'' Doe eens niet zo lomp! ''

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chroosje

'' Doe eens niet zo lomp! ''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 20:17

Herkennen jullie dit? Pfoe, ik heb het afgelopen zaterdag meerdere malen geroepen toen ik bij mijn allerliefste (maar vervelende) verzorgpony was. Tja, het begon met poetsen, ze stond keurig vast en een beetje te sukkelen. Hop, een gek geluidje ergens vandaan en madam is weer afgeleid. Toen begon ze met draaien. Op zich niet zo'n probleem, totdat je aan de kant gebeukt wordt.

Na een tijdje, alles was weer oké, ik wilde gaan opzadelen. Ze stond lief op me te wachten, ik leg haar gelpad, dekje en bontje op haar rug, en jawel, ze is weer afgeleid. Weer draaien en BAM, dan staat ze opeens op je teen. En er echt niet af gaan hoor! Nee joh, gewoon rustig blijven staan en om je heen koekeloeren, tijd zat!

Tijdens het rijden, alles ging prima, beetje druk en trekkerig, maar het ging opzich wel. Zijn we op de terugweg en rijden we over de dijk, willen er een auto en een fietser passeren. Geen probleem hoor, maar mijn vriendelijke vriendin dacht even leuk te doen en alvast over te steken, UH-UH nee dus, beetje ruzie, maar we zijn veilig de dag doorgekomen.

Toen we thuis aren, eten gegeven en in de wei gezet, maar dan kan je ook niet boos op haar zijn, hoe vervelend ze ook was, wan dan kijkt ze je zo lief aan en ahwww. <3
Toen na een tijdje nog even gek gedaan en zonder zadel en zonder halster op haar rug geklommen, beetje door de wei gestapt en geknuffeld. Toen haar hoefjes nog even laten doen en dat was onze dag :)

---

[ Ik zeg dit er maar even voor de zekerheid bij; we zijn andere weggebruikers niet tot last, we vormen geen gevaar, en deze pony is wel echt braaf buiten, anders zou ik nooooit met haar de weg op gaan. Dus niet dat jullie een verkeerde indruk krijgen hihi ]
Laatst bijgewerkt door Chroosje op 06-10-13 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

WhiteLogness

Re: '' Doe eens niet zo lomp! ''

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:20

Hihi, snap ik wel !

rianca1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:24

haha ik herken het *denkt aan eige pony*
Mijn Verzorgpaard had vandaag zun sukkel dagje maar dan staat er geen pony op je teen neeej jho een paard van 900 kilo *Phoe* was beetje zwaar

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 20:26

Haha ik herken het, maar het gebeurd zelden hoor, dat ze op mijn tenen staat. Maar als ze het doet, blijft ze ook rustig 5 minuten staan met haar volle gewicht :')

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:55

Mijn verzrgpaard is de lompheid zelve, loopt gewoon door je heen :') Maar ach, het is een poppie, dus het is haar vergeven (:

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:50

Als mijn oudje zo'n dag had viel ze gewoon om. Struikelde over stoeprandjes omdat ze gewoon niet uitkeek waar ze haar elegante pootjes neerzette :D.
Mijn tenen zijn ook regelmatig slachtoffer geweest, want alles is natuurlijk interessant behalve wie er naast je staat!
Mijn jonkie is een stuk voorzichtiger gelukkig. Die is gewoon als de dood voor het stoeprandje en gaat er dus gewoon niet op...

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 07:27

Hahaha ach het kan altijd erger he? Gelukkig is ze wel lief en braaf, daar gaat het om toch? :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:16

Ik denk niet dat jou vzpaard lomp is, ik denk dat ze je gewoon keer op keer heel geraffineerd in de rang onder haar zet.

In de kudde peinst ze er waarschijnlijk niet over om zomaar lomp tegen een paard op te botsen dat hoger in rang staat dan haar. Dat komt haar duur te staan.

Lompheid is bij veel paarden al op magische wijze te genezen door eenmaal een skup onder de billen te geven met de juiste timing en energie.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:21

Dat heeft mijn pony ook wel eens hoor. Die heeft het voor geen meter door als ze op je voet staat en blijft ook rustig staan. xD
Me aan de kant duwen wil héél soms wel eens gebeuren, dat ze geen rekening met me houdt, maar dat vind ik vkor mezelf ook gewoon gevaarlijk en dan duw ik eens flink terug met zijn fijne por, dan heeft ze het wel in de gaten en gaat ze netjes aan de kant.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:29

Gypsy schreef:
Ik denk niet dat jou vzpaard lomp is, ik denk dat ze je gewoon keer op keer heel geraffineerd in de rang onder haar zet.

In de kudde peinst ze er waarschijnlijk niet over om zomaar lomp tegen een paard op te botsen dat hoger in rang staat dan haar. Dat komt haar duur te staan.

Lompheid is bij veel paarden al op magische wijze te genezen door eenmaal een skup onder de billen te geven met de juiste timing en energie.

Precies mijn gedachte inderdaad. Ik ben altijd een beetje allergisch voor de uitspraak 'mijn paard is lomp'. Vaak gewoon een gebrek aan respect.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:20

Niet altijd hoor, mijn paard is ook lomp. Maar als ik gewoon al haar corrigeer door een 'nee'. (En dan zit ik niet te schreeuwen). Reageert ze hier heel goed op. Ook qua eten, naar mensen die er niet meer om kunnen is ze soms nogal erg, heb je een appel en geef je die niet snel genoeg gaat ze bij wijze van spreken over je heen lopen. Bij mij en andere mensen die haar respect wel hebben wacht ze netjes of is een kleine correctie genoeg. Maar ze staat ook soms op mijn voet en gaat er niet meteen vanaf, of draait ook wel eens om en vergeet dat ik er sta.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:23

Gelpad, dekje en bontje := ?

En ja ik heb ook zo'n lomperik. Ff een stapje opzij en op je tenen. En pas na een paar porren verzet die zn voet pas, en kijkt hij mij aan van.. Ooh.. Sorry :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:27

Paard had van mij direct een correctie kunnen krijgen wat dat betreft :)
Mijn paard weet dondersgoed waar ik ben en heeft respect voor mijn ruimte. Als ie wel op mijn teen gaat staan is hij er rap vanaf; hij weet dat hij een fout maakte. En gaat hij er niet vanaf? Ik ga echt niet porren, kan gelijk een tik verwachten.
Lomp vind ik eerder struikelen over de eigen voeten omdat ze te lui zijn ze zelf op te tillen of zelfs over een hindernisbalk die gewoon op de grond ligt bv, maar mij opzij duwen omdat de aandacht niet bij mij is, vind ik niet lomp maar brutaal en dat pak ik wel aan. Geloof mij, ze hebben het rap door ;)

Ik heb ook een erg dominant paard, dus het is voor hem een subtiele manier om zijn plek bovenaan de rangorde terug te krijgen. Maar pech voor hem, ik blijf respect voor mijn ruimte eisen ;)
(En ja, mijn paard is écht dominant)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:36

Ik erger me altijd aan de paarden van een ander die dus totaal geen greintje respect voor je hebben.. :=
Je moet ze dan atijd eerst weer even 'heropvoeden' maar als de eigenaar of vaste verzorger dan niet consequent is kun je de volgende keer weer opnieuw beginnen.

Die van mij kan lomp zijn als in ff niet uitkijken waar die loopt, of gewoon z'n benen niet optillen op een sprongetje ofzo. Maar daar heeft ie mooi zichzelf mee.. Heb nog nooit gehad dat hij mij ineens omver liep / ombeukte, op mijn tenen ging staan of what ever. :+ Hij kan mooi voor mij uitkijken en voor mij aan de kant, ik doe dat echt niet voor hem hoor.. :+

Dat soort gedrag moet je direct aanpakken wanneer het gebeurd, niet pas na het ritje wanneer ze zo lief in de weide staat. Natuurlijk kun je dan niet meer boos zijn (is ook totaal niet terecht dan). Zo gauw ze jou omver loopt mag ze gerust een goede tik verwachten, dat tolereer je niet klaar. En geloof me binnen no time heb je een super lief paardje die ook nog eens heel voorzichtig met je is!

Gypsy schreef:

Amen! _O_

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:43

Moet wel eens om mijn paard lachen; dan wil hij draaien omdat ie een paard ziet die langs rijdt en dan ziet hij mij in zijn draaicirkel staan en is het echt even van; o ja, jij stond daar! En draait weer mooi de andere kant op van mij af :D en gaat langs mijn zij staan zodat hij zowel paard kan volgen als uit mijn ruimte blijven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:33

Celiien schreef:
Gelpad, dekje en bontje := ?

Ja dat vroeg ik mijzelf ookal af, wat is er in vredesnaam mis met het zadel dat dit er allemaal onder moet.

Verder is lompheid in mijn ogen gewoon niet opgevoed.

Mijne zij soms ook lomp maar ja de opvoeding is dan ook niet op alle fronten voor 100% geslaagd :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:39

rianca1 schreef:
haha ik herken het *denkt aan eige pony*
Mijn Verzorgpaard had vandaag zun sukkel dagje maar dan staat er geen pony op je teen neeej jho een paard van 900 kilo *Phoe* was beetje zwaar

900 kilo is een trekpaard zo'n beetje.
De fries die ik rijd tikt net de 700 aan dus ik denk dat je iets te hoog zit?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:43

Helemaal eens met Gypsy. Een paard dat je aan de kant beukt heeft ernstig behoefte aan een beste por met een elleboog in zijn zij (of waar hij dan ook maar mee beukt). Onopgevoed gedoe. Ben ik erg allergisch voor!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:15

OPG -> YRT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:23

_Marinke_ schreef:
Hij kan mooi voor mij uitkijken en voor mij aan de kant, ik doe dat echt niet voor hem hoor.. :+

Precies :j
Lomp doen mag hij in zijn eigen tijd, als ik iets met hem aan het doen ben heeft hij op mij te letten.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 20:57

Tja, opvoeden gaat niet echt meer, pony is al ergens in de 20 (exacte leeftijd weten we niet) en vandaar ook de gelpad, het dekje en het bontje op haar rug. En ze staat alleen in de wei (nouja, helemaal alleen niet, een Gelders paard met haar veulen staat in de wei naast haar, maar omdat mijn verzorgpony al wat ouder is en de merrie + het veulen nogal dominant zijn staat ze 'apart')

Overigens noem ik het gewoon lomp, pony is hartstikke lief, maar let soms gewoon echt niet op, en dan gebeuren die dingen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:00

Dat heeft echt niks met ouderdom te maken :=
Goedpassend zadel is alleen een dekje, bontjes ed zijn er om te verbergen dat t zadel niet goed ligt :+

IngeK

Mijn pony loopt tegen hekken op, stoot z'n kop tegen de muur, schampt de hindernisstaanders... Wil zeker de baas zijn over de stenen muur :j Of zou ie toch gewoon lomp zijn :D

vuurneon

Hoezo gaat het opvoeden niet meer? In de kudde hoeft een paard dat ook niet zomaar even te doen namelijk :) ongeacht de leeftijd. Elk paard is te corrigeren.
Ik vind het allesbehalve lief dat een paard mij opzij drukt, paard moet wijken voor mij en niet andersom. Het kan gebeuren inderdaad, mijn pony probeert het ook wel hoor. Maar ik corrigeer het direct. Denk maar niet dat ik een stap opzij zet dan ;)

Lomp vind ik gewoon een paard die een paal over het hoofd ziet en erover struikelt :) of te lui is om de benen op te tillen en zelfs struikelt over een knullige graspol :')

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:09

Haha ik herken het zeker! Gelukkig ben ik zelf ook super lomp, dus dat scheelt ook nog wel :').