Alleen maar rijden?!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cavallo_uomo

Alleen maar rijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 00:22

Hoi!
Ik lees steeds vaker dat mensen alleen maar een eigen paard of verzorgpony/paard nemen om te rijden. Of alleen maar naar de manege gaan om te rijden.
Zelf vind ik rijden niet het belangrijkste, maar meer het omgaan met paarden.
Hoe denken andere mensen hierover?

(Ik weet niet zeker of het hier goed staat, maar dat hoor ik vanzelf wel)

Apple

Re: Alleen maar rijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:01

-> YRT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:07

Heel eerlijk? Ik zou ook een paard kopen om het rijden. En dan bedoel ik niet dat ik alleen maar rijd, zeer zeker niet, maar het rijden zou ik niet kunnen missen en om die reden zal ik dan ook geen shetlander of welshje aanschaffen. Grondwerk, wandelen, longeren e.d. vind ik allemaal onwijs leuk en als ik een eigen paard zou hebben zou ik dat ook zéker doen (Dus niet alleen rijden!), maar als ik een paard koop wil ik er wel op kunnen rijden, gewoon omdat ik het leuk vind. Mennen lijkt me trouwens ook erg leuk. :j

Daarbij is de manege bedoeld om paard te rijden. Ik ben tot nu toe geen manege tegengekomen waar je een pony mag poetsen/longeren/grondwerken of whatever als je er niet rijdt.

EDIT: Stal schoonmaken etc hoort er natuurlijk allemaal bij, vind dit geen probleem en zelfs leuk om te doen. Niet dat ik nu ineens overkom als een troela die haar paard afbeult en er alleen maar op rijdt. :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-15 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:08

Bij een paard hoort nu eenmaal ook verzorging. Paard poetst en zadelt zichzelf immers niet :) En de stal schoonmaken doet deze ook niet zelf. Wil je dat niet doen, denk ik dat je beter een andere sport kan gaan zoeken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:12

Ik heb 2 paarden en ik vind vooral het rijden fijn :P
Natuurlijk vind ik het leuk om ook gewoon even bij ze te zijn, maar het rijden is voor mij toch de ultieme ontspanning en beloning voor al het werk en het geld die ik er aan besteed.
Het rijden is voor mij echt de drijfveer. Als ik door omstandigheden niet kan rijden dan is mijn humeur daar ook naar. Ik zou mijn paarden in de mate van het mogelijke wel houden moest ik er niet meer op kunnen rijden, maar dan zal ik toch veel minder lang met hun bezig zijn. Ik zou het in ieder geval heel erg missen. Kan het dus zeer goed begrijpen dat bijrijders voornamelijk willen rijden. Ik zou ook niet toehappen als ik enkel maar klusjes en grondwerk mag doen met een verzorgpaard, daarmee maak je mij echt niet gelukkig. Ik heb er al jaren lessen op zitten, veel verschillende paarden gereden, op stallen gewerkt, ik zou het zonde vinden om nu enkel nog maar naast het paard te lopen. Daarvoor heb ik echt veel te fanatiek gelest en gereden om dat allemaal zomaar naast me te leggen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:13

Ik vind rijden niet zo belangrijk. Rij redelijk weinig, vind het gewoon leuk om met mijn paard bezig te zijn. Hij is nu 7 en heb hem uitgebreid de gelegenheid gegeven om uit te groeien. Maar nu gaan wel wat meer aan de bak.
Ik vind het ook leuk om te kijken als iemand anders lekker op mijn paard aan het rijden is, kan ik net zo veel lol aan beleven als dat wanneer ik er zelf opzit.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:25

Yezzi schreef:
Heel eerlijk? Ik zou ook een paard kopen om het rijden.

Mee eens. Ik zou ook geen paard kopen als ik er niet op kan rijden. Maar dat betekend niet dat ik alleen maar wil rijden.
Ik ben ongeveer 3 uur per dag bezig met alles eromheen zoals mesten, voeren, onderhoud van de stallen/weiland, etc.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:26

11 jaar geleden kreeg ik mijn 1e eigen paard, dat was toen een veulen van 5 maanden. Daar kon ik dus nog lang niet op rijden. :) Ik denk dat ik daar wel mee bewezen heb dat het mij niet alleen om het rijden gaat. Een klein jaar later kreeg ik een rijpaard bij.

Tegenwoordig een haflinger onder mn kont sinds anderhalf jaar. Die is wel bereden. Ik rijd zeker niet elke dag. We trainen ook volgens de academische rijkunst vanaf de grond. Als ik rijd is het op het moment in het bos.
Wij wisselen dus af. Ook ga ik wel eens lekker wandelen. Of gewoon lekker tutten en verder niks.
Ik merk dat mn haf deze afwisselingen ook fijn vindt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:26

Ik heb het idee dat TS bedoeld dat paard maar opgezadeld en al klaar staat en dat er verder niets hoeft worden gedaan aan poetsen, op-afzadelen en stal uitmesten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:31

Maartje1990 schreef:
Ik heb het idee dat TS bedoeld dat paard maar opgezadeld en al klaar staat en dat er verder niets hoeft worden gedaan aan poetsen, op-afzadelen en stal uitmesten etc.

Als je een eigen paard koopt is dit niet eens mogelijk, dus ik heb geen idee waar TS dat dan vandaan heeft.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:34

Op de manege waar ik rijd, hebben ze sinds een jaar of 2 'klusjes.' Dat houdt in dat iedereen die hier oud genoeg voor is en een klusje kan doen, dit ook moet doen. Op het blaadje waarop staat op welke pony je moet rijden, staat ook achter je naam wat je klusje is. Dit zijn dingen als vegen, waterbakken vullen, een stal/paddock/weiland uitmesten of, als je wat ouder bent, een pony poetsen en op of afzadelen of de paarden naar binnen halen. De manege eigenaresse is hiermee gekomen omdat zij meestal tot 's avonds laat bezig was met het opruimen en vegen van de rommel van andere, en omdat zulke klusjes nou eenmaal bij het paardrijden horen. Natuurlijk zijn het niet de leukste dingen en koopt niemand een paard om de stal eens even lekker uit te mesten, maar het moet gedaan worden.

De meeste manege klanten reageerden hier goed op, maar er zijn er helaas ook een paar die weggegaan zijn. Want 'je gaat toch naar een manege om paard te rijden, niet voor andere dingen.' Ergens geef ik ze daar gelijk in, de belangrijkste reden waarom ik naar de manege ga, is om te rijden. Maar om stallen uit te mesten, pony's te poetsen en of/af te zadelen of met een kreupele pony stappen, vind ik absoluut geen probleem en vaak nog leuk ook.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:36

Ik heb ook mijn paarden gekocht om op te rijden. Als ik een paard ga bijrijden dan doe ik dat ook voor het rijden, verzorging komt er gewoon bij.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 17-03-15 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:36

Ik vind het rijden ook totaal niet belangrijk.
Het gaat voor mij om de omgang met het paard, samen een band opbouwen en groeien.
Lekker samen wandelen, bij ze in de wei zitten, enz.
Je kan zoveel moois van een paard leren.

En als er dan uiteindelijk een goede band is kan je best af en toe een buitenritje maken, maar dat is niet het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:38

Rijden is voor mij het minst belangrijke. Vind ik ook het minst leuke om te doen eigenlijk!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:50

Wij hebben samen 4 paarden en 3 daarvan komen weinig onder het zadel gewoon uit tijdgebrek.

Als we een zondag samen vrij zijn en het is mooi weer worden ze opgezadeld voor een buitenrit maar verder staan ze vooral in de wei en worden ze verzorgt.

Ik vind het prima zo. Paarden ook wel geloof ik.

Paard 4 staat pension gestald en wordt normaal gesproken 4/5x per week gereden maar daar betaal ik ook veel meer voor.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:57

marindexo schreef:
Op de manege waar ik rijd, hebben ze sinds een jaar of 2 'klusjes.' Dat houdt in dat iedereen die hier oud genoeg voor is en een klusje kan doen, dit ook moet doen. Op het blaadje waarop staat op welke pony je moet rijden, staat ook achter je naam wat je klusje is. Dit zijn dingen als vegen, waterbakken vullen, een stal/paddock/weiland uitmesten of, als je wat ouder bent, een pony poetsen en op of afzadelen of de paarden naar binnen halen. De manege eigenaresse is hiermee gekomen omdat zij meestal tot 's avonds laat bezig was met het opruimen en vegen van de rommel van andere, en omdat zulke klusjes nou eenmaal bij het paardrijden horen. Natuurlijk zijn het niet de leukste dingen en koopt niemand een paard om de stal eens even lekker uit te mesten, maar het moet gedaan worden.

De meeste manege klanten reageerden hier goed op, maar er zijn er helaas ook een paar die weggegaan zijn. Want 'je gaat toch naar een manege om paard te rijden, niet voor andere dingen.' Ergens geef ik ze daar gelijk in, de belangrijkste reden waarom ik naar de manege ga, is om te rijden. Maar om stallen uit te mesten, pony's te poetsen en of/af te zadelen of met een kreupele pony stappen, vind ik absoluut geen probleem en vaak nog leuk ook.

Echt? Ik betaal € 60 per maand om op een manege te rijden. Ik poets en zadel zelf natuurlijk, maar als ik voor dat geld ook nog verplicht stallen moest staan gaan uitmesten vertrok ik ook. Ik heb geen eigen paard, omdat ik naast het rijden, poetsen en op- en afzadelen geen verplichtingen wil. Bovendien zou ik het als eigenaar absoluut niet oke vinden als een paar tienermeiden een kudde paarden naar binnen haalt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:11

marindexo schreef:

Serieus?! Ze zou ook personeel in kunnen huren... Om dit te verplichten vind ik echt heel onprofessioneel. Ik hoef in de Albert Heijn toch ook niet te helpen met vakkenvullen omdat ik er toevallig mijn boodschappen doe? Het is een bedrijf, dus zo moeten ze ook handelen. Natuurlijk kunnen ze vragen of er mensen zijn die vrijwillig mee willen helpen maar dan moet daar i.m.o. wel iets tegenover kunnen staan (gratis les oid). Ze zijn op iedere stal bezig tot 's avondslaat dus dat is een beetje een flutsmoes.

Enfin, ik vind rijden wel degelijk heel belangrijk. Ben ook echt niet zo'n tutterd die nog uren kan poetsen e.d. :o

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:21

Ik heb mijn verzorgpaard niet alleen om te rijden! Vind het ook heerlijk om gewoon bij haar te zijn en andere dingen met haar te doen zoals longeren, wandelen of lekker spelen in de bak, knuffelen en tutten! Daarbij vind ik de verzorging en het uitmesten van stal, bak, weiland erbij horen en is zeker geen probleem!

Oftewel ik vind het heerlijk om bij haar te zijn of ik nou kan/wil rijden of niet! :)

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:32

Ik vind het rijden ook niet het belangrijkste, mijn eerste pony is/was een mini Shetlander met "x" beentjes waar rijden absoluut niet op kon bovendien was ze toen ook nog maar 1, kon met haar toen alleen maar tutten en wandelen. Nu ze ouder is doe ik nog steeds het zelfde. Een jaar nadat ik mijn mini had heb ik wel een grotere pony er bij genomen, maar ook hier rij ik niet heel vaak mee sta sinds kort op een andere stal en wil het nu wel wat meer opbouwen als dat mogelijk is.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:39

Ik krijg zelf geen voldoening uit longeren of poetsen :o
Kijk, de verzorging omheen vind ik prima om te doen, maar ik wil daarnaast wel kunnen rijden.
Kijk, het is ook weer niet zo dat als m'n bijrijdpaard kreupel is, dat ik meteen zeg 'toedeloe.' Dan heb ik tenminste de tijd om eens te leren vlechten :')

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:44

Ik vind rijden niet zo belangrijk. Ik heb in 2011 een veulen gekocht die over 2 maanden 4 jaar oud gaat worden. Ze is vorig jaar zadelmak gemaakt. Ik heb er nu 4x op gereden (en dan alleen nog maar wat stappen en draven). Ik doe dat omdat ik haar de tijd wil geven, ze is nog jong, maar ook omdat ik echt kan genieten van andere dingen dan alleen maar rijden. Longeren, dubbele longe, wandelen, een enkele keer vrijspringen en vooral veel tutten is wat ik echt leuk vind om te doen.
Dit jaar ga ik ook mijn oude leasepony terug kopen. Daar ben ik inmiddels te groot voor en koop haar dus niet om te kunnen rijden. Zat andere dingen om met haar te doen.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:44

Ik vindt zelf het rijden ook niet het belangrijkste.

Ik heb nu 4 paarden, eentje is beleerd en daar ga ik dan af en toe mee op stap als ik alleen ben. Met zijn tweeën kan ik mijn ruin meenemen en dan gaat alles ook goed. Maar ik heb meer plezier in het samen zijn met mijn paarden, gewoon lekker op het land rond lopen, naar ze kijken en lekker knuffelen. Nog leuker vindt ik om kleine veulentje groot te zien worden en ze de basis te leren.

Twee van mijn paarden zijn niet beleerd, een is nog te jong, en de andere is blind en word 4, maar daar hoop ik wel wat meer mee te kunnen doen straks omdat hij ook wel graag even uit het land word gehaald :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:47

Als ik niet zou kunnen rijden zou het voor mij niet hoeven, maar dat betekent niet dat ik alle andere klusjes en werkzaamheden er omheen verschrikkelijk vind.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:49

Ik ben nu 23, ik ben egonnen met rijden toen ik 8jaar was. Toen vond ik het rijden en poetsen leuk maar alles andere niet.
Langzaam begon ik me er aan te ergeren dat mensen alleen maar voor het rijden komen. Borstel erover, zadel en hoofdstel erop en hop lekke rijden. Na rijden wordt zadel en hoofdstel eraf gedaan en pony staat bezweet en ongepoetst in de boks.
Ja hier begon ik me snel te veranderen en goe voor te poetsen maar ook na verzorgen. Als het nodig is de paar mesthoopjes weghalen. Pony blij ik blij.
Mijn merrie heb ik vijf jaar gehad waarvan 4,5 jaar niet kunnen rijden wegen hoefkatrolontsteking. Ze onderging niet veel pijn, maar heb dan ook alleen gestapt met haar en als ze zich goed voelde een beetje gedraafd.
Ik heb twee shetjes gehad waar ik niet mee kon rijden en een jong hengst, ik ben het dan denk ik gewend om bodumwerk te doen en alles wat er omheen komt.

Ik vind het zelf niet zo erg als mensen een paard verzorgen om te rijden maar die moeten wel bedenken dat 80% bestaat uit klusjes doen naast het paard.

de verzorgster van mijn shetjes is gekomen omdat ze het als haar eigen heeft gezien en mocht zien. Ze heeft alles mogen doen, ze moest alleen op het water letten en heel veel plezier heben.

Mijn mijn paard was het anders, die mensen zijn alleen gekomen om te rijden en laten mijn paard bezweet en onverzorgd in het weiland staan. Zo iets wil ik niet zien, die zijn dan ook snel weggegaan.
Dat het om het rijden gaat is niet erg maar ik wil dat het paard goe verzorgt wordt. Klusjes hoefen ze verder niet te doen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:51

marindexo schreef:

Ja als je dan ook minder hoeft te betalen oke, maar als je volle mep betaald dan vind ik dan zou ik ook vertrekken :+ betaald toch niet om daarna ook nog ff een stal te mesten of wei....