ik vindt het wel erg weinig maar iedereen zijn eigen manier? voor een keertje is het niet erg maar het moet ook niet altijd zo zijn
Musiess
Geplaatst: 23-10-12 17:14
Uhm.. of het erg is.. dat zal wel mee vallen.. of het goed voor hem is is iets anders.
Het lijkt mij niet goed iig. je zou ook niet raar moeten staan kijken als hij opeens bevangen in zn stalletje staat de volgende dag
BaileyMix
Geplaatst: 23-10-12 17:14
Goed uitstappen is altijd belangrijk. Half uurtje rijden, betekent dat veel stappen af en toe drafje, stap-draf-galop, veel draf/galop, intensieve oefeningen..? Speelt allemaal mee. 2 rondjes is imo in ieder geval te weinig.
Meganhorse
Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-12 17:15
Oke ja ik vond het ook erg weinig maar las het bij iemand en dacht nou ff vragen of dat kwaad kan
Jodi93
Geplaatst: 23-10-12 17:16
Ik vin dhet ook wat weinig al moet ik zeggen na het rijden zadel ik meteen af na eerst 2 rondjes stappen en dan stap ik met hem naar de wei is ongeveer 10 minuutjes dus die van mij stapt nog wel wat langer dan 2 rondjes
nazdarr
Geplaatst: 23-10-12 17:17
afhankelijk van hoe je hebt gereden. ik stap het liefst zo lang mogelijk uit, desnoods buiten de bak zodat je er zelf ook plezier in hebt in het uitstappen haha. als ik hem in het zweet hebt gewerkt stap ik minimaal 5 rondjes wel uit. of ga ik naar buiten.
MerleSimone
Geplaatst: 23-10-12 17:17
Ik rij meestal een minuut of 5 stap of draf met lange teugel voordat ik naar huis ga. Moet vanaf de bak nog 10/15 minuten naar huis door de berm en dat stap ik. Vind ik genoeg.
je moet uitstappen tot je pony op adem is, hij niet meer heel erg warm is en droog is gestapt, dan kom je bijna altijd wel uit bij meer rondjes..
MilesNF
Geplaatst: 23-10-12 17:20
Licht eraan hoe het doet. Ik werk mijn pony vaak uit in stap. Als ik hem daarna losgooi (uitstappen) dan is hij binnen twee rondjes wel goed op adem en stop ik hem ook sneller
ligt er aan wat je gedaan hebt, als je bv op M niveau hebt getraint heb je er niet genoeg aan, maar gewoon rustig wat gereden dan zou het nog kunnen. hij moet gewoon weer rustig ademen en het zweet moet een beetje droog zijn.
ligt er natuurlijk ook wel aan hoe groot je bak is
Natasja1986
Geplaatst: 23-10-12 17:24
Uitstappen is toch wel 10 minuten bij mij
Eileen_
Geplaatst: 23-10-12 17:27
ligt er aan wat je gedaan hebt en hoe lang je nog naar stal moet stappen... Bij mij is de bak 1 km van stal vandaag dus ik meot nog kwartiertje terug stappen. Dus in de bak stap ik eigenlijk nooit uit, behalve als ik echt veel gedaan heb.
Maar van 1 keer kan dat dan al mega veel kwaad of niet want ik heb ook ooit wel 1 keer gehad dat me paardje niet echt heel goed was uitgestapt want ze hijgde nog een beetje
verastar1
Geplaatst: 23-10-12 17:35
uitstappen bij mij is ong 10-15 min in de bak en klein stukje buiten en met les is hij wel erg bezweet. Dan ga ik in de andere bak nog even verder stappen want dat begint de andere les. Ik zadel hem af bij huis en breng hem dan naar de wei minder dan 5 min stappen denk ik
Het licht er ook aan hoe je training was. Ik stap vaak ook niet zo lang uit, maar mijn trainingen stellen dan vaak ook niet veel voor. Als haar ademhaling niet hoog is, en ze niet bezweet is, stap ik niet altijd lang uit. Maar als ik zwaar getraind heb en ze heeft het nodig, dan natuurlijk wel.
Over het fenomeen "uitstappen" bestaan naar mijn idee nogal wat misverstanden. Dat uitstappen is namelijk niet zo zeer bedoeld om je paard/pony "droog" te krijgen, maar om de spieren, die door het rijden warm geworden zijn, geleidelijk te doen afkoelen. Met de nadruk op GELEIDELIJK.
Zou je het paard met doorgewarmde, getrainde spieren (al dan niet bezweet) opeens STIL zetten (op stal of zo iets) koelt-ie veel en te te plotseling af, en dan kun je spierbevangenheid krijgen. Ook een mens als sporter heeft een soort "aanloopje" (opwarming, stretchen etc.) nodig alvorens een krachtsinspanning te gaan leveren, anders is de kans op blessures, zoals verrekkingen groter. Iedereen die zelf sport (en zweet) weet, dat als je daarna meteen gaat stilzitten, dat je het koud krijgt,al is de omgevingstemperatuur hoog genoeg om het NIET koud te krijgen, omdat eens vochtig/nat, je veel sneller afkoelt dan wanneer je droog bent. Vandaar het "droog" stappen (zo noemt men dat), maar het is niets anders dan het geleidelijk afbouwen.
Er is ook een verschil tussen een van de regen (van buitenaf) nat geworden paard of een door zweten (van binnenuit) nat geworden paard. De eerste categorie hoeft bepaald niet tot op de huid nat te zijn, en is dat ook niet, en hebben daar doorgaans ook geen last van, maar de laatste categorie, zweet dus, dat komt direct van binnenuit op de huid, dus daar heb je wel degelijk een probleem als je zo'n paard opeens op stal of stil zet na een rij-sessie of longeer-training.
Zelf doe ik in geval van regen of lichte training niet zo moeilijk met mijn Tinker x Fries, hop gewoon de wei weer in, maar na een dressuurles gaat die echt wel eerst uitstappen en met een fleecedeken op een uurtje de wei of paddock in (kan evtl ook op stal, maar heeft-ie de pest aan: wrijven, fleece stuk), tot hij enigzins doorgedroogd is.Het "uitstappen" is dan ook, om de musculatuur en de verhoogde metablosische werking weer wat terug tot rust te brengen. Het "uitstappen" kan overigens ook in een molen of aan de hand.
Nat (van de regen) of nat(van het zweten) is dus niet hetzelfde.
Tien minuten in- en uitstappen is heel normaal. Het is het minimum, maar kan ook nog eens per paard verschillen.
Ik vind 2 rondjes uitstappen erg weinig. Ligt er natuurlijk ook aan hoe intensief de training was, maar 2 rondjes is wel erg weinig. Het is niet goed voor zowel de spieren als de pezen van het paard. Als je zelf een half uur hebt hardgelopen en dan naar 2 rondjes lopen maar weer op de bank gaat zitten, is de kans bij jezelf dat je spierpijn krijgt. een goede cooling down is dus eigenlijk heel belangrijk na de training.
2 rondjes uitstappen vind ik ook, persoonlijk, erg weinig. Zelf stap ik meestal 10/15 minuten uit. Zodat hij op adem is gekomen, ( kan slecht zijn als je pony niet op adem is), en wat droger is. Als hij echt super hard heeft gewerkt, stap ik soms nog over het terrein, of ga met hem wandelen in de bak ( zonder dat ik erop zit, zonder zadel en hoofdstel)
Ik stap mijn paardje ongeveer 5 minuten uit, moet ook wel als ze bezweet is, als ik het langer doe, krijg ik van de instructrice die dan les aan iemand geeft te horen dat ik wel lang genoeg heb uitgestapt..