De juiste manier van je paard wassen.

Moderators: Neonlight, Sica, balance

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

De juiste manier van je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 19:38

Als ik aan mensen op de manege vraag hoe zij hun paard wassen, zeggen ze meestal: 'Ik was alleen manen en staart door ze in een bak water te doen met sop'. Hoe was jij je paard? Helemaal of alleen de manen/staart/benen?

LillvalantoS
Berichten: 320
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: gouda

Re: De juiste manier van je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:40

Dat ligt eraan als het warm is spuit in haar helemaal af en als ik de manen e staart doe is het voor iets belangrijks of gewoon.
Ik ga niet klooien met een bak water :')

Starxpam
Berichten: 65
Geregistreerd: 22-05-14
Woonplaats: huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:42

Naja in de staart van mijn vorige verzorgpony zaten toen ik er voor het eerst kwam klonten mest.
Deze heeft de eigenaresse er met handschoentjes uit gehaald en daarna in een bak water met sop een paar keer gewassen
Vervolgens ant klit ingespoten en uitgekamt

Zag er goed uit!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:42

Ik snap het verband tussen de titel en je tekst niet zo goed? Je was een paard toch naar mate hij schoon moet zijn/ vies is?

Ik heb een schimmel, het grootste deel van de tijd spoel ik alleen de benen af met water, en als het warm is het hele paard. Vind ik de staart te geel worden, dan was ik alleen de staart. Vind ik de benen/ hoeven te vies worden was ik ze. Vind ik dat de hele pony weer eens schoon moet zijn dan was en schrob ik met water en de ergste vlekken worden ingeschuimd. En wil ik hem echt helemaal schoon hebben, slechts een aantal keren per jaar, dan word hij helemaal met shampoo gewassen.

Kortom, er is geen vaste manier van wassen. Wel de normale volgorde en regels, dus beginnen bij de benen, voorzichtig rond het hoofd en zeker bij de oren etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:44

Emmer met water en dan de staart erin dopen zodat die helemaal nat wordt, en daarna inzepen. Manen en lichaam met slang en dan ook inzepen en dan weer afspoelen.

Maar alles wassen of alleen manen en staart ligt helemaal aan jouw situatie.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 19:45

Lara_Silver schreef:
Ik snap het verband tussen de titel en je tekst niet zo goed? Je was een paard toch naar mate hij schoon moet zijn/ vies is?

Ik heb een schimmel, het grootste deel van de tijd spoel ik alleen de benen af met water, en als het warm is het hele paard. Vind ik de staart te geel worden, dan was ik alleen de staart. Vind ik de benen/ hoeven te vies worden was ik ze. Vind ik dat de hele pony weer eens schoon moet zijn dan was en schrob ik met water en de ergste vlekken worden ingeschuimd. En wil ik hem echt helemaal schoon hebben, slechts een aantal keren per jaar, dan word hij helemaal met shampoo gewassen.

Kortom, er is geen vaste manier van wassen. Wel de normale volgorde en regels, dus beginnen bij de benen, voorzichtig rond het hoofd en zeker bij de oren etc.


Je hebt gelijk over dat verband, ik tikte de titel in en dacht meteen weer aan iets anders. - dom bezig -. Wat jij zegt, dat laatste, dat wilde ik weten. Oeps :p.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:46

Ik was hem niet vaak helemaal, omdat ik de (natuurlijke) huidvetten zo goed mogelijk wil behouden.
Wel doe ik regelmatig de benen en staart helemaal wassen omdat deze wit zijn en ze anders geel/groen/bruin of wat voor kleur dan ook worden :')
Af en toe doe ik ook zijn manen als die echt smerig zijn en als het heel warm is spoel ik hem gewoon af met water. Soms met shampoo maar dat is niet vaak.
Zodra ik hem weer in de wei zet word mijn moeite genadeloos ongedaan gemaakt door een uitgebreide rolbeurt dus ik begin er ook niet vaker dan noodzakelijk aan :')

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 19:47

SuperAssie schreef:
Ik was hem niet vaak helemaal, omdat ik de (natuurlijke) huidvetten zo goed mogelijk wil behouden.
Wel doe ik regelmatig de benen en staart helemaal wassen omdat deze wit zijn en ze anders geel/groen/bruin of wat voor kleur dan ook worden :')
Af en toe doe ik ook zijn manen als die echt smerig zijn en als het heel warm is spoel ik hem gewoon af met water. Soms met shampoo maar dat is niet vaak.
Zodra ik hem weer in de wei zet word mijn moeite genadeloos ongedaan gemaakt door een uitgebreide rolbeurt dus ik begin er ook niet vaker dan noodzakelijk aan :')


Haha herkenbaar! Mijn pony gaat ook lekker liggen als ik haar net helemaal heb opgepoetst :p

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:48

Ik spuit mijn paard elke dag helemaal af, en ik was zn staart elke paar weken ofzo. Als ik les of wedstrijd heb doe ik m met shampoo; gewoon natspuiten, shampoo op borstel en inzepen, dan afspoelen.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 19:51

Libera schreef:
Ik spuit mijn paard elke dag helemaal af, en ik was zn staart elke paar weken ofzo. Als ik les of wedstrijd heb doe ik m met shampoo; gewoon natspuiten, shampoo op borstel en inzepen, dan afspoelen.


Dat is eigenlijk best wel simpel ja. Alleen hebben wij een best wel harde waterstraal en zijn mijn pony's het niet erg gewend dus doe ik altijd heel voorzichtig.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:52

OneAndOnlyx schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik snap het verband tussen de titel en je tekst niet zo goed? Je was een paard toch naar mate hij schoon moet zijn/ vies is?

Ik heb een schimmel, het grootste deel van de tijd spoel ik alleen de benen af met water, en als het warm is het hele paard. Vind ik de staart te geel worden, dan was ik alleen de staart. Vind ik de benen/ hoeven te vies worden was ik ze. Vind ik dat de hele pony weer eens schoon moet zijn dan was en schrob ik met water en de ergste vlekken worden ingeschuimd. En wil ik hem echt helemaal schoon hebben, slechts een aantal keren per jaar, dan word hij helemaal met shampoo gewassen.

Kortom, er is geen vaste manier van wassen. Wel de normale volgorde en regels, dus beginnen bij de benen, voorzichtig rond het hoofd en zeker bij de oren etc.


Je hebt gelijk over dat verband, ik tikte de titel in en dacht meteen weer aan iets anders. - dom bezig -. Wat jij zegt, dat laatste, dat wilde ik weten. Oeps :p.


Maakt niet uit, ik dacht al zo iets! Dus inderdaad zoals ik al zei, je begint (indien mogelijk) met een zachtere straal op de benen en werkt vanuit daar omhoog. Als je zelf onder de douche stapt wil je natuurlijk ook niet direct de volle straal direct in je gezicht, dat is bij paarden hetzelfde. Als de benen goed gaan dan zet je wat meer kracht op de straal. Het hoofd was ik eigenlijk alleen met een spons, maar dat is omdat die van mij een hekel er aan heeft de straal op het hoofd te hebben, dat is te respecteren vind ik. Pas ook goed op rond de oren, je zult zelf als zien dat ze deze plat leggen als je te dichtbij komt, dat heeft natuurlijk zijn reden. Vervolgens zet ik ook geen keiharde straal op de geslachtsdelen, dus daar pas je ook een beetje op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:52

Beetje water eroverheen, niet te koud, dan krijgen de spieren een klap (zeker als die nog warm zijn van 't rijden) en dan klaar.

Niet met shampoo imo. Misschien eens een beentje, maar niet je hele paard. Dan verpest je namelijk de vacht.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:00

@ Lara_Silver

Het jammere is alleen dat onze waterstraal geen standen heeft, dus het is óf uit óf helemaal aan. (wat inhoudt dat hij dus echt best wel hard staat). Sowieso ga ik niet met een straal op het hoofd van mijn pony's, ik doe een speciale crème onder de ogen(voor traanvlekken enz.) en poets van te voren de hoofdjes schoon met zo'n zachte borstel speciaal voor benen/hoofd(zo'n kleintje) en bij de geslachtsdelen gebruik ik altijd een klein sponsje, eveneens voor de neusgaten en de oren. Wat Gypsy zegt klopt ook weer, het verpest hun vacht best wel, ook omdat mijn pony's nu eindelijk allemaal zo'n lekker zomervachtje hebben, alleen rond de buik een beetje dons, dus ik denk dat ik het maar hou bij de benen, staart en manen op de manege(op de wasplaats hebben ze dan weer wél verschillende standen, alleen mag het daar niet altijd en is het best ver lopen voor hen) en eventueel als het echt warm is kan ik kijken of er echt geen zachtere stand is bij mij thuis.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:10

Als jullie met een slang wassen, gebruiken jullie dan water rechtstreeks uit de kraan? Ik heb steeds het idee dat dat water wel heel erg koud is vergeleken met regenwater.. Of ben ik nu van de generatie slapjanus? :)

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:14

Eight schreef:
Als jullie met een slang wassen, gebruiken jullie dan water rechtstreeks uit de kraan? Ik heb steeds het idee dat dat water wel heel erg koud is vergeleken met regenwater.. Of ben ik nu van de generatie slapjanus? :)


Het water bij ons komt uit de grond geloof ik, en is ook vaak erg koud. Dus, je zou gelijk kunnen hebben wat koud zijn betreft!

Lieke

Berichten: 11357
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: De juiste manier van je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:30

Ik was mijn paard nooit helemaal. Af en toe de witte voetjes met shampoo, verder niet. Wel spoel ik hem af met koud water na het rijden als het warm is.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:08

Als hij helemaal nat van het rijden is, dan spoel ik hem helemaal af.
Voor een wedstrijd of als hij vuil is was ik hem (gemiddeld 1-2 keer per maand in de zomer).
Ik doen gewoon een emmer met shampoo, paard helemaal inzepen en dan afspuiten met de slang.
Ik doe het altijd op lauw water. Het hoofd was ik nooit.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: De juiste manier van je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:19

Boven de 15 graden spoel ik haar helemaal af en tussen de 5 en 10 graden alleen de benen. Gewoon met koud water.

Ik begin meestal bij de voorbenen, daarna vanaf de hals naar achter zoals je normaal ook borstelt en daarna haar hoofd. Die van mij vind de straal super fijn dus ik werk eigenlijk nooit met een spons.


De staart was is 1x per week vanaf de wortel, vooral omdat het een schimmel is. Als ik op de wasdag zie dat ze ergens gele of groene vlekken heeft maak ik die schoon met shampoo. Deed ik met andere paarden nooit maar dit is mijn eerste schimmel en vind die gele vlekken afschuwelijk om te zien :P . Het oog wil ook wat. (En nu is ze nog grijs.. Wordt wat over een aantal jaar :') )

lycil8
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:21

Ik spoel mijn paardje ook helemaal af als het heel warm is en als we in de modder hebben gereden de voeten/benen gewoon altijd. Spoelen jullie hem ook nog steeds helemaal af (bij warm weer) als hij daarna de wei nog in gaat? Die van mij gaat altijd eerst rollen in de wei haha...

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Re: De juiste manier van je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:30

Voor een wedstrijd was ik de manen en staart. Met Cowboy Magic.
Als het warm weer is spoel ik Tommie lekker af. Gebruik dan geen shampoo.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:19

OneAndOnlyx schreef:
@ Lara_Silver

Het jammere is alleen dat onze waterstraal geen standen heeft, dus het is óf uit óf helemaal aan. (wat inhoudt dat hij dus echt best wel hard staat). Sowieso ga ik niet met een straal op het hoofd van mijn pony's, ik doe een speciale crème onder de ogen(voor traanvlekken enz.) en poets van te voren de hoofdjes schoon met zo'n zachte borstel speciaal voor benen/hoofd(zo'n kleintje) en bij de geslachtsdelen gebruik ik altijd een klein sponsje, eveneens voor de neusgaten en de oren. Wat Gypsy zegt klopt ook weer, het verpest hun vacht best wel, ook omdat mijn pony's nu eindelijk allemaal zo'n lekker zomervachtje hebben, alleen rond de buik een beetje dons, dus ik denk dat ik het maar hou bij de benen, staart en manen op de manege(op de wasplaats hebben ze dan weer wél verschillende standen, alleen mag het daar niet altijd en is het best ver lopen voor hen) en eventueel als het echt warm is kan ik kijken of er echt geen zachtere stand is bij mij thuis.


Je pakt het imo al prima aan hoor! Niet iedereen heeft een straal met verschillende standen, maakt niets uit. Als ik een 'gekleurd' paard zou hebben, zou ik er ook niet aan gaan met shampoo, nergens voor nodig en zelfs speciale shampoo voor paarden tast de vetlaag toch aan. Ook met mijn schimmel doe ik het enkel bij hardnekkige vlekken en een vieze staart om te voorkomen dat de kleur in de vacht trekt. En wellicht max. 3 keer per jaar het hele paard, voor een bijeenkomst, met zilvershampoo. Voor de winter heb ik een antivlekken middel speciaal voor paarden, een soort droogshampoo voor mensen. Maar verder gewoon lekker met een borstel en water aan de gang, in de meeste gevallen heb je niets anders nodig hoor. :)

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 13:03

@ Lara_Silver

Dus wat ik nu doe is prima? Yes!

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:07

OneAndOnlyx schreef:
@ Lara_Silver

Het jammere is alleen dat onze waterstraal geen standen heeft, dus het is óf uit óf helemaal aan. (wat inhoudt dat hij dus echt best wel hard staat). Sowieso ga ik niet met een straal op het hoofd van mijn pony's, ik doe een speciale crème onder de ogen(voor traanvlekken enz.) en poets van te voren de hoofdjes schoon met zo'n zachte borstel speciaal voor benen/hoofd(zo'n kleintje) en bij de geslachtsdelen gebruik ik altijd een klein sponsje, eveneens voor de neusgaten en de oren. Wat Gypsy zegt klopt ook weer, het verpest hun vacht best wel, ook omdat mijn pony's nu eindelijk allemaal zo'n lekker zomervachtje hebben, alleen rond de buik een beetje dons, dus ik denk dat ik het maar hou bij de benen, staart en manen op de manege(op de wasplaats hebben ze dan weer wél verschillende standen, alleen mag het daar niet altijd en is het best ver lopen voor hen) en eventueel als het echt warm is kan ik kijken of er echt geen zachtere stand is bij mij thuis.


Daar heb je heel makkelijk een oplossing voor. Namelijk een sproeikop!
Bij de action voor 2,99 heb je er al twee. Kost je 3 euro en je hebt er enorm veel plezier van!

Anoniem

Re: De juiste manier van je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:28

Wassen met zeep deed ik zelden, enkel de witte benen waste ik voor wedstrijd met biotex of betadine. Heel soms deed ik de staart wassen met zeep, maar verder altijd alleen met water. Met name in de zomer na het rijden lekker ff de slang erover, droogtrekken en klaar.. Meteen erna ging ie toch weer in het zand rollen, dus je had weinig eer van je werk :+

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: De juiste manier van je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:41

Bij mijn vorige paard (schimmel) gebruikte ik af en toe wel eens zeep, zodat hij niet al te geel zou worden.
Nu heb ik een bruine KWPN'er en gebruik ik helemaal geen zeep. Af en toe spuit ik zijn benen af als ze erg smerig zijn van de modder. En als het warm is, spuit ik alleen de plekken af die nat van het zweet zijn. Dan houd je niet zo van de zweetplekken.