eigen pony of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sterrevinny

eigen pony of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 09:20

hallo *\o/* ik had even een vraagje , ik wil graag een eigen pony maar ik weet niet of dat handig is , en wat heb je daar dan allemaal voor nodig en hoeveel geld kost dat dan ? ik ben 11 jaar en rijd 6 jaar paard :) ik wil alleen maar tips ! geen stom commentaar :j

ik vroeg me af : wat heb je eigenlijk allemaal nodig voor een eigenpony al wil je dit gaan doen :

~ parelli
~ mennen
~ vrijheidsdressuur
~ rijden
~ buitenrijden
~ springen
~ longeren

alvast bedankt <3

Change3x

Re: eigen pony of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:22

Heb je het al met je ouders besproken?

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:28

Ik zou eerst even met je ouders over leggen of het wel kan. Hebben jullie het geld voor een eigen pony? Kunnen jullie de pony ergens stallen in de buurt? Als de pony ernstig ziek wordt, kunnen jullie dan de dierenarts rekening betalen?

Edit: typefouten

_sterrevinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 09:34

M0N5T3R schreef:
Ik zou eerst even met je ouders over leggen of het wel kan. Hebben jullie het geld voor een eigen pony? Kunnen jullie de pony ergens stallen in de buurt? Als de pony ernstig ziek wordt, kunnen jullie dan de dierenarts rekening betalen?

Edit: typefouten

ik heb t al met mijn ouders overlegd maar nog geen antwoord , ik heb wel al wat op marktplaats rondgezocht voor stalling. de dierenarts kosten enzovoorts weet ik niet ;)

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:35

Kijk even rond op de wiki, daar staat een heleboel informatie! http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Paarden_houden

Als ik jou was zou ik voorlopig eerst nog een verzorgpony nemen. Een paard kost veel tijd, energie en geld. Kijk eerst even of je het écht iets vind. Overleg het ook goed met je ouders, ik ga ervan uit dat zij de komende jaren je paard (financieel) zullen onderhouden. Zij zullen er dus ook mee in moeten stemmen en er volledig achter kunnen staan. Succes! :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:35

Ga maar uit van een paar duizend euro (en de rest). De koop lijkt misschien niet 'duur', maar alles wat erbij komt kijken wel. Voeding, wormenkuur, tandarts, hoefsmid, stalling e.d. en als het paard ziek word, kan dat ook al gauw veel geld gaan kosten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:37

een pony is duur,niet in aanschaf maar de rest.Vooral als je hem op een manege moet stallen.En inderdaad....ze worden weleens ziek.En als je er zelf iets vanaf weet is dat makkelijk,maar ik denk dat dat op je 11 de niet mogelijk is.Dan ben je dus aangewezen op een dierenarts.

Is een verzorgpony niet een beter idee?Dan kun je kijken of je het nog zo leuk vind om in de kou en de regen de pony te gaan verzorgen....iedere dag :+

kimmie636

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:38

Een paard kan erg onverwachte kosten hebben. En het kost altijd meer dan dat je denkt. Of dat wil je weer bvb gaan springen en dus een springzadel ofzo. Maar kwa stalling is het erg verschillend. En ik zou goed zoeken want je bent natuurlijk nog best wel jong voor een eigen pony. Ook de verantwoordelijkheid enzo. Je kan niet steeds alles aan een ander vragen. Alvast heel veel succes!

_sterrevinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 09:39

Equiine schreef:
Kijk even rond op de wiki, daar staat een heleboel informatie! http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Paarden_houden

Als ik jou was zou ik voorlopig eerst nog een verzorgpony nemen. Een paard kost veel tijd, energie en geld. Kijk eerst even of je het écht iets vind. Overleg het ook goed met je ouders, ik ga ervan uit dat zij de komende jaren je paard (financieel) zullen onderhouden. Zij zullen er dus ook mee in moeten stemmen en er volledig achter kunnen staan. Succes! :)

bedankt voor de tips ! *\o/*

_sterrevinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 09:40

kimmie636 schreef:
Een paard kan erg onverwachte kosten hebben. En het kost altijd meer dan dat je denkt. Of dat wil je weer bvb gaan springen en dus een springzadel ofzo. Maar kwa stalling is het erg verschillend. En ik zou goed zoeken want je bent natuurlijk nog best wel jong voor een eigen pony. Ook de verantwoordelijkheid enzo. Je kan niet steeds alles aan een ander vragen. Alvast heel veel succes!

ja daar heb je wel gelijk in .. maar alsnog heel erg bedankt !
Laatst bijgewerkt door _sterrevinny op 13-09-15 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:41

Per maand kost alleen het onderhoud, afhankelijk van waar je woont natuurlijk, gemiddeld rond de 300 euro. Daarnaast moet je natuurlijk aanschafgeld hebben en een spaarpot voor plotselinge medische kosten van rond de 5000 euro.
Reken dus dat je een 10.000 moet hebben voor je een paard kan gaan kopen en zeker weten dat je per maand 300 euro kan missen. De meeste ouders kunnen dat simpelweg niet missen...

_sterrevinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 09:42

troi schreef:
Per maand kost alleen het onderhoud, afhankelijk van waar je woont natuurlijk, gemiddeld rond de 300 euro. Daarnaast moet je natuurlijk aanschafgeld hebben en een spaarpot voor plotselinge medische kosten van rond de 5000 euro.
Reken dus dat je een 10.000 moet hebben voor je een paard kan gaan kopen en zeker weten dat je per maand 300 euro kan missen. De meeste ouders kunnen dat simpelweg niet missen...

oja , zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken :D

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:48

Wat leuk dat je eigen pony wilt! Toch zou ik op jouw leeftijd voor een verzorg of lease pony gaan. Een pony aanschaffen kan duur zijn, dat hoeft niet, maar de bijbehorende kosten zullen blijven.
Denk hierbij aan elke maand stalling, jaarlijks bezoek van een tandarts, fysio en zadelmaker. Iedere 6 tot 8 weken de hoefsmid, alle toebehoren (dekens, hoofdstel zadel etc.) lessen , en natuurlijk een potje voor DA kosten. DA kosten lopen erg snel op, je bent zo 400 tot 2000 euro kwijt.
Mochten je ouders toch voor een pony willen gaan, laat de pony iig keuren.
Een eigen pony of paard klinkt leuk en dat is het ook, maar het kost veel. Verzorgpony of lease is ook heel leuk!
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:53

Zijn je ouders ook fan van paarden zodat ze je kunnen helpen, of hebben ze helemaal niets met paarden???
De goedkoopste manier om een paard of pony te stallen, is op een huurweitje (of als je zelf ruimte genoeg hebt, thuis), maar dan is het wel handig om volwassen mensen met paardenkennis te hebben (je ouders), die je kunnen helpen met de zorg.
En ja, als een paard/pony ziek wordt, lopen de kosten soms erg hoog op en in jou geval zullen je ouders dan moeten bijspringen. Heb je ouders die zelf niets met paarden hebben, dan kan dit soms toch tot problemen lijden, het is immers moeilijk om in te schatten hoe ziek een paard/pony is als je niet weet hoe gezonde paarden zich normaal gedragen.

_sterrevinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 09:55

XxFlossxX schreef:
Wat leuk dat je eigen pony wilt! Toch zou ik op jouw leeftijd voor een verzorg of lease pony gaan. Een pony aanschaffen kan duur zijn, dat hoeft niet, maar de bijbehorende kosten zullen blijven.
Denk hierbij aan elke maand stalling, jaarlijks bezoek van een tandarts, fysio en zadelmaker. Iedere 6 tot 8 weken de hoefsmid, alle toebehoren (dekens, hoofdstel zadel etc.) lessen , en natuurlijk een potje voor DA kosten. DA kosten lopen erg snel op, je bent zo 400 tot 2000 euro kwijt.
Mochten je ouders toch voor een pony willen gaan, laat de pony iig keuren.
Een eigen pony of paard klinkt leuk en dat is het ook, maar het kost veel. Verzorgpony of lease is ook heel leuk!
:)

oke ! bedankt voor de tips ! :+

_sterrevinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 09:56

SandraVerl schreef:
Zijn je ouders ook fan van paarden zodat ze je kunnen helpen, of hebben ze helemaal niets met paarden???
De goedkoopste manier om een paard of pony te stallen, is op een huurweitje (of als je zelf ruimte genoeg hebt, thuis), maar dan is het wel handig om volwassen mensen met paardenkennis te hebben (je ouders), die je kunnen helpen met de zorg.
En ja, als een paard/pony ziek wordt, lopen de kosten soms erg hoog op en in jou geval zullen je ouders dan moeten bijspringen. Heb je ouders die zelf niets met paarden hebben, dan kan dit soms toch tot problemen lijden, het is immers moeilijk om in te schatten hoe ziek een paard/pony is als je niet weet hoe gezonde paarden zich normaal gedragen.

nou ja , mijn ouders zijn er niet echt fan van , mijn moeder heeft wel vroeger gereden en wil dat weer gaan oppakken .. maar verstand hebben ze er niet echt van |(

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:58

Ik weet niet of het al gezegd is, maar houd ook rekening met school. Je bent nu 11, wat ga je studeren? Heb je dan nog tijd voor je pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:03

_sterrevinny schreef:
SandraVerl schreef:

nou ja , mijn ouders zijn er niet echt fan van , mijn moeder heeft wel vroeger gereden en wil dat weer gaan oppakken .. maar verstand hebben ze er niet echt van |(

Maar dan heb je toch al wel een volwassene in de buurt die je kan helpen. Als je moeder ook wil rijden, kunnen jullie samen de pony delen. Ik denk dat je dan toch wel een goede kans hebt om lekker een eigen pony te hebben hoor. Spreek er eens goed met je moeder over en maak goede afspraken over hoe je het wil aanpakken. Succes, ik duim voor je

_sterrevinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 10:13

SandraVerl schreef:
Maar dan heb je toch al wel een volwassene in de buurt die je kan helpen. Als je moeder ook wil rijden, kunnen jullie samen de pony delen. Ik denk dat je dan toch wel een goede kans hebt om lekker een eigen pony te hebben hoor. Spreek er eens goed met je moeder over en maak goede afspraken over hoe je het wil aanpakken. Succes, ik duim voor je

oja , daar heb je wel gelijk in ! ik zal het nog een keer met mn moeder overleggen *\o/* super bedankt !

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:22

Vergeet ook niet dat je met een eigen pony ook les moet nemen en liefst meteen vanaf het begin. Jullie moeten nog met elkaar vertrouwd worden, jij rijdt misschien anders dan de pony gewend was of de pony reageert anders dan jij gewend bent dus iemand moet meteen helpen zodra er iets niet lekker gaat. Als je daar te lang mee wacht, kan je grotere problemen krijgen en je hebt nog niet de ervaring om dit zelf op te kunnen lossen.
En je hebt in het algemeen nog begeleiding nodig dus zoek stalling op een plek waar mensen zijn die je een beetje kunnen helpen, zeker in het begin dus bv. manege of pensionstal. Kijk ook of de pony naast de stal ook de wei op kan anders kan hij door te weinig beweging wel eens enthousiaster worden dan je fijn vindt. ;)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:40

Is wel de droom van elk penny meisje.
Ik denk dat jij erachter moet gaan zien te komen of jij een typisch penny meisjes droom hebt of dat je dat ook werkelijk zou kunnen.heb je wel eens een pony geleasd? Als je dat op jou manege zou kunnen, met alle taken die daarbij horen, kan je ervaren of het iets voor jou is.
Dan pas kan je verder gaan vragen over wat je allemaal nodig hebt enzo...
Eerst ervaring opdoen :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:44

Chasey schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar houd ook rekening met school. Je bent nu 11, wat ga je studeren? Heb je dan nog tijd voor je pony?

er zijn ook mensen die niet gaan studeren,maar een baan zoeken ;)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:54

Ik zou eerst eens een verzorgpony gaan zoeken. Dan kun je alvast wennen aan hoe het is om altijd voor een paard te moeten zorgen. Je ouders kunnen dan ook zien of je er genoeg tijd voor hebt en ze krijgen meer tijd om na te denken of het financieel haalbaar is. Je lijkt het in elk geval wel te begrijpen dat het erg duur is voor je ouders, goedzo!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:05

Dan moet je rekening houden met je baan :P Geerke :P

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:09

Alles wat met "paard" te maken heeft is duur, je kint dan ook veel besparen op verzorgmiddelen, op vliegenspray en manen spul shampoo en cremespoeling