rijden zonder zadel??? hier wel verandwordelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

essiemeetje

rijden zonder zadel??? hier wel verandwordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:55

Hey allemaal
ik heb al ongeveer een half jaar me verzorgpaardje en zou graag een keer ophaar zonderzadel willen rijden
maar is dat wel slim om met haar tedoen?
Hier even wat info
ze is een brave maar soms moeilijk te rijden merie met een volledig eigen karakter
je kan er ook niet zomaar iemand opzetteen niet omdat ze bokt ofzo maar gewoon ja gewoon kwa rijden
ze heeft in het verleden behoorlijk heftige blesures gehad aan zowel haar pezen als haar rug
maar ze is altijd netjes genezen
als ik haar losgoooi gaat ze haast nooit uit haarzelf rennen
soms tijdens het rijden maakt de een rare stap omhaarzelf te cotieren (heel netjes maar soms voor mij minder pretigg)
Verder zal ze nooit een stap verkeed doen hoevel ze als ze graag sneller wil draaven/galoperen is ze wel moeiljjk in te houden maar dat lukt mij met stappen beter onder de knje te krijgen
als ze niet aan het werk mag zie je haar jn de stal en aan de had egt helemaal treurig worden
ze gaat er bjna elke dag 2 keer min. 1 uur uit dus de beweging en aandagt heeft ze zat

Warom ik niet zonder zadel "durf" te riden op haar is dat ik bang ben dat ze gaat rennen en een verkeerde stammaak waardoor ze weer een blessure oploopt
op dit moment mogen we niet draven en galoperen ivm een gaatje in een spier in haar pees

Maar nu dus mijn vraag is het onverandwordelijk om met haar zonderzadel te rijden?
Ik weet namelijk ook helemaal niet of zij dat gewend is of dat dat nooit is gedaan?

Ook zijn tips om zonder zadel te rijden altijd welkom ;)

Groeteee

Vjestagirl

Re: rijden zonder zadel??? hier wel verandwordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:56

Wat vind de eigenaar ervan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 02:39

Waarom zou je dit ueberhaupt willen?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 04:26

Als je haar vertrouwt zou ik aanmoedigen om het te doen. Je gaat veel beter evenwicht leren vinden en fijner de signalen van je paard opvangen. Als je bang bent dat ze toch sneller niet luistert, begin dan in een afgesloten omgeving. Mijn ervaring is wel dat de meeste paarden veel kalmer zijn en beter reageren dan tijdens rijden met zadel. Dus als je er vertrouwen in hebt, raad ik aan het te doen. Je leert er veel van bij.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 04:30

Ik zou het overleggen met de eigenaar en niet hier op bokt ;)
Maar zo te horen is het paardje sowieso niet helemaal lekker, qua lopen...als het mijn paard zou zijn, dan zou ik niet eens meer gaan rijden, als ze steeds blessures oploopt...

-en kijk je tekst even na...het leest een beetje ongemakkelijk aangezien alle spelfouten ;) -
-dan bedoel ik niet de g ipv ch, maar meer de j ipv de ij enzo :) als je dyslexie heel erg is, misschien voortaan een spellingcontrole doen?-
-je profiel is namelijk wel redelijk geschreven, dus je kan het wel ^_^ -

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:28

jensvl schreef:
Als je haar vertrouwt zou ik aanmoedigen om het te doen. Je gaat veel beter evenwicht leren vinden en fijner de signalen van je paard opvangen. Als je bang bent dat ze toch sneller niet luistert, begin dan in een afgesloten omgeving. Mijn ervaring is wel dat de meeste paarden veel kalmer zijn en beter reageren dan tijdens rijden met zadel. Dus als je er vertrouwen in hebt, raad ik aan het te doen. Je leert er veel van bij.

Ik niet; het zadel is primair voor het paard, niet voor de ruiter. Een goed zadel verdeelt het gewicht van de ruiter over een groter oppervlak.
Zonder zadel rijden betekent onontkoombaar een (onnodig) hogere belasting voor de paardenrug.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:30

Nee ik zou het niet doen. Aangezien haar rug blessure zou ik er toch voorzichtig mee zijn. En er zijn niet voor niets zadels uitgevonden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:33

Een zadel is er inderdaad niet voor het plezier van de ruiter (hoewel het natuurlijk wel veel voordelen geeft). Overleg met de eigenaar of je eens zonder zadel op haar mag zitten, zíj gaat over het dier, niet bokt.

(PS: Wil je op jouw spelling letten? Zie in jouw profiel wel dat je dyslect bent, maar er staan genoeg fouten in die niks met dyslectie te maken hebben. heb 't zelf ook)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:41

Ik zou het eerst met de eigenaar overleggen inderdaad.

Maar als hij/zij er geen bezwaar tegen heeft zou ik ook niet weten waarom je niet zonder zadel zou kunnen rijden. Natuurlijk is een zadel nuttig om de druk te verdelen over de rug van het paard, maar ik begrijp dat het gaat over een KWPNer van 1.60 meter en een meisje van 14. Daarbij gaat ze niet draven of galopperen, maar alleen maar stappen.

Als de eigenaar het oké vindt zie ik het probleem niet hoor.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:48

Toch hier nog even iemand die ook niet per se voorstander is van het rijden zonder zadel. Hoewel ik het ook heel lekker vind zitten, kunnen sommige paarden er gewoon niet tegen. Zoals die van mij. Toen ik een keertje een uurtje rustig had gereden zonder zadel, maar wel mèt barebackpad, had ze twee bulten (bultjes) waar mijn zitbeenknobbels hadden gezeten. Barebackpad maar weggegeven.

Die van mij is wel supergevoelig, maar ze zal niet de enige zijn. Eerst overleggen met de eigenaar dus, die zal t wel weten. En dan nog goed opletten hoe het paard er op reageert (ook naderhand!)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 04:35

Met de rug moet je idd uitkijken. Maar mijn ervaring is wel dat het bijna nooit voorkomt dat het paard last krijgt van zijn rug door zonder zadel rijden. Maar de kans is er altijd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 08:51

Kuggur schreef:
jensvl schreef:

Ik niet; het zadel is primair voor het paard, niet voor de ruiter. Een goed zadel verdeelt het gewicht van de ruiter over een groter oppervlak.
Zonder zadel rijden betekent onontkoombaar een (onnodig) hogere belasting voor de paardenrug.

Van die belasting klopt niet, een goeie ruiter kan zonder het zadel de rug minder belasten dan een slechte ruiter met zadel.
Zelf rij ik in de bak altijd zonder zadel en ook soms buitenritten, mijn paarden hebben nog nooit een probleem daar mee gehad, ook mijn jonge dieren rij ik in zonder zadel.'
Dus TS gewoon doen , mits de eigenaar er mee eens is natuurlijk,begin in stap de meeste paarden hebben er geen probleem mee , je zou een barebackpad of dekje met deken singel kunnen gebruiken zodat je niet van de gladde rug af glijd en de grootste tip is blijf ontspannen en ga niet klemmen, want dat maakt jou spieren hard en dus ook de spieren van het paard , hou alles zacht en voel door je paard heen, ik rij zelfs het liefst zonder.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:00

@ midgie: maar als je het even niet hebt over een goede of slechte ruiter maar een bepaalde ruiter als vast gegeven: dan geeft die ruiter zonder zadel wel degelijk een andere (piek)belasting.

_Loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:46

vragen aan de eigenaar

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:16

midgie schreef:
Van die belasting klopt niet, een goeie ruiter kan zonder het zadel de rug minder belasten dan een slechte ruiter met zadel.

Nee, je kunt niet om basis natuurkunde heen, dat deze onzin redenaties steeds weer opkomen in dergelijke topics is verbazingwekkend.
Je vergelijking is krom, je moet de belasting met en zonder zadel vergelijken bij gelijkwaardige ruiter.
Ook bij een perfect rijdende persoon is de belasting zonder zadel hoger dan met. Dus je belast de paardenrug onnodig als je zonder zadel rijdt.
Dat jij daar mee weg gekomen bent zonder merkbare blessures is leuk voor je, maar zegt verder niks.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:38

Eerst overleggen met de eigenaar en vervolgens als het mag even de eerste keer alleen stappen met iemand die het paard vasthoud aan bijv. een longeerlijn.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:56

Je verzorgpaard loopt minimum 2 keer, minstens een uur terwijl ze heel de tijd blessures oploopt? Ze heeft ook iets aan haar rug... Is dat niet wat veel?

en ontopic: Ik zou het niet doen, als je haar al moeilijk ( of soms niet ) onder controle kan houden met een zadel ( waar je vaster in zit ) zou ik niet zonder zadel rijden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:05

Als je niet durft kun je het beter niet doen. Je hebt nu al moeite om haar onder controle te houden en als jij gespannen word, denk ik dat het alleen maar erger wordt. Zonder zadel heb je toch iets minder steun. Daarnaast: het paard heeft overal blessures, is het wel zo'n goed idee om überhaupt te gaan rijden?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:10

Als ik zo je verhaal lees zou ik gewoon lekker met zadel op het paardje blijven rijden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:10

Kuggur schreef:
midgie schreef:

Nee, je kunt niet om basis natuurkunde heen, dat deze onzin redenaties steeds weer opkomen in dergelijke topics is verbazingwekkend.
Je vergelijking is krom, je moet de belasting met en zonder zadel vergelijken bij gelijkwaardige ruiter.
Ook bij een perfect rijdende persoon is de belasting zonder zadel hoger dan met. Dus je belast de paardenrug onnodig als je zonder zadel rijdt.
Dat jij daar mee weg gekomen bent zonder merkbare blessures is leuk voor je, maar zegt verder niks.

Ik denk dat als je goed rijdt (wat je automatisch binnen enkele uren doet zonder zadel), je de paardenrug niet zult overbelasten als het paard geen verleden heeft van blessures. Ik heb ook al enkele paarden gereden zonder zadel met rugproblemen vroeger en zonder rugproblemen in het verleden. Ze hebben nog nooit problemen gekregen van zonder zadel te rijden. Ik denk dat een slecht passend zadel veel schadelijker is.
Ook de indianen die vroeger zeker tot de beste ruiters ter wereld behoorden en vaak de beste paarden hadden, reden meestal zonder zadel. En dat waren meestal de soepelste paarden die je kon vinden met de minste problemen.

Maar het is wel een feit dat TS het beter niet doet (voorlopig althans) als ze daardoor te gespannen is. Het punt is wel dat je sneller leert ontspannen zonder zadel.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:22

het is maar wat stappen, dat kan prima.
wat ik aleen niet snap uit je tekst is dat als je haar losgooit ze nooit uitzichzelf gaat, maar ze heeft een gat in haar pees???? of is dit voor het gat?
ikzelf vind 2 uur/dag uit de box wat weinig, maar dat is mijn mening. voor een geblesseerd paard vind ik 2/1 uur arbeid dan weer veel. kan ze niet gewoon op de wei????

mischien kun je een goedkope barebackpad aanschaffen, maar dan wel een die NIET MET EEN BAND OVER DE RUG LOOPT !!! als je dan aansingelt trek je alleen maar aan die ban.

niet goed :
http://www.google.nl/imgres?num=10&hl=n ... =66&ty=104 , http://www.google.nl/imgres?num=10&hl=n ... ,s:0,i:119

wel goed :
http://www.google.nl/imgres?num=10&hl=n ... ,s:0,i:158 , http://www.google.nl/imgres?num=10&hl=n ... x=67&ty=88 ( de laatste heb ik zelf, zit heerlijk wel groot, maar zit heerlijk

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:40

jensvl schreef:
Ik denk dat als je goed rijdt (wat je automatisch binnen enkele uren doet zonder zadel), je de paardenrug niet zult overbelasten als het paard geen verleden heeft van blessures. Ik heb ook al enkele paarden gereden zonder zadel met rugproblemen vroeger en zonder rugproblemen in het verleden. Ze hebben nog nooit problemen gekregen van zonder zadel te rijden. Ik denk dat een slecht passend zadel veel schadelijker is.
Ook de indianen die vroeger zeker tot de beste ruiters ter wereld behoorden en vaak de beste paarden hadden, reden meestal zonder zadel. En dat waren meestal de soepelste paarden die je kon vinden met de minste problemen.

En ik denk dat zo´n beetje alles wat je hier beweert onzin is. Ik laat het verhaal over belasting maar zitten, als je natuurkunde niet wilt begrijpen is dat tóch hopeloos (enkele uren zonder zadel rijden = automatisch goed rijden :roll: )

Indianen hadden "vroeger" geen paarden. En de enige reden dat ze zonder zadel reden na de introductie van paarden in Noord Amerika door europeanen was dat ze geen zadels konden maken.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:42

RT-P -> YRT

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:42

als je al twijfeld niet doen.

ik heb het alleen bij manege paarden gedaan vroeger, die kenden dat.
verder alleen op een paard van iemand die super braaf was en bijna nooit iets verkeerd deed.

xamirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:50

Ik zou gewoon eerst de beugels van het zadel af-halen en dan gaan rijden want dan kun je je nog vasthouden ik zou dat gewoon vaakgenoeg doen en dan later lukt het vast wel :j