Zenuwachtig voor bijrijdpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poek

Zenuwachtig voor bijrijdpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 21:54

Hoooi bokkers!

Ik heb een halve week geleden een advertentie gevonden van een bijrijdpaardje in de buurt. Ik heb een mailtje gestuurd en al vrij snel kreeg ik een reactie terug dat ik mocht komen kijken.
Morgen mag ik komen kijken en ik ben sinds gisteren al ontzettend nerveus. Ik kan niet even rustig zitten, laat staan slapen. Ik ben hartstikke bang dat ik morgen dichtklap en dat ik mezelf niet meer ben. En als ik dan de pony ga rijden dat die voely dat ik zo zenuwachtig ben en daar in een verkeerde manier op reageert. Ik weet dat ik niet nerveus hoef te zijn, maar ik ben gewoon heel erg perfectionistisch. Ik wil het gewoon te goed doen morgen. Waardoor ik bang ben dat ik faal..

Hebben jullie hier tips voor? Wat ik hier in deze korte tijd aan kan doen?

Bokt1234

Re: Zenuwachtig voor bijrijdpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:59

Gewoon jezelf proberen te blijven! Ik weet dat het heel moeilijk is , omdat je de mensen niet goed kent maar dat wend van zelf. Het is toch superleuk dat ze vragen of je langs komt om die pony bij te rijden? :) Succes!!

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:03

Zelf zeg ik in zo'n geval aan het begin van het gesprek gewoon dat ik zenuwachtig ben. Heb je je vast een beetje "ingedekt" en bij mij gaat het gevoel dat ook vrij snel over. Je moet je natuurlijk wel kwetsbaar durven opstellen, maar ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand niet vriendelijk reageerde!

jeromyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:06

Ik herken het dichtslaan is niet zo'n heel groot probleem ik heb ook een verzorg pony gehad en ik sloeg de dag dat ik kwam kijke ook dicht en ik heb hem 4 jaar verzorgt als je op de pony gaat rijden geeoon aan iets leuks debken dan komt het wel goed of gewoon een leuk liedje in je hoofd zingen het is bewezen dat je beter sport als je naar muziek luisterd en anders kun je het altijd gewoon zeggen iedereen is ook maar een mens veel succes en plezier verder! xx

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 23:16

Tuurlijk is het super leuk! Maar ik wil het zo graag goed doen, want ja het is de eerste indruk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:18

Tuurlijk wil je het graag goed doen. Er zijn twee dingen die je morgen kunnen helpen: zo snel mogelijk zeggen dat je toch wel zenuwachtig bent en gewoon niet gaan rijden maar poetsen, knuffelen etc. Onder het mom van eerst de pony leren kennen.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:19

Probeer je ademhaling rustig te houden, daar reageren de meeste paarden goed op. Als ik zelf zenuwachtig ben probeer ik door mijn neus in te ademen en door mijn mond uit.
Verder weet de eigenaar van deze pony ook echt wel dat het de eerste keer is en dat het niet perfect zal gaan, het verbeterd vanzelf wel naarmate je er langer op rijdt.
Ik denk ook dat ze niet zo zeer kijken naar hoe goed je kunt rijden, maar meer of je vriendelijk, eerlijk en verantwoord met de pony om gaat. Wordt dus vooral niet boos op jezelf en blijf rustig. Succes morgen!

Bokt1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:22

Poek schreef:
Tuurlijk is het super leuk! Maar ik wil het zo graag goed doen, want ja het is de eerste indruk.

Ik denk opzich ook wel dat die mensen het snappen, want je kent hun niet zo goed en ze snappen dan echt wel dat je dan zenuwachtig bent :)

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 23:22

Maflinger_S schreef:
Tuurlijk wil je het graag goed doen. Er zijn twee dingen die je morgen kunnen helpen: zo snel mogelijk zeggen dat je toch wel zenuwachtig bent en gewoon niet gaan rijden maar poetsen, knuffelen etc. Onder het mom van eerst de pony leren kennen.

Daar heb ik ook aangedacht, maar ze zoekt een bijrijder om echt te rijden en beweging te geven, niet zo zeer voor aandacht. Plus dat als ik er dan voor het eerst op ga rijden, ik net zo nerveus ben als nu. Dus daar schiet ik ook niet heel veel me op

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:23

Als je aangeeft dat je zenuwachtig bent komt het vast goed. Ik heb meerdere verzorgsters gehad en vond zelf de hele zekere meiden (tegen betweterig aan) veel vervelender. Als je zenuwachtig bent geeft het eigenlijk alleen maar aan dat je het graag goed wil doen! En dat is nou net de instelling die een eigenaar zoekt ;-) Komt vast goed!

Bokt1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:24

mariettek schreef:
Als je aangeeft dat je zenuwachtig bent komt het vast goed. Ik heb meerdere verzorgsters gehad en vond zelf de hele zekere meiden (tegen betweterig aan) veel vervelender. Als je zenuwachtig bent geeft het eigenlijk alleen maar aan dat je het graag goed wil doen! En dat is nou net de instelling die een eigenaar zoekt ;-) Komt vast goed!

Mee eens :)

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 23:25

Libbylove schreef:
Probeer je ademhaling rustig te houden, daar reageren de meeste paarden goed op. Als ik zelf zenuwachtig ben probeer ik door mijn neus in te ademen en door mijn mond uit.
Verder weet de eigenaar van deze pony ook echt wel dat het de eerste keer is en dat het niet perfect zal gaan, het verbeterd vanzelf wel naarmate je er langer op rijdt.
Ik denk ook dat ze niet zo zeer kijken naar hoe goed je kunt rijden, maar meer of je vriendelijk, eerlijk en verantwoord met de pony om gaat. Wordt dus vooral niet boos op jezelf en blijf rustig. Succes morgen!

Dankje! Ik heb daar al heel veel aan! Ik ben wel blij dat de afspraak aan het begin van de middag is. Anders loop ik morgen nog de hele dag te stuiteren van nervositeit (lichte vorm van ADHD)

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 23:28

mariettek schreef:

Heel erg bedankt, dit geeft me zelfvertrouwen!
Ik had het mailtje gestuurd en eigenlijk had ik nooit verwacht dat ik mocht komen! Dus daarom komt het nu ook niet echt 'aangekondigd' aan, waardoor ik zo aan het 'stressen' ben..

xbronte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:31

Leuk dat je mag komen kijken bij die pony TS! Je moet je niet zo druk maken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. :D Zorg gewoon dat je vriendelijk bent goed luistert naar wat de eigenaar te vertellen heeft over de pony dan is het al snel goed. Als je een keer iets fout doet zal je echt niet meteen weggestuurd worden, denk dat de eigenaar zelf ook begrijpt dat dit de eerste keer is en je waarschijnlijk nog een 2e keer laat komen om te kijken hoe het dan gaat mocht je echt heel zenuwachtig zijn! Succes in elk geval! :)

Heb zelf ook meerdere verzorgsters gehad en waardeerde het heel erg dat ze zo hun best wilden doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:31

ik hoop dat ze/hij dit leest! Als ik iets in een bijrijder zou zoeken is dat een stukje perfectionisme! :)
Zo te zien ben jij er zo 1 die ook in de regen netjes komt en alles schoon achterlaat. Succes morgen!!

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 23:42

pimaude schreef:
ik hoop dat ze/hij dit leest! Als ik iets in een bijrijder zou zoeken is dat een stukje perfectionisme! :)
Zo te zien ben jij er zo 1 die ook in de regen netjes komt en alles schoon achterlaat. Succes morgen!!

Helaas is ze sinds 22 januari niet meer online geweest op bokt ..
Ik vind dit een heel lief berichtje dankjewel!

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 23:43

Dank jullie wel voor de lieve berichtjes! Ik hoop ontzettend dat het goed gaat morgen en dat ik vanavond wat slaap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:51

Ga lekker slapen ! Komt vast goed!!:)

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 15:14

Ik ben net geweest. Super leuke pony waarmee ik echt een klik had. Ook met de eigenaar kon ik het super goed vinden. Maar.. De pony is ontzettend pittig met rijden. Echt niet dat ik dat zomaar zeg. Ik vind een pony niet snel pittig, maar deze heeft karakter. Zonder dat je ook maar iets voelt vliegt hij ervandoor en bokt dan ook flink. Ik twijfel niet snel, maar ik begin toch te twijfelen of ik dit aankan. Eigenaar heeft het me ook eerlijk vertelt van te voren, maar toch had ik niet verwacht dat het zoo erg zou zijn.. Ik twijfel heel erg of ik hem aankan en er wel nog een keer op moet zitten voor eigen veiligheid.. Begrijp me niet verkeerd, super pony totdat je erop gaat zitten. Ik weet niet of ik genoeg 'kracht' heb om door te zetten, maar ik vind het verder allemaal geweldig! Help?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:18

Misschien kun je les gaan nemen of eerst veel grondwerk doen om hem te leren kennen

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:19

Poek schreef:
Ik ben net geweest. Super leuke pony waarmee ik echt een klik had. Ook met de eigenaar kon ik het super goed vinden. Maar.. De pony is ontzettend pittig met rijden. Echt niet dat ik dat zomaar zeg. Ik vind een pony niet snel pittig, maar deze heeft karakter. Zonder dat je ook maar iets voelt vliegt hij ervandoor en bokt dan ook flink. Ik twijfel niet snel, maar ik begin toch te twijfelen of ik dit aankan. Eigenaar heeft het me ook eerlijk vertelt van te voren, maar toch had ik niet verwacht dat het zoo erg zou zijn.. Ik twijfel heel erg of ik hem aankan en er wel nog een keer op moet zitten voor eigen veiligheid.. Begrijp me niet verkeerd, super pony totdat je erop gaat zitten. Ik weet niet of ik genoeg 'kracht' heb om door te zetten, maar ik vind het verder allemaal geweldig! Help?

De pony kent jou natuurlijk nog niet en test je uit.
Heb je de mogelijkheid om eerst wat grondwerk te doen om elkaar beter te leren kennen?
Dan krijgt het paard toch beweging.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:29

Ik zou sowieso les nemen, en misschien met de eigenaar afspreken dat je de eerste tijd een paar keer samen gaat?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:33

Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je nog thuis woont; overleg dit met je ouders.
Als de pony bij rijden sowieso protest vertoont, lijkt er iets niet goed te zijn.
Je bent ruiter, geen rodeo-cowboy.
Rijden is leuk, maar het moet wel veilig zijn.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:39

Overleg het nog even met de eigenaar.
Als ik een bijrijder zou zoeken zou ik niet willen dat mijn erg pittige pony iedereen eraf wil mikken (expres of door pijn..?). Het kan een kwestie zijn van doorzetten, eerst onder begeleiding en misschien met les..? Of de pony is inderdaad te pittig en is meer geschikt voor iemand die dat als een uitdaging ziet.
Twijfel niet aan jezelf, ik heb vroeger ook een pony gereden die superbraaf was en dat vond ik veel fijner dan de pony daarna wat net een bommetje was. Niks voor mij.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:47

Gaan grondwerken, longeren en rijden. Zo leer je het beestje kennen, en hij jou. Dan kan je ook beter inschatten of hij pittig is of misschien niet zo lekker in zijn vel zit en hij krijgt toch beweging. Ik zou niet gelijk opgeven, maar dat was je zo te lezen ook niet van plan, maar het moet wel veilig blijven.