Dominante fjord en shetlander.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Larizzie

Dominante fjord en shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:22

heey ik heb een dominate fjord en shetlander als verzorgpaarden wie kan mij helpen hoe ik kan zorgen dat ik meer controle krijg??? :+

Anoniem

Re: Dominante fjord en shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:29

Dit staat hier niet goed, ik tem.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:38

Grondwerk, heeft bij mijn dominante merrie veel geholpen.
Tja verder goed op je grenzen staan, en niet de ene keer iets afkeuren en de volgende keer goed keuren.
Dus echt voor jezelf opkomen, en stand vastig zijn
Meer zou ik zo niet weten

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:57

Oke bedankt! Heeft iemand nog meer suggesties!

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:58

[quote="Lasca_1987"]Dit staat hier niet goed, ik tem.[/quot
e]
Wat staat hier niet goed??

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:00

Lasca_1987 schreef:

Wat staat hier niet goed???

BlijeRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:06

Ik heb ook een dominant verzorgpaardje, maar ik ben heel consueqent.
Bijvoorbeeld voor dat hij ze box in gaat, zeg ik ''Ho'' laat hem los, en dan moet hij wachten totdat ik ''Ja'' zeg en dan pas mag hij naar binnen, en wordt dus niet door mij heen gerend. Als ik op weg naar de wei duidelijk maak dat hij niet mag eten, wordt er niet gegeten, heb heel veel geduld. Straf hem, en doe het opnieuw, net zolang tot die het wel goed doet. het zit hem bij mij in de kleinere dingen. Daarentegen vertrouw ik hem nu dan ook wel. Op weg naar de poetsplek loopt ie naast me zonder dat ik hem vasthoud, en als ik stop en ho zeg blijft ie netjes staan, allemaal geduld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:07

Larizzie schreef:
Lasca_1987 schreef:

Wat staat hier niet goed???

Je topic, die hoort niet hier te staan ;) maar een moderator kan hem voor je verplaatsen. Ik weet zo uit mn hoofd niet waar dit topic wel hoort. Maar iig op een paardgerelateerd gedeelte van bokt.

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:21

O oke kan een van de moderators hem verplaatsen? Alvast bedankt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:16

Ik zal hem zo van WWW naar YRT verplaatsen voor jou.

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:22

zoizo zorgen dat jij de baas blijfd , en grondwerk heeft mij ook enorm geholpen, krijg je meestal ook een band van

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:31

x_mayra schreef:
zoizo zorgen dat jij de baas blijfd , en grondwerk heeft mij ook enorm geholpen, krijg je meestal ook een band van

helemaal mee eens je krijgt ook vertrouwen in je verzorgpaarden en hun in jou

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:39

Waaraan denk jij te herkennen dat ze dominant zijn?

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 08:07

fjordnina schreef:
Waaraan denk jij te herkennen dat ze dominant zijn?

nou bijvoorbeeld ik haal ze uit de wei (want ze staan nu op land dus ik kan niet naar de bak) en ik wil ze wat beweging geven dat doe ik meestal door te longeren maar hij draait zich dan zo naar me zodat ik niks kan doen en als het net lukt en ik vraag hem te draven of galoperen dan rukt hij zich ineen keer los en gaat er vandoor en soms loopt hij gewoon over je heen en neemt de leiding of hij doet ineens heel raar.

en de eigenaar zegt ook dat ze heel erg dominant zijn vooral bij de wei want ze staan met een kudde en meestel is de fjord of de vries (de vries is van een vriendin)nde leiding

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 08:09

maar ze zijn wel heel lief hoor en hebben hun goeie kanten en soms zijn ze heel braaf maar bijvoorbeeld bij dat longeren hij weet heel goed wat ik bedoel maar doet net alsof hij het niet snapt maar doet het soms ook gewoon goed hij is gewoon heel slim

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:10

Het longeren klinkt voor mij als een combinatie tussen dominantie en onduidelijkheid. Aan beiden valt te werken :-D . Een paard doet nooit alsof. Het paard is altijd echt in wat het laat zien. Blijkbaar snapt hij het dus echt niet. Een paard is ook niet slim, maar maakt slechts gebruik van de mogelijkheden die de begeleider hem biedt. Als jij niet voldoende leiding geeft vertelt zijn instinct hem dat hij het zelf zal moeten doen, anders loopt hij immers het risico om opgegeten te worden.

Om het losrukken te verminderen zou ik een stukje van 15x15 tot 20x20 meter afzetten. Als een fjord zijn kracht in de strijd gooit kun je nog proberen om zo te gaan staan als op een surfplank, maar soms red je het zelfs daar niet meer mee. Dan is de ruimte beperken een hele mooie om het gedrag te doorbreken.
Verder moet je heel erg op lichaamssignalen letten. Ga pas een versnelling hoger als echt alles klopt en neem het paard op tijd weer terug. Zo blijf jij in dat stuk de leiding houden.

Om te werken aan het respect voor jouw eigen ruimte zou ik deze oefening gebruiken:
Tools:
menzweep
ruimte van circa 20x20
loslopend paard

Het paard loopt los in de ruimte en jij hebt de menzweep vast. Je doet helemaal niks met het paard, die is er gewoon, net als jij. Je gaat rondlopen en onderzoekt met de menzweep hoe groot jouw eigen ruimte is. Draai hem eens om je heen, sleep hem achter je aan, breng hem over je schouder naar voren, van links naar rechts en schuin naar voren en naar achteren. Overal waar jij met de zweep (het verlengde van je arm) kunt komen neem je in als jouw ruimte. Onthoud dat je de ruimte onderzoekt, dus je hoeft de zweep niet met kracht te gebruiken. Gewoon losjes is in dit onderzoek genoeg.

Vervolgens ga je meer door je "bak" lopen en benader je ook het paard. Niet heel gericht, die kom je gewoon eens tegen op je onderzoekstocht door de bak. Het paard vormt echter wel een obstakel. Je blijft je eigen ruimte onderzoeken en kijkt hoeveel er nodig is om de plek van het paard in te kunnen nemen (soort landjepik). Vertrekt het paard niet als jij op ongeveer 4 passen afstand bent, dan kies je zelf een andere route en probeer je het een moment later nog een keer. Blijf dan niet hetzelfde doen als voorheen, want die werkte niet. Misschien moet je in je houding wat alerter zijn, moet je net iets zelfverzekerder met de zweep bewegen. Oefen en test uit wat er nodig is. Gaat het paard te snel weg en blijft het dat doen, dan kun je juist iets zachter worden in je houding en moet je zoeken naar minder ipv meer.

Uiteindelijk zal het paard zijn aandacht op jou richten en daarmee sluit je de oefening af.

Als het paard tijdens het lopen aan het halstertouw zelf de leiding neemt kun je het volgende doen:
Neem weer je menzweep mee en baken je ruimte aan de zijkanten af. Je hebt dan echt een lange arm die een fysieke blokkade voor het paard vormt. Je beweging is zeker, rustig en losjes, dit is de grens. Besluit je paard om toch door de blokkade te willen (al is het maar met het puntje van zijn neus) dan beweeg je de zweep krachtiger op en neer. Krijgt het paard er een tik van mee? Prima, zijn verantwoordelijkheid, hij liep er immers zelf in. Op die manier kun je je grens heel duidelijk maken en zal het paard die ook steeds meer gaan accepteren.

Om die verantwoordelijkheid van het paard duidelijker te maken een ander voorbeeld:
Een paard staat op een kale wei. Aan de andere kant van het stroomdraad staat lang gras. Het paard buigt over de draad hen en probeert het gras te pakken te krijgen. Ineens krijgt hij een schok en deinst terug. De fysieke barrière (het draad) was er altijd al, het paard werd alleen terug gefloten doordat het draad dmv stroom de grens duidelijk maakte. Dat is precies hetzelfde als wat je hierboven met je menzweep doet. Je slaat niet (je haalt immers niet uit), maar je geeft slechts een duidelijke grens aan.

Succes!

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 10:58

Oke heel erg bedankt ik ben namelijk nog maar 13 dus ik kan nog veel leren :-)

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 15:04

en wat voor grond werk precies is handig?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:13

Tja ik heb een speciale cursus gevolgd om het grondwerken volledig te snappen. Vind het lastig om uit te leggen, maar bijvoorbeeld om stukjes te gaan lopen en dan bijvoorbeeld te gaan stoppen. Als hij/zij niet meteen stopt, achteruit gaan. En stukjes draf en stap. En dan kun je het gaan uitbreiden op andere manieren en met andere oefeningen.

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 15:28

maar met dat longeren de ene keer doet hij het wel en de andere keer niet en dat doet hij bij alle verzorgsters :(:)

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 15:31

Madje1992 schreef:
Tja ik heb een speciale cursus gevolgd om het grondwerken volledig te snappen. Vind het lastig om uit te leggen, maar bijvoorbeeld om stukjes te gaan lopen en dan bijvoorbeeld te gaan stoppen. Als hij/zij niet meteen stopt, achteruit gaan. En stukjes draf en stap. En dan kun je het gaan uitbreiden op andere manieren en met andere oefeningen.

oke bedankt ik zal het proberen :j

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:41

ook heb ik dat ze allebij heel veel bijten..

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:04

straffen en belonen en duidelijk zijn.
mijn instructrice doet 'fluisteren' het is niet heel moeilijk en het lijkt op dat wat fjordina zei,
1.idd klein stukje bak afzetten
2.je moet als het ware een kudde vormen met je paard, jij bent leidmerrie
3.zodra hij rustig stil staat ergens stap jij er op af 'want daar is lekker gras'
4.jij bent leidmerrie en dus de baas dus hij moet weg wezen want de leidmerrie krijgt het lekkerste gras
goed dit ga je uitbreiden
opjagen, niet gemeen niet slaan maar zo laat je duidelijk je ruimte zien
1.blijf zelf in een cirkel van 5m ong.
2.houd je aandacht gericht op zijn kont, dit betekent dat hij moet blijven lopen.
3. houd dit vol tot hij rustig word zn hoofd lager gaat dragen oren naar jouw draait en gaat kauwen (kauwen is een belangrijk tegen van onderdanigheid)
4. door je te richten op zijn voorhand zou hij moeten stoppen (let op niet er voor springen, blijf in je 5 meter cirkel)
5. draai hem een paar keer om als hij stil staat hierbij kom je uit de cirkel en jaag je hem een beetje aan de voorhand dan draait hij om(feitelijk longeer je nu zonder lijn)

mijn instructrice heeft dan nog een heel verhaal met als je je touw op een bepaalde manier beweegt hij dan harder of zachter moet, maar dat ken ik niet uit mn hoofd, het is wel een goede manier om aan te geven waar je grenzen liggen

met lopen is het een simpele kwestie van met een touwtje voor zijn neus slingeren, (niet slaan! of keihard draaien) zorg ook dat je voor/naast zn hoofd loopt niet bij de schouder want dan ben je in de positie van een veulen bij een merrie. zodra jij stopt met lopen moet hij dat ook doen. doet hij dat niet zet je hem achteruit tot hij op de plek staat waar jij stopte

doet hij iets goed beloon duidelijk
stel je groot op als hij van je weg moet
en klein op als je naar hem toe loopt

voor bijten heb ik niet echt tips... een zachte tik op zn neus

succes ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 21:47

heel erg bedankt ga ik vrijdag gelijk proberen!

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:52

ik stuur je even wat makkelijke oefeningen waarin jij je leiderschap kan verbeteren en wat niet fout kan gaan ivm veiligheid. het is een te lang bericht dus ik pb even