Klopt dit wel? :s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XAnoukdb

Klopt dit wel? :s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:00

Mijn moeder had dus gevraagd of ik dan de maandelijkse kosten en de aankoopkosten op een rijtje kon zetten, zien jullie iets waarvan de prijs anders is of als ik iets ben vergeten ofzo?
Wat: Kosten per keer:
Paard 2000
Zadel 200
Zadeldekjes (2) 50
Hoofdstel 40
Halster 13
Halstertouw 6
Voer 50 per maand
Binnenbak rijden 5 per maand
Dierenarts/hoefsmid/tandarts 60 per maand
Wedstrijden 20 per maand
Bontje onder het zadel 15
Eigen voerbak 45
Lessen bij Paulien 2x per maand 60 per maand
Evt. Verzekering?
Totaal 2564
even wat extra info: Het paard wordt gestald bij mijn oma achter in de tuin bij een stal met weidegang, de kosten voor het voer zijn niet zo hoog omdat we het goedkoper krijgen.

bugpluisje

Re: Maandelijkse kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:08

Hey, waarschijnlijk heb je bij de dekjes en je halster met touw gekeken naar wat je ook leuk vind (die zijn ook goedkoper te krijgen namelijk). Da/hoefsmid en tandarts zijn de kosten "variabel". Gaat je paard op ijzers of niet? Kappen is gemiddeld 30 euro per 8 weken, tandarts laat ik alleen komen als ik merk dat mijn paard ergens last van heeft en zit rond de 70 euro, da is afhankelijk van of je paard wat krijgt (houd wel rekening met de wormenkuren en de influenza enting (laatste kost 25 a 30 euro excl voorrijkosten, wormenkuren variëren qua prijs). Je zadel heb je op 200 euro gezet (als je een paard met een moeilijke rug treft dan ga je er met 200 euro niet komen). Voor 200 euro een goed tweedehands zadel zonder gebreken vinden dat ook nog past is vaak ook een moeilijke klus, ik zou die dus zeker op rond de 800 euro zetten zodat je wat ruimte hebt om evt via iemand die ook kan aanmeten een goed tweedehands zadel te kopen wat ook echt past. Voerbak, ligt eraan wat je wilt kopen, voor 15 euro via agradi.

Het is dus maar net hoe je eea bekijkt en waar je je prioriteiten wilt leggen, maar ga met schatten van wat het kost niet te krap zitten. Ik weet uit ervaring inmiddels dat het altijd duurder uitvalt dan je in eerste instantie verwacht (ps heb je ook aan een klinische keuring ed bij aankoop paard gedacht?)

Heel veel succes in ieder geval!

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:14

bugpluisje schreef:
Hey, waarschijnlijk heb je bij de dekjes en je halster met touw gekeken naar wat je ook leuk vind (die zijn ook goedkoper te krijgen namelijk). Da/hoefsmid en tandarts zijn de kosten "variabel". Gaat je paard op ijzers of niet? Kappen is gemiddeld 30 euro per 8 weken, tandarts laat ik alleen komen als ik merk dat mijn paard ergens last van heeft en zit rond de 70 euro, da is afhankelijk van of je paard wat krijgt (houd wel rekening met de wormenkuren en de influenza enting (laatste kost 25 a 30 euro excl voorrijkosten, wormenkuren variëren qua prijs). Je zadel heb je op 200 euro gezet (als je een paard met een moeilijke rug treft dan ga je er met 200 euro niet komen). Voor 200 euro een goed tweedehands zadel zonder gebreken vinden dat ook nog past is vaak ook een moeilijke klus, ik zou die dus zeker op rond de 800 euro zetten zodat je wat ruimte hebt om evt via iemand die ook kan aanmeten een goed tweedehands zadel te kopen wat ook echt past. Voerbak, ligt eraan wat je wilt kopen, voor 15 euro via agradi.

Het is dus maar net hoe je eea bekijkt en waar je je prioriteiten wilt leggen, maar ga met schatten van wat het kost niet te krap zitten. Ik weet uit ervaring inmiddels dat het altijd duurder uitvalt dan je in eerste instantie verwacht (ps heb je ook aan een klinische keuring ed bij aankoop paard gedacht?)

Heel veel succes in ieder geval!

Dankje! Heb hier en daar wat dingetjes veranderd :)

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:16

XAnoukdb schreef:
Paard 2000 - kan goedkoper ligt er aan wat voor een paard
Zadel 200 - goedkoop is duurkoop
Zadeldekjes (2) 50 - ik weet niet of je voor hv polo dekjes gaat of voor een standaard qhp dek
Hoofdstel 40 - denk wel redelijk goed
Halster 13 - denk wel redelijk goed
Halstertouw 6 - denk wel redelijk goed
Voer 50 per maand - ligt er aan of jij echt sport ambities hebt maar verzorgponys krijgen bv alleen hooi
Binnenbak rijden 5 per maand - weet niet hoeveel dat bij jullie kost
Dierenarts/ 60 per maand - er zijn maanden dat je helemaal geen dierenarts nodig hebt en maanden dat je opeens 1000 euro
hoefsmid/tandarts
kwijt bent / ik weet niet of je paard op ijzers staat
Wedstrijden 20 per maand- weet niet hoeveel je wilt gaan starten
Bontje onder het
zadel
15 - is niet perse nodig
Eigen voerbak 45 - ligt er aan of je ijzer of plastic neemt
Lessen bij Paulien
2x per maand 60 per maand- geen idee hoeveel het bij jullie per maand kost
Evt. Verzekering?
Totaal 2564

edit: eventjes wat toegevoegd

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:20

de kosten van het zadel kan omhoog naar 600 euro denk ik wel wil je een beetje zadel hebben.
heb je al gedacht aan onverwachte dierenarts kosten? zorg dat daar ook een geld potje voor is mocht er eens iets ergs zijn.

een bontje onder het zadel is niet nodig als het zadel goed past
wil je echt wedstrijden gaan rijden met de pony, gaan je voerkosten ook een stuk omhoog.

waar wil je de pony stallen? dat kost ook wel wat

dekens voor in de winter

edit: ik zie net dat je al iets hebt qua stalling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:22

Als je een goed passend zadel hebt hoeft er geen bontje onder! Een zadel zonder bontje staat netter en is fijner voor je paard. Als je bij voorbaat al weet dat je een slecht zadel gaat kopen is dit wellicht geen goede gedachte bij de aanschaf van een eigen paard. ECHTER, bij een jong paard kan (vooral in het begin) een bontje erg fijn zijn omdat dit eventuele schokken opvangt en het paard dus minder merkt van de ruiter.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:27

XAnoukdb schreef:
Mijn moeder had dus gevraagd of ik dan de maandelijkse kosten en de aankoopkosten op een rijtje kon zetten, zien jullie iets waarvan de prijs anders is of als ik iets ben vergeten ofzo?
Paard 2000
Denk dat dat hoger zit, denk 3000 en/of hoger :)

Zadel 200
Voor een goed dressuur zadel zit je al gauw op de 1000 euro .

Zadeldekjes (2) 50
Zit je wel goed!
Hoofdstel 40
Denk wat hoger , 100 euro ongeveer voor een goed hoofdstel :)
Halster 13
Zit je goed.
Halstertouw 6
zit je goed.
Voer 50 per maand
Zit je goed.
Zit je goed.
Hier zit je ook wel hoger bij, een hoefsmid betaal je al gauw 100 euro maar dan wel met ijzers.
Wedstrijden 20 per maand
zit je wel goed.
zit je ook wel goed.
Eigen voerbak 45
zit je ook wel goed.
Zit je goed.
Evt. Verzekering?
Totaal 2564
even wat extra info: Het paard wordt gestald bij mijn oma achter in de tuin bij een stal met weidegang, de kosten voor het voer zijn niet zo hoog omdat we het goedkoper krijgen.

Dit is allemaal aardig hoog gerekend, je kan beter hoog rekenen dan laag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:28

Suusie22 schreef:
de kosten van het zadel kan omhoog naar 600 euro denk ik wel wil je een beetje zadel hebben.

Bij sommige tweedehandswinkels (of misschien gewoon op marktplaats) hebben ze heel degelijke zadels voor weinig geld. Zo had ik een nieuwe Wintec 500 veelzijdigheidszadel voor niet zo heel veel geld. Paard paste het zadel niet en lag daar maar te liggen. Zadel weggebracht, en ik ben er blij mee.

Zou dus wel even een kijkje op tweedehandssites etc. nemen, het kan heel veel geld schelen.
Als je niet veel weet over zadels, kan je het best iemand vragen die er wel verstand van heeft of een zadelmaker inhuren. Een goed zadel is van groot belang.

Tip: Koop geen goedgebruikte tweedehandszadels, de kussen zijn (mits opgevuld) al niet zo goed meer en kunnen je dus alsnog een hoop geld gaan kosten.

hafjelinger

Re: Klopt dit wel? :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:46

Je vergeet wel dat de maandelijkse kosten ELKE maand terug komen, die moet je dus apart uitrekenen want voor 2500 ben je natuurlijk niet klaar ;)
Het is dus belangrijk om te weten welke kosten elke maand terug komen.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:47

MarZarascha schreef:
Zou dus wel even een kijkje op tweedehandssites etc. nemen, het kan heel veel geld schelen.
Als je niet veel weet over zadels, kan je het best iemand vragen die er wel verstand van heeft of een zadelmaker inhuren. Een goed zadel is van groot belang.

Tip: Koop geen goedgebruikte tweedehandszadels, de kussen zijn (mits opgevuld) al niet zo goed meer en kunnen je dus alsnog een hoop geld gaan kosten.

Een goede zadelmaker laten kijken en passen bij je paard (welk merk ed past en waar jij ook goed in zit) is inderdaad belangrijk. Wb het niet kopen van een goedgebruikt tweedehandszadel ben ik een andere mening toegedaan. Koop liever een goedgebruikt tweedehandszadel van een merk dat je al door de zadelmaker hebt laten passen en wat goed lag dat je opnieuw volledig laat vullen met nieuwe wol passend op jouw paard. Iedereen die roept.....zadel is net opgevuld.....heeft het op zijn of haar paard laten opvullen wat niet jouw paard is. De vraag is ook of het "bijgevuld" is of dat de wol volledig vervangen is. Wol neemt vocht op en zal naarmate het ouder wordt steeds stugger gaan worden, bijvullen volstaat dan absoluut niet maar volledig vervangen wel.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:49

Dekjes kun je goedkoper vinden. En een hoofdstel hoeft geen 60 euro te kosten. 2e hands vind je ze prima voor 30-40 voor een goed merk.

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 15:38

Ik ben ook van plan wel wat dingen 2e hands te kopen, zodat het niet te duur wordt, hopelijk zit het zadel erbij maar anders ga ik die niet 2e hands kopen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:41

Ik denk dat het heel reel is op 3 dingen na:

Zadel 200 (daar zou ik echt 600 voor neerleggen. Zonder rug geen paard, en een zadel is daar heel belangrijk voor)
Dierenarts/hoefsmid/tandarts 60 per maand (als je 4 ijzers hebt dan ben je alleen aan hoefsmid al 80 per 8 weken kwijt)
Wedstrijden 20 per maand (dan zou je 1 wedstrijd rijden per maand, zonder de kosten van een startkaart aanvragen en trailerhuur)

Maar verder lijkt het wel te kloppen denk ik. Tenminste, je betaalt 5 euro om een maand lang in de binnenbak te mogen rijden? Chil..

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:43

Bontje onder het zadel is wel duurder als 15 euro, hoor.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:44

Het lijkt aardig te kloppen inderdaad..
Alleen zou ik het kopje "totaal" weglaten
of 2 rijtjes maken met "eenmalige kosten (totdat er iets stuk gaat ;) )"
en "maandelijks (of andere periode) terugkerende kosten"

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:45

Ik mis nog peesbeschermers, rijkleding (laarzen, cap e.d.), transportbeschermers, dekens, poetsspullen, zalfjes voor wondjes e.d..

waar is de 45 euro voor vervoer voor? Eigen auto + trailer? Wat dan ga je het denk ik niet redden met €45,-.

Je moet er ook rekening mee houden dat je lid moet worden van een vereniging en de KNHS als je wedstrijden wilt rijden. €20,- in de maand lijkt mij dan wat laag ingeschat.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:48

Ik betaal 7,50 per keer dat ik de binnenbak gebruik :+ Doe ik dus ook niet zo veel.
Verder zou ik, als je budget voor een zadel rond de 200 ligt, gaan kijken naar een tweedehands zadel. Bijv een wintec zadel is redelijk makkelijk aan te passen aan veel paarden ivm de wisselbare boom (Niet op elk paard!). Als je een nieuw zadel voor 200 euro komt dan denk ik niet dat je hier veel aan hebt.
Verder kan een nieuw hoofdstel zelfs wel voor 40 euro hoor, nog 12,50 voor een bit en je bent klaar. Ik heb er een van 37,50 en die heb ik echt al jaaaaren. Bij de paarden kosten wedstrijden vaak 7,50/10 per proef dus je zou er 2 wedstrijden mee kunnen rijden, echter is een startpas niet gratis en moet je er ook met de trailer (brandstof en eventueel huurkosten) geraken.
Een bontje is inderdaad niet nodig.
Verder denk ik dat je wel redelijk goed zit.

edit: En inderdaad tweedehands kijken! Zo heb je veel meer voor hetzelfde geld.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:53

XAnoukdb schreef:
Paard 2000
Zadel 200
reken minimaal op 600 euro
Zadeldekjes (2) 50
Hoofdstel 40
Halster 13
Je hebt ze ook voor 8 euro
Halstertouw 6
Voer 50 per maand
Heb je niet iedere maand, maar is wel handig een potje te maken. Hoefsmid ligt er aan of je er ijzers onder wilt of niet
Wedstrijden 20 per maand
Je bent in de meeste gevallen al 10 euro per proef kwijt
Is helemaal niet nodig
Eigen voerbak 45
Paard kan ook vanaf de grond eten. Is ook nog beter voor hem.
Evt. Verzekering?
Totaal 2564

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:58

Als je gaat kijken voor een paard kan je er mischien de spullen zoals zadel en hoofdstel wel bij kopen.
Dan weet je zeker dat het voor het paard past en zo bespaar je weer de kosten van een zadelmaker uit.
En voor de dierenarts is moeilijk te schatten. Soms heeft je paard een hele tijd geen dierenarts nodig, en soms kunnen de kosten aardig oplopen als er echt iets scheelt.
Zo zit er ook verschil in zomer en winter,in de zomer kan hij het weiland op en heeft hij niet zo veel ruwvoer nodig. In de winter heeft hij natuurlijk meer nodig omdat hij dan geen of weinig gras heeft op het weiland.
Ook is het handig om wat reserve spullen te hebben, zoals een 2de halster en halstertouw. Je weet nooit wanneer het stuk gaat en als je het echt nodig hebt sta je zonder.
De kosten schelen gewoon heel veel, de 1ne maand hoef je niets aan te kopen en de andere maand zul je zien dat er opeens vanalles aangekocht moet worden.
Dus een juiste schatting te maken is moeilijk maar je komt al wel aardig in de buurt ;)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:01

XAnoukdb schreef:
Paard 2000 kan goedkoper ligt eraan wat je wilt.
Zadel 200 dat is wel erg weinig, mijn 2e hands is 475 geweest ;) en dan hadden we nog geluk. wel altijd bij een zadelpasser kopen/laten nakijken.
Zadeldekjes (2) 50 kan wel maar de echte leuke dekjes zijn meestal duurder
Hoofdstel 40 dan heb je wel een slecht hoofdstel je komt meestal rond 60/70 euro en dan heb je wel een leuk hoofdstelletje.
Halster 13 ja dit klopt wel.. alleen ik ben meestal rond de 25 euro kwijt voor een halster.
Halstertouw 6 ja klopt opzich wel
Voer 50 per maand ik ben 10 euro aan voer kwijt per maand dus dat is wel heel duur.
Binnenbak rijden 5 per maand ook dit is wel erg weinig... lijkt me niet dat dit per maand is maar per keer rijden?
Dierenarts/hoefsmid/tandarts 60 per maand je moet er wel rekening mee houden dat eventuele DA kosten tot hoog kunnen oplopen....
Wedstrijden 20 per maand lijkt mij een beetje weinig? hoeveel wedstrijden wil je hiervan rijden? :+ rijd zelf nog geen wedstrijden maar mij lijkt het erg weinig
Bontje onder het zadel 15 bontje is rond de 60 euro.... tenminste ik ken ze niet heel veel goedkoper. teminste niet als je een beetje een redelijke kwaliteit wil
Eigen voerbak 45 dit weet ik niet sta op een pensionstal...
Lessen bij Paulien 2x per maand 60 per maand ja dit klopt
Evt. Verzekering? 225 per jaar ofzoiets? ik weet niet precies ik betaal dit niet maar mijn vader
Totaal 2564
even wat extra info: Het paard wordt gestald bij mijn oma achter in de tuin bij een stal met weidegang, de kosten voor het voer zijn niet zo hoog omdat we het goedkoper krijgen. staat het beestje dan alleen? dan zou ik er sowieso niet aan beginnen paarden zijn kudde dieren....

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:02

Paard 2000
Zadel 200 denk eerder aan 700
Zadeldekjes (2) 50 denk eerder aan 70
Hoofdstel 40
Halster 13
Halstertouw 6
Voer 50 per maand
Dierenarts/hoefsmid/tandarts 60 per maand denk eerder aan 80 euro
Wedstrijden 20 per maand
Bontje onder het zadel 15 minimaal 40 euro , als je een goede wilt hebben zo'n 80
Eigen voerbak 45
Evt. Verzekering?
Totaal 2564

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:02

Ga je ook longeren, dan heb je een longeerlijn en zweep nodig. Je zou eventueel nog dekens nodig hebben (ligt aan t paard)...

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:03

_gitte_ schreef:
Als je gaat kijken voor een paard kan je er mischien de spullen zoals zadel en hoofdstel wel bij kopen.
Dan weet je zeker dat het voor het paard past en zo bespaar je weer de kosten van een zadelmaker uit.

dat zeiden ze bij mij ook toen ik zadel en hoofdstel erbij kocht. als de pony ervandoor schoot in galop zat het zadel onder de buik en het hoofdstel was ook aan zijn einde _O- dus uiteindelijk alsnog een smak geld kwijt voor een goed zadel en hoofdstel

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:06

XAnoukdb schreef:
Ik ben ook van plan wel wat dingen 2e hands te kopen, zodat het niet te duur wordt, hopelijk zit het zadel erbij maar anders ga ik die niet 2e hands kopen.

nou ik weet niet waar je woont maar anders kan je walterruitersport.nl laten komen die neemt een bus vol zadels mee als je doorgeeft hoe je pony/paard is gebouwd ook 2e hands. Ik heb nu een prachtig stubben zadel is top staat die er als nieuw uitziet, 2e hands. Nieuwprijs voor dit zadel was rond 1500 ik heb hem 475 en ligt SUPER op haar rug. niks mis met 2e hands zadels. Vooral bij hem zien de 2e handsjes er nog super uit.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:07

Echt mensen, "de leuke dekjes zijn duurder" ik zou gewoon eens goed internet afkijken en dan zie je dat je ook gewoon "leuke" dekjes kunt hebben voor 20-25 euro per stuk. Of je moet er per se een merkje op willen hebben, maar mijn ervaring is toch echt dat je dan voor het merkje betaald en niet eens altijd voor kwaliteit.

Ontopic: lijstje is al aardig aangevuld, zadelkast? Ik weet niet waar je je spullen kan opbergen op stal...

+ Als mijn paard ooit weg zou gaan, zouden spullen ook meegaan.. Zeg dat ik voor 2 zadels, 3 hoofdstellen, weet ik veel hoeveel dekens en dekjes etc. 1000 euro vraag, dan ben ik er meteen vanaf, is makkeijker dan alles nog moeten "stallen" etc. Dus denk dat je dat soort aanbiedingen ook nog genoeg tegen komt :)