Paniekhaak halster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen halster met paniekhaak

Poll eindigt op

Wel.
23 (31%)
Niet.
42 (58%)
Geen ervaring, en dus geen echte stem
7 (9%)

Totaal aantal stemmen: 72

Kimmetje02

Paniekhaak halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:51

Hallo,

Ik ben van plan om een halster te gaan kopen met een paniekhaak.
Maar ik weet niet wat de voor- en nadelen van zo´n halster met paniekhaak zijn!
Willen jullie me dat even zeggen?

Groetjes Kim

Leukertje

Re: Paniekhaak halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:52

een nadeel vind ik zeker; dat als je je paard aan de hand meeneemt, de paniekhaak soms onbedoelt open gaat.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:52

Het is ideaal als je paard ergens vast aan staat dan schiet het los! alleen dan moet jezelf er niet in de buurt staan of ontwijken.

Ik heb door gevalletje paard trekt aan touw de paniekhaak tegen mijn arm op hoofd hoogte aan gehad, paard was gered en ik had een mooie blauwe plek er aan over gehouden.
Verder vindt ik het een super uitvinding :D

Kimmetje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:53

Leukertje schreef:
een nadeel vind ik zeker; dat als je je paard aan de hand meeneemt, de paniekhaak soms onbedoelt open gaat.

Ja oké dat is zo.

loesje4600 schreef:
Het is ideaal als je paard ergens vast aan staat dan schiet het los! alleen dan moet jezelf er niet in de buurt staan of ontwijken.

Ik heb door gevalletje paard trekt aan touw de paniekhaak tegen mijn arm op hoofd hoogte aan gehad, paard was gered en ik had een mooie blauwe plek er aan over gehouden.
Verder vindt ik het een super uitvinding :D

Ja maar schiet ie ook los, als je hard trekt aan het halster of touw?

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:55

als je zelf hard aan het touw trekt? nog niet mee gemaakt zolang jezelf niet aan de paniek haak zit lijkt mij dat die niet zomaar losschiet als er niet heel veel druk op komt.

Kimmetje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:56

loesje4600 schreef:
als je zelf hard aan het touw trekt? nog niet mee gemaakt zolang jezelf niet aan de paniek haak zit lijkt mij dat die niet zomaar losschiet als er niet heel veel druk op komt.

Oké bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:56

Heb wel eens gehad, dat de haak los ging inderdaad. Maar wel handig als je paard anders helemaal paniekt.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:59

het nadeel is dan wel dat paardlieff niet in paniek is maar dat de kans groot is dat je hem ergens anders mag ophalen :Y)

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:00

Hier al twee keer gebeurt dat iemand (die zijn paarden naar de wei brengt over een zandpad) dat het ene paard aan het touw rukte en hij los schoot dus paard galoppeert er vandoor en tweede wil er dus achteraan en geeft ook een ruk aan het touw. Je raad het al weg paarden, de reden dat ik ze nooit gebruik. Zou niet graag op een vlakte achter mijn paarden aangaan mocht het gebeuren.

Je hoort vaak dat ze bij een klein beetje druk al los schieten niet fijn als je paard schrikt (hiermee bedoel ik bij het lopen langs de weg, naar wei, bak of bedenk het maar) dan is het weg paard.

EDIT: als jij een harde ruk geeft aan het touw is er zeker wel kans dat die los schiet.

Shelbyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:02

Ik denk dat het aan je paard ligt. Wij hebben bijvoorbeeld een paard dat sneller kan schrikken/hangen etc. en daarvoor gebruiken wij een paniek haak, gewoon voor het geval dat het eens mis gaat. Hij is bij mij nog nooit zomaar losgeschoten, je moet hem wel echt zelf losschuiven voor hij los gaat. Voor mijn andere paarden gebruik ik een normale sluiting. Das net zo makkelijk :D

Kimmetje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:04

loesje4600 schreef:
het nadeel is dan wel dat paardlieff niet in paniek is maar dat de kans groot is dat je hem ergens anders mag ophalen :Y)

Ach, hij kan nergens heen, in de stallen bij ons!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:04

Ik vind een paniekhaak voor aan de hand te gebruiken ontzettend af te raden. Met buiten wandelen zelfs levens gevaarlijk. Eigenlijk alleen geschikt voor op de poetsplaats.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:05

Eens met Mizora, poetsplaats vind ik prima maar ergens heen levensgevaarlijk!

Kimmetje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:06

EDIT:
We hebben zo´n soort stallen, met de openkant(op de foto) dicht, en aan het eind(op de foto) de poetsplaats, met zadel- en voed opslagplaats.
dus overal dicht, en aan deze kant(van de foto) een deur die ik altijd zo heb, dat me paardjes niet weg kunnen
http://www.bbanthoniushoeve.nl/afbeeldi ... tallen.JPG
Laatst bijgewerkt door Kimmetje02 op 04-06-14 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:06

Ik gebruik alleen maar paniekhaken op de poetsplaats, is toch veel fijner mocht er iets gebeuren dan krijg je hem tenminste ook los. Alleen niet vast houden aan het ijzer want dan schiet die los als er druk op staat.

Kimmetje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:08

Mizora schreef:
Ik vind een paniekhaak voor aan de hand te gebruiken ontzettend af te raden. Met buiten wandelen zelfs levens gevaarlijk. Eigenlijk alleen geschikt voor op de poetsplaats.

Ja maar voor aan de hand wandelen gebruik ik dan ook een gewoon halster!
Maar het gaat erom voor de poetsplaats

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:16

Ik wilde ook geen paniekhaak om de reden dat hij vast makkelijk los zou kunnen schieten aan de hand als je er een ruk aan geeft. Toch heb ik er één met paniekhaak gekocht (omdat mijn touw met normale sluiting kapot was gegaan en de ruitersportzaak alleen nog maar deze had), en het bevalt me prima! Je kan de sluiting heel snel zelf openmaken als het nodig is en hij is bij mij nog nooit vanzelf opengegaan, ook al heb ik hem al een tijdje en moet ik af en toe best eens een ruk geven. Ik denk dat het best ligt aan de kwaliteit van het touw dat je koopt en ook hoe oud het touw al is, voordat deze zomaar ongewenst openspringt. Voor jouw doel dat je het paard er alleen maar mee vastzet, zou ik geen nadeel kunnen noemen.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:16

oh okee dan hoef je gelukkig niet zo ver te lopen om je paard weer te krijgen :Y)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:22

Ik heb altijd paniekhaken gebruikt (intussen zo'n tien jaar) en heb nog nooit gehad dat hij losschoot wanneer dit niet zou moeten. Ook niet als ik of paardlief een flinke ruk aan het touw gaf ;)

Maar, het is me niet helemaal duidelijk: gaat het je om een halster met een paniekhaak of een halstertouw? Een halster met paniekhaak heb ik namelijk nog nooit van gehoord...

Bonjour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:27

Ik zal ze zelf nooit kopen.. Bij mij een keer gebeurt op wedstrijdterrein. Paard van vriendin was nogal druk, ik geef een ruk aan het touw en deze schoot los...sta je dan met een touwtje in je hand en paard rennend over het wedstrijd terrein :') nee geen fijne ervaring!

Kimmetje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:32

xSwanHeart schreef:
Ik heb altijd paniekhaken gebruikt (intussen zo'n tien jaar) en heb nog nooit gehad dat hij losschoot wanneer dit niet zou moeten. Ook niet als ik of paardlief een flinke ruk aan het touw gaf ;)

Maar, het is me niet helemaal duidelijk: gaat het je om een halster met een paniekhaak of een halstertouw? Een halster met paniekhaak heb ik namelijk nog nooit van gehoord...

Oké bedankt!

Halstertouw!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:36

Ik heb wat minder fijne ervaringen :( Paard schrok van een los schietende slang, draaide weg en ging hangen en ik kreeg dat ding niet los door de druk. Uiteindelijk ging het halster stuk en kreeg ik het touw los die terug kaatste tegen mijn vingers #)

Kimmetje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:44

Chouchou schreef:
Ik wilde ook geen paniekhaak om de reden dat hij vast makkelijk los zou kunnen schieten aan de hand als je er een ruk aan geeft. Toch heb ik er één met paniekhaak gekocht (omdat mijn touw met normale sluiting kapot was gegaan en de ruitersportzaak alleen nog maar deze had), en het bevalt me prima! Je kan de sluiting heel snel zelf openmaken als het nodig is en hij is bij mij nog nooit vanzelf opengegaan, ook al heb ik hem al een tijdje en moet ik af en toe best eens een ruk geven. Ik denk dat het best ligt aan de kwaliteit van het touw dat je koopt en ook hoe oud het touw al is, voordat deze zomaar ongewenst openspringt. Voor jouw doel dat je het paard er alleen maar mee vastzet, zou ik geen nadeel kunnen noemen.

Ik snap je helemaal!
Zal ik even een paar foto´s plaatsen van verschillende touwen met paniekhaken eraan?
Dan kunnen jullie zien welke ik in me hoofd had!

Kimmetje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:50

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:52

Geen ervaring hierin maar zou een paard het niet doorhebben als hij heel hard gaat trekken/hangen dat het touw losschiet