bit gekocht en toen was het helemaal klaar.
Een simpel stangetje. Zit een hefboomwerking op maar daar klik ik de teugels alleen aan op buitenrit. Mijn paard hield niet van het gerinkel in haar mond.
Die van mij reed ik eerst op een dubbelgebroken d trens van spranger. Maar nu rij ik op een pelham met dubbelenteugels. Die van mij die kan niet ongebroken dan word hij gek.
Es_ther
Geplaatst: 21-02-16 21:54
Pijn, zadel en tanden uitgesloten?
BigOne
Geplaatst: 21-02-16 21:56
Jij bent 14 en rijd met een pelham?? Heb je wel heel goed uitleg over dit bit gehad?? Want volgens mij ben je nu toch wel op de verkeerde weg. Maak eens een video en laat zien wat hij doet. een ander bit is niet de oplossing vrees ik.
Ik heb er heel goed uitleg over gehad. Ik ben niet zoals die kinder van 8 jaar die tijdens het rijden constant trekken en jagen alleen omdat de pony dan beter presteert tijdens het rijden...
Ik weet dat het druk punten heeft en dat enkelgebroken door de scharen werking de onderkaak kan afklemmen. Ik rij heel licht met me handen en niet met constante druk.
Ik zou weer wisselen naar een normaal bit want als hij echt wilt rennen dan gaat hij dat ook doen met een pelham. Je zit hem daarmee alleen maar onnodig in de weg en je kan onbewust veel meer kapot maken dan je denkt.
Ik ga waarschijnlijk heel Bokt over me heen krijgen maar ik zou ten eerste de methode van Kaus proberen en hem daar de volte op sleuren, mocht dat niet werken zou ik hem met z'n neus tegen de bakrand of in de hoek parkeren en een paar keer flink aandrijven. Daarna gewoon omdraaien en de andere kant op stappen/draven/whatever. Kom op zeg, hoort hij gewoon niet te doen.
Dit natuurlijk wel als enige vorm van fysieke pijn uitgesloten is.
Anoniem
Geplaatst: 21-02-16 22:12
Dit los je niet op met een ander bit, maar met een knopje omzetten in zijn hoofd. Zoals iemand hierboven schreef: uitgang (in jouw geval bakrand) = keihard werken. Hij wil naar de bakrand toe, dus zet hem bij de bakrand op een hele kleine volte en werk hem in het zweet. Op de volte waar hij steeds uitbreekt, beloon je hem met ontspanning.
Ik denk dat je het probleem moet zoeken in jullie communicatie. Waarschijnlijk begrijpen jullie elkaar niet waardoor het paard denkt: ik moet hier weg. Hoe meer je dan straft hoe meer hij weg wil. Je zult eerst moeten zorgen dat hij de bak gaat associeren met een prettig gevoel.
Dakisto
Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-16 22:20
Ik heb hem al een keer het hek ingejaagd zeg maar.. toen hij het deed heb ik hem zo hard aan gespoord en zij tegen hem zo als je dit echt wilt ga dan maar zo hard als je wil het hek in. En ja hij gaat ongelooflijk ver in zijn "ik wil niet werken" en als je hem op de andere volte zet weet hij wel weer een anderen uitweg.
Het spijt me dat ik dat heb gedaan en dat zal ook niet iedereen accepteren maar ik zit hier al een jaar mee te tobben en dat jaar ervoor met zijn bit vast houden em weglopen.
Kaus
Geplaatst: 21-02-16 22:23
Weet je zeker dat hij pijn heeft? Ik zou eerst daar naar kijken. Verder blijf ik bij mijn methode. Ik kon mijn paard met zijn neus tegen mn knie trekken en nog ging ze in volle galop richting de uitgang. Doodeng aangezien onze bak is omheind met lint. En niet te veel per keer uitlokken, ten minste als je weet wat de trigger is.
Anoeska27
Geplaatst: 21-02-16 22:23
In welke regio woon je?
Hilary
Geplaatst: 21-02-16 22:25
Ess_Ramona schreef:
Pijn, zadel en tanden uitgesloten?
Dit. Meestal helpt neus naar je knie ook niet, dan denderen ze juist over de buitenschouder heen. Ik zou eerder buitenstelling vragen en dus 'te recht' over de volte rijden.
Doet je paard dit in elke gang? Op beide handen? Op elke plek in de bak?
Floortz
Geplaatst: 21-02-16 22:25
Wat zegt je instructeur of instructrice ervan? Heeft die geen advies gegeven?
Maar... je paard is 6, dat lijkt me niet echt puberen.
Valt hij altijd over dezelfde schouder weg? Doet hij dit met longeren ook? Als je slangevoltes rijdt, blijft hij dan regelmatig, of valt hij uit het ritme?
piezze
Geplaatst: 21-02-16 22:41
Je moet vooral gewoon doorrijden. Hij moet geen winst hebben aan zijn gedrag en uiteindelijk zal hij beseffen dat hij alleen maar extra zich moemaakt. Probeer het gedrag voor te zijn door voor je op jet punt bent waar hij dat doet bijvoorbeeld overgang te maken naar de stap of halthouden. Met het bit heeft het eigenlijk niks te maken. Wel met jouw rijden. Probeer te leren het paard constant onder controle te houden met minimale teugeldruk. Gebruik je houding (altijd jezelf lang maken en diep in het zadel zitten als je remt) goed boven het middelpunt zitten met je gewicht en zo stil mogelijk te leren zitten. Hou de commando s naar je paard eenvoudig. En stel kleine doelen voordat je gaat rijden.
Je moet er vooral geen groot ding van maken. Je paard pakt ruimte waar jij die mogelijkheid laat. Jij doet iets dus niet goed genoeg. Probeer te achterhalen waar je die ruimte geeft en corrigeer jezelf.