Met slof rijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Farome

Met slof rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 20:51

:') Hallo ik ben Anouk.

Ik wil het even hebben over het rijden met de slof,
Een oud "kennis" van mij reed ermee, en heb het zelf ook ooit gedaan.
Maar mijn kennis deed het zodat haar pony aan de teugel ging.
Ik heb het gedaan omdat mijn pony naar een andere wei moest, en ze was die dag erg druk.
Het was heel dichtbij (5 minutenlopen) maar we moesten wel 2 drukke straten over,
omdat ze zo druk was wou ik geen rissico nemen en nam dus maar voor 1x de slof.
Maar daar gaat het even niet over, en wil ik ook verder geen commentaar over,
Ik wil graag weten wat nou het doel van zo'n slof is, zijn het gewoon nutteloze aandeteugeltrektouwtjes?
Ik weet bijna zeker dat dat niet de bedoeling van de slof is maar wat wel?

groetjes.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:58

Het ligt eraan hoe je het gebruikt, ik vind dat je het nooit mag gebruiken met als doel het hoofd in de krul te trekken.

Ik gebruik de slof alleen buiten omdat mijn paard nogal enthousiast kan worden buiten. Als hij z'n koppie erop kan zetten ben ik hem echt kwijt. Daarom hou ik de slof op zo'n lengte dat hij z'n hoofd niet te hoog kan houden om te voorkomen dat hij z'n onderhals erin zet.
Als hij zijn hoofd gewoon recht houd of als hij meer gaat zakken hangt de slof ten alle tijden los.

De laatste tijd heb ik de slof eigenlijk alleen vast zodat m'n paard er niet in stapt, nu hij iets ouder is, is hij een stuk rustiger:)

_Ekenna

Re: Met slof rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:02

Ik gebruik 'm alleen in de galop, hij gooit dan nog al eens zijn hoofd omhoog, en dit wil ik 'm af leren, en 't gaat daardoor al steeds beter. (Ik heb verder alles geprobeert, maar niks werkte) :-)

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 21:03

Oke dankjullie.
@horsiegek heb hem voor dat overbrengen van wei om precies dezelfde reden gebruikt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:08

Ik heb ook de slof gebruikt om het paard in zijn rug meer te ontspannen nu hangt ie alleen maar in de kast. Als ik op het paard zit dan ontspant ie gelijk in stap met draf en galop wat moeizamer. Maar dat gaan we leren zonder slof.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:02

Ik heb een lespaard dat echt sterk is, en ook zijn hoofd in de lucht gooit. Als je hem aan kan zonder slof, moet je hem zonder slof rijden van de eigenares/lesgeefster ( vooral voor de gevorderden dus), maar bij de half-gevorderden zal ik maar zeggen, die hem niet onder controle kunnen houden, laat ze de slof gebruiken. Beginners laat ze op een ander paard rijden, dus die komen er sowiso niet op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:05

Ik heb een tijdje een paard gereden waar ik in bepaalde situaties wel een slof eromheen deed. Vooral buiten (in t bos dan) en als het fris, winderig of lawaaierig in de buurt is. Dit paard had er nogal een handje van om haar hoofd in de lucht te gooien en lekker te gaan lopen steigeren/rennen/bokken/gekke dingen doen. Nou is een slof geen magisch hulpmiddel om een paard van alle nare kwaaltjes te genezen, en zo moet je het ook zeker niet zien, maar het kan wel een soort extra bevestiging geven voor als het anders gewoon heel moeizaam gaat. Ik ben van mening dat zo lang je niet op je slof gaat rijden in plaats van op je teugels, je geen kwaad doet. Op het moment dat het paard wat ik net beschreef vervelend begon te doen, pakte ik mijn slof wat strakker zodat ik haar er even wat beter doorheen kon rijden. Als ze braaf was ging hij ook net zo goed weer los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:06

CrazyIris schreef:
Ik heb een lespaard dat echt sterk is, en ook zijn hoofd in de lucht gooit. Als je hem aan kan zonder slof, moet je hem zonder slof rijden van de eigenares/lesgeefster ( vooral voor de gevorderden dus), maar bij de half-gevorderden zal ik maar zeggen, die hem niet onder controle kunnen houden, laat ze de slof gebruiken. Beginners laat ze op een ander paard rijden, dus die komen er sowiso niet op ;)

Een slof op een manege? Dat vind ik dan altijd wel weer een beetje tricky eigenlijk. Een slof is best wel een streng hulpmiddel, en als je er iets te stevig op rijdt dan kan je een paard echt op een hele foute manier de krul in sleuren. Vooral op manege's ligt dat gevaar toch wel heel erg te loeren denk ik.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:10

Emmaa_ schreef:
CrazyIris schreef:

Een slof op een manege? Dat vind ik dan altijd wel weer een beetje tricky eigenlijk. Een slof is best wel een streng hulpmiddel, en als je er iets te stevig op rijdt dan kan je een paard echt op een hele foute manier de krul in sleuren. Vooral op manege's ligt dat gevaar toch wel heel erg te loeren denk ik.

vooral omdat je juist met een slof de achterhand er goed bij moet rijden om te voorkomen dat ze teveel in de slof gaan hangen, en denk dat dat met manegepaarden toch lastiger is

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:15

ik soms mijn verzorgfjord soms ook met een slof, meestal als ze erg druk of hyper is met bijv. harde wind of vrieskou. Ook gebruik ik hem omdat ze zonder slof niet altijd haar rug goed gebruikt en je dan merkt dat ze een beetje vastzit. Ik heb hem niet tussen dr benen door maar aan de zijkant, aan de onderkant van de singelstoten zegmaar. Zo werkt het iets minder heftig in. Ik hoef er ook geen contact mee te maken omdat ze er veel ontzag voor heeft. Ik denk als je de slof niet te vaak gebruikt en niet strak trekt en goed het achterbeen er onderhoud zodat hij/zij niet op de voorhand gaat lopen, je het geen kwaad kan om een slof te gebruiken. Hij kan heel goed van pas komen om bijv. in dit geval een wat oudere pony/paard weer soepeler te krijgen. Ik zie wel vaak dat mensen die met een slof rijden ze hem te streng gebruiken waardoor het paard achter de loodlijn gaat lopen, dat vind ik altijd erg zonde :(

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:18

Emmaa_ schreef:
CrazyIris schreef:

in dit geval zou ik een stootteugel aan de neusriem doen of desnoods een thiedemanteugel, dan heb je ook niet zo dat gepruts met 2 teugels is ook weer handiger voor de halfgevorderden, zo kan er ook minder fout gaat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:27

Een stootteugel aan de neusriem ben ik persoonlijk ook alles behalve een voorstander van. Met dat soort hulpteugels dwing je een paard in een positie zonder ze te vragen over de rug te lopen. Een slofteugel, stootteugels, bijzetteugels, allemaal hetzelfde. Ik zou persoonlijk gaan voor elastiek, maar het vervelende daaraan is wel weer dat er nog enige rek in zit. Voor echte beginners kan dat wel weer minder plezant zijn.

Ik ben pas voor het eerst met een slof gaan rijden toen ik zeker wist dat ik een stille hand had en dat ik het ook aan durfde om ermee te gaan rijden. Het is best een strenge hulpteugel namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:28

Hannapony schreef:
ik soms mijn verzorgfjord soms ook met een slof, meestal als ze erg druk of hyper is met bijv. harde wind of vrieskou. Ook gebruik ik hem omdat ze zonder slof niet altijd haar rug goed gebruikt en je dan merkt dat ze een beetje vastzit. Ik heb hem niet tussen dr benen door maar aan de zijkant, aan de onderkant van de singelstoten zegmaar. Zo werkt het iets minder heftig in. Ik hoef er ook geen contact mee te maken omdat ze er veel ontzag voor heeft. Ik denk als je de slof niet te vaak gebruikt en niet strak trekt en goed het achterbeen er onderhoud zodat hij/zij niet op de voorhand gaat lopen, je het geen kwaad kan om een slof te gebruiken. Hij kan heel goed van pas komen om bijv. in dit geval een wat oudere pony/paard weer soepeler te krijgen. Ik zie wel vaak dat mensen die met een slof rijden ze hem te streng gebruiken waardoor het paard achter de loodlijn gaat lopen, dat vind ik altijd erg zonde :(

Van een slofteugel wordt een paard niet per definitie gelijk soepeler, dat is echt een fabeltje. Je kan alleen omdat je twee keer zo veel inwerking op het bit hebt, wat makkelijker stelling vragen waardoor je een paard als je het goed doet wat makkelijker soepel kan rijden. Voor soepelheid zou ik je afraden de slof weg te gooien en lekker overgangen te gaan rijden, veel figuren en elke keer stelling vragen. Op die manier rijd je je paard veel beter los dan door er maar een hulpteugel aan te hangen.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:44

Ik heb mijn pony ook een tijd met slofteugel gereden, dit alleen omdat ze in de galop haar rug weg drukte, en te sterk werd voor mij. Met de slofteugel had ik met de overgang naar galop, net even een seconde inwerking waardoor ze netjes laag bleef met haar koppie, en haar rug los kon gaan laten... Toen dit eenmaal voor elkaar was en het kwartje was gevallen, liet ik 'm weg.. Kan er zelf ook helemaal niet fijn mee rijden, ook al hing hij gewoon los wanneer hij niet nodig was.

Ook met buitenrijden doe ik hem om, zodat ik wat meer inbreng heb mocht dit nodig zijn.

Ik ben absoluut niet tegen slof gebruik, maar hij moet wel op de juiste manier gebruikt worden.. Wanneer hij gebruikt word om je paard in de krul te trekken, ben je fout bezig. :n

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:55

Waarom gebruik je een slof als je pony naar een andere wei moet?
Lijkt mij dat je er dan naast loopt, dan zou je wel een longeerlijn kunnen gebruiken ipv halstertouw.

Zelf gebruik ik geen slofteugel, maar als iemand het af en toe correct gebruikt zal het weinig kwaad kunnen.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 00:21

Omdat het zadel etc tóch mee moest;)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 01:07

Xloveskanjer schreef:

En dan moet je er ook op zitten als er een zadel op ligt?

Ik kan 83 theorieën bedenken...
Maar mijn motto blijft: "Waar de kunde van de ruiter ophoudt, begint de zadelkamer" :Y)

( Niet allemaal lelijk doen nu :+ )

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 01:10

Laten we het even over mijn vraag blijven houden,
We kunnen het wel over dat wei->wei gebeuren hebben, maar ik heb het gedaan, en dat ken ik niet terugkeren.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 01:17

Fiebie schreef:
Xloveskanjer schreef:

En dan moet je er ook op zitten als er een zadel op ligt?

Ik kan 83 theorieën bedenken...
Maar mijn motto blijft: "Waar de kunde van de ruiter ophoudt, begint de zadelkamer" :Y)

( Niet allemaal lelijk doen nu :+ )

Tsja, maar helaas zijn we niet allemaal Ankys (Misschien niet zo'n goed voorbeeld maar je snapt wat ik bedoel :') )
En is het fijn om als je kunde ophoudt, toch éventjes wat extra hulp krijgen.
(Want onze kunde houdt op een bepaald punt allemaal op hoor, de eene wat sneller dan de ander.)

Zelf overigens nooit met een hulpmiddel gereden... Nooit nodig eigenlijk. Zorg dat mijn paard goed in zijn lijf zit, het aan kan wat ik vraag, en ik dat zo goed mogelijk vraag... Dan vind ik ook dat je het in principe niet nodig hoeft te hebben...
Ook omdat ik absoluut niet per ongeluk teveel wil vragen, en een paard krijgt die overal in het lijf gaat compenseren om toch te kunnen doen wat je vraagt.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 01:37

Jullie hebben ook gelijk.
Maar weetje, ik maak wel ens foute keuzes, zeg dingen waar ik niet bij nadenk...
Kan ik alleen van leren. En ja, als er een volgende x komt bekijk ik de situatie beter.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 08:40

Emmaa_ schreef:
CrazyIris schreef:

Het is geen manegepaard, maar een paard van mijn lesgeefster op een privéstalling, ze heeft enkele paarden, zelf opgeleerd. En met een paar ervan geeft ze les. Eén ervan is dus diegene die met slofteugel wordt gereden, en zoals ik al zei, zeker niet door beginners. Maar hij is totaal geen manegepaard ;)

Merleayslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 08:48

Een slof is een hulpstuk, en zoals alle hulpstukken met een reden uitgevonden.

Toch worden ze meestal gebruikt om een probleem in het lichaam van het paard te verbergen of de onkunde van de ruiter om zijn paard met dat probleem te helpen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:47

Xloveskanjer schreef:
Maar weetje, ik maak wel ens foute keuzes, zeg dingen waar ik niet bij nadenk...
Kan ik alleen van leren. En ja, als er een volgende x komt bekijk ik de situatie beter.

Daar heb ik het ook niet over....

Maar mijn mening over slof is duidelijk.
Ik vind het geen hulpteugel, maar een dwangteugel....

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 16:19

Fiebie schreef:
Xloveskanjer schreef:

Daar heb ik het ook niet over....

Maar mijn mening over slof is duidelijk.
Ik vind het geen hulpteugel, maar een dwangteugel....

En daar heb je ook gelijk in. Heb overigens de mijn weggegeven,
ik heb hem in de jaren dat ik mn pony heb 1 keer gebruikt, en het had nog geeneens effect ofzo.
Maar weet iemand hier waar de slof écht voor bedoeld is?

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:49

Emmaa_ schreef:
Een stootteugel aan de neusriem ben ik persoonlijk ook alles behalve een voorstander van. Met dat soort hulpteugels dwing je een paard in een positie zonder ze te vragen over de rug te lopen. Een slofteugel, stootteugels, bijzetteugels, allemaal hetzelfde. Ik zou persoonlijk gaan voor elastiek, maar het vervelende daaraan is wel weer dat er nog enige rek in zit. Voor echte beginners kan dat wel weer minder plezant zijn.

Ik ben pas voor het eerst met een slof gaan rijden toen ik zeker wist dat ik een stille hand had en dat ik het ook aan durfde om ermee te gaan rijden. Het is best een strenge hulpteugel namelijk.

dan begrijp je het verkeerd natuurlijk moet je hem niet te strak zetten alleen zodat de pony zn hoofd niet omhoog kan gooien en zo een onderhals creëerd.