pony na 2 jaar nog steeds niet nagefelijk; toch hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

pony na 2 jaar nog steeds niet nagefelijk; toch hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:33

Hallo,
Ik ben in het bezit van een welsh pony.
Ik rijd haar nu 3 jaar waarvan de laatste 2 jaar elke dag.
Nu maar 1 a 2 keer per week.

Ze is een fokmerrie geweest en haar rug is daardoor doorgezakt.
Nu ben ik al 2 jaar bezig haar eindelijk lekker over de rug lang en lang aan het lopen te krijgen.
Maar echt vooruitgang zit er niet in.
Bij het longeren heb ik haar nu eindelijk zo ver dat ze lekker lang en laag loopt aan de longeerlijn.
Maar met rijden nog steeds niet, met als resultaat dat de rug steeds verder begint door te zakken.

Het is een heel zenuwachtige en gevoelige pony.
Ze maakt zich heel snel druk als iets anders is, maar verveelt zich als het altijd hetzelfde is.
Ik heb ook veel lessen met haar gevolgd. Daar is wel iets verbeterd, maar zodra ik weer thuis ben en
ze alles helemaal leuk vind (de schapen, hindernissen, mensen die langslopen, eenden enz. enz. enz.)
Dan gaat ze weer helemaal hoog lopen. ze luisterd op de kleinste hulpen, en ik rijd met een fijne aanleuning maar ze komt gewoon al 2 jaar niet.

Nu ben ik er geen voorstander van maar ik ben toch aan het denken om met hulpteugel te gaan rijden.
Ik wil namelijk niet mijn pony naar de knoppe rijden.
Ik rijd haar momenteel maar 1 a 2 keer per week, maar ze word ook nog 1 a 2 ker door mijn broertje gereden.
En in de toekomt wil ik ook met haar gaan mennen (ook dressuur) en daarvoor lijkt het mij ook handig als ze eindelijk eens weet waar ze moet lopen.

Even een voorbeeldje van hoe ze erbij loopt:
Dit is voor haar doen al ''goed''
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-RMA4THNP.jpg

Maar met springen of schapen drijven of gewoon als ze teveel energie heeft loopt ze er gerust zo bij:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-K7V3IDLD.jpg

Dus:
Moet ik toch maar met hulpteugel gaan rijden, en zoja: welke?

maj0

Re: pony na 2 jaar nog steeds niet nagefelijk; toch hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:36

Raad je toch weer aan om te gaan lessen, blijkbaar heb je het nog niet zo goed onder controle dat je het thuis ook kunt.

hulpteugel lost namelijk het probleem niet op.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:38

maj0 schreef:
Raad je toch weer aan om te gaan lessen, blijkbaar heb je het nog niet zo goed onder controle dat je het thuis ook kunt.

hulpteugel lost namelijk het probleem niet op.

Ben ik het mee eens!
Een hulp teugel is niet bedoeld om het 'probleem' op te lossen. Mocht je als nog overwegen om er wel een te gebruiken, doe dat onder goede begeleiding van iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:40

Heeft ze een goed passend zadel?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:41

ja, en osteo en tandarts zijn ook recent nog geweest :D

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:42

Wat voor bit heb je erin hangen? Misschien eens ander bit proberen?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:43

Je wil niet weten wat ik al allemaal van bitten heb geprobeerd.
Want dat was al probleem nummer 1.
Uiteindelijk ben ik op een héél dun bitje of bitloos uitgekomen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:43

Met de juiste hulp even naast je en een hulp teugel kan je vaak net even de oplossing vinden voor zowel het paard als de ruiter!
Maar zelf blijven aan klooien zonder dat spiegeltje er naast kan juist averechts werken!
Maar dat zegt dus eigenlijk iedereen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:44

Een hulpteugel kan absoluut een zetje zijn in de goede richting. Sommige paarden/ponies hebben wat hulp nodig om er soms net wat beter 'doorheen' te komen. Ik raad je echter aan om eerst eens te longeren met hulpteugel (touwtjes bijv.) als je paard hier ontspannen kan lopen, zie je waarschijnlijk onder het zadel ook verbetering.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:48

Lees ik het nou goed dat de pony al 24 jaar is?
Niet met hulpteugel gaan klooien, lekker laten lopen hoe ze loopt..
Dubbel gebroken bitje erin, en een beetje recreatief gaan rijden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:58

De pony is al 24 ja.
Maar nog topfit.
Ik verwacht dat er nog zeker een jaar of 5 wat me gedaan kan worden.
Dus dan vind ik het wel nog lonen zeg maar.
Een duddelgebroken bitje werkt voor haar dus echt niet.
Allemaal veel te dik.
Ik rij nu met een bitje van 5 mm namelijk.

Kwa les moet ik even kijken.
Uiteraard als ik tijdelijk met een hulpteugel ga rijden komt daar een instructrice bij.
Maar ik weet niet of ''gewoon'' lessen momenteel zoveel zin heeft.
We zitten kwa dressuur echt op een dood punt. En zoals het nu gaat zullen we daar nite snel zomaar even uitkomen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:02

Misschien vergis ik me met een andere bokker, maar ik dacht te herinneren dat jij er zelf niet/ nauwelijks nog op rijdt omdat je te groot bent? (schapendrijf-topic?).
Waarom nu dan nog gaan pielen met hulpteugels en nageeflijk rijden en dagelijks trainen?

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:03

Mijn pony begint na 3 jaar pas eindelijk echt fijn te lopen.
We hadden altijd wel stukjes er tussen zitten, maar bij mij lag het probleem: ik was niet streng voor m'n ietwat dominante merrie.
Dus ik zou eerst het probleem bij jezelf zoeken met instructie.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:06

Goof schreef:
Misschien vergis ik me met een andere bokker, maar ik dacht te herinneren dat jij er zelf niet/ nauwelijks nog op rijdt omdat je te groot bent? (schapendrijf-topic?).
Waarom nu dan nog gaan pielen met hulpteugels en nageeflijk rijden en dagelijks trainen?

Ik ga niet dagelijks trainen OHZ?
Zelf rijd ik maar 1 hoogstens 2 keer per week. Maar mijn broertje rijd er ook nog 1 a 2 keer op.
Waarom? OMdat ik niet ever 2 jaar een pony wil hebben met een doorgezakte rug van hier tot tokio.
Dat lijkt mij ook voor de pony niet fijn.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:07

annemerel schreef:
We hadden altijd wel stukjes er tussen zitten, maar bij mij lag het probleem: ik was niet streng voor m'n ietwat dominante merrie.

In wat voor opzicht bedoel je streng zijn om je pony fijn te laten lopen?

Ik zou inderdaad ook even naar jezelf kijken. Hoe is jou houding, is die goed en zit je ontspannen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:09

Goof schreef:

Dat herinner je je waarschijnlijk omdat betreffende bokker, hoe lastig ook, dit al veel langer roept en toch blijft rijden op deze pony.

TS, hoe fit je paard ook is, ze is al wel op leeftijd, en dat mag ook best gerespecteerd worden. Zoals je haar in de eerste foto hebt lopen vind ik het er netjes uitzien en is er genoeg ontspanning, alleen voor het plaatje is het kopje niet in de krul. Elk opgewonden paard wil met het hoofd omhoog, wat dacht je van al die strand-race foto's die voorbijkomen op bokt. Hoofd hoog en gaan met die banaan, terwijl ze daarvoor nog netjes op de loodlijn hun dansjes uitvoerden.
Niet met hulpteugels gaan pielen maar lekker blijven rijden en genieten van een ontzettend fitte pony die hopelijk nog lang meegaat!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:12

Als een pony van 24 jaar met een doorgezakte rug na 3 jaar nog niet wil nageven tijdens het rijden zou ik toch gaan denken aan een welverdiend pensioen. Er zijn nog zat leuke dingen met je pony te doen zonder erop te rijden en vanaf de grond kun je haar nog zo soepel mogelijk krijgen.

Ik vraag me ook af in hoeverre een doorgezakte rug nog kan herstellen op die leeftijd?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:12

Je praat in de hele OP over de pony, maar hoe zit het met jezelf, met jou zit en jou rijden?

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:13

DianXX schreef:
annemerel schreef:

In wat voor opzicht bedoel je streng zijn om je pony fijn te laten lopen?

Ik zou inderdaad ook even naar jezelf kijken. Hoe is jou houding, is die goed en zit je ontspannen?

Er moest staan niet streng genoeg.

Daarmee bedoel ik dat mevrouw nogal een loopje met me nam. Ookal zakte ze maar heel licht gaf ik haar alle ruimte, omdat ik bang was dat ik haar pijn zou doen. En niet consequent genoeg zijn met been geven en dergelijke.

Nu moet je niet denken dat ik nu een "strenge" ruiter ben, want de meeste vinden mij alsnog te soft voor m'n draakje haha :+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:14

Nachtlampje schreef:
Goof schreef:

Dat herinner je je waarschijnlijk omdat betreffende bokker, hoe lastig ook, dit al veel langer roept en toch blijft rijden op deze pony.

TS, hoe fit je paard ook is, ze is al wel op leeftijd, en dat mag ook best gerespecteerd worden. Zoals je haar in de eerste foto hebt lopen vind ik het er netjes uitzien en is er genoeg ontspanning, alleen voor het plaatje is het kopje niet in de krul. Elk opgewonden paard wil met het hoofd omhoog, wat dacht je van al die strand-race foto's die voorbijkomen op bokt. Hoofd hoog en gaan met die banaan, terwijl ze daarvoor nog netjes op de loodlijn hun dansjes uitvoerden.
Niet met hulpteugels gaan pielen maar lekker blijven rijden en genieten van een ontzettend fitte pony die hopelijk nog lang meegaat!

Ja, ik ben nu 1 a 2 keer per week nog aan het rijden op mijn pony ja.
Op de 1e foto zit ik er niet op. ''in de krul'' is iets heel anders dan lekker over de rug lopen.
Denk je dat ik of mijn broertje haar in de knul wil rijden ofzo?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:16

Lara_Silver schreef:
Je praat in de hele OP over de pony, maar hoe zit het met jezelf, met jou zit en jou rijden?

Mijn zit is prima!
Op het moment even niet omdat ik 3 maanden niet meer heb gereden.
Maar hiervoor heb ik ook even afsheid genomen van mijn dressuurzadel en rijd de dressuurles
met en springzadel om mijn houding weer snel op orde te krijgen.

Met mijn rijden? wat bedoel je?
Andere paarden krijg ik in ieder geval na een tijdje wel lekker over de rug aan het lopen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:18

Jessix schreef:
Als een pony van 24 jaar met een doorgezakte rug na 3 jaar nog niet wil nageven tijdens het rijden zou ik toch gaan denken aan een welverdiend pensioen. Er zijn nog zat leuke dingen met je pony te doen zonder erop te rijden en vanaf de grond kun je haar nog zo soepel mogelijk krijgen.

Ik vraag me ook af in hoeverre een doorgezakte rug nog kan herstellen op die leeftijd?

Ja, als er geen vooruitgang meer in komt ben ik daar ook aan het denken.
Dan gewoon nog 1 keer per week ofzo met mjin broertje wat springen, dat vind ze namelijk geweldig.
Ik heb ook al een koetsje en tuig gekocht :D
Alleen moet er toch een andere koets komen, een 4 wieler is toch te zwaar voor haar hier in zuid-limburg.
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 05-08-14 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:19

Niet gaan lopen spelen met een hulpteugel, zoek dan een goede instructie juist omdat zoals je zelf zegt, je een beetje dood loopt op de dressuur.

Daarbij ben ik het met de rest eens.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:20

Goof schreef:

ja idd de laatste foto kan ik me nog herinneren.
op zo lekker door blijven hobbelen of les nemen :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:24

Aan wat voor hulpteugel zat je te denken en wat doe je anders met longeren (en waar longeer je mee) dan met rijden?
In principe gaat een hulpteugel niet voor de ontspanning zorgen, en dat lijkt het grootste probleem hier.