wedstrijd met 1 teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn00

wedstrijd met 1 teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 16:16

hallo bokkers,

ik had net de olimpische spelen gekeken en het viel me op dat die paarden met 2 teugels en een heel geval als bit rijden.
zijn al die spullen echt nodig?
kan je een paard niet trainen en een wedstrijd rijden zonder al die spullen?
wat vinden jullie hiervan?

groetjes

Setteli

Re: wedstrijd met 1 teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:19

Ja hoor dat kan, gewoon in de B beginnen.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 16:21

Setteli schreef:
Ja hoor dat kan, gewoon in de B beginnen.

hoe bedoel je gewoon in de B beginnen?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:22

De stang en trens worden vaak op hoger niveau (hoger dan Z) gebruikt om hulpen te verfijnen. Het kan ook prima op trens. Bij goed gebruik is er niks mis met S&T, je komt ook niet zomaar op de OS ;) .

Anoniem

Dat doen ze om meer controle over hun paard te hebben.
Maar je kunt het ze ook echt leren zonder!

Edit: je vroeg ook nog wat wij daar van vinden.

Nou, ik vindt het kunnen, mits het goed gebruikt wordt!
Ik zie regelmatig (hier in de omgeving, maar ook op hogere wedstrijden)
Een verkeerd gebruik.
En dat vind ik niet kunnen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-12 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkergirl89

nou ik snap het punt van TS wel.... Ik ben ook wel van mening dat het niet per definitie nodig is om met stang en trens te rijden... ook zonder kun je het zover schoppen... Vergt waarschijnlijk wel wat meer training/ moeite, maar dat wil niet zeggen dat je geen grand prix niveau kan berijken als je geen stang en trens erin hangt ;)

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 16:25

mij lijkt het als paard ook fijner als je gewoon met een standaart bit en teugel rijdt.
al dat gevaarte in je mond.. :n lijkt me niks

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:30

Als je kijkt naar de handen van de gemiddelde ruiter van vanmiddag kan ik moeilijk van "verfijning" spreken, eerder van "gewichtheffen".

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:04

Molfre schreef:
Als je kijkt naar de handen van de gemiddelde ruiter van vanmiddag kan ik moeilijk van "verfijning" spreken, eerder van "gewichtheffen".

Heb vanmiddag niet gekeken, dan zou ik moeten terug kijken.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:09

Molfre schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens!

maar even heel eerlijk
Als je al die spullen nodig hebt om dat niveau te bereiken... is dat het 'geweldige rijden' waar iedereen naar moet streven?
In mijn opzicht ben je dan helemaal fout bezig.
En het interesseert me niet wat de rest van bokt daarvan vind.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:19

Ik snap ook niet waarom iemand ooit bedacht heeft om 2 bitten in een paard z'n mond te drukken (waar idd vaak ook nog eens flink druk op wordt gezet), daarnaast vinden veel mensen het mooi/sjiek eruit zien? :? Je ziet soms door al het leer en metaal het hoofd bijna niet meer, begrijp niet wat daar mooi aan is :n en ik zou denken; hoe beter je bent hoe minder je nodig hebt? Maar blijkbaar ben ik gek 8)7

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 10:02

Klimop schreef:
Ik snap ook niet waarom iemand ooit bedacht heeft om 2 bitten in een paard z'n mond te drukken (waar idd vaak ook nog eens flink druk op wordt gezet), daarnaast vinden veel mensen het mooi/sjiek eruit zien? :? Je ziet soms door al het leer en metaal het hoofd bijna niet meer, begrijp niet wat daar mooi aan is :n en ik zou denken; hoe beter je bent hoe minder je nodig hebt? Maar blijkbaar ben ik gek 8)7

ik ben het helemaal met je eens.
als je op zo'n hoog niveau kan rijden met een een simpel bit of helemaal zonder hoofdstel vind ik het mooi/knap.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:31

Tja wat moet je er van vinden. Vindt het persoonlijk ook wel zonde al dat ijzerwerk in de mond. Denk ook niet dat het voor een paard prettig is. Ze hebben al vrij weinig ruimte en dan stoppen we er in plaats van 1 gewoon 2 in.
Moet eerlijk zeggen dat de logica me ook weleens ontgaat er zit heel veel verschil in rijdt iemand nu "netjes" met S&T nog niet mijn ding maar ja is al beter dan wat tegenwoordig heel normaal is je kan geen paardensport boekje opslaan met "toppers" erin die er toch minder prettig uitzien vanuit mijn beleving. Je krijgt toch wel medelijden met de paarden die als toppers geboren worden. Klink nu vast heel penny-achtig maar hoe meer ik van de "top" zie hoe meer het me tegen gaat staan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:03

Molfre schreef:

_/-\o_

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:46

-> YRT

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:05

Molfre schreef:

Helemaal mee eens!

Ik heb een ZZ-licht paard gereden, helemaal zonder bit. Wel met een vrij zwaar inwerkend bitloos hoofdstel(dr Cook), maar toch.. Ik gaf hulpen met mijn benen (zonder sporen), en paardje doet braaf alle oefeningen als ik het vraag!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:51

Daar heb ik dan veel meer respect voor eerlijk gezegd, ook al is het geen "grand prix".

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:55

ik zag net iemand met een hackamore op de tv springen, heel wat anders dan S&T!!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:56

xXMayaXx schreef:
Molfre schreef:

Helemaal mee eens!

Ik heb een ZZ-licht paard gereden, helemaal zonder bit. Wel met een vrij zwaar inwerkend bitloos hoofdstel(dr Cook), maar toch.. Ik gaf hulpen met mijn benen (zonder sporen), en paardje doet braaf alle oefeningen als ik het vraag!

Dan is het paard dus blijkbaar niet zo verkeerd gereden als hij meteen luisterd naar de been en zit hulpen.

Ik ken het niveau niet, maar ik denk dat je deze paarden niet kunt vergelijken met de gemiddelde huis tuin en keuken paard.

lisaxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:23

je hebt helemaal gelijk, ik vind dat je moet kunnen samen werken met je paard en het niet dwingen door alles maar in zn mond te proppen. gisteren bij het springen reed een van de Nederlanders bitloos, nou dan denk ik voor mij heb jij al gewonnen ! +:)+ geweldig gewoon ! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:36

lisaxrocky schreef:
je hebt helemaal gelijk, ik vind dat je moet kunnen samen werken met je paard en het niet dwingen door alles maar in zn mond te proppen. gisteren bij het springen reed een van de Nederlanders bitloos, nou dan denk ik voor mij heb jij al gewonnen ! +:)+ geweldig gewoon ! _/-\o_

Gerco Schroder rijdt met een hackamore!

lisaxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:38

amykimmie schreef:
lisaxrocky schreef:

Gerco Schroder rijdt met een hackamore!

das toch ook bitloos? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:40

Ja, maar je zei 1 vd nederlanders, dus ik zei welke ruiter ;) :o

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:41

^^ ja...en da's ook geen vriendelijke optoming in de verkeerde handen...au op 't neusbot.

Ik heb ooit eens een amazone op 'n filmpje een grand prix proef bitloos zien rijden,niet hackamore, maar gewoon kingekruisd. DAAR heb ik diep respect voor.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:43

lisaxrocky schreef:

Dat de springruiters met een hackamore rijden heeft helemaal niks te maken met diervriendelijkheid.
De hackamore werkt nog veel sterker in vandaar dat Maikel en Gerco de hackamore gebruiken,
jammer dat jullie 'bitloos' meteen associëren met 'diervriendelijkheid' terwijl dit helemaal niet zo is.
Het is maar net wat beter inwerkt bij het paard, soms met een bit en soms zonder bit.
Het is in ieder geval niet meer of minder diervriendelijk.