100 grams deken oud paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

100 grams deken oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:01

Goedenavond allemaal!

Een vriendin en ik verzorgen een rond de 30 jaar oud paard. Nu maakt hij niet veel wintervacht aan. (Vorig jaar ook al niet) Hij stond, als het ging regenen, dus ook echt te rillen. De achterhand was steenkoud. We hebben er nu een 100 grams deken opgelegd omdat het toch wel gurig weer was vandaag met veel regen. Hij houdt deze sowieso op tot morgenochtend, dan komen we weer om te voeren.

We weten dus dat het paard weinig tot geen wintervacht aanmaakt. We willen hem dus aan handje helpen, maar hem ook de kans geven om een wintervacht aan te maken. Hoe zouden jullie het doen? Wij weten het niet meer....

Helaas kunnen we ook niet overleggen met de eigenaar. Als wij niet komen, staat hij rustig een dag of 2 zonder water. Ook staat hij weleens bijna een hele week zonder hooi. We komen dus wel iedere dag, dus zouden in principe dekens kunnen wisselen.

Hopelijk kunnen een aantal bokkers ons helpen :)

Groetjes :evaw:

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:06

Hopelijk hebben jullie wel gekozen voor een gevoerde regendeken dan.
Ik zou hem gewoon op laten bij het paard. Zeker gezien de leeftijd. Paard zal minder voedingsstoffen opnemen uit zijn voer en zichzelf warmhouden kost energie (die hij dus veel minder heeft).

Wel vreemd dat de eigenaar het dier rustig een week zonder hooi laat staan.
Basisbehoefte is toch wel ruwvoer en dat mag je een paard nooit onthouden vind ik.

Fijn dat jullie er wel dagelijks zijn voor hem +:)+

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:07

En waarom kunnen jullie niet overleggen met de eigenaar? :?

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:10

Ik zou als het mogelijk is toch een gesprek aan gaan met de eigenaar. Een week zonder hooi?? Het paard staat op een weide neem ik aan?

Een deken zal het paard prettig vinden als ik het zo lees maar (onbeperkt) ruwvoer lijkt mij hier toch zeker een verbeterpunt. Zorg dat het paard de beschikking heeft over voldoende ruwvoer, daarmee voorziet hij zich van ernergie om zich warm te kunnen houden. Daarnaast is vers water natuurlijk een must. Kunnen jullie niet wat extra bakken neerzetten zodat het paard altijd voldoende water/hooi heeft...

FriesWytske

Re: 100 grams deken oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:13

Bovendien groeit het gras tot op heden nog steeds.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:20

Mirranda schreef:
Hopelijk hebben jullie wel gekozen voor een gevoerde regendeken dan.
Ik zou hem gewoon op laten bij het paard. Zeker gezien de leeftijd. Paard zal minder voedingsstoffen opnemen uit zijn voer en zichzelf warmhouden kost energie (die hij dus veel minder heeft).

Wel vreemd dat de eigenaar het dier rustig een week zonder hooi laat staan.
Basisbehoefte is toch wel ruwvoer en dat mag je een paard nooit onthouden vind ik.

Fijn dat jullie er wel dagelijks zijn voor hem +:)+

Ja, het is een gevoerde regendeken :)
Dankje

FriesWytske schreef:
En waarom kunnen jullie niet overleggen met de eigenaar? :?

Omdat hij meestal 3 dagen lang op feesten zit en dan een week dronken rondloopt.

Sanniejtjuh schreef:
Ik zou als het mogelijk is toch een gesprek aan gaan met de eigenaar. Een week zonder hooi?? Het paard staat op een weide neem ik aan?

Een deken zal het paard prettig vinden als ik het zo lees maar (onbeperkt) ruwvoer lijkt mij hier toch zeker een verbeterpunt. Zorg dat het paard de beschikking heeft over voldoende ruwvoer, daarmee voorziet hij zich van ernergie om zich warm te kunnen houden. Daarnaast is vers water natuurlijk een must. Kunnen jullie niet wat extra bakken neerzetten zodat het paard altijd voldoende water/hooi heeft...

Het paard staat niet op de weide. Wij krijfen van de buren meestal een paar baaltjes hooi geschonken, omdat hij zo weinig krijgt. Voldoende ruwvoer is inderdaad belangrijk, helaas vind de eigenaar dat niet.
Bedankt! We zullen een aantal extra emmers neerzetten! Super!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:21

FriesWytske schreef:
Bovendien groeit het gras tot op heden nog steeds.

Het paard staat niet op de weide, helaas.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:36

Helaas werkt de eigenaar dus niet mee en weet wij niet hoe op te lossen met de dekens

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:38

Als het paard niet op een weide staat,staat het dan op stal,of in een paddock?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:40

Wodan198021 schreef:
Als het paard niet op een weide staat,staat het dan op stal,of in een paddock?

Het paard staan in een inloop stal. Er zit dus een paddock aan, helaas is het meer modder dan paddock. Wij hebben al een aantal pogingen gedaan dit op te knappen, maar het was tevergeefs.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:41

Klinkt alsof dit paard wordt verwaarloosd. Fijn dat jullie je over dit paard bekommeren. Maar het beeld van een rillend oud paard zonder gras of ruwvoer met een bezopen eigenaar roept bij mij het idee op hier een melding van te maken. Bij de dierenbescherming ofzo. Dit klinkt echt te zielig. Ik hoop dat jullie haar elke dag voeren totdat de situatie op welke manier dan ook verbeterd.
Laatst bijgewerkt door Equilibria op 15-11-14 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:42

100 grams is niet voldoende wanneer het nog frisser wordt en of gaat vriezen zeker niet bij een oud paard dat nauwelijks wintervacht heeft.

Bah, waarom heeft de eigenaar dan een paard als ie er niet voor zorgt.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:44

Equilibria schreef:
Klinkt alsof dit paard wordt verwaarloosd. Fijn dat jullie je over dit paard bekommeren. Maar het beeld van een rillend oud paard zonder gras of ruwvoer met een bezopen eigenaar roept bij mij het idee op hier een melding van te maken.

Een melding maken, ja dat wilden we misschien wel proberen. De buren zijn er mee bezig (waarvan er dus ook baaltjes hooi krijgen).

We moeten deze winter nog Door, iemand een idee hoe het zit met de dekens?

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:47

Viktor238 schreef:
Een melding maken, ja dat wilden we misschien wel proberen. De buren zijn er mee bezig (waarvan er dus ook baaltjes hooi krijgen).

Ik zou 2e hands ergens een 250 grams deken op de kop tikken en deze op doen wanneer het rond de 10 graden wordt. En als het vriest misschien nog een warmere. Ik hoop verder dat jullie regen deken van nu gevoerd is. Oudere magere paardjes krijgen het snel koud. Ik hoop dat je buren succes hebben.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:49

Je kunt als het echt bar koud word zowel de regendeken als 250 grams deken omdoen om er zo een 350 grams deken van te maken.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:50

Equilibria schreef:
Viktor238 schreef:

Ik zou 2e hands ergens een 250 grams deken op de kop tikken en deze op doen wanneer het rond de 10 graden wordt. En als het vriest misschien nog een warmere. Ik hoop verder dat jullie regen deken van nu gevoerd is. Oudere magere paardjes krijgen het snel koud. Ik hoop dat je buren succes hebben.

Bedankt voor de reactie. Ik zal meteen gaan zoeken.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:50

Wat heeft dat paard een geluk dat jullie en de buren zo lief zijn en voor hem zorgen!
Staat hij helemaal alleen of heeft hij paardengezelschap?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:52

soesita schreef:
Wat heeft dat paard een geluk dat jullie en de buren zo lief zijn en voor hem zorgen!
Staat hij helemaal alleen of heeft hij paardengezelschap?

Hartstikke bedankt, dat doet me goed :) .
Helaas staat hij helemaal alleen. De buren hebben wel paarden, naar wie hij gelukkig kan kijken en naar ze kan hinniken. (Zit alleen een sloot tussen)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:53

Meestal houd ik een de regendeken op tot het gaat vriezen, vorig jaar heb ik het hele jaar geen dikkere deken gebruikt. Ik zou deze deken gewoon ophouden, dus niet dan weer een dag op en dan weer af. Als het nu rond het vriespunt gaat, kun je een dikkere deken opdoen, bijv 300 gram regendeken. Ook deze kun je gewoon ophouden. kijk naar het paard, ene paard kan beter tegen de kou dan het andere. Ik denk dat het al scheelt dat hij niet nat wordt nu.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:56

dittaswart schreef:
Meestal houd ik een de regendeken op tot het gaat vriezen, vorig jaar heb ik het hele jaar geen dikkere deken gebruikt. Ik zou deze deken gewoon ophouden, dus niet dan weer een dag op en dan weer af. Als het nu rond het vriespunt gaat, kun je een dikkere deken opdoen, bijv 300 gram regendeken. Ook deze kun je gewoon ophouden. kijk naar het paard, ene paard kan beter tegen de kou dan het andere. Ik denk dat het al scheelt dat hij niet nat wordt nu.

Dankjewel :) . Hij heeft alleen een 100 grams deken en een onderdeken. Dan houden we vanaf nu deze deken maar op.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:58

Even tussendoor, is het niet erg dat we het paard de kans niet geven zelf een winter vacht aan te maken?

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:00

Paard is al oud en staat volgens jezelf al te rillen van de kou. Ik denk dat het gebruik van dekens alleen maar positief is in dit geval. Maar ook van mij complimenten overigens dat jullie je ontfermen over dit paardje. Keep up the good work! :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:02

Nee, dit kost erg veel energie en alleen maar goed dat hij hier nu geen energie hoeft in te steken gezien hij niet zo veel voer krijgt. Als hij zelf moet gaan aanmaken kan hij gaan invallen..

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 21:03

Equilibria schreef:
Paard is al oud en staat volgens jezelf al te rillen van de kou. Ik denk dat het gebruik van dekens alleen maar positief is in dit geval. Maar ook van mij complimenten overigens dat jullie je ontfermen over dit paardje. Keep up the good work! :)

Dan houden wij de deken maar lekker op :) .
Echt bedankt voor zo'n leuke reactie! Doet me erg goed :o

Batlow schreef:
Nee, dit kost erg veel energie en alleen maar goed dat hij hier nu geen energie hoeft in te steken gezien hij niet zo veel voer krijgt. Als hij zelf moet gaan aanmaken kan hij gaan invallen..

Zo had ik er nooit over gedacht! Dankjewel, erg logisch.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:57

Ik lees nog even mee, laat je ons weten hoe deze situatie zicht ontplooid?