paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Moderators: Neonlight, Sica, balance

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSBSx
Berichten: 239
Geregistreerd: 01-07-14

paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 20:39

Ieder paard is natuurlijk anders, je hebt paarden die nog aardig groen zijn... en je hebt ook paarden die echte knuffel beestjes zijn. Ieder persoon houd van andere types... ik ga morgen kijken bij een pony die volgens de beschrijving, filmpjes en foto's heeelemaal bij me past, ik was ook helemaal verkocht toen ik haar zag. Ik heb vorig jaar een pony bekeken en bereden maar nee, ik merkte direct dat ik er absoluut geen klik met haar had, maar hoe merk je nou of het ECHT iets voor je is en of je een klik hebt?

Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:41

Dat vraag ik me ook wel af..
Met mijn verzorgpony een half jaar geleden bleek na een tijdje gewoon dat er geen echte klik was..
Je kan natuurlijk een band opbouwen, maar soms werkt het gewoon niet.

Cinnepin

Berichten: 8988
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:43

Dat voel je vanzelf!
Ik heb het in mijn leven niet vaak meegemaakt! Maar 3 paarden waar ik een echte klik mee had! ( en nu heb ).
Je voelt elkaar aan en het samen werken gaat gewoon leuk, samen plezier. Weten wanneer het goed is...dat een beetje denk ik.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:45

Geloof me, als je erop zit weet je het direct! Je zegt zelf, je weet ook wanneer iets zeker niet iets voor je is. Dan weet je ook wat goed voelt.

vertrouw op je gevoel, ga er open - minded naartoe en laat je verassen.

Het klinkt heel zweverig allemaal maar wanneer je op de "juiste" zit weet je dat gewoon en zal je twijfel weg zijn.

Snorlex

Berichten: 2536
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:45

Bij het aandraven kreeg ik een kriebel in mijn buik :))
Soms liggen we compleet met elkaar overhoop, maar als ik dan weer denk aan die eerste drafpassen...

Mijn pony gaf gewoon een heel vertrouwd gevoel :) en dat terwijl hij steigerend in mijn nek hing de eerste keer dat ik hem uit het weiland haalde.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 27-02-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:46

Soms merk je dat direct, soms is er niets maar komt het later ...
Met mijn pony Ollie, had ik echt niet direct een klik. Ik ruilde haar in op mijn vorige paard, ik vond dat mijn paard goed terecht moest komen en kon voor haar een goede plek krijgen, mits ik Ollie overnam.
De klik kwam pas na een paar maanden, toen we steeds fijner met elkaar overweg konden. Ze is een geweldige pony!
Met een van onze andere pony's (ik heb er 3) had ik die klik al op het moment dat ik haar foto zag. En dat terwijl zij 'alleen maar' als gezelschaps pony bedoeld was ... dus nooit op gereden (nu ook nog niet en ik ben echt gek op haar)
Onze 3e pony was liefde op het eerste gezicht (zoon van pony Ollie) maar pffff die heeft me op de proef gesteld. Nu heb ik zoiets van hij hoort erbij maar ik heb hem al heel vaak achter het behang willen plakken...

Dus die 'klik' ... tja, die krijg je... of niet en als het er niet direct is bij het 1e contact wil dat niet zeggen dat dat niet nog kan komen.
En met de een heb je het meer dan met de ander. De ultieme 'klik' dat komt maar een paar keer als het meezit in je leven voor ... dus wees daar zuinig op.
Persoonlijk heb ik zoiets (heb al heel wat paarden en pony's gehad en meegemaakt) dat als je na een jaar / anderhalf jaar nog niets met je dier hebt, gaat dat ook niet meer gebeuren. Maar dat is mijn mening en ervaring. Tot die tijd geef ik het in ieder geval wel een kans.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 27-02-15 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lieketjuh
Berichten: 161
Geregistreerd: 03-08-14
Woonplaats: in 't noorden

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:46

idd je moet iets bij hem voelen.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:47

Ik heb een klik als het paard met mij wil communiceren, contact zoekt. Maar hoeft helemaal niet hetzelfde te zijn wat een ander onder de klik verstaat.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:47

Ik heb geholpen op een handelsstal met veel wisseling in paarden en je merkt inderdaad vrij snel als je erop stapt of zelfs als je het paard borstelt of het 'werkt' of niet. :) Ik houd bijvoorbeeld van koele, redelijk voorwaartse paardjes met humor. Zodra ik een paard grappig vind en me niet erger aan bijvoorbeeld gedrag of manier van reageren dan zit het goed. Een echte klik had ik ook met zo'n drie paarden op deze stal, dat was zo opstappen en wegrijden en elkaar heel goed aanvoelen. Voor sommige paarden moet je dan meer moeite doen, of vind je toch vervelend reageren, en dan is de 'klik' er voor mij niet (hoewel je er dan nog veel van kunt leren, en hoewel sommige mensen een 'uitdaging' juist weer leuk vinden..) Kortom: voor iedereen kan dat anders zijn! :)

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:47

Bij mijn vorige paard sloeg de klik in als bliksem! Ik moest hem hebben!
Maar bij mijn huidige paard had ik niks wat er ook maar op leek als een klik. Maar hij was wel precies wat ik zocht! Dit was ook een enorme moeilijke keuze, want ik wist niet of er wel ooit een klik tussen ons kwam. Toch heb ik hem gekocht en tussen ons is de klik echt gegroeid. Wel moet ik zeggen dat de klik met mijn huidige paard toch we sterker nu is, dan met mijn vorige paard waar de klik op het eerste gezicht er al was!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28025
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:47

Dé klik voelde ik meteen. Twee keer. Bij mijn tweede paard en bij mijn huidige paard. Vooral bij Daan wist ik het toen ik hem ontmoette meteen: die moest mee. :j Zelfs voordat ik er überhaupt op had gezeten, dus met rijden had het bij mij niks te maken. Het is een soort gevoel dat alles klopt. Dat alles op z'n plek valt. Ik werd zelfs een beetje emotioneel terwijl ik toch meestal vrii koelbloedig ben :j

Bij mijn eerste pony had ik het bijvoorbeeld niet. Lief dier hoor, en heb haar 7 jaar gehad en met veel verdriet verkocht, maar dé klik heb ik bij haar nooit gehad. :n

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70848
Geregistreerd: 24-05-08

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:13

TAO -> YRT

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70848
Geregistreerd: 24-05-08

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:15

Je voelt het inderdaad. Ik had het meteen toen ik de advertentie zag en las. Toen ik mijn paard later in het echt zag en ging rijden zei mijn hele gevoel; dit is ze! En dat is gebleven.

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:37

Ik had niet direct een klik met mijn paard. Ik was op zoek naar een braaf recreatie paardje en de eerste maanden was hij alles behalve dat. De klik is bij ons gegroeid en wordt met de dag steeds sterker. En nog zijn er wel eens dagen dat ik hem achter het behang wil plakken. Het is een heerlijk sensibel paard met een sterk karakter en gelukkig erg werkwillig. Vooral de momenten dat hij weer eens iets op zijn manier eng vind en als een achterlijke gaat lopen snurken zijn niet altijd even grappig, maar weet nu precies hoe ik daar mee om moet gaan.

Mijn eerste paard kende ik al voordat ik haar kocht, reed regelmatig op haar in de manege lessen en daar had ik wel gelijk een klik mee. Kon ook alles met haar, ze volgde mij overal waar ik heen liep. Was doodbraaf.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:39

Als je niet meer de wilskracht/behoefte hebt om af te dingen. :+

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:45

Ik denk dat je bij het kopen van een paard eigenlijk nooit helemaal weet wat je koopt.
Had met mijn huidige paard wel echt meteen een klik. Toen ik er voor het eerst op ging rijden dacht ik echt: omg, wauw!!
Uiteindelijk nu ik haar heb zijn de dingen toch niet zo gelopen als ik had verwacht, maar die klik is zeer zeker blijven hangen!
Dus idd, je zult het vanzelf wel voelen

Karla

Berichten: 3930
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:45

Een ding waar je wel op moet letten, wat bij mij dus bijna fout gegaan was, is dat je het niet zo graag wilt dat je de klik een soort van "erbij verzint". Bij het eerste paard dat ik ben gaan bekijken, wilde ik schijnbaar zo graag een klik of ik was gewoon zo in een droomwereld beland dat ik er zelf een klik bij had verzonnen. Bij de 2e of 3e keer dat ik ging kijken, merkte ik toch wel dat er eigenlijk helemaal geen klik was en dat het voor mij eigenlijk "gewoon" een paard was (het klinkt hard, maar het is wel zo...). Ik was gewoon zo enthousiast dat ik voor het eerst in mijn leven een paard ging bekijken, een paar dat helemaal perfect leek....

Bij het paard dat ik uiteindelijk ook heb gekocht, heb ik bij de 2e bezichtiging pas een klik gekregen. En ik ben nu nog steeds heel erg blij met haar!

Piekosjj

Berichten: 5500
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:47

Ik zei vroeger altijd 'die is er altijd meteen', maar ik ben in de tussentijd dus mooi van mening veranderd. Toen ik 7 jaar geleden met mijn huidige verzorgpaard begon was het alleen maar ruzie en elkaar niet begrijpen, verre weg van een klik. Pas na een goede 1,5 a 2 jaar leek de vonk pas over te slaan. En nu? Die pony is me 't beste wat me ooit is overkomen, en die klik die is er zeker wel. :j Bij mijn andere verzorgpony was de klik er wel meteen, maar heb ik nooit zo'n intense band opgebouwd als met de pony die ik hierboven beschreef.

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:50

Ik denk dat je het moet vergelijken met vriendschap: met sommige mensen heb je direct iets, bij sommige duurt het even en bij andere is het er gewoon niet.

Zo heb ik eens 2 Shetjes verzorgd, bij beide was de 'klik' er niet meteen, maar met de een heb ik echt een sterke band gekregen en met de ander is het nooit echt wat geworden.

Ik heb nog geen 'directe klik' meegemaakt, maar wel dat je snel merkt of een paard iets voor jou gaat betekenen of niet.

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:53

Toen ik nog bij een manege reed had ik het al, het ene paard voelde geweldig en het andere niet.
Toen ik bij mijn eerste paardje kwam en zijn pyjama uitging had ik het direct. Deze is leuk en inderdaad wij hebben een klik. hoe kan ik niet beschrijven. met ons tweede paardje heb ik het minder, hij is leuk en lief en vertederd mij maar niet zoals mijn eerste paardje. Ik denk dat het net zo werkt als bij je echte liefde, hij/zij is het gewoon <3

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:54

Ik heb een pony waar, direct toen ik hem als een nog geen uur oud veulen zag, wist dat we iets hadden.
Mijn merrie had ik vanaf de foto direct iets mee. Toen ze er echter was bleek heel duidelijk dat ze een merrie was, en ik geen merrie mens ben. Ze heeft t daarbij heel moeilijk gehad. Toen ik eenmaal bedacht dat ik vol voor haar zou gaan om haar er bovenop te krijgen, was daar ineens de klik. Ik wist wat zij wilde en andersom.
Met allebei mijn pony's kan ik met volle zekerheid zeggen dat ik de klik heb. De een dus direct, de ander kwam later.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:54

Ik heb het één keer gehad.
Ik viel voor zijn bescheidenheid, afwachtendheid en diepe respect en dat maakte dat ik me direct op m'n gemak voelde bij hem. Erg fijn.

F_inley

Berichten: 6420
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:57

Ik voelde het bij beide paarden gelijk. Heb er ook eentje op proef gehad daar had ik niet gelijk het gevoel bij deze is ook terug gegaan omdat de klik er niet was.
Ga op je eigen gevoel af maar pas wel op voor emoties en blijf helder nadenken en laat zeker keuren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:00

Je merkt het en zeker als je vaker gaat kijken voor de aanschaf merk je vanzelf of de band er is of niet. Ik heb in de loop van de jaren heel wat dieren gehad en eigenlijk bij allemaal meteen of in tweede instantie het goede gevoel. Ook al waren ze niet logisch of juist afstandelijk of helemaal niet wat je zoekt.

Maar bij allemaal ook geen seconde spijt gehad van de aanschaf. Bij onze pas gekochte jonge tinker is er een hele zoektocht aan vooraf gegaan. Heel wat dieren gezien die kwa rijden en grootte goed bij me zouden passen maar waar ik me niet kon voorstellen dat ik ze zou aanschaffen. Tot ik de advertentie zag van ons jonge mannetje. Alleen bij de eerste keer kijken liep het niet zoals ik gehoopt had. Hij reageerde wat afstandelijk en zijn draf gooit veel te hoog op. maar ja nog een keer gaan kijken omdat er meer stonden die een optie waren.

Alleen toen was meneertje een heel stuk opener en begon ik toch wel het idee te krijgen dat hij was wat ik zocht. De derde keer moest ik hem uit mijn broekzak verwijderen ongeveer. En hij voelde de tweede keer al heel erg vertrouwd aan. Borstelen en hoevenkrabben zo los in de wei bij een net anderhalf jaar guppie, zonder ook maar een aarzeling. Maar echt geen seconde spijt ook.

janahxginger
Berichten: 910
Geregistreerd: 29-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:04

Dat is iets dat je op de moment zelf voelt vind ik. :) Toen ik een nieuw paard kreeg waren er paarden waarvan het rijden totaal niet ging en we gewoon geen klik hadden. En dan de laatste die ik testte was perfect. Alles ging super. En in de omgang ook. En nu is hij de mijne. <3
Kies waar jij je het beste bij voelt. :)