Paard Inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseRider13

Paard Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 17:52

heey!
Ik ga morgen op een zorgboerderij wonen! Heel fijn, maar wat nog fijner is: ze hebben 3 paarden!
1 van de paarden is nog niet helemaal ingereden.
Woensdag was ik een dagje mee komen kijken op de boerderij en mocht ik eerst op Angel, en zwarte pony die ZZ dressuur heeft gelopen. Is een superfijne pony die ook goed kan springen!
Later zag de boer dat ik best goed kan rijden en besloot hij mij op Fair te zetten, die dus nog niet helemaal is ingereden...
Eerst gelongeerd zonder zadel, daarna met zadel en toen erop!
De boer hield Fair in het begin vast, ze ging er heel vaak vandoor of maakt een rare sprong.
Hij liet Fair los, en het ging perfect! Volgens de boer was er nog niemand waarbij het zo goed ging!

Alleen heb ik nu een probleempje... Ik heb nog nooit een paard ingereden en ik mag Fair nu verder in gaan rijden....
Heeft iemand tips? Ik wil haar ook graag laten springen, dus hoe kan ik haar het beste kennis laten maken met een hindernis?

xx

Eske_B

Re: Paard Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:03

Er is maar 1 juist antwoord: les nemen bij een goede instructeur en niet zelf aanklooien. Iets verkeerd aanleren is makkelijk, iets afleren een stuk moeilijker :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:15

zou ik ook doen.. :-)
veel plezier ermee en succes !

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:17

Iemand erbij houden die er verstand van heeft, leer je gelijk hoe je het goed moet doen :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:18

Je maakt je eerste fout al door aan springen te denken, eerst basis erin en vertrouwen en dan springen dat is vaak ruim na een jaar pas van toepassing. Goede les en iemand die verstand heeft van inrijden erbij halen

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:19

Aan de foto's in je andere topic te zien lijkt het mij geen goed plan zelf te gaan prutsen, inderdaad altijd hulp erbij!

Donna1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:19

Hoi,

Als je hier geen ervaring mee heb, doe het dan niet zelf! Er kan zoveel fout gaan, dat zou zonde zijn. Het is zoals eerder genoemd het best om met proffesionele hulp aan de slag te gaan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:26

_Zoe schreef:
Aan de foto's in je andere topic te zien lijkt het mij geen goed plan zelf te gaan prutsen, inderdaad altijd hulp erbij!

Hier moet ik me bij aansluiten :=

Dit is niet bedoeld als belediging, maar ik zou nog wat meer lessen nemen voordat je een paard gaat inrijden :j

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:42

Toch wel grappig dat je dan in je advertentie heb staan dat je meerdere paarden hebt ingereden, en hier schrijft dat je dat nog nooit heb gedaan.

Maar enige advies wat ik kan geven is hetzelfde als de mensen boven, zoek goede hulp erbij, niet zelf aanklooien!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:54

grappig hoe sommige het gevaar er niet van in zien en denken dat het opstappen en weg rijden is. wat ik me vaak afvraag en nu weer is TS wat verwacht jij er zelf van? wat denk jij eigenlijk dat het inhoud om een paard in te rijden. wat denk jij dat je een paard als eerst moet bij brengen? kan jij in kleine stapjes denken zodat je paard daar in mee kan? en wat word er van jou verwacht denk je?

besef jij wel wat de gevolgen kunnen zijn? wat er was gebeurd als de boer hem los had gelaten en het niet goed was gegaan maar ook los was gaan rond bokken? en waarom denk je dat een paard bokt en er vandoor gaat als hij aan de lijn zit? is hij er dan wel aan toe om al los te gaan?... jij denkt van wel omdat het toevallig goed ging dit keer maar het tegendeel kan je zomaar de volgende keer bewezen worden. ik ben opgegroeid met paarden en werk nu zon 6 jaar met jonge paarden (2 tot 5-6) en zelfs ik maar nog wel eens een inschattingsfoutje want alles draait om aanvoelen en niet elk paard laat alles even duidelijk merken, zien of voelen. ik sluit me aan bij vorige reacties. als ik je andere topics en profiel bekijk ben jij echt niet klaar om een paard goed in te rijden en geloof me ik bedoel dit niet gemeen maar uit bescherming omdat ik weet wat de gevolgen kunnen zijn voor jou en voor t paard.

ik snap wel dat je je trots voelt als zon boer dat zegt hoor! zou ik ook zijn en zeker als ik jou leeftijd had! alleen denkt zon boer: ooh mooi makkelijk, weer iemand die het wil proberen, mooi goedkoop, nieuwe ronde nieuwe kansen. geloof me, ik ken dit soort types en ik denk meerdere mensen met mij. het gaat die boer niet om jou kunnen maar om het feit dat hij dat paard moet willens en wetens in gereden wil hebben met of zonder slachtoffers. dat bewijst hij maar weer door het jonge paard die bokt en er vandoor gaat aan de lijn gewoon domweg los te laten. jonge paard met meisje op zijn rug die hij niet kent in totale onzekerheid. enige wat mij dat zegt is dat die boer ook geen idee heeft wat hij aan het doen is. sorry als dit vervelend over komt maar ik hoop echt dat je er vanaf ziet en ook begrijpt waarom dat beter is.

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 11:13

Hahah, het is ook echt niet zo dat ze nog helemaal niet is ingereden (sorry, daarin was ik onduidelijk), ze is nu vier maanden onder het zadel en het is meer een beetje de laatste dingen aanleren. Want ze doet alles wel gewoon goed :) Dat ze wegsprong had ook veel te maken met dat ze schrok, en met dat soort paarden heb ik wel ervaring. Maar het was meer de vraag van wat ik kan doen met haar... want ondertussen doet ze stap draf en galop wel goed

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:19

Mijn advies is toch echt hulp vragen....

Niet vervelend bedoeld maar wat bedoel je met de laatsje dingetjes aanleren ?
Ik heb mijn paard ook zelf ingereden en nu 2,5 jaar later is het einde van het leren nog lang niet in zicht.... Er komt zoveel kijken bij het aanleren van verschillende oefeningen en het verfijnen van het rijden...

En goed aan leren is makkelijker dan slechte gewoontes af leren!!

Succes!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:28

Wat bedoel je zelf met de laatste dingetjes?
Op deze termijn ben je normaal geproken nog heel erg met de basis bezig. Als je zelf niet goed weet hoe verder te gaan dan denk ik dat het advies moet zijn om les te nemen en samen te groeien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:31

Stap draf en geloo xijn niet alleen de basisstappen dat zijn er nog meer en als je deze niilet zelf kujt oonoemen vind ik het gecaarlijk als je er zelf mee aan de slag gaat. Dat je eraan begint prima eens moet de eerste keer zijn maar met begeleiding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:32

Na 4 maanden onder het zadel doe je nog niet veel meer dan stap draf galop en wat stuuroefeningen.

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 09:43

Hahahah lol, heb ook niks aan jullie :P
Ik vraag tips, niet om afgezeikt te worden, ik weet heus wel waar ik aan toe ben en waar mijn paard aan toe is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:47

Niet dus, anders vraag je het niet, toch?

Ik ben mijn paard nu aan het inrijden, en dat vereist veel geduld, kennis en een zachte hand. Niet te snel willen gaan en alles goed opbouwen, niets er doorheen duwen. Aan springen zou ik volgend jaar zomer eens denken.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:48

De mensen voor mij zeiken je echt niet af. Ze proberen je alleen te helpen.

Wat ze zeggen is dat het gewoon heel moeilijk is om een paard alles goed aan te leren. Je kan vast netjes rijden, maar dat betekent niet dat je ook een paard alles kunt leren.

Om het paard in te kunnen rijden, zelf dus, adviseren ze je om les te nemen. Dat zorgt ervoor dat je je paard alles goed aanleert én dat je zelf nog beter leert rijden! Een win win situatie dus!

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:54

Jij vraagt om tips en iedereen adviseert je om les te nemen. Volgens mij is dat een hele normale tip als je 13 jaar bent en een paard wilt inrijden?

Dat is geen afzeiken hoor TS :) . Met wat hulp erbij weet je 100% zeker dat het goed gaat, het hoeft maar 1x mis te gaan en dan kan het ook flink mis gaan .. :n

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:46

TS, dit is geen afzeiken. Een paard inrijden en goed doorrijden is niet zomaar iets, dat doe je met hulp van een ervaren iemand en/of instructeur, zeker de eerste keer :)

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:14

TS dan rij je toch lekker op een hindernis af in volle galop en wacht je af of hij wel of niet springt. je weet het allemaal zo goed kom dan hier niet om tips vragen. er zijn kundige mensen op dit forum die jou tips geven en jou niet afzeiken maar een paard inrijden is niet zomaar iets. 4 maanden onder het zadel is niks want bij inrijden ga je 3 stappen vooruit en na een paar weken ineens weer 2 stappen terug waardoor het vaak lang duurt. tussen een half jaar en een jaar onder het zadel krijgen ze vaak nog de "ik snap er niks meer van" periode waarbij je weer heel kort even bij 0 moet beginnen. het is niet zo appeltje eitje als jij denkt maar hej.. jij weet het vast wel op te lossen allemaal :).

alleen het feit dat je al aan springen denkt bewijst je onkunde en weetje dat is helemaal niet erg maar geef het dan tenminste toe en zoek hulp. je bent 13 meid dan heb je vaak nog heel wat te leren hoe netjes je ook kan rijden. inrijden of een proefje in het L rijden is nogal een groot verschil. totaal andere manier van werken, aanpakken en aanvoelen. maar helemaal goed als jij het allemaal al weet kan dit topic ook gesloten worden toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:28

HorseRider13 schreef:
Hahah, het is ook echt niet zo dat ze nog helemaal niet is ingereden (sorry, daarin was ik onduidelijk), ze is nu vier maanden onder het zadel en het is meer een beetje de laatste dingen aanleren. Want ze doet alles wel gewoon goed :) Dat ze wegsprong had ook veel te maken met dat ze schrok, en met dat soort paarden heb ik wel ervaring. Maar het was meer de vraag van wat ik kan doen met haar... want ondertussen doet ze stap draf en galop wel goed

Het doorrijden van een paard (dus de stap na de simpele basis; rondsturen/stap/draf/galop) is een vak apart.
Dan ga je een paard finetunen op de hulpen en die "basis" is heel belangrijk voor de verdere carrière van het paard.
De meeste mensen hebben daar de hulp van een instructrice voor nodig.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:33

Brainless schreef:
HorseRider13 schreef:

Het doorrijden van een paard (dus de stap na de simpele basis; rondsturen/stap/draf/galop) is een vak apart.
Dan ga je een paard finetunen op de hulpen en die "basis" is heel belangrijk voor de verdere carrière van het paard.
De meeste mensen hebben daar de hulp van een instructrice voor nodig.

klopt helemaal mee eens! ik doe het nu zon ruim 6 jaar ongeveer. maar ook ik krijg soms paarden binnen waarbij ik hulp van een professional nodig heb. maar fijn dat TS het gewoon makkelijk kan allemaal toch. ik denk dat ik TS maar een baantje aan bied.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:43

TS, ik ben zelf ook 13, je hoeft echt niet naar me te luisteren maar alsjebleift, zoals hier boven al zo vaak gezegd word, zoek er hulp bij. zelf heb ik vorig jaar ook een pony mogen 'doorrijden' en dat is ook zeker niet zonder slag of stoot gegaan. Eerste keren gingen goed, daarna heb ik er binnen n uur toch een aantal keer de grond gevoeld. Ik snap zeker dat je deze 'kans' wil grijpen, ik heb precies het zelfde gehad, maar denk er eerst is goed over na, en sta er bij stil dat het zeker niet gemakkelijk gaat worden.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:44

Vind sommige reacties wel erg sarcastisch geschreven. TS is 13, een beetje begrip. Snap dat jullie het haar duidelijk willen maken dat ze hulp nodig heeft omdat ze anders onbewust veel meer kwaad dan goed kan doen...

Snap ook dat het vervelend word dat er 100 topics over worden geopend door de wat jongere ruitertjes die vragen hoe ze een paard inrijden.. maar om nu gelijk zo sarcastisch te doen,het is n kind hoor en denk dat ze zo alleen maar meer denkt, laat iedereen maar praten.. lijkt me niet het doel...

TS, ben het wel met de rest eens. Zoek hulp, neem les met het dier.. Zo kom je vele malen verder en kun je ook oefenen! Verder is het natuurlijk leuk dat de boer het je vraagt, maar ga hier wel verstandig mee om ;)