Doorverkoop paarden bij slager

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skinfaxi

Doorverkoop paarden bij slager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 17:19

Allereerst, sorry als dit verkeerd staat, ik weet niet zo goed waar dit hoort.

Hier op bokt zie ik veel mensen die het niet fijn vinden als ze een paard naar de slacht brengen, en hun paard vervolgens opeens bij een andere eigenaar zien staan. Oftewel: De slager heeft je paard doorverkocht.
Maar waarom vinden veel mensen dit zo erg? Ik zie er eigenlijk niet veel nadelen in.

Groetjes, :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:21

Omdat mensen hun paarden over het algemeen niet voor niets naar de slager brengen. Bijvoorbeeld omdat hun paard geen waardig leven meer kan leiden, de beste (en meestal enige) uitweg is dan vaak een einde maken aan hun leidensweg. Doorverkopen door de slager betekent dat hier voorlopig nog geen einde aan komt.

TurdusMerula

Je brengt je paard naar de slager 'omdat hij dood moet'. Daar is dus een reden voor, anders zou het paard worden verkocht. Daarnaast is het sowieso niet ok als iemand zijn afspraak (slachten) niet nakomt.

luuca

Vaak beslist iemand (particulier) om een paard naar de slager te verkopen door bijvoorbeeld een blessure waardoor het paard niet erg comfortabel meer kan leven. Als het paard dan doorverkocht wordt weet je niet wat ermee gebeurt, terwijl je het paard eigenlijk uit zijn lijden wilt verlossen.

Rocamor

Stel dat je paard zodanig versleten is dat het zonder pijn geen grasmaaier kan zijn. Of dat het paard ohz zodanig levenslijp is, dat het zelfmoord is om erop te gaan.

Je maakt de keuze om afscheid te nemen van zo'n dier, aangezien het niet met pijn hoeft te lopen / aangezien je niet wilt dat iemand (incl het paard) verongelukt.

Dan zou ik mijn paard niet bij een ander willen zien staan. Ik maak bewust die keuze als er iets met het paard is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:23

Omdat de meeste mensen op Bokt, die een paard naar de slager brengen, dat doen omdat dat paard iets mankeert wat niet meer beter wordt.
Als zo'n paard dan tóch wordt doorverkocht bij de slager, komt het bij iemand terecht die niet weet dat dat paard pijn heeft, dus zie je het al voor je: paard krijgt een zadel op en er klimt iemand op die van dat paard eist dat het van alles doet terwijl dat paard pijn heeft.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:23

Omdat het paard met een reden bij de slachter staat. Deze hoeft niet altijd zichtbaar te zijn. Als ik mijn paard verkoop aan de slachter verwacht je dat deze dood is en je hem niet meer tegenkomt. De shock is groot als je hem tegenkomt. Buiten dat mag een slachter dat helemaal niet doen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:24

Het punt is als je paard iets mankeerd en versleten is, pijn heeft of soms gek in hun hoofd en dus gevaarlijk zijn en je wilt het paard dus een lijden besparen en je brengt hem weg voor de slacht wil je ook dat dit ook gebeurt en niet dat een slager deze voor een hele mooie prijs door verkoopt met alle gevolgen van dien.
De meeste paarden gaan niet zomaar weg naar de slacht....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:25

Zoals gezegd, je breng je paard niet voor je lol naar de slager. Er zal dan meestal iets aan mankeren waardoor hij niet pijnvrij of veilig (voor zichzelf of omgeving) verder kan leven.

Als mijn pony's op zijn zou ik het ook echt niet leuk vinden als die toch nog blijkt te leven.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 17:25

O oke dan snap ik het :)
Dankjewel!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Doorverkoop paarden bij slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:44

TAO -> YRT

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:07

Mijn stalbaas heeft ooit een paard verkocht voor de slacht omdat het paard heel raar was, hij kon 9 van de 10 dagen braaf zijn maar soms ineens ging er een knop om en raakte hij in paniek of werd hij agressief zonder aanleiding. Door een goede portie dom geluk was het eigenlijk nog niet echt mis gegaan maar desondanks vond men het paard veel te gevaarlijk. Alleen toen verkocht die slager dat paard vervolgend dus door aan een manege 8)7 , je kan je wel voorstellen dat een dergelijk paard op een manege dus staatsgevaarlijk is en toen zijn er dus ook inderdaad wel mensen gewond geraakt. Die slager wist waarom het paard geslacht moest worden en heeft dat gewoon bewust verzwegen en mensen in gevaar gebracht zodat hij 1000,- meer opstreek :$ .

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:41

Mijn oude bijrijdpaard bleek ook verkocht te zijn door de slager.
Dat paard had enorm veel pijn maar vertrouwde maar heel weinig mensen om het te laten zien.
Dat paard heeft 2 jaar lang enorm veel pijn geleden zonder dat de nieuwe eigenaar(die hem van de slacht kocht) dat wist. Hij is tijdens het rijden helemaal ingestort omdat hij zich niet meer groot kon houden en is toen overleden.

Meeste paarden gaan met een rede naar de slacht, het is vaak niet eerlijk tegenover de paarden om ze nog een ronde door te laten gaan omdat ze er van buiten nog goed uit zien.
Laatst bijgewerkt door MaritB op 30-01-15 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic uit bericht verwijderd

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:21

Maar wij hadden op de manege ook een paard die we hebben gekocht van de slager. Dit paard was M springen en Z dressuur. Maar had eerst een hoefbreuk gehad. Vorige eigenaar heeft dat helemaal laten genezen en toen weer gestart. Toen kreeg ze een pees blessure. ( iets te snel teveel gedaan?!) Eigenaar wilde graag Z starten en had geen zin om het paard weer tijd te geven zodat ze kon genezen.

Slachter vond het oneerlijk om dit paard te slachten.

Merrie is nu heel gelukkig en start weer wedstrijden. Is weer helemaal gezond..
Laatst bijgewerkt door MaritB op 30-01-15 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:27

Hetzelfde is met die rusthuizen die "oude/kapotte" paarden overnemen en ze alsnog verkopen... aan maneges, als sportpaard...

Als iemand onnodig zijn paard naar de slacht doet omdat ie hem niet verkocht krijgt en de pony is nog gewoon goed en de slager verkoopt hem door... Tjah... Dan heb ik er geen moeite mee... Maar als iemand weet dat een pony om een reden geslacht wordt.. tjah ;)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:43

Het merendeel van de slachters zijn goede. Geven om paarden en verkopen hem niet door. Misschien dat er wat rotte appels tussen zitten. Gewoon even je huiswerk doen.

Stel je paard is kreupel en de verzekering neemt hem over...die paarden worden volgens mij veel vaker weer doorverkocht.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:53

Moderatoropmerking:
Willen jullie ontopic blijven? Het wel of niet laten slachten is in deze niet de vraag, het gaat er om waarom men het erg vind dat het paard wordt doorverkocht. Alvast bedankt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:02

Ik ga mee met wat Heike een half uur terug schreef.

Ik heb heel wat prettige uren op manege paarden gezeten, waarvan de slager vond, 'dat de dood niet nodig was'.
Ik ben nadrukkelijk niet boos op dat soort slagers.
(....ik koop zelf als vegetariër alleen levende paarden bij slager.)

Maar ik heb ook als principe: ga zelf mee als je paard naar de slager gaat, of iemand die je echt vertrouwt. Ooit stond ik naast een snoepje van een paard, prachtig lijf - lastig karakter en na twee jaar dokteren nog steeds kreupel. Zo'n dier moet maar niet worden doorverkocht, daar zouden brokken van komen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 07:34

Er zijn slagers die paarden opkopen voor de slacht maar dat kan ook in bvb Italië gebeuren.
En verkocht is verkocht.
Als je zelf als eigenaar je paard wegbrengt dan kan de slager het paard niet door verkopen omdat jij dan zelf de opdracht tot slachten geeft.
Dus zelf wegbrengen of bij de slacht zijn is de enige manier om zeker te weten dat je paard ook geslacht word en nooit het paard verkopen en op laten halen door de slager.
Want dan is hij vrij om met het paard te doen wat hij wil net als bij elke verkoop.
Of het ethisch is dat is de vraag maar het kan wel.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:42

Nee hoor. Bij onze slager hoefde ik me geen zorgen te maken. De meeste zijn goede hoor.
Vroeger knipte ze de staart en manen af, zodat ze dat paard niet door konden verkopen..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:35

Ik ken een verhaal van een merrie die nadat haar veulen eraf was is verkocht voor de slacht dus staart eraf geknipt.
Is toen gewoon doorverkocht met als opmerking het veulen heeft het afgebeten.
Dus het gebeurt wel degelijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:22

Wanneer je je paard zelf naar het slachthuis brengt, is doorverkoop niet mogelijk.
Eenmaal aangevoerd op een slachthuis mag een dier daar niet meer levend vandaan.

Breng je hem naar een handelaar die hem voor je wegbrengt, of laar je hem ophalen, dan weet je dus nooit zeker waar die belandt.

Handelaren brengen (slacht)paarden vaak op maandag naar de markt in Barneveld.
Daar komen veel Belgische handelaren die oa opkopen voor se slacht in België.
Maar soms lijkt een paard gewoon nog te goed voor de slacht en komen ze zo in de handel terecht.

Wanneer jij je paard met eem bepaalde noodzaak/reden naar de slacht brengt, wil je neem ik aan dat het paard ook echt doodgaat. Omdat er wat aan mankeert, al dan niet duidelijk zichtbaar.
Dan is het erg pijnlijk als je er later achter komt dat het paard in de handel terecht komt.

Zelf wegbrengen is dan dus de beste optie, evt wachten tot hij dood is, dan weet je echt zeker dat je paard zijn eindbestemming heeft bereikt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:28

Pily schreef:
Allereerst, sorry als dit verkeerd staat, ik weet niet zo goed waar dit hoort.

Hier op bokt zie ik veel mensen die het niet fijn vinden als ze een paard naar de slacht brengen, en hun paard vervolgens opeens bij een andere eigenaar zien staan. Oftewel: De slager heeft je paard doorverkocht.
Maar waarom vinden veel mensen dit zo erg? Ik zie er eigenlijk niet veel nadelen in.

Groetjes, :)

Ze hadden gewoon met het dier mee moeten gaan tot het einde bij de slager, dus niet ff brengen en gelijk weg terwijl het nog leeft, je weet maar nooit.

Gewoon meegaan tot aan het schieten en of na het schieten ff controleren of het doodligt....

Je bent er toch ook bij wanneer het ingeslapen wordt door de dierenarts? dan zie je het toch ook doodliggen.

Want paarden he, daar is geld mee te verdienen, het is heel raar in de paardenwereld.

Het is erg, want ze zijn niet voor niets naar de slager gegaan, om de redenen die hier al gezegd zijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:19

Paard bij de slager wegkopen of "adopteren" is over het algemeen niet zo'n goed idee omdat zoals al gezegd je meestal geen gezond paard laat slachten.
Toch is het feit dat er heel wat prima paarden via de slager een tweede leven hebben gevonden. Er zijn zelfs paarden als jong dier bij de slager weggekocht die daarna op olympisch niveau gepresteerd hebben. Dat komt ook doordat er nogal eens jonge paarden naar de slager gaan omdat er simpelweg geen markt voor is en ze niets waard zijn behalve dan de vleesprijs.

Dan heb je natuurlijk ook nog slagers en slagers. Ik ken mensen die een hoef terug vroegen als bewijs dattie echt geslacht was.
Laatst bijgewerkt door MaritB op 30-01-15 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:51

er zitten ook goede paarden tussen waarvan de vorige eigenaars er van af moesten door problemen.
ik ken ook iemand die een paard heeft dat ook naar de slacht zou gaan en was er verschikkelijk aan toe.
als je nu naar dat beest kijkt is het zeker een wauw paard en ook nog een supper lief karakter.
ik eet daarom ook bewust geen paarden vlees je weet nooit wat voor leven zo'n beest heeft gehad en wat voor middelen dan ook dat gevaarlijk voor ons kunnen zijn.