Hoe maak je slobber ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xpikolover

Hoe maak je slobber ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 10:41

Heyy, ik heb heel snel hulp nodig! A.s vrijdag 10 mei is mijn pony jarig en ik wil graag slobber maken voor hem maar ik weet niet hoe ik dat moet maken ? Zouden jullie me daar snel mee willen helpen ? En wat moet je er allemaal in doen ?
Laatst bijgewerkt door xpikolover op 08-05-13 10:46, in het totaal 3 keer bewerkt

liekiej20

Re: Hoe maak je slober ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:41

gewoon aanmaken met water tot het "pap"wordt :)

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:42

Slobber in een emmer en dan heet water erop af laten koelen , en dan kan je het geven

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:43

Daar heb je speciaal slobber spul voor nodig. En je moet meer heet water bij doen met water koker en aan een uur laten staan anders kan je paard ziek worden

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:43

Wel een uur laten staan dan kan het paard ziek worden!!!!!!

xpikolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 10:44

Oke

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:44

nicky_xle schreef:
Daar heb je speciaal slobber spul voor nodig. En je moet meer heet water bij doen met water koker en aan een uur laten staan anders kan je paard ziek worden

nooit van gehoord?

geef mijn paarden altijd met koud (in de winter warm) water hoor, nog nooit zijn ze ziek geworden

sparretje

Slobber koop je gewoon kant en klaar bijvoorbeeld bij de Welkoop/Boerenbond ;)
Dan inderdaad zoals eerder gezegd aanmaken met een ruime hoeveelheid warm water, laten wellen en afkoelen en smikkelen maar.

Alvast gefeliciteerd met je paardje!

lisetteexx

nicky_xle schreef:

Slobber spul?
Gewoon heet water en af laten koelen is genoeg hoor water koker is niet nodig

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:45

je kan het halen bij een molen, of een paardenzaak(niet alle paardenzaken hebben het hoor!)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:46

Ik weet niet of je een zak slobber hebt? Je kunt het huismerk van aveve nemen of havens. Die laatste is geloof ik wel in elke ruitersportzaak te vinden. Als je dat gehaald hebt doe je een paar handjes in een emmertje en doe je er heet water bij totdat het een papje is. Mocht het het na een half uur nog warm zijn en stevig dan doe je er wat koud water bij en dan een papje roeren. Je kunt er ook zemelen doorheen doen. :)

xpikolover

Re: Hoe maak je slobber ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 10:47

Oke bedankt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:47

Ik maak het altijd met mijn gewone brok/mueslie :+ plens heet water erbij, wat lijnzaad en dan lekker doorroeren :+ ga er geen aparte zak extra voor aanschaffen hoor :+ heel niet nodig :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:48

nicky_xle schreef:

Zolang er geen zemelen in zit kan het geen kwaad hoor, want bij zemelen moet je zelfs langer weken. Gewoon wachten tot het is afgekoeld en dan lekker geven. Dit hoeft echt geen uur te duren.

Het makkelijkste is om gewoon een zak slobber te halen. Hiervan doe je een hoeveelheid in een emmer en doe je er heet water bij. Lekker roeren tot alles een papje is (niet te droog, niet te nat). Af laten koelen en klaar.
Maar meestal staat er op de zak ook wel een "bereid wijze"

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:49

Als je nu niet een speciale zak slobber hebt of wilt kopen, dan kan je ook altijd gewoon wat biks laten weken in een laag water. Dat kan dan ook een lekker papje worden. Die je er lekker wat stukjes wortel en appel in en smullen maar...

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:49

Kan ook met gewone brok indd... Heet water erbij +- 30 min laten staan en even roeren.. En gooi er dan af en toe nog van alles doorheen, appel, wortel, mandarijnen, peer, brood alles wat hij maar lekker vind...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:50

Samblabla schreef:
Ik weet niet of je een zak slobber hebt? Je kunt het huismerk van aveve nemen of havens. Die laatste is geloof ik wel in elke ruitersportzaak te vinden. Als je dat gehaald hebt doe je een paar handjes in een emmertje en doe je er heet water bij totdat het een papje is. Mocht het het na een half uur nog warm zijn en stevig dan doe je er wat koud water bij en dan een papje roeren. Je kunt er ook zemelen doorheen doen. :)

Hier zou ik mee oppassen. Zemelen hebben veel langer de tijd nodig om te verzadigen. Als je dit te droog en niet geweekt genoeg(te kort geweekt) geeft kan het gaan uitzetten in de maag.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:50

Ach, gewoon wat brokken weken, heb je goedkope 'slobber' :P

Je hebt wel een hoop verschillende soorten slobber die je nog moet aanmaken met water etc, maar bedenk wel dat daar andere voedingswaarden in gaan zitten dan dat je paard nu normaal krijgt :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:54

miss_lizje schreef:
Samblabla schreef:

Hier zou ik mee oppassen. Zemelen hebben veel langer de tijd nodig om te verzadigen. Als je dit te droog en niet geweekt genoeg(te kort geweekt) geeft kan het gaan uitzetten in de maag.

Ik denk dat je in de war bent met bietenpulp, dat moet inderdaad minimaal 4 uur ( heet water ) of 6 uur ( koud water ) weken ...

Als je niets speciaals wilt kopen, TS, dan kun je ook een lekker papje maken van geweekte brok met wat stukjes brood en fruit.

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:55

miss_lizje schreef:
nicky_xle schreef:

Zolang er geen zemelen in zit kan het geen kwaad hoor, want bij zemelen moet je zelfs langer weken. Gewoon wachten tot het is afgekoeld en dan lekker geven. Dit hoeft echt geen uur te duren.

Het makkelijkste is om gewoon een zak slobber te halen. Hiervan doe je een hoeveelheid in een emmer en doe je er heet water bij. Lekker roeren tot alles een papje is (niet te droog, niet te nat). Af laten koelen en klaar.
Maar meestal staat er op de zak ook wel een "bereid wijze"

jaa als er geen zemelen in zitten dan hoeft het geen uur te staan bij ons deden we het altijd met een water koker

xpikolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 10:55

Ja, ik denk dat ik dat dan gewoon doe ben je veel sneller mee klaar :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:58

quote="Shirley"]
miss_lizje schreef:
Samblabla schreef:

Ik denk dat je in de war bent met bietenpulp, dat moet inderdaad minimaal 4 uur ( heet water ) of 6 uur ( koud water ) weken ...

Als je niets speciaals wilt kopen, TS, dan kun je ook een lekker papje maken van geweekte brok met wat stukjes brood en fruit.[/quote

Zou kunnen, maar ik weet 100% zeker dat mijn stalgenoot dit altijd ook erg lang deed weken (gaf beide, stonden altijd 2 emmertjes onder haar kast.). Van haar heb ik dat toen geleerd. Maar misschien heeft ze het niet bij het rechter eind gehad.
Maar ik maak eigenlijk nooit meer zelf slobber, heb het nu gewoon uit zak en volg de instructies op die op de zak staan.

xpikolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 11:00

Oke

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:25

het zijn niet zemelen die lang moeten weken maar bietenpulp ;)
het makkelijkste is om gewoon een zak slobber te kopen en die aan te maken met warm water, persoonlijk vind ik die van havens er het smakelijkst uit zien.
maar een zak slobber zal al snel 15kg? wegen waar je vrij lang mee doet.
als je niet een zak slobber wilt kopen kan je het ook zelf maken, gewoon wat bix/meuslie, zemelen (ook in een kleine verpakking te kopen in bijv de supermarkt), granen, gekookte lijnzaad (net wat je voor handen hebt) aanmaken met warm water en daar kan je dan nog lekkere dingetjes aan toe voegen zoals stukjes wortel en appel en smullen maar.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:28

Ik denk nog steeds: gewoon lekker brokjes weken.

Niet teveel nieuwe dingen gaan voeren als je paard daar niet aan gewend is?