Pony/paard kopen wat vergeet ik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yasminlove1

Pony/paard kopen wat vergeet ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:09

hallo,
ik heb eerder al eens paarden en pony`s gehad maar toen werd alles geregeld door mijn vader en opa (door omstandigheden gaat dit niet meer).
maar nu mag ik een pony/paard maar weet ik niet of ik iets vergeten ben..
ik heb hier op wiki al eens gekeken en dit is wat ik to nu heb:

zorgen voor/kopen:
-stal
-weide
-hooi
-voerbak/drinkbak
-zadel
-hoofdstel
-peesbeschermers
-halster+ touw
-brokken
-dierenarts en hoefsmid zoeken
-dekens (zweetdeken en winterdeken)
-verzorgingsproducten
-sjabrak 2x
- ontwormen om de 8 weken
- chip?
- inenten?
- lessen
- hoefsmid om de 8 weken
- bodembedekking
- manege
- auto+ trailer

/3 Pony eisen:
leeftijd: 3-8 jaar
geslacht: merrie
lengte: 1.45 +
stamboom: ja

nu ben ik aan het twijfelen of ik een paard of pony kies..
ik ben ongeveer 1.70 en weeg ongeveer 50kg en ik ben bijna 14 jaar (31 december).

Vragen voor de eigenaar:
- kreupel geweest?
- ooit gekeurd?
- netjes vaststaan?
- eczeem?
- mok?
- trailermak?
- makkelijk met andere paarden?
- sloopt zij dekens?
- stal ondeugden?

en ik laat de pony/paard eerst keuren door de dierenarts voor ik hem wil.

waar ik aan moet denken:
- 1 tot 2 kg brok per dag.
- genoeg hooi geven
- iedere dag in de weide zetten
- poetsen
- stal uitmesten
- berijden

graag hulp.. ik heb het gevoel dat ik dingen vergeet..
alvast bedankt. :)

Roontje_

Re: Pony/paard kopen wat vergeet ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:13

volgensmij vergeet je niks hoor :P
succes met de zoektocht naar een leuk paard :D

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:15

je komt al een heel eind :D
ik zou alleen voor een paard gaan en niet van een pony van 1.45 terwijl je al 1.70 bent en pas 14 :)

ik vind dat je brok nogal ruim hebt genomen dit zou minder kunnen.
zo veel mogelijk buiten, hier voor zou ik eerst een stal zoeken die aan jou eissen voldoet en dan pas naar een paard gaan kijken.
longeerlijn mis ik nog in je lijst.
chip en enten ook aan de vorige eigenaar vragen, ga meerdere keren kijken bij een paard en neem 1 of meedere ervaren personen mee.

en zoek vast een instructrice want les is altijd nodig en het is handig om je paard te leren kennen :)

1sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:17

Volgens mij staan alle belangrijke dingen wel op je lijstje. Misschien nog een longeerlijn + longeerzweep en een gewone rijzweep? En wil je in een bak rijden? Dan moet je ook een bak zoeken ;)
Veel succes met de zoektocht!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:18

Instructie is heel belangrijk. Zou verder ook kijken of het karakter van het paard bij je past: jij een stresskip en je paard een stresskip? Dat gaat niet zo goed samen. Verder naar veel pony's/paarden gaan kijken, dan kun je goed afwegen.
Paard of pony kan beide wel, zou dan alleen wel voor een E-pony gaan en niet voor een D-pony. Of een paard natuurlijk. :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:20

AdnerB o oke ik zal het opschrijven :)
oke dat doe ik ook eerst ik koop ook eerst alles en dan pas het paard :D
logeerlijn oke ik noteer het :)
oke zal ik doen :D
oke is goed :)
heel erg bedankt voor je tips :D

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:22

1sanne schreef:
Volgens mij staan alle belangrijke dingen wel op je lijstje. Misschien nog een longeerlijn + longeerzweep en een gewone rijzweep? En wil je in een bak rijden? Dan moet je ook een bak zoeken ;)
Veel succes met de zoektocht!

o ja een longeerzweep en een normale zweep :D
de bak is aan gedacht die staat in de manege :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:22

Narita schreef:
Instructie is heel belangrijk. Zou verder ook kijken of het karakter van het paard bij je past: jij een stresskip en je paard een stresskip? Dat gaat niet zo goed samen. Verder naar veel pony's/paarden gaan kijken, dan kun je goed afwegen.
Paard of pony kan beide wel, zou dan alleen wel voor een E-pony gaan en niet voor een D-pony. Of een paard natuurlijk. :)

dankje :D

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:25

en ik ben ook benieuwd naar tips over wat jullie allemaal doen met jullie paard/pony en om welke tijden jullie voeren enz?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:25

Wat wil je met het paard/pony
Als je wedstrijden wilt rijden, dan zou ik voor een paard gaan.
Alleen recreatief, voor een lekkere koudbloed ofzo

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:29

Wat me opvalt:

Ontwormen. Dit hoeft op zich alleen in voor en najaar, niet om de 8 maanden? Of was je met de hoefsmid in de war?

De stokmaat. Ook ik zou naar een groter paard uitkijken gezien je leeftijd en lengte, of een wat forser paard als een haf of tinker.

----
Ik doe met mijn paardje veel, als het maar afwisseling is. Buitenrit, sprongetje, longeren, in de bak poging tot dressuur, zonder zadel, schriktraining (zelf improviseren :) ), clickertraining. Voeren wordt gedaan door de stal waar ik sta (4x per dag hooi/kuil, 2x per dag brok)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:29

piewie schreef:
Wat wil je met het paard/pony
Als je wedstrijden wilt rijden, dan zou ik voor een paard gaan.
Alleen recreatief, voor een lekkere koudbloed ofzo

wedstrijden.
springen en dressuur en mischien 1 keer per jaar cross ofzo.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:32

Maiska schreef:
Wat me opvalt:

Ontwormen. Dit hoeft op zich alleen in voor en najaar, niet om de 8 maanden? Of was je met de hoefsmid in de war?

De stokmaat. Ook ik zou naar een groter paard uitkijken gezien je leeftijd en lengte, of een wat forser paard als een haf of tinker.

----
Ik doe met mijn paardje veel, als het maar afwisseling is. Buitenrit, sprongetje, longeren, in de bak poging tot dressuur, zonder zadel, schriktraining (zelf improviseren :) ), clickertraining. Voeren wordt gedaan door de stal waar ik sta (4x per dag hooi/kuil, 2x per dag brok)

o sorry ik dacht dat ik dat zo gelezen had.. oeps.
oke ik zal het onthouden :)
maar nu heb ik echt geen idee welk paard koel in zijn hoofd is en goed voor de sport want bij de pony`s weet ik dat meestal de arabieren pittiger kunnen zijn dan new forest pony`s.
o ja dat is leuk :D schriktraining :) ik schrijf het op
over het voer schrijf ik ook op :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:35

TAO --> YRT

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:00

Ontwormen om de 8 weken is wel veel hoor!
Je kunt beter 4x per jaar doen, dat kost je minder geld en is toch nog voldoende. :)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:48

yasminlove1 schreef:
en ik ben ook benieuwd naar tips over wat jullie allemaal doen met jullie paard/pony en om welke tijden jullie voeren enz?

Ik heb mijn paarden aan huis staan dus ik bepaal het schema ook de hele dag lang.
Wat leuk is om te doen met je paard/pony:
- Schriktraining.
- Buitenritjes.
- Grondwerk.
- Bitloos rijden, zonder zadel rijden.
- Vrijheidsdressuur.

Ik voer zelf 's morgens rond half 9, daarna voer ik ze 's avonds weer rond 5 uur/half 6. Verder staan ze de hele dag op de wei en hebben ze onbeperkt ruwvoer. Voertijden gaan dus alleen over het krachtvoer.
Zelf vind ik onbeperkt ruwvoer het ideaalst, maar je kunt het ook verdelen in bijvoorbeeld 3 verschillende tijdstippen.

Wat betreft het ontwormen: je kunt per 2/3 maanden een zakje mest naar een kliniek sturen en die onderzoeken dan wat er ontbreekt in de mest, wat voor soort wormen hij/zij heeft. Daar kan je het ontwormingsmiddel dan op aanpassen. Anders ga je ontwormen terwijl je paard geen wormen heeft, dat is ook weer niet nodig, kost alleen maar extra geld. Onderzoekje is totaal niet duur. :)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:52

yasminlove1 schreef:
oke dat doe ik ook eerst ik koop ook eerst alles en dan pas het paard :D

Zadel zou ik pas na je paard kopen, je hebt snel een slecht passend zadel!
Instructrice en een bak is heel handig!
Brok kun je aan je rijden/type paard aanpassen :j .

En omdat je 1,70 bent zou ik eerder voor een E pony/klein paar gaan.
Heb vroeger altijd gereden op een pony van 1,48 en (ben zelf ook 1,70 :P ) en dat paste net.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:53

Zou zadel pas kopen als je die op je je paardje hebt hoor. En je hoofdstel ook. Zadelpasser laten komen voor het zadeltje. Potje voor de dierenarts bij ziekte. Verder zou ik ook eerder naar een paardje kijken ipv een punt gezien je lengte en leeftijd. Veel plezier met zoeken . Je klinkt zeer goed voorbereid. Complimenten

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:59

Volgens mij heb je alles al samen met de opmerkingen die hier al staan. Misschien kan je als je weet wanneer je nieuwe paardje/pony komt alvast een afspraak maken met de zadelmaker/passer soms moet je daar heel lang voor wachten omdat ze het druk hebben en als je dan alvast een afspraak hebt gemaakt heb je sneller een goed passend zadel ;)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:01

Voor een goede E pony zou ik gaan omdat je nog maar bijna 14 bent. Dan kan je nog een tijdje bij de ponies rijden op wedstrijd, dat is misschien leuker dan al gelijk bij de paarden te moeten starten.
Opzich vind ik je lijstje best al wel in orde, maar ik zou niet dingen kopen voordat je een paard/pony hebt. Dadelijk is het de verkeerde maat en kan je weer andere spullen gaan halen als je het niet meer kan ruilen. De eerste 2 a 3 dagen kom je het wel door met alleen een halster en wat poetsgerei, dus dingen zoals peeskappen, zadel, hoofdstel kan je beter aanschaffen wanneer je de maat van het paard/pony weet.

Daarnaast vind ik goede begeleiding een groot belang, zeker wanneer dit je dus echt voor het alle eerst zelf moet regelen. Zorg dat iemand de een beetje bij kan staan voor als je eventueel hulp/ advies nodig heb en je de goede richting op kan sturen.

1 ding wat ik wel op je lijstje mis, zijn reflextie spullen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:03

Even in de mond kijken :') Ik heb wel eens een paard zo goed als gekocht. Bleek bij de keuring een gigantische onderbeet te hebben.. Sta je dan.. Paard kon dus geen kort gras ''plukken''

Ik vond de wedstrijden tussen de pony''s ook vééél leuker dan tussen de paarden.

Of koop gewoon een quarter :j

_Loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:49

ik zou hem niet om de 8 weken ontwormen dat is te vaak en best duur

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:11

Vragen of het paard ervaring heeft met buitenrijden, verkeer, en hoe ze daar op reageert?
wat ze veel met haar doen, springen, dressuur etc.
en als wij gaan kijken voor een paard, en we zijn opzoek naar een rustig beestje bijvoorbeeld, kloppen op de bakrand, stampen met je voeten, deur net iets harder dichtgooien. allemaal kijken hoe het paard erop reageert. maar vraag dit wel even aan de eigenaar dan he. :)

succes!

Gallop3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:47

hihi,heb ook al die lijstjes gemaakt.
ik ben 1.58 en ik ga ook een paard kopen van 1.68 ik groei echt heel snel en ik zou het super jammer vinden als ik te groot word voor mijn pony als ik een pony zou kopen.
en de stalling zou ik nu al gaan zoeken het is best moeilijk nu een goede stalling te vinden vind ik zelf. heb nu voor mijn toekomstige paard een moestuin met een ander paard en heel weel weiden en ook een stal een rijbak en nog kleine gras plekken waar mijn paard dan kan staan en dat kost ong 75 euro per maand! best goed koop voor een goede stalling.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:55

Met jou lengte en gewicht zou ik voor een E-pony gaan. Ik ben zelf 13 en 1.68 en heb een smalle pony van 1.55, daar pas ik nog makkelijk op, hiervoor had ik een pony van 1.50 en dat ging ook makkelijk, en ik pas ook nog op de pony van 1.40 van een vriendin van me, dat ziet er niet eens gek uit.

edit; Zo zie ik er uit met mijn 1.68 op mijn smalle pony van 1.55:

Afbeelding