Moeder overhalen en wat voor een pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotlot2

Moeder overhalen en wat voor een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 17:31

Haiihaii,

van mijn vader mag ik een pony! Jeej! Heel leuk allemaal maar m'n moeder?
Ik ga haar proberen te overtuigen:D
Maar hoe?

En dan nog iets,
als ik een pony zou kopen? Welk ras? En waar moet ik naar kijken?
Ik ben 1.70 en weeg zo'n 48 kilo.

Eisen:

- Kunnen springen
- Dressuren
- Knuffelig
- Groot genoeg voor een aantal jaren mee
- Zadelmak
- Fijn om te rijden

Dankjullie wel

Kus

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:48

Wat leuk dat het van je vader mag! Alleen... als je moeder niet wil, dan wil ze niet... Een paard is niet iets wat je "even" koop, ik weet niet hoe oud je bent?? Maar ik denk dat het heel belangrijk is dat beide ouders erachter staan!

Hebben jullie alles goed op een rijtje gezet qua tijd en kosten? Mijn ouders zijn ook echt geen paarden mensen en hebben echt géén idee wat het hebben van een paard allemaal inhoud.. ik wilde als kind ook dolgraag een paard maar dat mocht niet. En wat ben ik daar nu blij om! Het was echt niet goed gekomen om mij als 11 jarige een pony te geven, mn ouders hadden denk ik nooit kunnen overzien wat er allemaal bij komt kijken en als 11 jarige weet ik niet of ik die verantwoording alleen had kunnen dragen. Inmiddels ben ik al heel oud ( :Y) ) en heb ik al een paar jaar een eigen paard, ik vind het nog steeds soms moeilijk om overal alleen voor te staan qua beslissingen nemen.

School is natuurlijk ook ontzettend belangrijk. Heb je wel echt tijd om elke dag naar je pony te gaan? En hoe is dat over een paar jaar? Zou zonde zijn als je je pony dalijk weer moet verkopen omdat je naar de middelbare school gaat/ gaat studeren/ etc.

En qua pony, neem van mij een dat GEZOND echt het aller-aller-aller belangrijkste is (naast een fijn karakter). Dressuren kan elk gezond paard, zeker op laag niveau. Ik zou zeker niet gaan kijken naar uiterlijk en gangen. Een leuke , stabiele pony die braaf en gezond is is denk ik waar je naar opzoek moet gaan. Tenzij je echt de sport in wilt natuurlijk....

Succes met beslissen, de zoektocht en de voorpret!

capopjekop

Re: Moeder overhalen en wat voor een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:49

Het lijkt me handig om te weten waarom je moeder niet wil?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:53

Mijn moeder wilde het ook niet, uiteindelijk hebben klusjes, slijmen en hilp van mn vader overtuigd!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:01

KPWN, NRPS, die kant op. Wat betreft je moeder, maak een lijstje of powerpoint met de dingen die je nodig hebt en de kosten en laat zien dat je zelfstandig bent. Ga vooral niet slijmen of zeuren, want dat kunnen sommige ouders het zat worden en dan kan je een eigen pony al helemaal vergeten. Doe vrijwillig klusjes en maak geen ruzie.Vraagje: moet je alles zelf betalen?

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:04

Ik zou in ieder geval geen te kleine pony kopen. Een E-pony of een klein paard. Als het van je moeder mag zou ik gewoon op Marktplaats en Bokt Markt gaan kijken wat er te koop staat en wat je aanspreekt. Dan gewoon zoveel mogelijk paarden en pony's proberen, en kijken met welke je een klik hebt.

Als je je moeder over wilt halen zou ik eens goed alle kosten berekenen zodat je aan je moeder kunt laten zien dat je er goed over nagedacht hebt. Als het antwoord van je moeder echter nee blijft, zul je daar vrij weinig aan kunnen doen ben ik bang. Als het aan mijn vader lag had ik ook 10 jaar geleden al een pony gehad, maar mijn moeder was het er niet mee eens. Nu mag ik er wel een maar moet ik wel alles zelf betalen.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:10

Een connemara!:D lief eerlijk super kunnen springen en crossen zijn allemaal redelijk stevig dus Als Je Niet te lang en te zwaar wordt kun Je er heel lang op blijven rijden!:D ik weet Niet hoe oud Je bent maar Als Je wedstrijden wil rijden is t handigst om een dpony te nemen;)

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 18:13

Mijn moeder wilt het juist graag! Maar ze denkt dat ik er geen tijd voor heb...
Ik word niet zo lang. Ze dachten ong. 1.75 :P
Ik wil een pony/paard tussen de 1.50 en 1.65.
Maar wel bedankt voor deze tips! Ik zal idd een PowerPoint maken, echt een top idee! :j
Meer tips zijn welkom!
Ik ben nu 12 jaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:16

Mss kun je dan met haar afspreken om een schema te maken met huiswerk, tijd voor je vrienden en een paard. Als je laat zien dat je dit schema goed vol kunt houden ziet ze mss wel in dat het wel kan als je goed plant.

NienkeV1994

Je zit of gaat nu naar de middelbare school denk ik? Gezien je leeftijd. Welk niveau ga je doen? Er is hier ergens een topic over. Even zoeken. Hier: [PP] Voortgezet onderwijs en een eigen pony
Overigens zou ik er meer dan genoeg tijd voor hebben gehad op de middelbare school, als ik er nu op terug kijk.
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 04-09-13 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

duifje4

Ik was 9 jaar toen in mijn eerste paard kreeg. Het is mij gelukt om mijn ouders over te halen, want mijn ouders waren toen die tijd geen paarden mensen. Ook ik was te jong om te beslissen over "wat voor paard het moest worden". Ik kreeg toen een 3 jarige Haflinger. En ik kan je vertellen, dat was geen goede combinatie haha ! Mijn paardje was echt een schatje hoor, maar alles was lang "leve de lol" en "ik doe lekker wat ik zelf wil". Tja en ik was 9 en kon nog niet onder het zadel uit komen met mijn beentjes ( laat staan "de baas zijn"). Jaar later lukte het net maar met een dubbele slag in de beugels en veel les. Maar ook toen veel vliegles gehad.

We zijn nu 12 jaar verder, en een stuk verstandiger ! Ik heb erg veel aan mijn ouders te danken.
Mijn ouders brachten mij elke week met de trailer naar de manege voor les. Ook hebben mijn ouders alles voor mij moeten betalen. Door dat mijn vader veel mee ging is hij over gehaald op de manege om te gaan mennen. Dus mijn vader zit nu ook in de paardensport en staat de Haflinger ook voor de kar.

We hebben veel mazzel gehad met het paard dat ik toen die tijd heb gekregen, een schat van een beest!

Maar hierbij wil ik je wel mee geven, Dat het een hele verantwoording is en veel kosten aan zijn verbonden!
Betalen je ouders dat? Of neem je een bijbaan naast school? Heb je dan wel genoeg tijd over? kun je alles lopend doen? Of heb je je ouders nodig voor vervoer met de trailer?

Het zou erg verdrietig zijn wanneer je een paard krijgt/koopt, en met een jaar weer weg moet omdat je ouders je niet meer kunnen/willen steunen. Wanneer je alles op papier hebt staan qua kosten en afspraken met ouders, dan komt jou droom paardje vanzelf ! :)

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:17

Je kunt ook eerst een verzorgpony zoeken, om je ouders te laten zien dat dat met school wel lukt. Dan hebben ze er misschien meer vertrouwen in dat een eigen pony ook lukt.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 18:21

Verzorgpony's heb ik. Ik mix het makkelijk met school. Langste dag is dinsdag 3 uur. Huiswerk heb ik tot nu toe ook altijd af. Ik ga nu bijna elke dag naar mijn verzorgpony's.
Ik zal alles op de fiets moeten doen, wat ook gaat lukken.

Ik zit btw op HAVO-VWO niveau!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:28

Ik weet niet of je overweegt straks ook wedstrijdjes te rijden? Gezien je leeftijd is het waarschijnlijk het leukste als je dan bij leeftijdgenoten zit. Dit betekent dat je lid moet worden van een ponyclub en dan mag je paardje niet hoger zijn dan 1.56m! Dan is het een E-pony en mag je bij de pony's meerijden. Dan ook geen jonkie kopen rond die maat want ze worden gemeten tot ze 8 jaar zijn omdat ze tot die tijd nog wat kunnen groeien.
Je mag overigens wel als je ouder bent en ook mee bij de paarden gaan rijden dus dat is geen probleem zolang je er maar goed op past.

Overigens ben ik het wel eens met een eerdere poster: neem een pony die niet al te jong is zodat hij al bekend is met het werk dat je er mee wilt gaan doen. Zelf beleren is echt veel moeilijker, zeker als je daar geen ervaring mee hebt, is heel anders dan een pony rijden die al weet wat je bedoelt. Ik denk zelf aan vanaf 8 jaar tot een jaar of 15 (weet je ook zeker dat je geen probleem met de stokmaat krijgt) met een vriendelijk en meewerkend karakter.
Je kan veel leren van zo'n pony en het is leuk als je ook meteen alles er mee kan gaan doen.
Succes!

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 18:32

Martie schreef:
Ik weet niet of je overweegt straks ook wedstrijdjes te rijden? Gezien je leeftijd is het waarschijnlijk het leukste als je dan bij leeftijdgenoten zit. Dit betekent dat je lid moet worden van een ponyclub en dan mag je paardje niet hoger zijn dan 1.56m! Dan is het een E-pony en mag je bij de pony's meerijden. Dan ook geen jonkie kopen rond die maat want ze worden gemeten tot ze 8 jaar zijn omdat ze tot die tijd nog wat kunnen groeien.
Je mag overigens wel als je ouder bent en ook mee bij de paarden gaan rijden dus dat is geen probleem zolang je er maar goed op past.

Overigens ben ik het wel eens met een eerdere poster: neem een pony die niet al te jong is zodat hij al bekend is met het werk dat je er mee wilt gaan doen. Zelf beleren is echt veel moeilijker, zeker als je daar geen ervaring mee hebt, is heel anders dan een pony rijden die al weet wat je bedoelt. Ik denk zelf aan vanaf 8 jaar tot een jaar of 15 (weet je ook zeker dat je geen probleem met de stokmaat krijgt) met een vriendelijk en meewerkend karakter.
Je kan veel leren van zo'n pony en het is leuk als je ook meteen alles er mee kan gaan doen.
Succes!

Super bedankt voor deze tips!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:38

http://www.marktplaats.nl/z/dieren-en-t ... rom=always

Op Bokt Markt kun je ook heel veel leuke pony's vinden. Ik zou persoonlijk een pony kopen, omdat je dat nog met wedstrijden bij je leeftijdsgenoten kan rijden.

Wil je zelf meer wedstrijden gaan rijden of recreatie? En wat vind je leuker koudbloed of warmbloed?

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 19:40

Paardjes45 schreef:
http://www.marktplaats.nl/z/dieren-en-t ... rom=always

Op Bokt Markt kun je ook heel veel leuke pony's vinden. Ik zou persoonlijk een pony kopen, omdat je dat nog met wedstrijden bij je leeftijdsgenoten kan rijden.

Wil je zelf meer wedstrijden gaan rijden of recreatie? En wat vind je leuker koudbloed of warmbloed?

Mij maakt het allemaal niks uit zolang de pony lief en betrouwbaar is en voldoet aan mn eisen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:11

-> YRT

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:36

@lotlot2 Dan zou ik me niet vastbijten aan een ras, gewoon elke pony die je leuk vind gaan kijken.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:04

Yes, yes, yessss! Ik heb de hele middag en avond aan een powerpoint gewerkt met alles op een rijtje, kosten, tijd, pluspunten... En m'n vader en moeder vonden het super leuk gedaan! En m'n vader en moeder zeiden: ziek eerst maar eens een stal in de buurt!!!!! Ze gingen er oer nadenken! Stiekem ga uk nu eventjes wat leuke pony's zoeken... Hihii :D

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:08

Gefeliciteerd, hou je ons op de hoogte?

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:31

Paardjes45 schreef:
Gefeliciteerd, hou je ons op de hoogte?

Dankjee!! Ja, zeker weten!

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:45

Ik ben benieuwd, gefeliciteerd en veel succes! :D *\o/*

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:23

enn??? weet je t al?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:25

Mijn moeder vond het eerst ook niets, nu ziet ze mijn paard vaker dan ik en doet ze er meer mee :') Tis nu ook haar paard geworden :D

Scheelt wel dat we iets ouder waren en alles zelf konden doen/deden..