Ijzer erg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Ijzer erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:07

Waarom vinden vele mensen (bokt) het erg dat je met ijzer rijd?
het is toch normaal , gewoon?
Ik zie genoeg paarden die evenveel plezier hebben met en zonder ijzer.
WEn vele vinden het zielig dat ze met kin op de borst lopen , en dat ze dan niet kunnen ademen , terwijl ze het zelf doen met VD , maar dan zonder ijzer..

Ik snap t gewoon niet meer 0.0

Ragdollcat

Re: Ijzer erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:11

Dan ben je toch een beetje simpel.

Een dier dat iets uit eigen beweging doet kan altijd weer van houding veranderen en ze doen het nooit lang maar vaak heel eventjes.

En door zulke bit in te hangen dwing je het in een onnatuurlijke houding die veel te lang duren. Zat paarden gezien dat kapotgereden is op zo'n manier.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:13

Elinaa11 schreef:
WEn vele vinden het zielig dat ze met kin op de borst lopen , en dat ze dan niet kunnen ademen , terwijl ze het zelf doen met VD , maar dan zonder ijzer..

Wat heeft met de kin op de borst lopen te maken met ijzers? Dat vergelijk slaat kant noch wal...

Ik ben tegen ijzers voor mijn pony, hij heeft het niet nodig. Zonde van mijn geld als paard goede hoeven heeft toch?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:14

Wat bedoel je met een ijzer? hoefijzer, bit? Iets anders?

Maarreh Ragdollcat... Iemand voor simpel uitmaken lijkt me ook niet echt nodig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:15

Ik ging uit van hoefijzers :')

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:16

ts misschien kan je een beetje duidelijker zijn ,

want bedoel je ijzers ( die onder hun voeten zitten )

of ijzer in de paarden mond?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:18

ja okee , maar er zijn ook mensen die rijden super lief met normaal trensje en sporen en s&t , maar als beestje dwars en koppig is en gaat hangen laat je dat niet toe denk ik dan , of dat hij zelf hoofd in de lucht teekt en zich verzet tegen het bit. Dan is er ook nog een sleht film-foto moment en dan ziet het er verschrikkelijk uit.
En als het goed is gebruik je alleen ijzers als het nodig is , zoals je beestje hoefkatrol heeft of naar westrijden gaat , want een spagaat wil je niet xD

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:19

opzich heb ik niks tegen een ijzer, zolang een paard het echt nodig heeft, er zijn echter genoeg mensen die gewoon maar ijzers opleggen 'omdat het hoort'

En met kin op de borst lopen is geen kwestie van zielig of niet, het is gewoon niet goed voor het paard.
Echter wordt helaas aangeleerd om maar te trekken tot dat het paard in zogegt aan de teugel loopt, wat dus niet is,

het is ook niet dat een paard dan niet meer kan ademen. het gaat over het feit dat het paard dan zo gespannen loopt dat je uiteindelijk een paard hebt dat kreupel etc word, hoefkatrolontsteking, kissing spines enz

Een paard echt aan de teugel krijgen, is een lange weg met werken vanuit de ontspanning, dan pas kan een paard echt aan de teugel lopen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:19

ik bedoel alle ijzers rond de paarden die vele mensen erg vinden.
Ik ga er van iuit dat bitloos gemaakt is voor paarden die niet over bitten konden xD

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:20

Elinaa11 schreef:
ja okee , maar er zijn ook mensen die rijden super lief met normaal trensje en sporen en s&t , maar als beestje dwars en koppig is en gaat hangen laat je dat niet toe denk ik dan , of dat hij zelf hoofd in de lucht teekt en zich verzet tegen het bit. Dan is er ook nog een sleht film-foto moment en dan ziet het er verschrikkelijk uit.
En als het goed is gebruik je alleen ijzers als het nodig is , zoals je beestje hoefkatrol heeft of naar westrijden gaat , want een spagaat wil je niet xD

Ik snap je nog niet; je bedoelt alle ijzers? Sporen, bit, hoefijzers?

Je doet mij een groot plezier als je een duidelijke discussiepunt maakt, want ik snap er geen hol van nu.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:23

Elinaa11 schreef:
ik bedoel alle ijzers rond de paarden die vele mensen erg vinden.
Ik ga er van iuit dat bitloos gemaakt is voor paarden die niet over bitten konden xD

Welke vele mensen? Wees specifiek; er is echt veel van ijzer gemaakt...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:23

ja alle ijzers rondom paarden , bitten , sporen , s&t enzzz

mensen die denken dat alles slecht is wat je met paarden doet xD

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:25

Het 'enz' is nou een probleem; mijn stijgbeugels zijn ook van ijzer, terwijl er mensen zijn die kunstof veel beter vinden. Mijn zadelboom is ook van ijzer.
Stang en trens zijn toch bitten? :')

Hoe kan ik over iets discussiëren als er geen duidelijk discussiepunt is?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:26

nou ik bedoel dus , bitten , hoefijzer , sporen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:27

Volgens mij is het beter wanneer je eerst goed nadenkt wat je nou eigenlijk echt wilt zeggen?
Waar je het WEL of NIET mee eens bent.

In je onderschrift staat dat je school haat, maar misschien moet je het iets leuker gaan vinden? ;-)
Wanneer het klopt dat je 19 bent kun je misschien toch iets nettere posts maken/ schrijven?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:27

bitloos en ijzerloos kan net zo veel schade aan brengen dan met ijzer. ik rijd met bit en ijzers. mijn paardje is gelukkig en doet altijd super haar best.

het hele ijzerloze vind ik onzin. er word al zolang met ijzer gewerkt. bij goed gebruik is er nog nooit een paard aan dood gegaan. en ook al gaat het een x niet goed dan gaat het paard nog niet zomaar dood aan een bit in zijn mond.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:30

Ja maar ik heb wel 389462460 miljoen filmpjes op youtube gezien , en alles heeft sporen en bitten.
Terwijl ik zoiets heb , het is toch niet uitgevonden om een paard pijn te laten lijden?

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:33

Elinaa11 schreef:
Ja maar ik heb wel 389462460 miljoen filmpjes op youtube gezien , en alles heeft sporen en bitten.
Terwijl ik zoiets heb , het is toch niet uitgevonden om een paard pijn te laten lijden?

Nee, maar tegenwoordig gaan mensen wel meer over nadenken of het wel of niet goed is voor je paard. Want vroeger is alles uitgevonden omdat het praktisch was, niet of het ook goed was voor het paard zelf. Sommigen zijn van mening dat het zonder alles wat jij opnoemt beter is, daar kun je het mee eens zijn of niet ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:35

ik ben het ook wel met ze eens , sommige kunnen er echt niet mee omgaan en dwingen die dieren en luisteren niet naar de paarden.
Maar anderen wel , maar die hebben een naar gevoel van binnen (ik dan) omdat ik heel vaak lees dat het ijzer al het schuld is van de dingen die gebeuren...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:38

Elinaa11 schreef:

Het is inderdaad zielig als je met slechts 1 ijzer rijdt ;(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:41

Gulpje schreef:
Elinaa11 schreef:

Het is inderdaad zielig als je met slechts 1 ijzer rijdt ;(

Zeker wanneer je met een ijzer zijn kin op zijn borst bindt... wat voor mensen doen zoiets afschuwelijks? ;)

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:43

omg !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:48

Elinaa11 schreef:

Ben je echt 19? Want dit soort uitdrukkingen dan je iets een onwaarschijnlijk aantal hebt gezien is wel erg begin puberteitachtig.

Je hebt toch op school wel opgelet hoe je een discussie start :? Dat hoort gewoon bij Nederlands immers.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:54

okee... hier heb ik niks aan , slotje maar -.-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:56

Je had er meer aangehad als je een duidelijk punt had gemaakt, gelijk in het begin. Een goede discussie kan alleen beginnen als de start goed is; dat men weet waarover men het moet hebben.