steigegeren aan de hand..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmaudieee

steigegeren aan de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:18

hoi !

ik zit met een probleempje. ik heb een pony, echt een lieffie ! ze geeft allemaal kusjes de hele tijd vooral met poetsen echt lief ! ze is 4 jaar ras niet helemaal bekend, maar 70% Arabier dacht ik. ze is nu bijna een weekje kreupel. ik heb veel over t erf gestapt en gister even t weggetje op, ging heel goed, ze was wel erg druk maar ik kon haar wel houden. (ze is nog niet zo heel veel buiten geweest). vandaag was ik weer buiten wandelen en ben ook een stukje een klein bosje achter stal in gegaan. (ze is hier ook vaker geweest) ze vond t wel heel leuk maar was echt druk. op t eind begon ze heel erg te drammen want ze wou draven (wat ik wel snap omdat ze natuurlijk veel energie heeft van dat stilstaan) maar dat mocht gewoon niet, klaar. en toen steigerde ze best wel hoog.. ik bleef wel gewoon rustig maar gaf haar wel een tik, omdat ik gewoon vond dat dit niet kon.. was dit wel een goede reactie ? mocht het weer gebeuren moet ik dan anders reageren ? zoja, hoe ?

onder het zadel was ze vorige week trouwens ook erg aan het uitproberen, misschien dat dit er ook mee te maken kan hebben ?

heeft er iemand advies voor mij ?

vuurneon

Re: steigegeren aan de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:19

Was het steigeren na de tik over? Dan heb je goed gehandeld :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:19

Ik vind het absoluut terecht dat je haar een tik hebt gegeven.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:21

Ik geef die van mij ook een mep als ze steigeren, de reden maakt me niet uit, maar ik wil het niet hebben. Ze hebben daar te lopen waar ik aanwijs dat ze lopen en nergens anders.

4 jaar is natuurlijk ook begin van de puberteit. Het kan zijn dat ze last heeft van haar tanden dat ze onder het zadel minder fijn was. Of dat er toch net iets niet helemaal lekker ligt onder het zadel (al denk ik dat laatste niet direct, aangezien ze daarvoor dus wel gewoon braaf was?)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:22

Van mij krijgen ze ook zeker een mep als ze steigeren. Nee is nee, en dat mogen ze gewoon niet doen.
Heeft ze misschien ergens last van? Deed ze dit vaker?

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:23

Ik geef ook een tik als mijn paard steigert!

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:25

oke, gelukkig maar (: het was toen ze net weer op de grond stond, ik kon er anders niet bij ;$ hihi. ze is laatst nog naar de tandarts geweest & zadel is op maat gemaakt, de weken daarvoor was ze inderdaad wel gewoon braaf ! ze heeft daarna niet meer gesteigerd, wel erg druk..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:26

Nou, dan heb je heel goed gehandeld en toch duidelijk gemaakt dat steigeren niet oké is :)

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:27

oke, dankuwel !!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:32

RT-P -> YRT

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:34

delerium schreef:
RT-P -> YRT

wat betekent dit ??;$

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:34

xmaudieee schreef:
delerium schreef:
RT-P -> YRT

wat betekent dit ??;$

Je topic stond niet goed, dus is hij door een moderator verplaatst :)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:37

Je hoeft je nergens zorgen over te maken.
Je hebt goed gehandeld, steigeren kan gevaarlijk zijn dus gewoon direct afstraffen.
EN onder het rijde.Ze had gewoon heel veel energie net zoals buiten.
Als een paard een week niet buiten komt en niet heel veel beweging krijgt, ja dan worden ze druk.

Zou je in het vervolg gewoon: "het" willen schrijven.In plaats van: "t" ?

santiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:38

Ik doe altijd een halster touw door de mond, dan durven ze niet meer om hoog, mijne is ook 4 en het werkt prima

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:39

santiana schreef:
Ik doe altijd een halster touw door de mond, dan durven ze niet meer om hoog, mijne is ook 4 en het werkt prima

Ik zou dat zelf niet aandurven..

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:39

Vind het zó jammer dat mensen gelijk zeggen 'Is er niet iets medisch' .. Niet elk paard heeft last van zn rug oid! heel veel zijn er gewoon stout!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:40

Arc_En_Ciel schreef:
santiana schreef:

Ik zou dat zelf niet aandurven..

Dat doe ik ook weleens bij mijn verzorgpony. Hij is een hengst van 1,5 jaar. En als hij mij de hele tijd wil happen, kan ik wel tikken blijven uitdelen. Maar meestal wil hij gewoon wat tussen zijn tanden hebben.En dan houdt hij ook op. Maar volgens mij is hij ook aan het wisselen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:41

Alexandra_ schreef:
Vind het zó jammer dat mensen gelijk zeggen 'Is er niet iets medisch' .. Niet elk paard heeft last van zn rug oid! heel veel zijn er gewoon stout!

Waarom is dat jammer? Ik vind het zo jammer als iemand het advies krijgt om gelijk een ram te geven terwijl uiteindelijk aan het licht komt dat het paard wel medische problemen had..

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:42

Arc_En_Ciel schreef:
Alexandra_ schreef:

Waarom is dat jammer? Ik vind het zo jammer als iemand het advies krijgt om gelijk een ram te geven terwijl uiteindelijk aan het licht komt dat het paard wel medische problemen had..

Als je het verhaal goed leest, zie je gewoon dat het een 'stoute' reactie was.
Er is werkelijk waar geen topic waar we wel 10 heuse dierenartsen hebben!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:42

Alexandra_ schreef:

Vaak leiden dingen zoals steeds steigeren, bokken en weet ik veel wat, naar medische problemen. Heb er al genoeg in de buurt gehad waarvan dat zo is. Daarom zei ik dat :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:43

Alexandra_ schreef:

Er is niets mis mee om te vragen of er mogelijk een achterliggend probleem is ;) hoe meer informatie je hebt, des te beter er een beeld kan worden gevormd.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:43

Arc_En_Ciel schreef:
Alexandra_ schreef:

Ja, maar als mijn verzorgpony onder het zadel een keertje steigert/bokt. dan ga ik niet gelijk denken dat er iets aan de hand is.
En ik neem aan dat als jou pony een keer steigert jij ook niet gelijk denkt dat hij tand/rug problemen heeft.
Maar aan de ene kant is het wel handig van Bokt. Want je kan dat wel uitsluiten als je er zelf niet aan gedacht hebt :)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:44

amado7 schreef:
Alexandra_ schreef:

Vaak leiden dingen zoals steeds steigeren, bokken en weet ik veel wat, naar medische problemen. Heb er al genoeg in de buurt gehad waarvan dat zo is. Daarom zei ik dat :)

Niet vaak, soms.. Er staat ook in het topic dat ze dit één keer deed en hiervoor al erg druk was.
Kwestie van zin doordrijven.

@Jasmijnjoy;
Dankjewel, dat bedoelde ik.
Toch lijkt het me wel dat als je paard dat vaak doet oid dat je wel aan een medisch probleem denk..
Lijkt mij logisch tenminste.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:45

Alexandra_ schreef:

Nee, dat begrijp ik. Maar je hoeft geen dierenarts te zijn om na te kunnen gaan of er niets mis is qua medisch :)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:46

Arc_En_Ciel schreef:
Alexandra_ schreef:

Nee, dat begrijp ik. Maar je hoeft geen dierenarts te zijn om na te kunnen gaan of er niets mis is qua medisch :)

Alleen een dierenarts kan bepalen of er iets medisch is.. Tenzij jij de opleiding ook heb gedaan?