Paard gaat liggen en rollen terwijl je erop zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

famkehorses

Paard gaat liggen en rollen terwijl je erop zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 20:13

Een paar weekjes geleden ging ik op een pony van een vriendin.
ineens tijdens het stappen ging de pony liggen en rollen..
Met zadel erop.. In de 2 jaar dat zij hem heeft heeft hij dat nog nooit gedaan!
heel appart.. Zij is er ook wel benieuwd naar want hem toen heeft bezield..
Weet iemand hier misschien antwoord op ;)

Kuggur

Re: Paard gaat liggen en rollen terwijl je erop zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:18

En terwijl dit paard dit deed, stond je erbij en keek je ernaar..?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:19

Haha dit had ik ooit met me shetlander alleen ging ze niet rollen maar liggen. Weet niet wat het bij jullie paard heeft kunnen betekenen.

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 20:20

Kuggur schreef:
En terwijl dit paard dit deed, stond je erbij en keek je ernaar..?

Ja..

waldo199

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:22

Er kan vanallles aan de hand zijn he,
Je meot er niet gewoon bij staan en er naar kijken op zn minst hem overeind halen
Je zadel gaat hem in zijn rug drukken+hij gaat ook nog eens kapot als er een paard van +- 500 kg op komt te liggen.
Misschien is t wel koliek..

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:24

Reden jullie in een bak ? Of op een weiland , hoe zag de bodem eruit ?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:24

ik heb het eens gehad met een manege pony in het water :o
Mijn eigen paardje probeerde het ook wel eens op een heerlijk zandpad in het bos. Ik denk om zich weer even te drogen/schuren in het zand.
Uiteraard in beide gevallen even goed been gegeven zodat de paardjes weer omhoog gingen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:25

Oh jeetje, dat is echt ontzettend slecht voor de rug van het paard. Paarden willen wel eens gaan rollen met een ruiter erop, maar dat moet je absoluut niet toelaten. Paarden begrijpen namelijk niet dat rollen met een zadel op zo slecht voor ze is!

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:25

Bij ons vroeger op de ponyclub gebeurde het ook wel eens dat een pony tijdens de les ging liggen/rollen of er een poging toe deed. Misschien hebben ze dan gewoon zin om even lekker te rollen, hebben ze ergens jeuk of hebben ze geen zin meer om te werken...
Zorg dat je meteen aandrijft als je voelt dat je pony aanstalten maakt om te gaan liggen. Desnoods een tik met de zweep geven of iets roepen zodat hij het wel uit zijn hoofd laat. Mocht hij toch gaan liggen, zorg dan vooral dat jouw been niet tussen het paard en de grond terecht komt ;)

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 20:26

waldo199 schreef:
Er kan vanallles aan de hand zijn he,
Je meot er niet gewoon bij staan en er naar kijken op zn minst hem overeind halen
Je zadel gaat hem in zijn rug drukken+hij gaat ook nog eens kapot als er een paard van +- 500 kg op komt te liggen.
Misschien is t wel koliek..

Natuurlijk hebben we hem overeind gehaald
maar dat ging eerst moeilijk omdat hij heftig aan het rollen was
na afloop was er niks met het paard en de spullen aan de hand.

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 20:26

jansje73 schreef:
Reden jullie in een bak ? Of op een weiland , hoe zag de bodem eruit ?

In de bak met de bodem was er niks aan de hand.

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 20:28

Mariett schreef:
Oh jeetje, dat is echt ontzettend slecht voor de rug van het paard. Paarden willen wel eens gaan rollen met een ruiter erop, maar dat moet je absoluut niet toelaten. Paarden begrijpen namelijk niet dat rollen met een zadel op zo slecht voor ze is!

Ja dat weet ik..
gelukkig was er niks ernstigs

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:32

Famkehorses, De pony is gaan liggen omdat de bak lekker zanderig en rul was. Dat vinden paarden fijn. Voor ze gaat liggen loopt ze de bodem af te snuffelen naar het lekkerste plekje. Als jij hebt zitten suffen kletsen of ... in elk geval niet opgelet hebt dan kan het dus gebeuren dat een pony dit doet. Haar hoofd omhoog halen tijdens het snuffelen en even aansporen had dit kunnen voorkomen. Het komt dus door jou.. Sorry het is niet anders.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:33

Sorry Jansje73 dat ik het gras voor je voeten weg gemaait hebt, ik hield het niet meer...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:39

Het rollen kan meerdere redenen hebben die gaan van (buik) pijn tot stress af moeten vloeien. Het is geen goed teken als je paard onder het zadel wil gaan rollen.

Ondanks dat dit een teken van ongemak (geestelijk of lichamelijk) is mag je dit niet toestaan en behoor je het paard van de grond te houden. Wel een is het een terug naar de tekentafel ding, dus uitzoeken wat er aan de hand is.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:54

PP > YRT

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:02

Die van mij rolt graag in het zand dus op een strandje moet ik oppassen en haar actief houden. Zoals mrie al zegt Is dit duidelijk van te voren te zien doordat ze met hun snufferd over de grond lopen.

Mocht je toch te laat zijn en ze zakt gelijk laten stoppen. Dan maar wat minder vriendelijk een zadel in de rug kan schadelijke gevolgen hebben.

Dat er dan maar weer gelijk ongemakken moeten zijn bij het paard vind ik dan weer wat overdreven. Paarden rollen nou eenmaal graag en waarschijnlijk heeft de pony dit nog nooit gedaan bij je vriendin, omdat ze actiever erop zit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:05

Zal ws (gas)koliek zijn.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:13

Een paar jaar geleden hadden wij een ijslanderkruising die exact 1 keertje braaf een zandpaadje op en neer ging en als je wilde omkeren per direct ging liggen. Met of zonder zadel niet relevant. Rondje in de wei/bak hetzelfde. Pony had gewoon geleerd zo onder het werk uit te komen. Achteraf waarschijnlijk de reden dat hij was verkocht door de vorige eigenaresse.....die wilde endurance gaan rijden met hem :+

Gelukkig hoefde hij bij ons niet zo veel. Een jaar laten werd hij ziek en moesten we hem helaas laten inslapen. Maar wat een karakter dat dier! :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:19

Ts zei al dat de pony het nog niet eerder heeft gedaan.

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:22

Hahaha heel herkenbaar een pony bij ons op de manege doet precies hetzelfde. Wel meteen streng en duidelijk zijn. Als pony's eenmaal doorhebben dat ze kunnen rollen gaan ze het zeker vaker doen :')

Mischien de pony voor het rijden loszetten zodat ze kan rollen voor het rijden.

Opletten dat de boom van het zadel heel blijft. Als pony's gaan rollen met zadel kan de boom breken. Een gebroken boom is niet zo fijn op de rug van een dier

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 02:08

Heeft ie alleen op de zij gerold of ook geprobeerd om over de rug te rollen?

En bij dat laatste geloof ik er maar weinig van, dat boom niet verbogen of gebroken is!

Een paar honderd kilo of meer, die op een boom drukt, vernield wel!

En misschien handiger als iemand die ouder is en vertsand van zaken heeft, eens naar t zadel kijkt!

Succes!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 02:41

Mijn paard gaat ook graag rollen in de bak. Dat is de fijnste plek vind ze :)

Verder ken ik er ook een die altijd gaat rollen om de ruiter van zijn rug te krijgen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 06:11

Vroeger deed mijn pony dat ook als ik les had bij de manege. Was hij redelijk bezweet en dan is zo'n grote bak zand een feest. Ik weet niet hoevaak dat ik er snel af heb moet springen om te voorkomen dat ik er onder lag. Uiteindelijk was ik wel in staat om het te voorkomen want begon door te hebben wanneer hij dag wilde doen. Maar was dus alleen omdat hij bezweet was en graag wilde rollen. Weet niet of de pony bezweet was?

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 13:21

mrie schreef:
Famkehorses, De pony is gaan liggen omdat de bak lekker zanderig en rul was. Dat vinden paarden fijn. Voor ze gaat liggen loopt ze de bodem af te snuffelen naar het lekkerste plekje. Als jij hebt zitten suffen kletsen of ... in elk geval niet opgelet hebt dan kan het dus gebeuren dat een pony dit doet. Haar hoofd omhoog halen tijdens het snuffelen en even aansporen had dit kunnen voorkomen. Het komt dus door jou.. Sorry het is niet anders.

Ik ben het daar niet helemaal mee eens